Pas op, schattig: mini-mini muisjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Pas op, schattig: mini-mini muisjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 21:31

Eén van mijn dwergmuisvrouwtjes is onlangs bevallen en gisteren kwamen de kleintjes (nog geen 2 weken oud) voor het eerst uit het nest tevoorschijn. Ik heb geen idee hoeveel het er precies zijn, ik telde er in elk geval 6 en ik denk niet dat het er veel meer zijn, maar ze zitten nog veel in het nest.
Dwergmuizen zijn hele goed klimmers, ze gebruiken daarbij ook hun staart; het is het enige zoogdier in Europa met een grijpstaart. In het wild leven ze vooral in hoge grassen, waar ze bolvormige nestjes maken tussen de halmen. Omdat ze zo klein zijn (5-8 cm) kunnen ze makkelijk in het gras en graan klimmen.
En ze zijn ontzettend schattig! <3

Afbeelding

Baby in het nestkastje (ja, het is eigenlijk een kastje voor vogels :D )

Afbeelding

Sommige zijn ontzettend druk en springerig, maar deze uk was heel rustig en viel zo op mijn hand in slaap.

Afbeelding

De moedermuis

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet is zij rossiger dan de baby's, die zullen als ze volwassen worden nog bijkleuren :)

Afbeelding

Afbeelding

Nog een keertje de moeder bij het nestkastje

Afbeelding

Nieuwsgierige uk

Afbeelding

En nog een filmpje van gisteravond, moeders vond blijkbaar dat de kleintjes nog wat te klein waren om op pad te gaan en sleepte ze allemaal terug naar het nest :D

De kleintjes zijn te koop, over een paar weken mogen ze weg. Wie geinteresseerd is kan me een pb sturen (of hier in het topic reageren) :)

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:33

Oh, dat is echt suuuuperschattig! :D
Ik heb niet heel je topic gelezen, was teveel afgeleid door de foto's :o

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:33

Omy hoe cute! <3

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:34

Ooooh die zijn wel heel schattig!
Zoiets zou ik later ook wel willen!
Denk niet dat ik er mijn ouders nu blij mee maak... :+

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:36

Ohhhhh wat super lief <3 Vroeger altijd muisjes gehad, nu al een hele tijd meer niet en vandaag met praktijkles op school babymuisjes in m'n handen gehad en ik ben weer helemaal om.. Zie ik deze schatjes ook nog <3

Berdien

Re: Pas op, schattig: mini-mini muisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:41

Oooohhhhh zoveel meer foto's dan gisteravond! Ze zijn echt TE schattig gewoon <3 In volwassen versie zijn ze al cute, maar in babyvorm... Asdfghj <3

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:27

AAAH wat schattig zeg!
Kun je met deze muizen ook gewoon ``spelen´´( in je hand houden enzo.) of zijn deze muisjes meer opzich zelf gericht. Ben hier eigenlijk wel benieuwd naar.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:46

Ah wat leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:49

Hoe groot is het aquarium waar jij ze eigenlijk inhoud? En hoe sluit je de bovenkant af? :) Ze zijn wel errug leuk :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 08:45

@esmee_2001 je kan er niet echt mee spelen want ze zijn zo klein en snel maar misschien dat het kan als je ze echt heel tam maakt. Ze zijn niet bang overigens, het zijn hele nieuwsgierige diertjes. Als ik voor de bak sta komen ze al meteen naar me toe rennen (ze weten ook dat ze eten van mij krijgen natuurlijk) en ze gaan zo op mijn hand zitten als ik hem erin steek. Alleen mijn mannetje is wat schrikkerig maar dat is hij altijd geweest.
Zijn dus echt kijkdiertjes, ik heb ze op mijn bureau staan. Het is net muizen tv :D Ze zijn dag- en nachtactief dus je ziet ze overdag ook gewoon, ze zijn altijd lekker druk bezig!
Ik heb zelf ook gewone kleurmuizen gehad maar deze vind ik leuker. Ook omdat ze klimmen. En een ander voordeel is dat ze niet zo stinken als gewone muizen (ook de mannen niet) dus je hoeft het hok eigenlijk maar een keer in de twee maanden te verschonen. Al verander ik de inrichting wel wat vaker.
Ze eten overigens vogelvoer (bijv parkietenvoer), een mix van allerlei zaden, universeelvoer en af en toe wat fruit en brood. Trosgierst vinden ze erg lekker, dat heb ik er ook altijd in hangen.

@Spruitjee ik heb een terrarium. Geloof dat hij 50x50x70 is (lxbxh) ik heb hem overgenomen van iemand en die had er een deksel op gemaakt met gaas, als extra ventilatie en daar kan ik ook dingen aan hangen voor ze om op te klimmen. Dus als je een aquarium zou gebruiken zou je gewoon een gazen deksel kunnen maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:23

Aguttie wat schattig, die baby's!! Lijken wel mini hamstertjes als ze zo klein zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:30

Ooooooww dit is veel te schattig, waarom start je dit topic, ik trek het niet. :P

TS, ken je het muizenforum? Daar zijn nog meer mensen met zulke ukkies.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:32

Aaaah wat een schatjes!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 10:39

Zoolgangster schreef:
Ooooooww dit is veel te schattig, waarom start je dit topic, ik trek het niet. :P

Nee, dat ken ik niet. Heb je misschien een linkje? Of is het gewoon deze? http://www.muizenforum.com/

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:16

Fiffill schreef:
@esmee_2001 je kan er niet echt mee spelen want ze zijn zo klein en snel maar misschien dat het kan als je ze echt heel tam maakt. Ze zijn niet bang overigens, het zijn hele nieuwsgierige diertjes. Als ik voor de bak sta komen ze al meteen naar me toe rennen (ze weten ook dat ze eten van mij krijgen natuurlijk) en ze gaan zo op mijn hand zitten als ik hem erin steek. Alleen mijn mannetje is wat schrikkerig maar dat is hij altijd geweest.
Zijn dus echt kijkdiertjes, ik heb ze op mijn bureau staan. Het is net muizen tv :D Ze zijn dag- en nachtactief dus je ziet ze overdag ook gewoon, ze zijn altijd lekker druk bezig!
Ik heb zelf ook gewone kleurmuizen gehad maar deze vind ik leuker. Ook omdat ze klimmen. En een ander voordeel is dat ze niet zo stinken als gewone muizen (ook de mannen niet) dus je hoeft het hok eigenlijk maar een keer in de twee maanden te verschonen. Al verander ik de inrichting wel wat vaker.
Ze eten overigens vogelvoer (bijv parkietenvoer), een mix van allerlei zaden, universeelvoer en af en toe wat fruit en brood. Trosgierst vinden ze erg lekker, dat heb ik er ook altijd in hangen.

.

Dankje voor je uitleg

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 17:21

Geen probleem :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:08

Fiffill schreef:
Zoolgangster schreef:

Nee, dat ken ik niet. Heb je misschien een linkje? Of is het gewoon deze? http://www.muizenforum.com/

Ja die is het! :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 20:08

Dankjewel, ik had me er aangemeld leuk een muizenforum :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 17:12

Nog een schattige foto van moedermuis + een kleintje

Afbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:25

Leuk, en mams is al zo klein, dan is dat kleintje dus helemaal ieniemienie. <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 19:47

Plaats ze maar even hier, hoef ik geen nieuw topic te openen. Maandag is er nog een nestje geboren hier waren de kleintjes 1 dag oud:

Afbeelding

En vandaag:

<3

Afbeelding

Afbeelding

Het vorige nestje zit inmiddels in een eigen bak (hier even in een vervoersbakje tijdens het verschonen)

Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:57

Het zijn zulke mooie leuke muisjes! Die komen er zeker als ik toestemming heb om weer wat kleine diertjes te houden.

Ben trouwens wel benieuwd hoe je het doet met dat mannetje erbij. Ga je ermee fokken? Zijn ze nu opnieuw zwanger?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:00

Wat ontzettend schattig.

Ik vind ze heel leuk, dit soort muizen zijn niet te verkrijgen he bij de dierenwinkels?

Ik zie alleen maar gewone muizen maar nooit dit soort muizen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 12-10-13 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:01

Ah wat een mini beestjes, schattig! Maar dat springerige.. Dat je ze zo op durft te pakken, ik zou als de dood zijn dat er een ontsnapte!

Enneh, fokken ze niet enorm snel door? Of hou je mannetjes/vrouwtjes apart? M.a.w. wat ga je ermee doen? :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 20:14

Ik heb meerdere vrouwtjes en een mannetje (had eerst 2 mannen maar helaas is er eentje overleden) de dieren komen bij verschillende fokkers vandaan.
Je kunt ze inderdaad niet zomaar bij de dierenwinkel kopen en omdat het een inheemse soort is moet er een overdrachtsverklaring bij zitten (wat weinig voorstelt, gewoon een papiertje waarop staat dat ze in gevangenschap gefokt zijn en waar fokker en koper hun handtekening onder moeten zetten).

Ze fokken inderdaad snel door als de omstandigheden goed zijn daarom gaat de man niet bij de vrouwen als ik geen kleintjes wil. :P
De kleintjes die ik nu heb worden verkocht al hou ik er wss sowieso een paar zelf. Ik wil eigenlijk nog een man erbij van een andere fokker, mocht ik nu wat kleintjes houden en later met ze willen fokken. Ben geen fan van inteelt.

Er is er wel eens eentje ontsnapt :') maar gelukkig heb ik ze altijd snel kunnen vangen. Het zijn op zich best rustige diertjes, helemaal als ze een beetje aan je gewend zijn. Ze zijn van nature heel nieuwsgierig en het zijn ook geen bijters ook niet als je ze vasthoudt, althans ik ben nog nooit gebeten. Mannen zijn in mijn ervaring wat actiever dan de vrouwen.