Cavia Fleur bevallen, kindjes prematuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Cavia Fleur bevallen, kindjes prematuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 10:57

Vannochtend om 4 uur is begon de bevalling van onze creme cavia Fleur.
Het ging heel snel. De eerste lag er met 1 wee. Helaas liet ze het jong liggen en liep weg.
Meteen heeft mijn zusje het jong uitgepakt. Het was een zeugje en heel klein en wankel. Ondertussen kwam nummer 2 eraan.
Ook deze liet ze meteen links liggen en negeerde het. Mijn zusje pakte het jong en het bewoog en ademde niet. We zijn gaan wrijven in een doek en langzaam aan kwam hij iets bij, hij proeste en viel dan weer iets weg. Gelukkig na even wrijven ging het beter. Het was een ventje maar ook heel klein. De laatste kwam kort daarna en ook die liet ze gewoon liggen. Gelukkig was deze meteen redelijk alert, we moesten wel even helpen uitpakken. Dit was ook een ventje en ook zo onwijs klein.

De jongen waren heel erg wankel en liepen bijna niet. Na ze gewogen te hebben viel het meteen op dat de buikjes kaal zijn en ze geen nageltjes hebben. Ze wegen 55, 56 en 58 gram.

Nu net hebben we geprobeerd ze bij moeder aan te leggen maar ze pakken niet aan. Ze zijn heel zwakjes en lijken er niets van te snappen. Moeder krijgt nu wel iets meer interesse en ligt bij ze te slapen. Soms staat ze boven de jongen maar ze doen niets anders behalve liggen slapen. Moeder lijkt ook geen of heel weinig melk te hebben. Ze krijgt nu mama tinctuur en we hopen dat de jongen bij haar gaan drinken, tot die tijd voeren we ze bij. Nu maar hopen dat de jongen het redden.

De jongen kruipen nu iets meer rond en lijken actiever.

Afbeelding
Mams liggen met haar kindjes
Afbeelding
Kleinste beertje, weegt 55 gram. Heeft wat bloed aan zijn neusje, dat is van moeder, die bloed nog iets na.
Afbeelding
Het kleine meisje, de eerstgeborene. weegt 56 gram
Afbeelding
Dit kleine ventje had het zo vreselijk zwaar. Hij weegt 58 gram

Pina22

Re: Cavia Fleur bevallen, kindjes prematuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:01

Ach, wat jammer :( Ze zien er wel ontzettend schattig uit!

Denken jullie dat ze het gaan overleven? Hoe zwaar zijn ze normaal? En hoe gaat het met de moeder?

Sterkte en succes!

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:04

Ach wat een kleine hummeltjes...

Heeft de moeder al eerder babies gehad of is dit haar eerste nestjes? Wel sneu zeg, ik hoop dat ze het overleven.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 11:10

Met de moeder gaat het heel goed, ze geeft alleen geen melk. Ze bloed nog heel iets maar dat is niet zo erg. Het normale gewicht ligt tussen de 60 en 100 gram, onder de 60 is prematuur. Voor 2 weken terug hadden we een nestje met beide jongen 120 gram, die zeug heeft ook eens 2 jongen gehad van 130 en 125. We hebben eerder pramtuurtjes gehad die bleven zwak en hebben het geen van allen gered. Die waren actiever als deze jongen. Het is echt afwachten. Bij cavia's kan het ineens heel snel slecht gaan, maar we houden moed en doen ons best.

Moeder helpt nu mee met warm houden en raakt ze ook wel aan. Dat scheelt ook al.

We hebben de moeder zwanger gekregen. Ze zat in een dierenwinkel die ronduit slecht is. Ze is ook naar alle waarschijnlijkheid te jong zwanger geworden. Dit is haar eerste nestje. De dierenwinkel gaf haar aan ons en wij hebben meteen rondgebeld en er zijn meldingen gemaakt. We mochten haar meenemen omdat het geen reclame was dat er een zwangeren zeug zat en er zou bij hun dus niemand bij de bevalling zijn geweest. Dan hadden de jongen de ochtend niet eens gehaald.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:41

O, dat is mooi! Kunnen ze nu drinken krijgen met een ienieminieflesje ofzo? of moeten jullie echt afwachten? (ik weet helemaal niets van cavia's :$) Afwachten dan maar... Ik duim dat het goed komt!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 11:45

Ze krijgen melk met een spuitje, daarop heb ik een slangetje van een sonde gedaan. Er komt dan een klein druppie per keer uit. Heb ook een speentje maar ben bang dat ik ze dan verzuip in de melk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:52

sterkte met dit nestje! Hoop dat ze t redden! Ik heb zelf 6 cavias en t zijn leuke beessies!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:57

Wat schattig! ik duim dat ze het halen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:58

En zo heb je zomaar een stel cavia's erbij... hopelijk komt het goed met de jonkies en met de moeder.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:16

_AAASCHAAA_ schreef:
Moeder helpt nu mee met warm houden en raakt ze ook wel aan. Dat scheelt ook al.

We hebben de moeder zwanger gekregen. Ze zat in een dierenwinkel die ronduit slecht is. Ze is ook naar alle waarschijnlijkheid te jong zwanger geworden. Dit is haar eerste nestje. De dierenwinkel gaf haar aan ons en wij hebben meteen rondgebeld en er zijn meldingen gemaakt. We mochten haar meenemen omdat het geen reclame was dat er een zwangeren zeug zat en er zou bij hun dus niemand bij de bevalling zijn geweest. Dan hadden de jongen de ochtend niet eens gehaald.

Gelukkig maar dat ze bij jullie terecht is gekomen! Veel sterkte, ik zal voor ze duimen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:51

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:45

Wat lief! Fleur lijkt heel erg op een cavia van mij, maar dan zonder het wit.
Sterkte met de kleintjes, hoop dat ze het redden. :)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:54

Hoe gaat het ondertussen met de babies?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 11:11

Het gaat goed emt de kleintjes. Ze zijn iets afgevallen maar dat is normaal voor de eerste dagen. Ze zijn actief en lopen achter moeder aan door het hok. Ze piepen en drinken heel gulzig. Moeder begint ook steeds meer tot rust te komen en de jongen aan te halen. Helaas heeft ze geen druppel melk dus zelf voeden wordt hem niet maar ze worden nu tenminste wel opgevoed.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:16

Dat is goed nieuws! Ben je van plan ze zelf te houden of zoek je er een huis voor?

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:29

Daenerys schreef:
Dat is goed nieuws! Ben je van plan ze zelf te houden of zoek je er een huis voor?

Gaat het beter dan verwacht? Of kan het nog steeds fout gaan?

ze zijn op die webcam echt TE schattig :wow:

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 11:40

Ik hoop dat ze aan gaan komen, als ze gaan aankomen zitten we op de goede weg, dat is nu nog niet gebeurt. Wel zijn ze sterker en fitter, dat is wel een vooruitgang

Het zeugje blijft sowieso en bij de beertjes moeten we even kijken hoe ze het doen, ze zijn beide leuk alleen heeft 1 een wit vlekje. Misschien blijven ze ook wel, ze worden nu door mijn moeder, zusje en mij gevoerd en mij moeder vooral kan zo moeilijk jongen weg doen, de kans is dus groot dat ze alle 3 blijven omdat het gewoon wel een band schept dat voeren om de 2 uur en de spanning...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 19:04

Het gaat met het zwaarste beertje niet helemaal lekker. Hij eet nog wel maar is zo vreselijk moe dat hij bijna niet rechtop kan zitten. Als hij eenmaal wakker is dan is het goed en loopt hij rond maar hij slaapt heel erg diep en veel, veel meer dan de andere jongen. We voeren nu veel korter op elkaar. Bijna om het half uur.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 21:15

We hebben met de 2 fitte jongen een doorbraak. Ze hebben net vohet eerst bij mams gedronken. Ze krijgt een drankje om de melk productie op gang te brengen en ze had waarschijnlijk wat tijd nodig. De kleintjes dronken gulzig en moeder was er heel rustig onder. Met het andere beertje gaat eht nog hetzelfde. Hij drinkt uit de spuit goed maar is te moe om de tepel te pakken en zelf te zuigen. Hopen maar dat hij het gaat redden. Hij is nog niet de lichtste an het stel. Dat is het beertje met de witte vlek.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:26

Wat een schatjes zeg! En super dat ze bij de moeder kunnen drinken! De zwakste maakt idd niet een erg fitte indruk, hopelijk gaat hij het redden..

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 06:43

Vannochtend kwam ik beneden met het idee dat het zwakke jong hoogstwaarschijnlijk dood zou zijn. Niets is minder waar. Hij heeft enrgie voor 10 en rent op en neer door het hok, hij heeft niet zo veel gedronken maar krijgt zo weer wat. De andere 2 doen het ook erg goed en zijn niet meer afgevallen. Ook nog niet aangekomen maar het dalen is nu gelukkig gestopt.

Gisteravond hapte ook het zwakker jong aan bij de moeder. We konden alleen niet goed zien of hij ook dronk, ik verwacht dat hij wel gedronken heeft want hij is zo fit.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:36

Goed nieuws!

Als ik op de link naar de webcam klik zie ik iedere keer hetzelfde filmpje?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 10:23

Klopt met de cam. Hij staat nu niet aan, kan hem er straks wel eventjes op zetten.
Ze zijn lekker aan het drinken bij mams. Ik heb mams net ook bijgevoerd, ze eet weinig en is erg dun maar ze doet het nu zo goed. Echt een lieve en goede mama

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:37

:) Wat knap dan van haar, zo jong. Ik hoop dat ze het overleven, zoals het nu gaat ziet het er goed uit toch? *\o/*

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 11:04

Voor nu ziet het er inderdaad goed uit. De jonkies zijn zo leuk. Ik ga proberen de cam erop te zetten.