Van eitjes komen er.....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

qwerty14

Van eitjes komen er.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 09:56

...eendjes!!!!

:wave:
Hoe komen we er bij om eendjes te houden? Nou, dat kwam zo: mijn vader woonde, toen hij jong was, in een huis waar achter in de tuin een sloot lag.
Daar nestelde elke jaar wel een paar eenden stelletjes. Als de eieren waren uitgekomen, ging m'n vader de nesten checken en elk jaar lagen er nog wel een paar niet uitgebroede eitjes. Die nam hij dan mee en legde ze onder een warme lamp en had hij dus elk jaar kleine eendjes.
Nu had m'n vader wel zin om weer aan eendjes te beginnen en ons te leren hoe je die beestjes groot krijgt. Mijn vader is bevriend met een kooiker (een eendenkooi houder). Die heeft een heel groot bos achter z'n huis en heeft honderden plekken waar moeder eenden op hun eieren broeden. Een paar jaar geleden hadden we ook twee eieren gekregen, maar toen hadden we nog geen broedmachine, alleen een warm houd lamp, en konden we de temperatuur niet goed regelen.
Maar vorig jaar had m'n vader een set gekocht met een broedmachine en een warm houd plaat, waar ze onder kunnen gaan zitten als ze zijn geboren.
Op zaterdag is m'n vader met m'n broertjes naar die kooiker gegaan en kreeg vier eieren. We dachten dat het nog wel een weekje zou duren voordat ze uit zouden komen, maar wat een verrassing toen ze de volgende ochtend vroeg al uitkwamen!!!!
Drie zijn er nu al uit gekomen, de vierde zit nog in het ei, maar we vragen ons af of die nog wel uit zal komen, omdat de anderen nu al twee dagen oud zijn. Maar af en toe horen we wel wat gepiep uit het ei, dus er is nog hoop.
Het zijn super schattige dons bolletjes die gezellig kunnen piepen. Je kan duidelijk horen waarom ze piepen. Als ze tevreden zijn omdat ze aan het eten zijn of omdat ze gezellig bij je zitten piepen ze tevreden, als ze alleen zijn gelaten en ze missen je, word het gepiep heel hoog en hard, en als ze klem zitten, of niet zo lekker zitten, dan klinkt het heel ruw en schel.
Nou, nu genoeg gepraat, hier een foto.
Volgen jullie? Ik zal elke paar dagen updaten, over hoe ze groeien.
Afbeelding

Afbeelding

Sorry, deze zijn een beetje wazig.
Afbeelding

Afbeelding
Hoe vinden jullie ze?
Groetjes Hanny :evaw:

Anoniem

Re: Van eitjes komen er.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:57

Wat handig, een kooiker als vriend dan!
Echt een schatjes zijn het <3

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 09:59

Ja, vind ik ook :j :D

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:02

aaaaaah , wat super lief .
hier zitten ook "wilde" eenden maar alle kuikens worden opgevreten (voornamelijk door een kraai die er bij zit)

wat eten baby eendjes bij jullie ? en zetten jullie ze weer uit ?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:05

Wat lief! Ik ga dit volgen :) Ik heb zelf twee kuikens om groot te brengen, die zijn ook zo schattig.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:06

Echt zielig dat die kuikens worden op gegeten!!
Ze krijgen de eerste dagen gewoon Brinta en water. Een een paar wormpjes per dag. Later krijgen ze dan meer insecten en andere diertjes.
Wij hebben ook een sloot achter het huis, niet echt achter in de tuin, maar wel een paar meter verder op

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:06

ShadyCeline schreef:
Wat lief! Ik ga dit volgen :) Ik heb zelf twee kuikens om groot te brengen, die zijn ook zo schattig.

Heb jij kippenkuikens of eendenkuikens?

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:09

Hier nog twee foto's van hen in hun 'nestje'. De foto's zijn zo rood, omdat ze onder een rode warme lamp zitten.
Afbeelding

Afbeelding

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:11

Op de dierenweide waar ik vrijwilliger ben broedden we ook regelmatig eieren uit in de broedmachine (vanwege roofdieren en om zo toch nog wat jong spul te hebben). We hebben nu jonge zijdehoenders, jonge kalkoenen en jonge eenden zitten. De jonge eenden geven ons het meeste werk omdat ze een andere voedselbehoefte hebben en regelmatig in bad moeten.. Wel ontzettend leuk om te doen!

We hebben nu ook jonge zwanen en ganzen, maar van hun hebben we de "niet-uitgebroedde eieren" gewoon weggedaan. Ook deze dieren kosten ons veel werk, maar het probleem is vooral dat ze vaak sociaal-gestoord worden als je ze zonder ouders op laat groeien.

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:11

oh wat leuk zeg, die eendjes <3 ik volg wel, ben benieuwd!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:12

waar ze gek op zijn is kleine gedroogde garnaaltjes die je ook aan waterchildpadden geeft zeg maar.

ik had ook een groepje jonge eendjes nadat moeders voor mijn ogen werd platgereden.

heb tijdlang een opblaasbaar zwembadje in de tuin gehad met loopruimte erom heen en een slaaphokje met wat stro, ze waren echt heel tam, zijn toen ze konden vliegen allemaal weggevlogen en heel soms dan kwam er 1 nog wel eens in de buurt volgens mij

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:13

aaaah , met die pootjes languit :D
ik zal eens uitzoeken of er voor de kuikens hier ook niet iets gedaan kan worden , er waren er vorig jaar een stuk of 10 en er zijn er 2 over gebleven . nu waren er 4 en 1 is sowieso al weg en de andere 3 zag ik van de week niet meer . echt heel sneu , de kraai grijpt ze zelfs zo uit het water als hij de kans ziet .

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:15

Leuk dat jullie ook wel eendjes hebben gehad!!
Ja, ik bedoel die garnaaltjes toen ik zei wormpjes, we hebben een hele bus bij de dierenwinkel gehaald. Daar krijgen ze elke dag er een paar van.
Ik ben nu al benieuwd of het mannetjes of vrouwtjes zijn. Ik hoop dat ze kunnen wennen in de sloot, dat ze zich niet laten pakken door katten, en dat ze in de sloot blijven!!

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:15

cherell0 schreef:
aaaah , met die pootjes languit :D
ik zal eens uitzoeken of er voor de kuikens hier ook niet iets gedaan kan worden , er waren er vorig jaar een stuk of 10 en er zijn er 2 over gebleven . nu waren er 4 en 1 is sowieso al weg en de andere 3 zag ik van de week niet meer . echt heel sneu , de kraai grijpt ze zelfs zo uit het water als hij de kans ziet .

Wow, dat is echt erg van die kraai!! :(

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 14:16

Ze hebben net weer even gezwommen, in de afwasbak :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En weer lekker aan het eten onder de lamp
Afbeelding

Met z'n drieën in het bakje met eten :')
Afbeelding

Afbeelding

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:16

aahh wat superlief die eendjes,en wat leuk dat jullie ze grootbrengen,ik kijk iedere dag in de sloten of ik ze al ziet,ik ben er erg gek op die lieve donsjes.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 14:17

Ja, ze zijn echt super lief!!!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:49

Ik vind het super leuke diertjes, maar is het niet beter dat moeder ze grootbrengt? Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je ze zelf groot wilt brengen, en de eieren van een kooiker haalt... Laat die lekker onder de moeder liggen.
Daarbij kan een eendenkuiken nooit 'normaal eendengedrag' leren van mensen, alleen van zijn soortgenoten dus deze zullen waarschijnlijk niet eens overleven in het wild bij jou in de sloot.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:52

Aaaaaaaaaaah ik ben verlieeeefd!!

Ik volg hoor :D
Het is een van m'n lievelingsdieren haha

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:05

CK88 schreef:
Ik vind het super leuke diertjes, maar is het niet beter dat moeder ze grootbrengt? Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je ze zelf groot wilt brengen, en de eieren van een kooiker haalt... Laat die lekker onder de moeder liggen.
Daarbij kan een eendenkuiken nooit 'normaal eendengedrag' leren van mensen, alleen van zijn soortgenoten dus deze zullen waarschijnlijk niet eens overleven in het wild bij jou in de sloot.

Ik had al wel verwacht dat iemand zo'n reactie ging plaatsen. := Het is gewoon dat m'n vader weer wou beginnen met z'n oude hobby en het ons ook wou leren. Bovendien had de moeder wel tien eieren en kon ze waarschijnlijk toch niet allemaal in leven houden.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:08

Awwh wat lief <3 Ik denk als het dom/??? was, dat de kooiker ze niet had meegegeven ;)

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:10

Idd, die man weet echt wel wat goed voor dieren is! :D

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:15

CK88 schreef:

Ik ben het hier wel mee eens. Waarom er bewust voor kiezen de eendjes zonder moeder te laten opgroeien?
Dat je vader het leuk vind snap ik, maar waarom dan niet een tamme eend nemen en die zelf haar kuikens laten uitbroeden en opvoeden?
En je hoopt dat ze zich niet laten pakken door katten of andere roofdieren, ik ben bang dat wel gaat gebeuren. Ze hebben namelijk niks geleerd van moeders.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:16

Waar haal ik die tamme eend vandaan?? Nu maak ik ze tam. Dan heb ik ook tamme eenden
Laatst bijgewerkt door qwerty14 op 21-05-13 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:17

Wat een schattige drolletjess <3 !
Wij hadden vroeger een overbuurjongen en die had ook eenden (2 volwassenen en een paar kleintjes) die gingen dan ook in bad en liepen buiten overal achter hem aan alsof hij die mama eend was :').. Echt leuke beesten!

Edit: Die oudere eenden had hij zelf ook groot gebracht en is naar mijn weten helemaal goed gekomen