Mijn slak en zijn baby's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn slak en zijn baby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:13

Hallo allemaal,

3 jaar geleden las ik hier op bokt dat iemand een Afrikaanse Reuzenslak had. Dit leek mij ook super leuk. En kwam ik op MP iemand tegen die met deze slakken kweekte. En zo kwam Spuk met de post, mijn kant op. Spuk was toen iniminie. En paste toen nog in een cassette doosje. Spuk was in winterslaap gebracht, zodat hij niks merkte van de reis. Toen hij bij mij aankwam heb ik hem wakker gemaakt onder de warme/lauwe kraan. En zo kwam Spuk weer uit zijn slaap.

Spuk na een paar weken bij mij:
Afbeelding

Spuk na 1.5 jaar bij mij:
Afbeelding

En Spuk vorig jaar:

Afbeelding

Ik had expres voor 1 slak gekozen. Want ik zat niet te wachten om elke keer eitjes te moeten verwijderen ( 200 tot 500 stuks) Paar maand geleden zag ik opeens eitjes in de bak.

Maar een paar:
Afbeelding

Lagen er dus heel weinig in. Poosje laten liggen, maar kwam niks uit. Eitjes voor de zekerheid wel vernietigt. Dus ik dacht gewoon dat de eitjes onbevrucht waren. Net zoals een kip onbevruchte eitjes legt zonder haan.

Begin vorige week zag ik dat Spuk weer eitjes had gelegd. Normaal graaft een slak zijn eitjes in. Spuk dus niet. Aangezien ik het vorige week en deze week het gigantisch druk heb. Dacht ik van dat ruim ik volgende week op. Aangezien wij morgen een survival hebben. En hier al druk mee bezig zijn.

En toen kreeg ik vanochtend de schrik van mijn lezen. Ik zag opeens meer als 100 slakjes rondkruipen 8)7

Afbeelding

Maar ik zou vandaag naar mijn oma heen gaan. Dus daar eerst heen geweest en vanmiddag een bakje klaargezet, zodat ze daar in kunnen opgroeien.

Al een gedeelte overgezet:
Afbeelding

En het kraambakje zelf:
Afbeelding

En ze zijn zo schattig en klein <3
Afbeelding

Afbeelding

Dus wie een slakje wil hebben, ik heb er genoeg :D

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:16

Wow wat een grote slak heb jij :wow: .
Ik als totaal slakken-leek toch een vraag: hoe kan ze nou bevruchte eitjes hebben als ze alleen leeft? :')

Veel plezier/succes met je slakjes, plaats je af en toe foto's van hoe ze groeien? :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:17

Haha wat leuk :D Zijn slakken niet hermafrodiet? :P Veel plezier met het opkweken, stiekem zou ik ook nog wel een Afrikaanse reuzenslak willen, maar je woont een beetje ver :)

Selka

WOW jeetje jij hebt echt enorm veel baby's erbij :D

Ik vind ze klein heel schattig! Maar als vriendlief zo'n grote tegenkomt durft ie nooit meer ons huis in! haha

Ben ook wel benieuwd hoe dat nou allemaal gaat groeien!

Ibbel

Jouw slak heeft het met zichzelf gedaan, kennelijk? Apart wel, want dan zijn het dus ook nog eens klonen van ma/pa.

Solleke_Noah

Re: Mijn slak en zijn baby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:18

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:20

het kan dus wel onbevlekt zwanger worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:21

Is ook al gebeurt bij slangen, al verschillende jaren alleen in een bak/kooi (dierentuin etc) altijd eieren gelegd en opeens eieren met jongen, ook klonen van hun eigen :)

SecretLIN

hahaha echt geweldig! :D

Anoniem

Citaat:
Tweeslachtigheid is het verschijnsel dat een organisme zowel de mannelijke als de vrouwelijke geslachtsorganen heeft. Bij tweeslachtige dieren spreekt men ook wel van hermafrodiet, afgeleid van Hermaphroditus. Als een tweeslachtig organisme zichzelf ook voort kan planten met louter eigen cellen, is er sprake van parthenogenese; een organisme dat maagdelijke voortplanting kent. Het bekendste voorbeeld hiervan is de wandelende tak.

Soms is het een genetische fout, en functioneert één of geen van beide organen. Slakken en regenwormen bijvoorbeeld zijn man en vrouw tegelijk maar moeten wel paren om zich voort te kunnen planten. Ook in de plantenwereld komt het regelmatig voor.
Bron: WikipediA

Slakken zijn idd hermafrodiet. Maar het komt dus voor dat ze zichzelf ook bevruchten. Zoals bij Spuk is gebeurd.

En mensen die interesse hebben. Ze kunnen dus via de post. Moet ik mij alleen even informeren hoe dat het beste kan. En wat goedkoopste manier van verzenden is. En kijken wat mensen gemiddeld voor een slak vragen :) Spuk kostte 3 jaar geleden mij 1 euro + verzendkosten.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:23

100 slakken :oo! Dat zijn er wel veel zeg :P Veel plezier met je slakkenbaby's en ik vind slakken eigenlijk alles behalve schattig :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:23

StalNollie schreef:
het kan dus wel onbevlekt zwanger worden

_/-\o_ Die ga ik onthouden :D :D

Met de post klinkt zo sneu TS! Arme baby helemaal alleen over de band :(:)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:25

Ik wil er wel 1 of 2!
Ik woon ook in Drenthe :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:27

corientjuhh schreef:
Ik wil er wel 1 of 2!
Ik woon ook in Drenthe :)

Dat zo leuk zijn. Dan zijn er weer 1 of 2 gered. Zal je even pb'en

Kan ze helaas niet allemaal houden. Hou ik geen ruimte meer over in mijn kamer.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:28

Femke(ll) schreef:
Ik als totaal slakken-leek toch een vraag: hoe kan ze nou bevruchte eitjes hebben als ze alleen leeft? :')

Exact mijn gedachte :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:29

Vivian__ schreef:
Femke(ll) schreef:

Exact mijn gedachte :')

Als goed is heb ik dat net al uitgelegd in een post :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:30

Wooow! Wat moet je daar mee?
En wat een geweldige slak! Uber groot... hoe houd je hem?
En wat ga je met die overige 100 stuks doen :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:31

Is er wel een verschil tussen mannetjes en vrouwtjes dan? ik bedoel de ene meer man en de ander meer vrouw? of zijn ze allemaal hetzelfde?
Wat ga je met ze doen als je ze niet kwijtraakt? koken? :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:34

suuzepuus schreef:
Is er wel een verschil tussen mannetjes en vrouwtjes dan? ik bedoel de ene meer man en de ander meer vrouw? of zijn ze allemaal hetzelfde?
Wat ga je met ze doen als je ze niet kwijtraakt? koken? :P

Kan heel verschillend gaan, je hebt sommige slakken die een soort "gevecht" aangaan en de verliezer wordt het vrouwtje (kost meer energie) en de winnaar het mannetje. Soms is het zo dat ze gewoon elkaar bevruchten (is bv bij wormen zo geloof ik, beetje 69 op z'n worms ^^) Er zijn ook nog hermafrodieten die man of vrouw worden als er noodzaak is (bv als er meer mannetjes dan vrouwtjes zijn, worden er enkele vrouwtjes)

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:35

Ben benieuwd hoe je die moet houden...
Vind ze gaaf en zou er dan misschien ook wel 1 of 2 willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:36

Volgens mij is er geen verschil. Op meeste sites staat dus ook dat je 2 of meerdere slakken nodig hebt voor het kweken. Maar ze kunnen dus zichzelf bevruchten.

En als ik ze niet kwijtraak dan zullen ze denk ik toch geplet worden (Wat mijn vader mag doen). Of ik geef ze aan een vriend van mijn moeder, die ze opkweekt en ze dan idd gaat opeten. Schijnt volgens hem erg lekker te zijn.

En ik hou hem in een lege aquarium. Met een laag turf op de grond. Deze houdt ik goed vochtig. Sommige raden nog een warmte matje aan. Maar op mijn kamer is het altijd boven de 20 graden. Dus ik heb zelf geen warmtematje. En hij krijgt telkens een stuk sepia voor zijn schelp. En krijgt elke dag groente. Meestal komkommer.

ijslandfan

Re: Mijn slak en zijn baby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:37

Hoe groot is dat aqua?

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:40

Slakken – Achatina fulica
Ongewoon Ongewerveld biedt ook een slakkensoort aan als huisdier. Dit is Achatina fulica, een soort die wel 15 cm lang wordt! In het Nederlands heet dit soort Afrikaanse reuzenslak. Ze komt komt van nature voor in Afrika.
Hieronder volgt een caresheet over de verzorging van deze agaatslakken!

Uiterlijk
Dit soort slak is bruin zoals alle slakken, met een puntig gedraait huisje. Dat huisje kan ook bruin zijn, beige, geelachtig, gevlekt en bijna zwart. Meestal zitten er allerlei patronen en kleuren in.
Eenmaal volwassen zijn de slakken tot wel 15 cm lang! Een heel groot weekdier dus!

Voedsel
Deze slakken eten allerlei soorten groente en fruit: sla, kool, lof, tomaat, appel, banaan, komkommer… bijna alles. Je kan ze ook bijvoeren met natte visvoer korrels en legvoer voor kippen (korrels). Ze eten best veel en zijn niet heel kieskeurig.
De slakken hebben een bron van calcium nodig voor hun huisje. Dit kan je geven door een sepia in het hok te leggen. Je kan ook calciumpoeder over het eten strooien.

Gedrag
Vanzelfsprekend zijn slakken vrij rustig en traag. Als ze zich bedreigt voelen zullen ze zich in hun huisje terugtrekken.
Als de omgeving erg droog wordt, kan de slak in een soort zomerslaap gaan. Ze trekt zich dan terug in het huisje voor een paar maanden. Dit is een soort diapauze. Het is niet nodig om dit te veroorzaken bij je slak, maar het kan wel handig zijn als je in de zomer op vakantie gaat bijvoorbeeld. Je veroorzaakt het door de omgeving wat koeler en wat minder vochtig te maken. Als je na een paar weken de vochtigheid weer verhoogt, zal de slak weer naar buiten komen en is alles weer normaal.

Omgevingseisen en verblijf
De ideale temperatuur is ongeveer 25 °C, maar kamertemperatuur is ook goed. De slakken hebben liever geen dagtemperaturen onder de 18 °C. ’s Nachts mag het iets koeler zijn dan overdag, maar niet kouder dan 10 °C.
De slakken moeten altijd op vochtige grond zitten. Dit kan potgrond zijn of grond van buiten. Je kan de grond makkelijk vochtig maken met een sproeier of gewoon door water erin te gieten. De laag aarde kan het beste minstens 10 cm hoog zijn zodat de slakjes zich erin kunnen graven.
Het veblijf moet ongeveer 3x zo breed en 3x zo lang zijn als de grootste slak. Hoe meer slakken hoe meer ruimte ze nodig hebben. De hoogte is niet erg van belang zolang er maar genoeg ruimte is voor de aarde en de slakken. In de bak moet natuurlijk ook verse lucht kunnen komen, maar de slakken houden niet van teveel ventilatie omdat de grond en de lucht dan snel droog wordt.
Hou er rekening mee dat het verblijf snel vies kan worden van het slijm, een plastic bak die je makkelijk uit kan spoelen kan handig zijn.

Ontwikkelingsduur
De slakken worden ongeveer 8 jaar oud. Na een tot twee jaar beginnen de slakjes al met eieren leggen, maar ze zijn dan nog niet uitgegroeid.

Voortplanting
Dit soort slak hermafrodiet, dus één slak is zowel man als vrouw, maar toch zijn er wel twee slakken nodig om bevruchtte eitjes te krijgen Dit is dus niet waar!. Ze kunnen namelijk niet aan zelfbevruchting doen. Dit betekend dus dat zolang je twee slakken hebt je ermee kan kweken, meestal gebeurd dit ook vanzelf.
Na een tot twee jaar beginnen de slakken met het leggen van eitjes. Dit doen ze 4 tot 6 keer per jaar en per keer leggen ze zo’n 70 tot 100 eitjes. Als je ze goed vochtig houdt en op 25 graden hebt, komen ze al na 2 weken uit. Zorg ervoor dat je niet teveel eitjes bewaard, want je mag ze buiten niet loslaten als je er genoeg van hebt. Bijna alle eitjes komen uit en ze slakken produceren erg veel en snel eitjes!

Wetgeving
In Nederland is er geen wet voor het houden van deze slakken. In andere landen, bijv. de VS, is het echter verboden ze in te voeren omdat men bang is voor een plaag. In Nederland is het verboden om buitenlandse dieren los te laten in de natuur. Dit verstoord de natuur en er kan een plaag optreden. Wij raden het héél sterk af om deze slakken buiten los te laten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:41

ijslandfan schreef:
Hoe groot is dat aqua?

60 bij 30.

Maar wil zelf ook 2 slakken houden. Dus verhuizen ze naar een grotere bak van 80 cm.