Hondenkunstjes met Diego

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Lizanne

Hondenkunstjes met Diego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 21:50

Hallo allemaal ! :wave:

Dit is Diego :
Afbeelding

Even wat informatie :

Ras : Shetland sheepdog (Sheltie)
Leeftijd : 9 maanden
Geslacht : Mannetje
En een heeele lieve en actieve hond :D

Ik ben nu ongeveer een maandje bezig met Diego kunstjes te trainen. Daarvoor heeft hij natuurlijk op de hondenschool gehoorzaamheid gedaan. Hij leert super snel! Dus dacht ik even een filmpje in elkaar te knutselen :D Zoals de meeste al weten doe ik met mijn paard Andres aan Vrijheidsdressuur. Nu vind ik het dus geweldig om met 2 verschillende dieren de circus beesten uit te hangen :+

Wat vinden jullie van het filmpje ? :D
En hebben jullie nog commentaar , tips ? Of weten jullie nog anderen leuke kunstjes ? Ik hoor het graag ! :D

Love_Star

Re: Hondenkunstjes met Diego

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:19

Super leuk Lizanne !
Dat ziet me er echt een schat van een hondje uit, en wat knap seg ! <3

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:40

Zo te zien heef je hond er veel plezier in. Jullie zijn een leuk team zo met z'n tweetjes.

Echter doe je wel oefeningen die voor de hond z'n leeftijd lichamelijk nog te zwaar zijn. Alle oefeningen zoals springen, opzitten, achteruit lopen en op de achterpoten lopen kun je het beste pas doen met je hond als hij in ieder geval minstens 1 jaar is om schade aan zijn gestel en snelle blessures te voorkomen. Zeker het hupsen op de achterpoten en het lopen op de achterpoten zou ik nog wat langer mee wachten. Deze oefeningen vragen allemaal erg veel van het lichaam van de hond en je hond is nu nog te jong om dit van mijn lichaam te vragen.
Alle statische oefeningen (waarbij de hond minstens 3 poten aan de grond houdt) en oefeningen met een voorwaartse beweging kan je wel doen. Veel spinnen zou ik zelf ook niet te vaak doen bij zo'n jonge hond.

Oefeningen die je wel kan aanleren is het apporteren van vreemde voorwerpen, je hond een poot om bijvoorbeeld een bezem of plu laten slaat terwijl hij zit, je hond laten schamen (poot over de neus), Je hond leren te volgen in verschillende "heelwork posities" (alleen het achteruitlopen nu nog overslaan. Zoek maar op google op "dogdance heelwork posities"), pootjes over elkaar laten kruizen terwijl je hond ligt, de buiging, soort spaanse pas. Nu heb je voorlopig wel weer wat te doen :P

Verder wil ik je de tip meegeven om goed je hond goed warm te laten lopen voordat je een wat langere trainingssessie gaat doen en ook weer zorgt voor een cooling-down. Dit is beter voor de spieren en maakt de kans op blessures ook kleiner. Dit wordt vaak vergeten terwijl wij het bij onszelf heel normaal vind om een warming-up en cooling-down te doen voor en na het sporten :+

Verder kan je op internet meer informatie vinden onder de term "dog dance" en "canine freestyle".

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 06:02

leuk hoor, pas idd wel beetje op met zn gewrichtjes, ik herken de oefeningen uit de doggydance, misschien leuk voor je om aan z,on cursus mee te doen, dan kun je hem leren wat netter de oefeningetjes te doen en je hulpen wat te verfijnen.

vind het wel een super leuke enthousiaste hond, jullie zijn een leuk stel samen.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 12:33

annepaardoes : Ooh dat wist ik inderdaad niet :n Echter is de leeftijd ook niet helemaal waar, hij is al 12 maanden. ( Hier kwam ik pas achter toen ik het filmpje aan mijn moeder liet zien := ) Ik weet niet of dat veel verschil uitmaakt? Bedankt voor de uitleg, ik ga er zeker wat mee doen ! En over die warming-up had ik ook geen idee.. Soms ben ik even wat tv aan het zien en dan heb ik zin om hem een nieuw kunstje aan te leren in de keuken.. Dus ik zou hem dan voortaan eerst even buiten achter de vogeltjes laten crossen :=

Tinkermuts : Dankjewel !

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 17:08

Love_Star : Jij ook bedankt :D

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:54

Paganx33 schreef:
annepaardoes : Ooh dat wist ik inderdaad niet :n Echter is de leeftijd ook niet helemaal waar, hij is al 12 maanden. ( Hier kwam ik pas achter toen ik het filmpje aan mijn moeder liet zien := ) Ik weet niet of dat veel verschil uitmaakt? Bedankt voor de uitleg, ik ga er zeker wat mee doen ! En over die warming-up had ik ook geen idee.. Soms ben ik even wat tv aan het zien en dan heb ik zin om hem een nieuw kunstje aan te leren in de keuken.. Dus ik zou hem dan voortaan eerst even buiten achter de vogeltjes laten crossen :=

Vanaf 12 maanden zou je met de meer belastende oefeningen kunnen beginnen, maar dan zou ik het zelf alsnog eerst met mate doen. (Zeker de oefening van het hupsen op de achterpoten is een hele zware oefening. Daar zou ik echt nog wel even mee wachten totdat je hondje zelf ook lichamelijk meer ontwikkeld is) De kans op blessures op korte termijn en beschadigingen aan de gewichten op langere termijn is anders groter.
Als je een enkel truck gaat aanleren hoeft de warming up nog niet direct (tenzij je een fysiek zware oefening wil gaan aanleren), maar op het moment dat je wat langer gaat oefenen en zwaardere oefening van je hond verwacht is een warming-up en cooling-down erg raadzaam.
Je warming up kan natuurlijk ook gewoon even 5 a 10 minuutjes volgwerk en aandachtswerk zijn met hier en daar wat basisoefeningetjes.
Je kan het eigenlijk vergelijken met het paardrijden. Voordat je aan het werk gaat met je paard zorg je dat je paard goed warm gereden is en na het werken stap je goed uit. Van jonge paarden vraag je minder belastende oefening dan van een ouder paard met meer ervaring en die langer gereden wordt.

Dit zijn trouwens ook nog leuke truckjes die je prima kan doen:
http://www.youtube.com/watch?v=Uwmj7Pd245s&sns=em

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 19:48

Bedankt voor je mooie tips ! Kheb er weer wat van bijgeleerd :)
En hmm , ik heb de oefeningen best vaak gedaan.. :s Kan ik anders beter eerst naar een dierenarts gaan ? Om er zeker van te zijn dat er niks beschadigt is?
Aan de andere kant.. Hij voelt zichzelf thuis (Als hij alleen is) net als een kat. Dan gaat hij op de hoogste bankleuning staan , en dan springt hij van het een naar het ander _O- Dus dan is dat wel helemaal niet goed lijkt mij.

Over dat filmpje: Inderdaad heel leuk ! Enig idee waar ik zo'n bel kan kopen ? :o

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:22

Paganx33 schreef:
Bedankt voor je mooie tips ! Kheb er weer wat van bijgeleerd :)
En hmm , ik heb de oefeningen best vaak gedaan.. :s Kan ik anders beter eerst naar een dierenarts gaan ? Om er zeker van te zijn dat er niks beschadigt is?
Aan de andere kant.. Hij voelt zichzelf thuis (Als hij alleen is) net als een kat. Dan gaat hij op de hoogste bankleuning staan , en dan springt hij van het een naar het ander _O- Dus dan is dat wel helemaal niet goed lijkt mij.

Over dat filmpje: Inderdaad heel leuk ! Enig idee waar ik zo'n bel kan kopen ? :o

Nee hoor dat zal niet nodig zijn. Het uitstellen van zware oefeningen totdat je hond oud genoeg is is vooral het voorkomen van schade die later zal ontstaan en de kans op blessures op korte termijn te verminderen.
Dat van bank naar bank springen zal geen ramp zijn. Ik weet niet hoeveel ruimte er tussen de banken zit, maar je zou kunnen bedenken of het verstandig is als de kans bestaat dat hij bij een misstap naast/tussen de banken kan vallen.

Mocht je nou heel actief willen gaan doggydancen of later een actief een andere zwaardere sport willen doen zoals bijvoorbeeld agility dan is het niet onverstandig om een dierenarts eens extra naar de rug en heupen van je hond te laten kijken. Veel mensen die echt actief wedstrijden lopen willen nog wel eens hun hond laten röntgenen. Dat is een persoonlijke keuze.

Zo'n bel is wel te vinden op marktplaats: http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... distance=0

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 21:34

Okee dankjewel ! We gaan met hem inderdaad aan agility beginnen , bedankt voor de tip.
En over die banken , Nouja het is vooral. Spring op bang > Spring op grond > Spring op andere bank . Haha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:42

Je woont vlakbij de Brabo,daar geven ze doggydance.Waarom volg je het daar dan niet?leer je het gelijk goed.
Het is wel leuk wat hij al kan.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 21:44

Bianca41 : Ik volg dierenzorg op school :) Ik leer honden knippen en trainen, hier hoort doggydance , agility en puppytraining allemaal bij, dus dat is niet nodig , bedankt voor de tip :D

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 22:15

+ Hij zit al op de Brabo haha :D Sorry ik het het even te laat door. Hij doet er nu gehoorzaamheid , daarna agility, ik wist niet dat ze daar doggydance deden .. ? :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:55

BB -> BB-ITP