Filmpjes pakwerk en appél Duitse herders Draco en Nica.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Filmpjes pakwerk en appél Duitse herders Draco en Nica.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 14:32

Draco is nu 14 maanden oud en word afgericht in IPO, we hebben 4 maanden pauze gehad met pakwerk om het appél te bevestigen zodat we deze kunnen gebruiken in het pakwerk. Daar hij 4 maanden geleden al erg ver was voor zijn leeftijd.
Op het fimpje is het de 2e keer sinds 4 maanden.
http://youtu.be/vz0kiVPfCnc

Dan nog een appél filmpje.
http://youtu.be/lIr8BHDMB-g

En dan de eerste keer op het veld voor de 11 weken oude Nica :)
http://youtu.be/H7AIe6kidcU

pri_lady

Re: Filmpjes pakwerk en appél Duitse herders Draco en Nica.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:59

Hij heeft er zin in, zijn staart zwiept er bijna af. Erg leuk om te zien. Bliift met bijten mooi op een plek, wordt dat getraind of is dat toeval? Ik zie nl dat jullie je hand naast de bijtplek neerleggen, met normaal spelende honden komt dat niet bij mij op.

En dan de pup, die oren, te schattig, haha

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 15:03

Hij mag alleen bijten op cammando dat moet hij nu leren. Dit was voor hem de eerste keer dat hij zelfstandig moest lossen op commando en het is voor hem heel moeilijk dat ik hem de buit weg neem want buit bewegen is actie. (Word zo aangeleerd bij jonge honden) Nu moet hij dus leren rustig te blijven liggen zonder te blaffen en zonder in de mouw te bijten,daarom leg ik de hand erop zodat hij iets meer remming heeft om dat niet te doen. (Even simpel geprobeerd uit te leggen)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:30

Leuke filmpjes. Gaaf om te zien dat pakwerk.Ik wil misschien ook zoiets met mijn rottweiler gaan doen maar ik twijfel nog want ik heb ook kinderen thuis en ik weet niet of hij dan nog wel als huis/gezinshond geschikt blijft.
Dat filmpje van appel vind ik wel heel mooi om te zien hoe goed hij onder appel staat maar ik vind z'n loopje naast jou zo onnatuurlijk.Hij zakt zo door z'n achter poten.
En je pupje is uber schattig <3

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:34

Waarom aaien jullie met een vinger op deze plek op zijn hoofd?als beloning?
(sorry ben er helemaal niet in thuis)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:40

Leuke filmpjes, hij is duidelijk nog in de opbouw fase.
Ik zie enkel wat tegenstrijdige dingen eerst word hij aan de mouw heen en weer gescheurd waar bij hij ookg gaat schudden en dan moet er ineens rust in als de pakwerker stil staat.

Ik zou er opletten dat de pakwerker hem niet zo heen en weer scheurd daarmee leer je de hond enkel dat die beweging mag en die wil je juist niet zien aan de mouw.
Ik heb je niet revier horen zeggen bij het weer naar voren laten komen met blaffen let er op dat je dit er altijd bij zegt dan weet de hond ook wanneer die stil moet zijn en wanneer er moet worden geblaft :D

Verder in het appél werk zou ik iets meer tempo aannemen dan zie je beter het verschil tussen de overgangen en loopt de hond ok iets makkelijker :)
Ben benieuwd naar filmpjes als hij weer wat langer aan het werk is voor zo'n jonge hond toond hij genoeg :j
Laatst bijgewerkt door Seven op 18-12-12 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:40

wordt op een leuke manier gedaan zeg!! het bijten dan..

Appel vind ik er apart uit zien. omdat je je hand naast de hond houdt..( zelf heb ik mijn hand op borsthoogte) maar goed hij luistert goed :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 16:52

Essie70: Deze hond en ook mijn andere zijn gewone huishonden naast het werk en een deel van het gezin. En deze is juist heel sociaal.

Timokyana: Om vertrouwen op te bouwen en deels als beloning.

Seven@ Hij doet dit zo omdat hij ook de rust in de beet wil tijdens actie. Dat van het revier dat klopt dat vergeet ik vaak. Ben dan zo druk met de rest hahaha. Qua appél klopt we doen ook veel tempowisselingen is hier niet zo te zien we hebben de laatste weken veel aan het rechtlopen gewerkt daar hij scheef liep en we de oorzaak niet konden vinden. (Bleek dat ik enigzins ingeknakt liep om naar de hond te kunnen kijken, aangewend door mijn oudere hond die voordringt.) Nu moet ik dus erg aan denken kaarsrecht te lopen en gaat het in tempo lopen iets op de 2e plek. Maar gaat ook steeds beter.
Ja ben erg tevreden met hem. We hebben het kalm aan gedaan en zijn toch al behoorlijk ver, hij leert enorm snel. Dank je.

Loody@ wij hebben het volgen en kijken aangeleerd met de hand onder de bek. Deze hand verdwijnt nu steeds meer naar boven maar gebruik hem nu nog tussendoor als beloning daar ik hem dan opklop met de hand aan de wang.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:04

Het valt mij op dat jullie heel wat andere methodes gebruiken tijdens het appèl en de pakwerk.
Wat is het nut van naast de hond te knielen en zolang over zijn kop te strelen? Rustiger worden?
Vind persoonlijk dat de hond lang de mouw moet vasthouden zonder rond te wandelen, wat is het nut hiervan?
Van het revieren is al iets gezegd dus ga ik niet meer op in.
Betreft het volgen bij de appèl. Deze arm- en handhouding is dit een vaak gebruikte ? want dit zouden wij absoluut niet mogen doen, zeker niet om dwangmatig de hond leren aandacht te geven.
Verdwijnt deze houding naarmate de hond ouder word?

Vele vragen maar ben wel benieuwd naar de antwoorden :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 12:05

Over de hand had ik hierboven al uitgelegd. Dat word inderdaad steeds minder. Word hier in duitsland steeds meer zo gedaan en ook in NL volgens mij want je ziet het op foto's van de grotere evenementen vaal dat de hand buiten de hond gehouden word. Dan weet je al dat de hond zo getraind is. Voor mij is dit ook nieuw maar bevalt me super. De hond heeft totaal geen stress en alles gaat zonder druk en de hand heb je altijd en is veilig ook bij een examen kan je deze altijd even onopvallend als beloning inzetten of om de hond erbij te houden als deze even afgeleid is. enz.

Draco is een hond die heel snel hoog gedraaid is in het werk daardoor deze rustpauzes tussendoor. Laat ik hem veel lopen met de mouw begint hij juist hoog te draaien wat resulteert in een onrustige beet en dat willen we niet. We willen graag deze rust er in houden met een volle beet en een hond die straks netjes lost. En niet één die hooggedraaid, in de arm piano speelt en slecht of langzaam lost. dan zou ik ook fanatieker moeten inwerken en dat is iets wat ik graag wil voorkomen. Wil graag op de "moderne manier" trainen met zo min mogelijk negatieve stress.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 12:12

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:47

Wow leuk hoor gaaf :D

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:12

Ik ben van België en dat is nog een verschil met Nederland of Duitsland, maar wel tof om zo deze ervaring eens te horen :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:20

Ik vind het appél erg vervelend om te zien.Maar dit zal komen omdat ik niet bekend ben met dit werk..
De hond loopt in een houding, waarvan ik vind, dat die onnatuurlijk is.. Het hoofd omhoog, en zn lijf schuin.
Ik begrijp je uitleg over de hand ook niet helemaal. Waarom moet hij zo lopen naast je?
Ik zie je een paar keer een rukje aan de riem geven terwijl in mijn ogen de hond gewoon nogsteeds hetzelfde naast je loopt.

Zou je dit kunnen uitleggen?
Ik ken het sport niet, ik weet niet hoe het moet, ik baseer mijn mening op de filmpjes.
Wellicht kun jij mijn mening veranderen door wat uitleg in Jip en Janneke taal :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 13:29

De hond moet met de schouder aan de knie van de geleider lopen en daarbij de geleider aankijkend daar komt deze houding vandaan. daarvoor gebruiken we de hand, eerst met lekkers wat dan omgezet word naar een bal als beloning. Natuurlijk is de gehele sport natuurlijk niet dat heb je met paarden ook. De kleine correctie die hij krijgt is voor het scheef lopen door hem iets meer erbij te halen loopt hij weer recht maar daarmee zijn we in het beginstadium. (je ziet hem voor de correctie wat minder geconcentreerd worden door bv een andere hond die ook op het veld loopt, hij gooit dan automatisch zijn kont naar buiten, je kan het zien als een ophouding zeg maar) dat is nog niet zo makkelijk in jip en janneke hahahaha

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:40

Waarom moet de leider aangekeken worden?
Ah over de ophouding begrijp ik :j Hij luisterd er ook naar dus.

Ik vind dit wel een duidelijke uitleg! :j
Maar krijgt die hond geen nekpijn op die manier? :=

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:40

Je hoord een attent volgende hond te hebben jollie, die enkel op de geleider let :j
En nek pijn krijgen ze echt niet hoor, een hond die heel attent is naar de baas kijkt zn baas sowieso graag aan zoals mijn dobermann

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:51

maar stel de hond word of blijft te enthousiast qua bijten gaan jullie er dan nog steeds mee door??bijt een hond dan echt door??
is t een bepaalde beweging die de hond volgt in de arm?? blijft zo een hond niet voor altijd dan getrikkerd om een mensen arm te grijpen ??
ik heb ook totaal geen idee hoe die trainingen er aan toe gaan voor zoiets :o

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:55

De hond word niet getriggerd mensen te bijten maar de jute, zonder mouw ziet de hond de pak werker gewoon als mens.

Ik kan mijn hond op een pak werker afsturen met mouw en als die de mouw weggooid voordat de hond er is zal hij alsnog voor de mouw gaan, hij is namelijk dood eerlijk. Mijn hond heetf wel een heel harde beet dus de pakwerker voelt dit ook doot de mouw heen wel wat :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 15:19

klopt mijn oudste hond is nu 8, geen makkelijke maar goudeerlijk. Pakwerker kwam eens luid schreeuwend uit de kantine toen hij mij met de hond zag en dacht dat ik deze aangelijnd had. Was ook zo maar aan het einde van de 10 meter lijn. Ik was er totaal niet op verdacht dus hond vertrok, pakwerker schrok zich dood want had geen mouw aan maar hij er keurig voor zitten en blaffen. Hij is zeer fanatiek en bijt ook door de mouw heen maar zonder mouw bijt hij niet.

Heb 4 honden die pakwerk doen en leven gewoon in huis en spelen ook met kinderen. Vind ik ook belangrijk. mijn jonge reu van het filmpje kan perfect schakelen tussen thuis en veld.

Wat betreft nekkpijn. Hij vraagt constant om aan het werk te gaan ook thuis. gaat dan aan de voet zitten en drukt tegen mijn hand zo van gaan we nu? Hij wil zo graag werken. Als je goed kijkt zie je dat ook aan het vrolijk zwiepende staartje op de filmpjes.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 15:23

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:50

Heel leuk al die verschillende fimpjes,dit geeft wel een beetje een beeld hoe het gaat. Die jonge reu is leuk, hij loopt helemaal trots met die mouw in z'n bek :D
Maar eigenlijk als ik het goed begrijp begin je al vroeg met die mouw enzo. Ik heb een 11 maanden oude rottie en is het dan al te laat om met IPO te beginnen? Bij ons op de club doen ze helaas geen IPO dus ik doe daar gewoon de gehoorzaamheids cursus.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 19:43

Sommige beginnen pas met een jaar. Wij zelf beginnen met 9 weken met een lapje want dat vinden ze prachtig. Tijdens de wisseling van de tanden doen we niks, en daarna beginnen we met een bijtkussen en als dat goed gaat dan over op een jonge hondenmouw en dan op een harde mouw. Maar met 11 maanden kan je nog prima beginnen.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:17

Dan ga ik eens kijken naar een andere club in de buurt want ik denk dat hij dit ook geweldig zal vinden.Hij wil al heel graag voor je werken en wil graag uitdaging. Bedankt voor je info +:)+

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:04

Je hebt het maar druk Wilawander met al je honden. Leuke filmpjes om naar te kijken. Doet oude tijden een beetje herleven.