Nieuwe Ganzen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nieuwe Ganzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:42

Mijn moeder was weer iets tegengekomen bij de kinderboerderij hier in het dorp. Deze ganzen vond ze zo grappig dat ze op internet ging zoeken en uiteindelijk heeft ze 2 ganzen gekocht :+
Dit zijn Toulouseganzen. Vrouwtje is nu 5 maanden oud en mannetje is iets ouder. we hebben ze nu sinds zaterdag en vond het wel grappig om een paar fotootjes te laten zien :P
ohja, de ganzen die op de achtergrond lopen zijn verkocht. die gaan deze week weg dus dan word de wei nog groter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

CarinaR

Re: Nieuwe Ganzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:07

Mooie beesjes hoor.
Waakse dieren zijn t, kennissen van me hadden er een, echt niet dat ik bij dat dier in de buurt kwam...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:10

heeee een ganzentopic! Dan wil ik nu eens iets vragen. Ik zag laatst ergens ganzen lopen en die hadden een soort uuhh blob tussen hun pootjes hangen. Bij de een dikker als bij de ander. Leek wel soort van vetopslag.

We vroegen ons eigenlijk met een paar man af wat dat was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:17

dat hebben deze ook :P alleen zijn dit nog jonge dieren en is het nog niet zo duidelijk te zien.
verder heb ik geen flauw idee waar het voor dient. Ik zelf heb daar niet zoveel verstand van. maar geen zorgen, wij hebben een hele goede kennis die alles van kippen, ganzen etc afweet :P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:08

Ik heb al zeker 10 jaar ganzen.
Sommige mensen kunnen aan de hand van die kwak tussen hun benen zien of het man of vrouw is... zeggen ze.

Ik heb ook een Toulousegans en een witte gent, uit die combi is een bont gansje geboren een paar jaar geleden :)

Afbeelding
de baby toen ie net geboren was

Afbeelding
pa en ma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:09

Aaaahh dat kuiken!
Wij hebben nu zo ongeveer 4 jaar brandganzen gehad, en al een jaar of 10 kippen Dus verstand qua verzorging .hebben we wel :) ze zegfen wel dat toulouse ganzen minder vaak kuikens krijgen. Klopt dat ?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:16

ik heb met dit stel mijn eerste (en enige) kuiken gehad, maar dat had er vast mee te maken dat het vorige maatje van de witte ook een mannetje was :+

Nadat ze hier kwam hadden ze binnen 3 maanden een kuiken, de jaren erna heb ik eieren geraapt omdat ik eigenlijk niet meer ganzen wil. Dit jong is ook verkocht geweest maar hij komt altijd weer terug (meestal wandelend :') ) :') dus hij mag blijven.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:23

Polly schreef:
ik heb met dit stel mijn eerste (en enige) kuiken gehad, maar dat had er vast mee te maken dat het vorige maatje van de witte ook een mannetje was :+

Nadat ze hier kwam hadden ze binnen 3 maanden een kuiken, de jaren erna heb ik eieren geraapt omdat ik eigenlijk niet meer ganzen wil. Dit jong is ook verkocht geweest maar hij komt altijd weer terug (meestal wandelend :') ) :') dus hij mag blijven.

kweenie hoor, maar ik vind dat toch wat ver gezocht :') _O-

Wandelend terug? Echt waar? Wat een gezicht moet dat geweest zijn! 'jongens! hij is er weer!'

werden in het verleden ook niet dieren zo getraind? Eerst verkocht en dan kwamen ze weer terug, konden ze weer verkocht worden >;) :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:51

Amaris schreef:
Polly schreef:

kweenie hoor, maar ik vind dat toch wat ver gezocht :') _O-

Wandelend terug? Echt waar? Wat een gezicht moet dat geweest zijn! 'jongens! hij is er weer!'

werden in het verleden ook niet dieren zo getraind? Eerst verkocht en dan kwamen ze weer terug, konden ze weer verkocht worden >;) :')

Die mensen hebben hem 3x weer opgehaald en toen heb ik ze hun geld teruggegeven :')

De witte gent is sowieso een beetje apart, hij is uitgekomen in een broedmachine en ik heb hem als hoopje pluis gekregen van mijn toenmalige stagebegeleidster. Hij is in huis opgegroeid en kan niet vliegen en zwemmen durft ie niet :') dus als de rest zwemt loopt hij over de kant mee en dat ziet er echt koddig uit, een gans zien rennen is ook niet zo goed voor je gezondheid, ik dacht dat ik erin bleef _O-
2 jaar terug heeft hij nog eens een vlieg poging gedaan maar toen vergat ie zijn poten in te trekken toen ie over het hek ging dus daar lag ie :') hij is echt briljant, ik wil hem niet meer kwijt hoor :+:

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:59

heb je wei genoeg,ze eten evenveel als een koe en schijten als een koe eerlijk waar,ik heb ze verkocht om die reden,je kon gewoon de wei niet meer lopend in,zulke flatsen haha. :D :D
Maar prachtig zijn ze,je hebt ook van die mooie bonte,kan even niet meer op de naam komen

En waken ja,maar de knobbelgans waakt meer ,die heb ik nu,de brandganzen zijn bij mij ook heel rustig(als ze geen eieren hebben ,anders wegwezen of ze hangen aan je broekspijp)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:01

Ik wou ook héél graag ganzen maar de gemeente staat het niet toe :n

Veel plezier ermee!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:03

ik heb een stuk wei afgezet en als ik op het land met de paarden bezig ben mogen ze los.
Op mijn oude wei liepen ze altijd los maar dat was midden in de polder en ze maakten (nou ja die ene die kan zwemmen) echt hele tochten door de kanalen.
Ik sta nu binnen de bebouwde kom, ik had ze eerst ook los maar ze hadden al snel door dat als ik gevoerd had dat de buurvrouw daarna naar buiten kwam om haar beesten te voeren dus zodra ik mijn kont keerde lagen ze bij de buren voor de achterdeur. Ik wil niet dat mensen last hebben van mijn beesten dus zitten ze in een afgesloten weide (met zwembad, voer en water) en als ik er ben mogen ze op de weide grazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:45

Ja wei hebben we genoeg. Dat stu waar die brandganzen komen komt er nog bij, en er word een slot op de poort achter gemaakt zodat ze ook los door de tuin kunnen.

Brandganzen worden met broeden idd waaks. Maar wij waren ondertussen bekend en meer dan dreigen deden ze niet :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:36

Bevruchting van de Toulouse gans is inderdaad niet zo optimaal. Omdat ze zo zwaar zijn kan het mannetje moeilijk op het vrouwtje komen.
Hier bevruchten ze elkaar altijd in de vijver.

Andere jaren toen ze in een weide liepen hadden wel altijd 0 bevruchting, nu hadden we er vorig jaar twee van de vijf bevrucht. Dus nog niet alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:00

Oke dankje! Wij hebben inderdaad ook een oude douchbak gevuld met water. Nu zijn we aan het kijken voor zo'n kinder zandbakje. Die zijn 1 meter doorsnee. Hadden ze ook daar waar we ze gekocht hebben. Ze zijn zowiezo pas 5 maanden dus het duurt nog wel even voordat ze jongen kunnen krijgen

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:37

Ooh wij hadden vroeger ook 2 zo'n ganzen, wij als kind hadden toen ze namen mogen kiezen en ze noemden Bakker en Kiezel :D