Gekke koeien..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

irmaaatje

Gekke koeien..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 14:33

We hebben thuis een melkvee bedrijf,
en daar klopen een aantal koeien rond die er wel hele apparte gewoontes op na houden..

hier bijvoorbeeld koe 40, die altijd als ze haar brok op heeft dit gaat doen:
http://www.youtube.com/watch?v=_rFWvXuU ... detailpage

En dan zijn er nog een aantal vaarzen die na het melken dit doen:
http://www.youtube.com/watch?v=xjYqpdDB ... detailpage

En dan hebben we ook nog een kater die erg graag bij je zit:
http://www.youtube.com/watch?v=AaCgqKLn ... detailpage

Een koe die hier niet thuishoort..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MS866D6M.jpg
Een eigewijze koe..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RP8IBTSK.jpg
Er wordt ze soms rare dingen op gedient..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TJOYZNHR.jpg
Sommige koeien hebben een knappe prestatie geleverd, die worden gehuldigt.. Maar zijn het daar niet mee eens -O-
http://www.mijnalbum.nl/Foto-E74DTPM8.jpg
Soms gebeurt het wel eens dat een koe tevroeg kalft.. Dit kalfje is 7 weken tevroeg geboren, en staat naast een kalf van dezelfde leeftijd;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-R3RRUTSL.jpg

Nog wat verdere info;

Koeien hebben vaak een halsband om ( zoals op het filmpje ) waar een responder aan hangt, daarmee wordt de koe herkent in de krachtvoer computer, en in de melkstal.
Maar je ziet ook wel eens dit:
Afbeelding
Dat is een stappen teller. Die meet dus hoeveel stappen een koe op een dag zet. Je krijgt dan een melding als ze meer stappen dan gemiddeld zet, en dus misschien wel tochtig is. Maar ook als ze minder stappen zet, dan is ze misschien wel kreupel of ziek. Een handig hulpmiddeltje dus!

Je hebt ook heel veel verschillende melkstallen,
Hier op de foto zie je een opentandum;
Afbeelding
Afbeelding

In deze melkstal staan de koeien individueel, dus ieder op hun eigen plek. Als de koe klaar is met melken kan zij weg, en komt er weer een nieuwe.

Ik vind het leuk om mensen meer te betrekken met het boederij leven. Dus als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag! }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:46

:') kan even niks uitbrengen :P , lopen de koeien buiten?

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 14:54

Ze lopen nog niet buiten, misschien aankomend weekend als het wat beter weer is. Nu nog best wel koud en nat buiten voor ze. Kalfjes zijn trouwens met mooi weer wel buiten, zal zo wel een paar mooie foto's van ze plaatsen
Misschien is het leuk als ik dat op de film zet, als de koeien naar buiten gaan. Van vorig jaar heb ik in iedergeval nog wel een filmpje

Anoniem

Re: Gekke koeien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:55

dus ze gaan wel? vindt het altijd diep triest mega giga stallen en altijd binnen staan. als zijn de meningen er over verdeeld haha , ik zelf wil ooit nog eens het melkdiploma halen haha

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 14:57

Ja natuurlijk, is altijd wel even lekker voor ze. Onze stal is niet zo modern als die grote stallen van tegenwoordig.
Maar leuk idee! Waar woon je in de buurt?

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:38

Leuk alle foto’s en uitleg! Zelf woon ik ook op een boerderij (akkerbouw dan wel) maar vind het zo jammer dat sommige mensen negatief denken over de veehouderij / koeienboeren. Terwijl de Nederlandse veehouders het super voor elkaar hebben. Meeste koeienstallen hebben ligbedden of waterbedden! voor de koeien en massageborstels. Stal wordt schoongehouden het is meer een 3 sterren hotel! :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:00

Denk dat de meeste koeien het beter hebben dan menig paard. Heerlijk grote stallen met goede ventilatie. genoeg voer en tegenwoordig ook steeds vaker waterbedden!
Als ze dan in het voorjaar ook nog lekker naar buiten gaan (wat hier in de buurt heel erg veel is gelukkig) heb je een best happy koe :P

Leuke foto's, zon stappenteller had ik nog niet eerder gezien. Handig :j

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:08

Koetjes!!! <3

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:09

leuk dit!
mijn zoon van 15 jaar werkt al 7 jaar op de boerderij, mijn man komt oorspronkelijk ook van de boerderij.
vind het altijd leuk om die verhalen te horen.
al heeft mijn zoon meer met trekker rijden dan met koeien :)
hij heeft met stage ook op een boerderij gelopen, die had een melkrobot...das ook mooi!

koeien hebben soms ook verschillende kleuren enkelbanden om, heeft elke kleur z'n eigen medicijn?
bv roze voor penicilline?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:11

ge-wel-dig!

Vind koeien zowiezo geweldig en ik moet toch écht gaan schrijven naar BZV want ik wil een boer als vent...
_O-

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 16:55

liss schreef:
leuk dit!
mijn zoon van 15 jaar werkt al 7 jaar op de boerderij, mijn man komt oorspronkelijk ook van de boerderij.
hij heeft met stage ook op een boerderij gelopen, die had een melkrobot...das ook mooi!

koeien hebben soms ook verschillende kleuren enkelbanden om, heeft elke kleur z'n eigen medicijn?

Ja dat zijn wel ander soort bandjes, en die zitten meestal om de achterpoten als herkening voor de melker( Op de foto zit de stappenteller om de voorpoot, want daar meet hij het nauwkeurigst, en blijft hij ook het schoonst..)
De penicelline melk mag natuurlijk niet de tank in. De verschillende kleuren komt door de verschillende merken penicilline. Ook koeien die drooggezet worden krijgen een bandje om. Die koeien mogen niet meer gemolken worden, en er zit ook penicilline in.
Je hebt ze in allerlei kleuren en diktes inderdaad.
Leuk dat je zoon ook zo geïnteseerd is! Wil hij er later ook wat mee gaan doen?

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 21:22

Dit zijn allemaal nog jonge kalfjes die nog melk krijgen, en als het lekker weer is een paar uurtjes lekker buiten mogen spelen.
Het rode kalf is een kruising tussen holstein en zweeds roodbont, de andere 2 zijn 100% holstein.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kees probeert ook mee te doen..
Afbeelding

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:31

Leuk zeg! Mijn schoonzus en zwager hebben een vleeskoeienbedrijf (Limousines), biologisch, maar altijd leuk om andere bedrijven te zien! :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:32

Leuk zo! :)
Vinden jullie nu dat die stappenteller helpt? Een jaargenoot van mij heeft er een onderzoekje mee gedaan en die stappenteller bleek nu niet heel effectief. Maar ja tochtigheid is ook steeds moeilijker bij koeien...

Wel handig apparaatje voor de kreupelheidsdiagnostiek inderdaad. :j

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:39

irmaaatje schreef:
liss schreef:
leuk dit!

Ja dat zijn wel ander soort bandjes, en die zitten meestal om de achterpoten als herkening voor de melker( Op de foto zit de stappenteller om de voorpoot, want daar meet hij het nauwkeurigst, en blijft hij ook het schoonst..)
De penicelline melk mag natuurlijk niet de tank in. De verschillende kleuren komt door de verschillende merken penicilline. Ook koeien die drooggezet worden krijgen een bandje om. Die koeien mogen niet meer gemolken worden, en er zit ook penicilline in.
Je hebt ze in allerlei kleuren en diktes inderdaad.
Leuk dat je zoon ook zo geïnteseerd is! Wil hij er later ook wat mee gaan doen?

mijn zoon wil loonwerker worden, weet ie al vanaf z'n 3e jaar...:)
hij komt met de meest mooie en verdrietige verhalen thuis...soms blijft het niet bij verhalen en mag mams een flessenlam grootbrengen :+
soms hou ik m'n hart vast, hij heeft al meerdere ongelukken gehad en meegemaakt bij anderen :(:)
af en toe kom ik even kijken hoe hij aan het werk is op de boerderij

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:52

Wat vreselijk leuk om te zien! Ik vind koeien hele leuke en intrigerende dieren en het lijkt mij ook dat ze best een goed leven hebben. Paar maanden op een goede stal maar daarna lekker het hele seizoen naar buiten, beetje grazen, beetje liggen herkauwen, beetje spelen en dan voor de boer uit weer naar binnen sjokken voor het melken!

Jammer dat ze nog niet naar buiten zijn gegaan. Zijn dus geen Campina-koeien? ;)
De koeien van de buurman waar mijn paard in pension staat, staan nu sinds begin april buiten. Gaan wel 's nachts ook naar binnen trouwens, ook in de zomer.

Blijven melkkoeien weleens dag en nacht buiten?

Herken je elke koe van jullie zelf?
Heb je zelf je favoriete koe erbij bijvoorbeeld, en echt een band met ze zoals met een kat, hond of paard?
Welke tijden op de dagen worden ze gemolken?
En hebben ze pijn als ze bv. niet op tijd gemolken worden?

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 11:16

Nemurin schreef:
Leuk zo! :)
Vinden jullie nu dat die stappenteller helpt? Een jaargenoot van mij heeft er een onderzoekje mee gedaan en die stappenteller bleek nu niet heel effectief. Maar ja tochtigheid is ook steeds moeilijker bij koeien...

Wel handig apparaatje voor de kreupelheidsdiagnostiek inderdaad. :j

Wij zijn er zeker te spreken over, m'n vader heeft de stappentellers al meer dan 20 jaar.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom het niet zo effectief was? Wij hebben er namenlijk heel veel plezier van, veel koeien zijn 's nachts tochtig, of laten het maar een heel kort moment zien. Juist zulke koeien mis je.

@ Liss, ja dat kan natuurlijk ook! Wel veel werk he zo'n leblam, we hebben er op het moment ook 2 nu.. Maar daar heb ik wat m'n bed voor uit gemoeten :z

@ Imago01; het zijn zeker wel campina koeien, alleen hebben wij er voor gekozen om ze nog even binnen te houden vanwege het weer. En er hebben ook echt een paar hele mooie dagen tussen gezeten, maar als ze eenmaal een keer naar buiten geweest zijn kun je ze zowat niet meer binnen houden. Dan zijn ze de hele dag onrustig, dus vandaar dat wij liever even wachten op wat warmer weer.
Onze koeien gaan de helft ongeveer van het weide seizoen dag en nacht naar buiten. Als we dan gaan melken 's ochtens hoeven we zelde er 1 te halen, ze weten het precies. Dat ze 's nachts naar binnen gaan heeft ook vaak met de voeding te maken, koeien die veel melk geven hebben ook wat bijvoeding nodig en redden het dus niet alleen met gras. Het zijn tenslotte ook topsporters!

Jazeker herkenen we iedere koe, we weten de hele familie lijnen moeder vaders. Wat de koe geeft, hoe vaak ze gekalfd heeft.
Een favoriete koe heb ik wel ja, alleen kun je een koe heel moeilijk manieren leren. Onze koeien zijn allemaal erg mak, dat brengt veel voordelen maar ook nadelen. Ze hebben weinig respect meer voor je, en kunnen je dus ook zo onderste boven lopen. Of je krijgt een beuk, omdat ze even willen schuren wat ook best pijnlijk kan zijn. Wel zie je daarin heel erg karakterverschil per koe, de ene staat direct bij je als je de stal in komt. De ander observeert je een moment, en gaat dan weer z'n eigen gang..
Ze worden bij ons 's ochtens en 's avonds om half 6 gemolken. Ze hebben niet direcht pijn als het te lang duurt, sommig koeien laten de melk dan al lopen. Maar pijn hebben ze niet.

Haha, beetje lang verhaal geworden~!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:19

Ja ze laten tochtigheid inderdaad gewoon slecht zien, die moderne melkkoeien. ;)
Ik weet niet meer precies wat de reden was, maar blijkbaar konden ze ook andere redenen hebben om meer te lopen. Je moet dus ook heel goed opletten of het om een al actief individu gaat of niet, etc.

Ik wil het als je wil nog wel eens navragen, maar als jullie er in de praktijk tevreden over zijn is er niks aan de hand lijkt me. ;) Ik was alleen nieuwsgierig omdat ik dit verhaal gehoord had en jullie ze wel gebruiken, hoe jullie het vonden werken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:22

Haha die baby in de kruiwagen, erg grappig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:05

Wat leuk :D

Mijn opa was een echt ouderwets boertje. Had 100 schapen en ook 4 koeien. En deze heeft hij altijd ouderwets gemelkt. Helaas is hij er al 10 jaar niet meer. En oma heeft besloten de boerderij na 4 jaar te verkopen.

Maar mis het nog steeds ;(

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:09

Wat leuk dat je dit post!
Tot twee weken geleden werkte ik op de boeren/biologische markt, waar ook de 'biologische vleeskoeien' stonden. Binnenkort gaan ze het land weer op, maar eerst de kalfjes. Mams van eentje was overleden, met de fles gevoed, maar heeft het helaas niet gehaald.
Ik ben fan van allerlei dieren, maar koeien/kalfjes blijf ik prachtige wezens vinden. <3

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:22

haha die baby in die kruiwagen.
blote billetjes in 't gras, eten wij ook weleens

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 16:01

Nemurin schreef:
Ja ze laten tochtigheid inderdaad gewoon slecht zien, die moderne melkkoeien. ;)
Ik weet niet meer precies wat de reden was, maar blijkbaar konden ze ook andere redenen hebben om meer te lopen. Je moet dus ook heel goed opletten of het om een al actief individu gaat of niet, etc.

Ik wil het als je wil nog wel eens navragen, maar als jullie er in de praktijk tevreden over zijn is er niks aan de hand lijkt me. ;) Ik was alleen nieuwsgierig omdat ik dit verhaal gehoord had en jullie ze wel gebruiken, hoe jullie het vonden werken.

Nou dat zeker ja, het word er niet makkelijker op.
Maar het mooie van het systeem is juist dat je pas een bericht krijgt als de koe meer actieviteit vertoont als normaal. Dus het maakt niet uit of het al een actieve koe is, wanneer zij tochtig is is ze altijd nog veel actiever. In normale omstandigheden zal een koe niet zo snel zomaar meer stappen zetten. Daar is altijd een aanleiding voor. Als je bijvoorbeeld een nieuwe vaars in de koppel introduceert, maar dan ben je er dus zelf van op de hoogte.
Maar goed, ieder z'n eigen bevindingen. Maar was daarom wel benieuwd wat de reden was, omdat wij eigenlijk altijd van het systeem uit kunnen gaan.

Nou hebben wij eigenlijk nog een hele bijzondere koe, waar ik eerst aan twijfelde of ik er goed aan deed om haar te laten zien.
Maar ik denk dat ik het toch ga doen, ben opzich wel benieuwd naar jullie reacties..

Het gaat om een blaarkop koe, met lakenvelder bloed er nog achter. De koe is van m'n schoonmoeder, die heeft haar als kalf gehad omdat ze zo gek is van blaarkop koeien. Als kalf zijnde was ze nog normaal om te zien, maar is uit gegroeid tot de foto hieronder.
Ze is verder voledig gezond, heeft nu 2 keer gekalfd en is altijd in 1 keer weer drachtig. Door haar apparte bloedvoering geeft zij hele appart gevlekte kalfjes. Ze redt zich zelf altijd prima in de koppel, ze heeft nog een klein hoorentje en dat is wel haar voordeel, omdat ze wat kleiner is als de rest. Als het lukt zal ik van de week eens proberen om haar helemaal op de foto te krijgen, dan zul je zien dat ze er prima uit ziet, ondanks haar rare verschijning.. :D

Afbeelding

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:03

Als je wil kan ik het wel navragen hoor, maar wat jij zegt vind ik ook zeker logisch.

Die gekke koe ziet er ondanks het maffe snoetje gelukkig uit! Maar er zijn ook veel paarden (ook hier op Bokt) waar die snoet zo scheef zit, die verder geen eetproblemen hebben. Dan is het toch prima? :D Het is ook niet iets wat doorgefokt wordt.

Ze kijkt ook wel lekker eigenwijs. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:32

wow ik ben verliefd , ze heeft iets over zich <3