Zes kleine stumpers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Zes kleine stumpers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 17:01

Het begon allemaal met twee nieuwe dierenstalletjes.
Onze kippenkloek bewoond de bovenverdieping van nummer 1, maar na het overlijden van onze 7 konijnen* waren de andere appartementen zo goed als onbewoond.

* We hadden de beestjes bij een goede fokker gekocht, maar er bleek een behoorlijke inteelt in te zitten, toen we ze lieten onderzoeken. Helaas was er daarnaast ook nog een flinke myxomatose aanval dat jaar, waardoor de al zwakke konijnen ondanks hun inentingen toch overleden.

We waren dus redelijk terughoudend in het houden van nieuwe konijntjes. Maar ja, we hadden nog 1 ram over en konijnen zijn groepsdieren... Een asielkonijn er bij dus. En zo was de grootste stal bewoond door onze Japie en zijn vrouwtje.

Toen bij ons de melding kwam dat er twee konijnen waren gedumpt vlakbij ons huis, twijfelden we geen moment. Deze twee werden de trotse bewoners van het laatste vrije hok.
Dit 'hok' bestaat uit een riant binnenverblijf met een nog grotere buitenren, volgestopt met stenen buizen en andere konijnenverwenners.
Helaas bleek dit niet goed genoeg voor een van de twee; het beestje ontsnapte, bouwde een feestje in de tuin en werd diezelfde nacht nog gegrepen door een vos.

Ondertussen is dit overgebleven gedumpte konijntje vergezeld door een groep van 4 enthousiaste stuiters, ook uit het asiel.
In die tussentijd maakte zij een verassende vooruitgang qua gezondheid. Hoewel we het voer rustig opbouwde, werd zij plotseling erg dik. Drachtig verwachtte wij niet, omdat haar dumpgenootje ook een vrouwtje was.
Maar toen zij plots op 8 augustus weer een stuk slanker was, zaten wij stiekem te hopen op kleintjes.

Maar ja, met een gangenstelsel waar je u tegen zegt, vind je niet zo snel een nest jonkies terug. Een beetje zenuwachtig gaven we de zoektocht op. Toen plotseling de hele bups verscheen tijdens onze poging het binnenverblijf op te ruimen. Verscholen achter deurtje lag daar een prachtig nest, met goed verzorgde kleintjes.
Onze 6 stumpers!

Het zijn drie zwart-witte, identiek aan hun moeder. Een schattige bruin-witte, een schuwe zwarte-met-een-kleine-witte-stip en tot slot een ontzettend actief, brutaal bruin konijntje.

Het nest bleef een lange tijd stil en rustig. Ook gisteren lagen ze te maffen in een wanordelijke volgorde van stippels.
Afbeelding

Maar vandaag was het een echte peuterspeelzaal. Hopsende, springende en rollende stumpers door het hele nest. Nog niet geheel vertrouwd met hun platte pootjes, leggen ze heel wat centimeters af...

Het bruintje, als enige echt uit het nest.
Afbeelding

Maar ook zij/hij zoekt graag nog warmte bij zijn/haar broertje/zusje.
Afbeelding

De Z-W zijn nog iets stumpiger dan de rest; zij blijven liever in de plukken van moeder's vacht.
Afbeelding

En tot slot het verlegen stumpertje, die vooral de grote vriendin/vriend is van het bruintje.
Afbeelding

Omdat we het nest nog niet te veel willen verstoren (En veel kleintjes de warmte nog opzoeken) laten we ze zo veel mogelijk met rust. Niet veel foto's nog, maar zodra ze iets makkelijker uit het nest hupsen zal dat wel veranderen. :)
Graag hou ik jullie op de hoogte van hun transformatie van stumper tot konijn!

Laptopmuis

Re: Zes kleine stumpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:30

Wat leuk dat je zoveel asieldieren een thuis geeft.

Zou wel eventjes opletten dat dit geen half-wildjes zijn. Dus dat mama gedekt is door een wild konijn. Maar zie tot nu toe geen wildkleur ertussen zitten.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 17:34

Laptopmuis schreef:
Wat leuk dat je zoveel asieldieren een thuis geeft.

Zou wel eventjes opletten dat dit geen half-wildjes zijn. Dus dat mama gedekt is door een wild konijn. Maar zie tot nu toe geen wildkleur ertussen zitten.

We hebben de ruimte, dus waarom niet?

Dat vermoeden dragen we niet, omdat de vinders de auto hebben zien stoppen en vanaf dat moment bij de konijntjes gebleven zijn. Maar bedankt voor de tip! :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:53

Half-wildjes zijn in principe ook nog "te doen", ik heb vermoedelijk ook half-wildjes en ik denk hoogstens dat ik ze wat meer moet trainen dan mijn vorige konijnen. :')
Hoewel papa zelf (het vermoedelijke wildje dus) veeeeel tammer was dan hun moeder.

Wat leuk dat je de ruimte voor ze hebt zeg! :) Te lief gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:45

Wat lief! , alles is hakkie takkie straks als ze blijven? Fijn dat zij konijn kunnen zijn!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 17:00

Nemurin: Bedankt!

Takkie_Muis: We zijn dus erg huiverig geworden voor het laten castreren, omdat bij ons tot nu toe iedere ram zeer slecht uit de operatie is gekomen. Ondanks zeer goede eerdere ervaringen bij de DA. (We hebben dit bij meerdere DA's gemerkt)
Dat kan natuurlijk toeval zijn, maar we zijn wel wat voorzichtiger geworden. Om ze dan niet te castreren en bij de vrouwtjes te laten is natuurlijk sowieso geen oplossing; er zijn al genoeg pretnestjes. :)
Daarom zullen we er enkele (In ieder geval de mannen) weg moeten geven.
We hebben veel ruimte, maar te veel hoppende konijnen gaan elkaar uiteindelijke toch in de weg zitten. We willen graag onze 'Ze kunnen konijn zijn'-leus er in houden, maar met overbevolking wordt dat moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:06

Wat ontzettend schattig! <3
Zijn halfwildjes bij konijnen niet altijd per definitie agouti trouwens? Dan valt dat hier toch al af?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:06

Hier eigenaar van een half wild konijn. Het gaat prima als je hem maar in zn waarde laat.
Hij bepaald wanneer je hem mag aaien of aanraken :j
Verder een heel nieuwsgierig, lief, en enthousiast konijn :j

Mijn half wilde is trouwens pikzwart...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:11

Is het castreren bij rammen anders dan? Ik heb twee voedsters die allebei prima uit de operatie zijn gekomen namelijk en dat is veel ingrijpender dan bij een ram. Moet zeggen dat ik mijn vorige voedsters dus niet heb laten helpen, je raadt het al: eentje kreeg kanker. :( Had nog rustig 4 jaar door kunnen leven.

Maar goed ik heb dus alleen ervaring met deze twee voedsters helaas.

Anoli: dat merk ik bij mijn nijntjes ook! Als je ze MAG aanraken dan moet het ook meteen, de ene is duidelijk veel knuffeliger dan de andere en die laat dat trouwens ook merken.
In mijn profiel kun je zien dat mijn ene wildje inderdaad ook pikzwart is. De andere is een kopie van haar moeder. :) (Dat is ook de kleffe, terwijl moeders zelf echt niet klef was, wilde paps was dat juist.)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:41

Wat een leukerdjes. Ik moet heel hard tegen mezelf zeggen dat ik al vol zit (al 2 konijntjes opgevangen die anders naar het tuincentrum gingen).

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:05

Mizora: ik moet heel hard tegen mezelf blijven zeggen dat ik twee voedsters heb die heel goed met elkaar kunnen en dat ik de stabiliteit niet meer mag verstoren nu. := Want voedsters. Geen idee wat er gebeurt als ik daar een rammetje bij zou zetten...

Maar TS houdt ze allemaal gewoon dus wij mogen toch niet. -O-