Aussie pups, welke van de 2 wordt het?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Orsje

Aussie pups, welke van de 2 wordt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:44

Afgelopen zondag zijn mijn vriend gaan kijken naar onze toekomstige Aussie pup. We gingen voor 1 reutje specifiek. Na een lang gesprek met de fokkers en veel gespeeld te hebben met alle dropjes, kwamen we tot een beoordeling. De fokker vond ons geschikt voor 2 pups, waar gelukkig onze voorkeur ook bij zat!
De fokkers zijn nu in overleg welke van de 2 het beste bij ons zal gaan passen, wat we vanavond dus te horen gaan krijgen!

Na overleg tussen mijn vriend en ik, hebben we besloten ook de andere pup te kiezen als de fokkers deze beter vinden passen. Hoewel wij stiekem blijven hopen dat onze voorkeur naar ons toe mag ;)
Hoe dan ook, aanstaande zaterdag gaan we de pup halen!

Tot die tijd lijkt het mij leuk om jullie mening te horen. Wie van de 2 vinden jullie het leukste?
Qua karakter zijn de pups hetzelfde, alleen uiterlijk is anders.

Timothy: tevens onze voorkeur

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sean, de andere optie die de fokkers leuk lijkt voor ons (Sean is overigens een speciale Aussie qua kleur, aangezien ze zo donker niet vaak voor komen)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beide pups trokken naar ons, maar gevoelsmatig had ik een betere klik met Timothy.. Dus afwachten, wat ontzettend spannend is!!

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:49

Vind het allebei schatjes om te zien, weet niet naar welke ik het meest zou trekken, denk dat dat makkelijker is als je ze in het echt ziet.
Maar wat ik eigenlijk niet helemaal snap ik, als ze zoals je zegt, beide hetzelfde karakter hebben, waarom de fokkers dan welke het meest geschikt is voor jullie? Maakt qua karakter dan toch niets uit en dan is het toch jullie keuze, of niet?

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:54

mirmar schreef:
Vind het allebei schatjes om te zien, weet niet naar welke ik het meest zou trekken, denk dat dat makkelijker is als je ze in het echt ziet.
Maar wat ik eigenlijk niet helemaal snap ik, als ze zoals je zegt, beide hetzelfde karakter hebben, waarom de fokkers dan welke het meest geschikt is voor jullie? Maakt qua karakter dan toch niets uit en dan is het toch jullie keuze, of niet?

Die mening deel ik zelf ook, maar we hebben duidelijk gemaakt wie echt de voorkeur heeft.
Helaas hebben zij de touwtjes in handen en is het voor ons afwachten en hopen ;)
We hebben er wel een goed gevoel over, maar we zullen zien. Vanavond worden we verlost!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:56

ze zijn beide prachtig! Timothy door zijn blauwe oog nog een beetje extra ;) Ik vind zelf Sean net ietsje schattiger en wolliger.
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 08-01-13 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:56

Ik zeg, blijf bij je eerste keus.

Wij hebben jaren geleden hetzelfde aan de hand gehad.
Uiteindelijk toch de keus van de fokker meegekregen, en het is toch niet de hond die we wilde :n
Hij wordt nu bijna 12 jaar. Dat is toch een hele lange tijd.
Achteraf bleek dat de fokker deze pup expres bij ons had geplaatst, anders was hij bang om hem terug te krijgen.

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:58

Vind het wel apart. Kan me voorstellen als ze toch wat anders zijn qua karakter dat de fokker dan beslist, maar goed.
Weet wel zeker dat, welke van de 2 het ook wordt, je er een leuk beestje aan hebt. Ken het ras niet zo goed maar weet wel dat ze heel welwillend zijn tegenover hun baasje.
Veel plezier iig met je toekomstige hondje!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:04

M'n tante (die labradors fokt) werkt ook met zo'n soort gelijk systeem.
Toekomstige eigenaren mogen een voorkeur opgeven maar uiteindelijk bepaald zij wie welke hond krijgt.
Dit is deels omdat zij veel meer ervaring heeft en beter kan inschatten welke pup in welk gezin past , zij kent de pups ook beter dus ookal lijken ze op het eerste gezicht voor jullie misschien kwa karakter 'het zelfde' , er zitten waarschijnlijk wel verschillen in.
Ook niet alle eigenaren geven een voorkeurskeuze op die bij hun past. Dat ene vrolijke drukke hondje is in de kennel misschien wel leuk maar past gewoon niet bij iedereen.
Het is ook lastig als meerdere mensen hetzelfde hondje als eerste keus opgeven.
Bijv jullie eerste keus is pup a, maar pup b vinden jullie ook leuk.
Als andere mensen pup a ook leuk vinden maar pup b echt verschrikkelijk.. Dan is het dus logisch dat jullie pup b krijgen en die andere mensen pup a.

Nu ontopic: echt super leuke foto's! Jullie zullen wel slapeloze nachten hebben totdat de kleine bij jullie is haha.

x_Irisje_x

Re: Aussie pups, welke van de 2 wordt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:08

Wat een schatjes! Op de foto's vind ik de eerste ook erg mooi qua kleur! Maar ik vind de tweede weer een lievere uitstraling hebben :j Ben benieuwd wat de beslissing wordt!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 14:08

Zwitsal schreef:
Toekomstige eigenaren mogen een voorkeur opgeven maar uiteindelijk bepaald zij wie welke hond krijgt.
Dit is deels omdat zij veel meer ervaring heeft en beter kan inschatten welke pup in welk gezin past , zij kent de pups ook beter dus ookal lijken ze op het eerste gezicht voor jullie misschien kwa karakter 'het zelfde' , er zitten waarschijnlijk wel verschillen in.
Ook niet alle eigenaren geven een voorkeurskeuze op die bij hun past. Dat ene vrolijke drukke hondje is in de kennel misschien wel leuk maar past gewoon niet bij iedereen.
Als andere mensen pup a ook leuk vinden maar pup b echt verschrikkelijk.. Dan is het dus logisch dat jullie pup b krijgen en die andere mensen pup a.

Nu ontopic: echt super leuke foto's! Jullie zullen wel slapeloze nachten hebben totdat de kleine bij jullie is haha.

Precies wat je zegt ;)
Alleen de fokkers zeiden zelf dat deze 2 pups qua karakter hetzelfde zijn.. Dit kunnen wij helaas niet bepalen na 1 bezichtiging.
Wel waren beiden hondjes lekker druk met de rest, maar kalmeerden al uit zichzelf ook weer fijn. Beiden stabiel.
Precies wat wij zoeken. Een hond die lekker actief kan zijn als het kan en ook dingen aankan, maar ook rust in de kont kan hebben.
We willen hem namelijk naast de paarden beleren zodat hij met buitenritten mee kan. Dan moet je dus een hondje hebben die dit
ook aankan en durft. Dat zagen hun ook wel zitten bij deze pups. Andere vielen toen al direct af.

Het blijft spannend en inderdaad slapeloze nachten.. vooral nu we nog in afwachting zijn..

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:09

Spannend hoor! Ik zou alleen niet zo snel akkoord gaan met een hond die je niet wil.. Maar dat moeten jullie uiteraard zelf weten.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:10

Zwitsal schreef:

Dit was dus bij ons ook. Wij wilde pup zonder bandje en we kregen pup blauw bandje.
Ze leken erg veel op elkaar, maar de fokker wist de verschillen wel. En hij had gelijk. Alleen minder leuk voor ons!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:15

Spannend hoor! Ben benieuwd! Ze zijn beide heel leuk!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:19

Zijn jullie minder blij met de hond die jullie hebben gekregen patoucha?
Bij m'n tante zijn de mensen die niet hun eerste keus hebben gekregen daar achteraf juist wel blij om en blijkt het juist echt een betere match te zijn dan de hond die ze als eerste keus hadden opgegeven. (Met puppy/nest dagen komen al,e eigenaren weer bij elkaar en kun je dus zien hoe de verschillende honden uitgroeien)

M'n tante houdt overigens ook nog rekening met bijv mogelijke fok doeleinden. Als er mensen zijn met ambities om shows te lopen of later te gaan fokken dan word daar met het exterieur van de pups wel rekening mee gehouden.
Of een stel dat de hond wil gaan gebruiken bij de jacht kreeg ook 'voorrang' omdat dat niet met ieder hondje mogelijk is (net als met de ts het meelopen met de paarden).

Wel lastig hoor als fokker, om met alle voorkeuren en wensen van iedereen rekening te houden

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:21

patoucha gaf net al aan dat ze er minder blij mee was :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:23

Ohja ik zie het inderdaad, niet door dat dat dezelfde bokker was haha, sorry!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 14:24

Ymor schreef:
Spannend hoor! Ik zou alleen niet zo snel akkoord gaan met een hond die je niet wil.. Maar dat moeten jullie uiteraard zelf weten.

We hebben het goed overlegd. We hadden ook veel filmpjes gemaakt, en bij het terug zien ervan, zagen we dat Sean vrij vaak toenadering zocht naar mij. Ik had alleen meer oog voor Timothy waardoor ik Sean een beetje negeerde.
Ik heb beide pups vastgehouden en Sean was absoluut ook een schatje.
Mijn vriend vind hem net zo leuk, na hem eenmaal gezien te hebben. Dus hem maakt het totaal niets uit, Sean of Tim..
Alleen mijn gevoel is op dit moment nog voor Timothy... Toen ik hem vasthield kreeg ik spontaan tranen in de ogen.
Mijn hele gezicht kreeg een wasbeurt en ik was helemaal verkocht.. Blijkbaar had ik elke keer een puppyface wanneer het over Tim ging, aangezien de fokker steeds moest lachen naar mijn vriend "ze doet het weer! Ze kijkt weer zo!"

Misschien vinden ze het nog wat moeilijk omdat hun zoontjes helemaal weg zijn van Timothy.. Dat daar iets meespeelt.
Maar dat is maar gissen..

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:27

Eerlijk gezegd zijn we er niet zo blij mee. We wilde een leuke huishond en mijn vriendin wilde er g&g mee gaan doen. Het is echt op en top werkhond en dus in huis een enorme neuroot. Totaal geen aandacht als ie 2 tellen moet wachten. Helaas door onze ervaring, wat we dus verteld hebben, heeft hij hem aan ons meegegeven. Hij had dit al gezien. Vind het eigenlijk voor beide partijen niet leuk. Wij zitten met een neuroot en de hond kan zn ei niet kwijt bij ons. Met de puppydagen zagen we dus de andere, en dat was toch echt de hond die we hadden willen hebben.

Vandaar dat ik zeg, blijf bij je eerste keus. Je moet er echt een goed gevoel bij hebben.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 14:32

Patoucha schreef:
Eerlijk gezegd zijn we er niet zo blij mee. We wilde een leuke huishond en mijn vriendin wilde er g&g mee gaan doen. Het is echt op en top werkhond en dus in huis een enorme neuroot. Totaal geen aandacht als ie 2 tellen moet wachten. Helaas door onze ervaring, wat we dus verteld hebben, heeft hij hem aan ons meegegeven. Hij had dit al gezien. Vind het eigenlijk voor beide partijen niet leuk. Wij zitten met een neuroot en de hond kan zn ei niet kwijt bij ons. Met de puppydagen zagen we dus de andere, en dat was toch echt de hond die we hadden willen hebben.

Dat is inderdaad een vervelende situatie...
Gelukkig hebben mijn vriend en ik bij beiden pups een goed gevoel. Alleen Timothy heeft een streepje voor.
We zullen echt niet minder gelukkig zijn met Sean, hoewel het wel balen zou zijn. Tim heeft een blauw oog, waar ik 100% fan van ben.
Sean daar in tegen is weer bijzonder vanwege zijn donkere kleur, op google vind je weinig foto's van deze kleur. We wouden namelijk weten hoe Sean zou uitgroeien in deze kleur, omdat we die zelf ook niet konden.
Tim is een donkere Blue Merle wat eigenlijk ook onze voorkeur heeft.

aaaaahhhh wat is het moeilijk als je zo in onzekerheid zit!!!!

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:40

Ik vind het persoonlijk toch wel een apart systeem. Wij hebben zelf thuis allemaal vuilnisbakjes (niet van een officiele fokker dus). In ons geval was het eigenlijk meer 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. De eerste persoon die de hondjes dus komt bekijken heeft gewoon de eerste keus. Vooral als je van te voren op zoek was naar een specifiek hondje, in de kleur die je hiervoor noemt, zou ik persoonlijk gewoon verder zoeken als je Timothy niet toegewezen kreeg.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:43

Ik snap waarom de fokker een andere pup voorsteld, je geeft het zelf al aan je bent voor een bepaade kleur/slag gevallen. Ookal lijken de pups verder gelijkend kwa karakter kan daar wel een groot verschil in zetten kwa ontwikkeling dit zal de fokker ook wel hebben gezien. Verder zal ik als fokker zeker geen pup geven die een koper kiest als ik zie dat die kwa karakter niet passend is.
Toen ik voor onze dobermann ging kijken heb ik wel gelijk een voorkeur aangeven en daar heeft de fokker naar geluisterd, ik zit al jaren in de gedragsleer van honden en zag direct dat die ene reu was wat ik wilde kwa karakter terwijl een andere reu er kwa uiterlijk meer boven uitsprong. De fokker is net als wij nog steeds heel blij dat hij bij ons terecht is gekomen want hij is een werker pursang en wij zorgen er ook voor dat hij zijn ei kwijt kan.

@Patoucha
vervelend dat jullie niet de juiste hond hebben maar een huishond moet je ook maken, ik heb 2 op en top werk honden thuis springen een gat in de lucht bij het idee van werk maar ze kunnen ook zeker enkel rustig liggen das puur training :j Persoonlijk snap ik ook niet dat jullie de hond zolang houden als je zelf al doorhebt dat het dier ook niet gelukkig is.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:46

Fijn dat je bij beide hondjes wel een goed gevoel heb. Dat is echt het belangrijkste.
Ik duim met je mee dat je Tim krijgt :)

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:57

Seven schreef:
@Patoucha
vervelend dat jullie niet de juiste hond hebben maar een huishond moet je ook maken, ik heb 2 op en top werk honden thuis springen een gat in de lucht bij het idee van werk maar ze kunnen ook zeker enkel rustig liggen das puur training :j Persoonlijk snap ik ook niet dat jullie de hond zolang houden als je zelf al doorhebt dat het dier ook niet gelukkig is.

Wij wilde een hond en daar zorg je voor tot zn dood. En natuurlijk zorgen we ervoor dat hij zn beweging krijgt, we wonen ook buitenaf dus beweging genoeg. Maar die hond had het best op zn plaats geweest bij een jager die heel de dag op pad is. Wat betreft de training, daar zitten al heel wat uren in. Het is een adhd hond en niet bijster slim. Tuurlijk kan hij liggen en blijven liggen, maar dat is voor hem stress. Misschien had hij beter blindegeleide hond moeten worden. Hij doet niks liever dan heel de dag aan je knie geplakt zitten. Wij hebben ook een Heidewachtel en dat is een leuke huishond. Binnen rustig buiten zo gek als een ui! Ook een Welsh corgi gehad en idemdito.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:00

Natuurlijk je kiest er voor maar als je elkaar niet ligt is het niet goed voor beide kanten een dier te houden.
Ik heb als GT heel veel dieren gezien die gewoon niet passen bij de eigenaren heel sneu je wi natuurlijk altijd het beste voor je dier en soms is dan een andere beter passende baas vinden een beter idee hoe moeilijk ook.
Nu is dat in jou geval geen optie meer en is het een leerschool geweest en de volgende hond zul je vast anders selecteren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:19

Ik zou nooit ergens een pup uitzoeken waar ik niet zelf de keus heb. de fokker kent wel de pups beter maar niet de puppenkopers. Ik heb altijd de honden zelf uitgezocht en wel diegene waar ik een klik mee had. En heeft altijd gepast. En dat is belangrijk. Anders heb je al heel gauw had ik toch maar voor de andere gekozen.
Vaak zie je ook dat fokkers zo werken, omdat er misschien nog iemand komt die hier niet op in gaat en zelf wil kiezen en dan kan diegene die overblijft bv naar jullie. Zeg niet dat dat het geval is maar een optie is het zeker. Als fokker kan je aangeven welke pup het meest past bij jullie of wat jullie willen maar uitzoeken doe je toch echt zelf.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:21

Dat ligt ook aan de koper, je hebt zoveel kopers die niets van honden opvoeding en training weten dan ga ik zeker uit van de kennis van de fokker :j

Zelf kies ik mijn pup ook gewoon maar ik heb ook genoeg inzicht in karakter en uiterlijk om te kunnen bepalen of dat mijn hond word of niet. Dat zul jij ook zeker hebben WW