De mooie nijntjes van 2012

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

De mooie nijntjes van 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 19:28

In het jaar 2012 hebben we maar liefst 87 konijnen opgevangen en herplaatst, terwijl we er steeds maximaal 6 kunnen opvangen... dus zijn er een heleboel.
Afstand is bij ons gratis, dus mensen twijfelen niet zo lang om ze naar onze opvang te brengen i.p.v. naar een opvang waar ze 35 euro per konijn moeten betalen.

Hier een paar foto's van nijntjes die we in het jaar 2012 herplaatst hebben. Elk konijn heeft een eigen verhaal...
Afbeelding
Snuffie, was als cadeau gekocht voor een house warming voor iemand samen met nog een konijntje. Helaas... was de krijger niet zo blij en wilde de dierenwinkel ze niet meer terugnemen.

Afbeelding
Ozzy kwam van een man die vijf konijntjes had voor zijn dochters, helaas keken ze er niet meer naar om. De kooien waarin ze gehouden werden waren veel te klein en hardstikke vies. Blij dus dat hij ze afgegeven had :).

Afbeelding
Dommel hadden we op marktplaats ontdekt. Hij stond er gratis op met zijn kooi,... diezo groot was dat hij zich net kon draaien. Dommel was ook een dame volgens de eigenaar, maar bleek een echte man te zijn. Drinkfles waar net niet helemaal groen, maar je kon het water er niet meer in ontdekken.

Afbeelding
Ezra werd afgegeven omdat ze geen hangoren had gekregen. Mevrouw wilde graag een konijn met hangoren een aangezien Ezra deze niet had.. had ze een afkeer van het konijn. Ze vond haar niet leuk en niet mooi, verzorgde haar met tegenzin en wilde haar eigenlijk loslaten in het bos.

Afbeelding
Kinderen keken niet meer naar Herman om, ... zat maar in zijn hok te kijken...

Afbeelding
Sunny kwam ook van de man die vijf konijnen voor de dochter had gekocht,... helaas werd ze in een erg klein hok gehouden met het verkeerde voer en te weinig beweging..

En dan een aantal van de konijnen die gevonden werden in het bos/park/straat en waar na 4 weken geen baasje voor kwam opdagen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:29

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:31

wat ontzettend goed van je *\o/* _/-\o_
Echt top, super! Het is dat ik al veel te veel konijnen heb. :D

Nummus

Re: De mooie nijntjes van 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:41

Ik word altijd vrolijk van konijntjes kijken. :j
Wat weten sommige mensen er nog weinig van he?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:43

respect! echt super dat al die schattige beessies opgevangen worden :)

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:05

Super van jullie!!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 09:11

Jep,... we hebben nu verbouwing,.... maar als de hokken er volgende week staan zitten ze ook binnen enkele dagen vol. Mensen hebben ons al plat gemaild en gebeld om dieren af te geven.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:50

ah, ik herkende de foto's, ik heb ooit een mail gestuurd naar jullie. (of ik met mijn konijntje kon komen voor een perfect match te maken :D )
wat leuk dat je ook op bokt zit, :+

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:51

Wat een dotjes! Wat een mooi initiatief, daar heb ik echt respect voor! :j

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:52

Echt SUPER dat jullie dit doen, petje af hoor voor jullie!!
Wel jammer toch dat jullie plat gemaild en gebeld worden door mensen die hun nijn willen afstaan...
Gruwelijk gewoon, bah..
Heel veel suc6 in de toekomst met alles! :)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:58

Wat worden er toch een hoop dieren afgestaan zeg ;(

Heb zelf 2 Vlamen voedsters en 1 gecastreerd rammetje uit het asiel. Grote ren in de tuin en mooi groot hok als schuilplaats.

En als ik de foto's zo bekijk ontbreekt het de nijnen niet aan schoonheid en uitstraling 8-)
Ben in staat er zo weer een nijn bij te halen, maar realistisch moet ik dan wel ook de ren weer vergroten. Daar gaat manlief niet intrappen denk ik.

Succes met de opvang in ieder geval en hoop dat je dit jaar ook weer de nodige konijnen kunt herplaatsen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 20:13

Meeste konijnen zijn inderdaad prachtig! Alleen de langharige niet als ik ze onder mijn hoede heb genomen haha, die zien er soms niet echt mooi uit :).
Zo hebben we in 2011 angora konijnen opgevangen van een mevrouw die reuma gekregen had. Nou.. ik schaamde me toen ik de dieren geknipt had lol.
Afbeelding
Gelukkig zag Toby er na een weekje alweer wat knapper uit:
Afbeelding

Waarom ik ze knip?
- Scheelt ons alweer wat werk.
- Hoef het de eerste 3 maanden niet te gebeuren, dus konijn kan rustig wennen aan het nieuwe thuis bij de eigenaar en de eigenaar kan rustig kennis maken met het konijn.

P.s. voer wat ze hadden was inderdaad gemengd voer, maar dit waren ze gewend. Zelf voeren we enkel biks.. helaas aten zij dit niet omdat ze jaren het gemengde kregen. Was zo dat ze soms gewoon een week niks aten, enkel het hooi en groente/fruit. Dus hebben we ze maar gemengd voer gegeven, wat natuurlijk niet ideaal is.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:18

Konijnen hóren ook gewoon niet langharig. Ze hebben geen enkel mechanisme om zichzelf af te koelen...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:22

en niet om hun klitjes uit te kammen. :)

Wat een verhalen er achter zeg.
Maar wat goed dat je zo veel nijnen op hebt kunnen vangen, dat betekent natuurlijk ook dat je er veel geplaatst hebt! :)

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:25

Vreselijk dat mensen een konijn weg doen omdat ze geen hangoren hebben etc. Goed dat je dit doet!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 20:25

Ja, ... kan niet wachten op de nieuwe hokken die er komen :). Dan kunnen we ook eindelijk weer dieren opvangen.

Nu komen vooral de sinterklaas en kerstcadeau'tjes. Dat kinderen erop uitgekeken zijn. Want uit de mailtjes die ik kreeg bleek dat de meeste 3-5 maanden oud zijn. Dus komt redelijk in de buurt van de sinterklaas.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:29

1 van onze konijnen komt ook van een opvang. Soms is het wel jammer dat we helemaal niets over haar weten, geen leeftijd, achtergrond, helemaal niets....
En nog steeds snap ik niet dat ze haar hebben weggedaan. Het is zo'n schat <3

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 20:38

Wij weten soms ook niks over de dieren, tenminste als ze gevonden worden door de dierenambulance. Dan weet je enkel een geslacht en that's it. Soms zie je nog wel eens aan een konijn of het jonger is (dus onder de 6 maanden kan je nog zien meestal), maar meer niet.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:39

Heel leuk en goed dat jullie dit doen er zitten hele leuke tussen somige (kruisingen) rassen had ik nog niet eerder gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:44

Wat een mooie diertjes, en wat mooi dat jullie dit doen!
Jammer dat er zoveel mensen zijn, die toch dieren blijven aanschaffen en de verzorging ineens niet meer zien zitten...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 20:56

Nog een paar dan:
Afbeelding
Django,... teddy dwerg rammetje van rond de 8 maanden dacht ik. Kwam in een duna kooi wat nog te klein was voor een hamster. Bodembedekking die hij had was hooi.. wat die ook at. Was van de dochter, maar die had nu meer interesse in scooters en vriendjes. Natuurlijk zat die ook in de klit.
Had trouwens een rare afwijking.. snorharen bleven maar doorgroeien. Was volgens da een fokfout.

Afbeelding
Afbeelding
Deze beide heren waren afgegeven wegens verhuizen. Zijn natuurlijk wel apart van elkaar verhuisd.
Waren wel keurig verzorgd en deze mevrouw gaf echt om ze, gaf ze af met tranen in de ogen. Waren ook nog geen jaar oud.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Geboren in de opvang. Een man had een aantal konijnen aangenomen.. en had ze gewoon los in de tuin lopen. Opeens zag hij dubbele aantal rondlopen.. al zijn voedsters waren zwanger. Mannen zijn gecastreerd en een aantal is herplaatst door ons. Zelf heeft hij een stabiel groepje gevormd dat bestond uit 3 koppels. Jonkies hebben we herplaatst. Foto's zijn wel van toen ze jonger waren, maar zijn allemaal met 8 weken pas verhuisd.

Afbeelding
Gevonden in het bos en geknipt door mij :D.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:00

Aaahhhhhh Snoetje !! Wat schattig die oortjes zo :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:07

Oooh gossie Kiko... <3 Wat een lief ding!

En tja dat de snorharen doorgroeien als fokfout bij een langharig konijn verbaast me eigenlijk niet zo. Zoals ik eerder al zei, konijnen horen helemaaaal geen lang haar te hebben. Nooit.
Dat een of andere gek dat ooit zo is gaan fokken neem ik hem dus zeer kwalijk. :+ Want het komt het welzijn niet ten goede. Arme diertjes.

Durf je de kop niet goed te knippen of is dat niet nuttig, TS?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:48

Leuke konijnen en fijn dat jullie ze opvangen :) Weet dat jullie alles doen met de beste bedoelingen. Maar ik vind het een beetje krom als ik lees dat jullie zo veel succes hebben omdat afstand gratis is. Ik ken genoeg opvangen die ook geen afstandsgeld vragen maar het toch voor elkaar krijgen de konijnen gecastreerd + ingeeënt te plaatsen zonder onkosten te maken. Ik ben er echt van overtuigd dat jullie als opvang op die manier nog veel meer zouden kunnen bijdragen aan konijnenwelzijn.

Vind Herman trouwens helemaal geweldig lijkt op een konijn dat ik vroeger had :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 10:38

Kosten van castratie en enting zijn voor ons gewoon te hoog. Als er een dierenarts in de buurt was waar we mee konden samenwerken zou dat eenvoudig gaan. Wij zijn ook tegen het castreren met enkel een plaatselijke verdoving (en zo doen sommige opvangen dat... konijn wordt niet onder narcose gebracht maar de balletjes worden verdoofd en dan weggesneden. Hechting erin en klaar, stuk goedkoper natuurlijk).