Het babystekelmonstertje!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Het babystekelmonstertje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:00

Nadat mijn eerste egeltje plotseling was overleden aan hartfalen (ik had haar pas kort, zie voor het hele verhaal dit topic: [BB-ITP] [ITP] Het kleine schattige stekelmonstertje ) bleef het toch kriebelen. Ik was niet echt op zoek naar een nieuw egeltje, maar keek wel af en toe op marktplaats. En daar kwam ik een advertentie tegen van een klein white-faced baby egeltje en ik vond hem zo leuk dat ik toch een afspraak heb gemaakt met de fokker. Vandaag langsgegaan en hij mocht meteen mee! (Had alles thuis voor de zekerheid al klaargezet haha).

Dit kleine mannetje is zo'n beetje het tegenovergestelde van mijn vorige egeltje (die meer een rustig dametje was) maar wat is hij leuk! <3
Hij is al erg tam (met dank aan de fokker natuurlijk) en lekker brutaal. Toen ik er op bezoek was bleef hij maar over m'n handen heen lopen en hij probeerde uit z'n vervoersdoosje te klimmen om weer terug op mijn handen te kruipen.
Eenmaal thuis heb ik even wat foto'tjes gemaakt, in de eerste instantie wilde meneer niet stilzitten (hij wil graag naar je toe en probeert dan op je te klimmen - dit dus) maar later bleef hij netjes poseren in het slaapzakje dat ik voor hem genaaid heb.

Volgens mij voelt hij zich wel op zijn gemak, het eerste wat hij deed toen ik hem in zijn hok zette was eten :') daarna heeft hij een paar rondjes heen en weer gerend en toen is hij gaan slapen. Hij is nu iets ouder dan 6 weken. De meeste egeltjes hebben een masker op hun gezichtje, hij heeft dat niet vandaar ook het roze neusje ipv een donkere. Ook is hij pinto (witte vlekken op zijn lijf) en hij heeft één oortje met een donkere vlek, ik hoop stiekem dat die nog donkerder gaat worden, maar we gaan het zien. Hij moet ook nog 'verstekelen' (babystekeltjes wisselen voor grotere) dus wss wordt hij sowieso nog wat donkerder.

Om te beginnen zijn grumpy face :') hij wilde liever rondlopen dan poseren!
Afbeelding

Hij is nog zo klein :+:
Afbeelding

Kijken naar de regen buiten :Y)
Afbeelding

In zijn slaapzakje... de buitenkant is rood, de binnenkant roze. Zeg wel tegen hem dat dat een heel mannelijke kleur is O:)
Afbeelding

Zijn etensbakje... "hier pas ik mooi in toch?"
Afbeelding

Afbeelding

Lig ik net lekker, kom jij met dat klikding :z
Afbeelding

<3
Afbeelding

Knipoog

Afbeelding

En... wonder boven wonder (de trouwe meelezers van het vorige topic snappen wat ik bedoel :') ) hij heeft al een naam! Zijn naam is Loki, naar de Noorse god. In het Engels ook wel "god of mischief" genoemd, ik ga dan even van de meer positieve betekenis uit, ondeugendheid :D want het is zeker een brutaal mannetje. Ik hoop dat jullie hem net zo leuk vinden als dat ik dat doe :D

Nummus

Re: Het babystekelmonstertje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:02

Leuke naam. :j

Verder ben ik even te gesmolten om nuttig commentaar te leveren... <3

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:03

Ohhhh wat een lieffie <3

BaileyMixJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:04

Ooooh wat een scheetje <3 Ben stiekem benieuwd hoe zijn bak er in het geheel uitziet *-:) Kan me er niks bij voorstellen := Wel enorm schattig joh, en mooie kleur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:05

Oh te gek dat je weer een nieuw liefie hebt :) Veel plezier en geniet ervan :)

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:05

Wat lief!
Jammer dat je andere egeltje er maar zo kort mocht zijn!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:09

Bedankt voor de leuke reacties. Ik ben ook weg van hem, hij maakt je echt vrolijk. :D

BaileyMix, het is gewoon een grote konijnen/caviabak.

AllstarLove dat was inderdaad jammer... helaas konden we er niks aan doen, DA had verder ook niks kunnen vinden en het kwam zo onverwachts. Y;(

BaileyMixJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:13

Okee, en wat doe je daar dan allemaal in qua inrichting? Ook een beetje hetzelfde als konijnen? Wel echt enorm leuke diertjes joh!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:16

Ahh wat leuk zeg, hij heeft echt een hele ondeugende uitstraling! (Haha het is net een rockster in de egeltjes ) :D
En die laatste foto is echt een smelt foto :j
Laatst bijgewerkt door knetterhard op 11-04-12 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:18

Oh, wat is hij nog klein!!! <3
Echt super schattig!!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:19

Die pootjes trouwens... ik blijf ernaar kijken. (Ik heb naast een oortjes-tic ook een pootjes-tic.)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:19

prachtig beestje! komt ie straks ook buiten?

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:20

ok......................

verliefd! <3

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:21

<3 <3 <3 <3 als je dat koppie ziet smelt ik gewoon <3 <3 <3

maar mag ik vragen waaron een egeltje als huisdier
niet vervelend bedoelt hoor heb gewoon interesen er naar
vind het gewoon heel apart namelijk

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:22

Wat een leukerd.. en heel fotogeniek ook :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:23

Ah op die fiets :Y) een (speciaal) loopwiel, een slaaphokje, voer+water bakjes, ik heb er dan ook nog een slaapzakje in liggen en een buis om doorheen te kruipen. Wat van dat soort dingetjes om af en toe wat af te wisselen qua slaap/verstopplekjes.

Nemurin, zijn pootjes zijn ook echt te lief, zo klein! Hij krijgt ook wat donkere pootjes geloof ik, moet ze nog even goed bekijken of dat bij allemaal zo is.

Studiemiep dit zijn Afrikaanse witbuikegels, de naam zegt het al een beetje maar ze moeten verwarmd zitten (tussen de 23 en 27 graden wordt aangeraden). Dus als het straks mooi weer is mag hij wel een keer mee de tuin in, maar je kunt ze niet buiten houden.

knetterhard schreef:
Ahh wat leuk zeg, hij heeft echt een hele ondeugende uitstraling! (Haha het is net een rockster in de egeltjes ) :D
En die laatste foto is echt een smelt foto :j

Vandaar de naam, ik vind hem ook zo'n ondeugend koppie hebben (en dat is hij ook wel :)) )

Nagano, natuurlijk mag dat! Hier in Nederland zijn ze niet zo bekend, in bijv Amerika wel. Daar heten ze "African pygmy hedgehog". Deze egeltjes zijn dus niet zoals de wilde Europese egel die we hier in NL hebben rondlopen, deze zijn speciaal huisdiergefokt (vandaar ook al die verschillende kleurslagen, er zijn er nog veel meer).

Bedankt allemaal voor de reacties weer!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:24

Wat interessant zeg! Kan je eens wat meer vertellen over de verzorging van een egeltje, en inderdaad over de inrichting van de bak?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:25

Huisdiergefokt is gelijk de reden dat ze zo lekker tam zijn. Een wilde egel zal nooit zo doen als Loki nu al doet. :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:25

AAHHHWWWWW <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:42

Oh, hij is wakker. Hij zit lekker te smakken (ze smakken ontzettend tijdens het eten :') ). Fijn dat hij al meteen zo goed eet!

Ymor schreef:
Wat interessant zeg! Kan je eens wat meer vertellen over de verzorging van een egeltje, en inderdaad over de inrichting van de bak?

Over de bak heb ik hierboven wat gezegd (min. afmetingen zijn trouwens 100/120x50x50 groter is altijd beter uiteraard). Je kunt ze ook in terraria houden. Het belangrijkste is wel dat ze verwarmd moeten zitten. Als ze te koud zitten gaan ze namelijk proberen in winterslaap te komen, en dat kan dodelijk zijn (te warm is ook niet goed). Hun familie in Afrika doet dat namelijk niet dus ze zijn er niet op gemaakt (deze egeltjes zijn een hybride soort, gefokt uit 2 wilde egelsoorten afkomstig uit Afrika). En ze hebben 12-14 uur per dag licht nodig, daglicht is vaak niet voldoende en ze mogen niet in de directe zon dus een lampje erbij wordt aangeraden.
Verder is een loopwiel (minstens 30 cm doorsnee, helemaal glad - dus geen tralies oid - en geen spijlen/uitstekende dingen aan de zijkant waar ze zich aan kunnen verwonden; dit is een wiel dat je veel ziet die zijn alleen te importeren uit Amerika). Zelf maken is ook een optie.
Verder zijn het avond/nachtdieren, dus overdag slapen ze vooral veel en zie je ze amper. Maak je ze dan wakker kunnen ze heel chagrijnig zijn!
Ze eten kattenvoer (alleen bepaalde duurdere merken, goedkopere merken zijn niet zo goed) want er is geen speciaal egelvoer dat voldoet. Je kunt wel egelvoer bijvoeren. Verder af en toe levend voer (meelwormen, krekels, evt roze babymuisjes) en wat gekookt/gebakken ei of wat fruit/groente, vlees, bepaalde soorten dan. Ze zijn (mild) lactose intolerant dus geen kaas of melk geven. Veel egels hebben aanleg om vrij snel dik te worden, dus af en toe wegen of iig goed op het gewicht letten is handig.
Sommige egels kunnen leren te poepen op een konijnentoilet in het hok.
Ik gebruik als ondergrond nu fleeceliners (lagen fleece die ik zelf op maat heb genaaid). Had mijn vorige egeltje op beukensnippers maar hoorde dat dit beter was, in snippers kan mijt gaan zitten en bij mannetjes wil het nog wel eens in de penisschacht vast gaan zitten. Om lekker in te graven heeft 'ie stof/fleece stukjes in het slaaphokje (als er maar geen losse draadjes aan zitten)

En er zijn dus veel kleurslagen, van albino tot cinnamon of brown. Pinto is een bontpatroon dat bij elke kleur voor kan komen, dan hebben ze dus vlekken met witte stekels zoals die van mij. Hier staan alle kleuren met foto's. Bokker tessyke heeft momenteel ook een topic op BB-ITP staan met haar stekeltjes, die zijn ook mooi van kleur.

Verder moeten ze af en toe ontwormd worden, ze kunnen ook mijt krijgen. En af en toe gewassen worden (of alleen de pootjes als die erg vies zijn, veel hebben er een handje van tijdens het rennen op hun wiel te poepen en daar in te stappen). Nageltjes bijhouden.
Ze kunnen erg tam worden en zich ook echt aan iemand gaan hechten. De stekeltjes prikken alleen als ze zich helemaal opbollen en gaan springen/sissen (als ze echt boos/bang zijn). Als de stekels glad liggen prikt het egeltje helemaal niet.

Als je meer wilt weten, vraag maar hoor. :)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:48

oh ik had helemaal gemist dat je vorige egeltje overleden is, wat sneu :'(
Ik kan me wel perfect inbeelden dat je voor dit kereltje bent gesmolten, ik had na Skipper ook vrij snel een nieuw kleintje.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:50

Wat een leukerd! <3

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:52

Wat leuk!! spikey :+:

Maar, mag ik wat vragen.
Hoe hou je een egeltje? wat eten ze? zijn ze vergelijkbaar met een ander 'knaagdier?'
Zijn stekels, je hebt hem in de hand, zijn ze nu nog 'zacht' ? want ze schijnen lelijk te kunnen prikken toch?
Ik vind hem gaaf!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:54

tessyke schreef:
oh ik had helemaal gemist dat je vorige egeltje overleden is, wat sneu :'(
Ik kan me wel perfect inbeelden dat je voor dit kereltje bent gesmolten, ik had na Skipper ook vrij snel een nieuw kleintje.

Ja, dat was ineens heel snel gegaan, ze stopte met eten, dierenarts kon eigenlijk niet echt wat vinden, toen ging het weer beter (had speciaal voer meegekregen zodat ze wat kon aansterken) maar een paar dagen later is ze op m'n schoot gestorven aan een aanval. Dierenarts denkt dus iets van een gaatje oid in haar hart waar ze eerst weinig last van had, maar naarmate ze wat ouder worden kan dat toch gaan opspelen.

Ah Skipper, die was ook zo ontzettend leuk. :+: Loki is echt heel anders dan mijn vorige egeltje, maar dat vind ik juist wel leuk. Gewoon een heel ander, maar wel geweldig, karaktertje :D hij is wel druk trouwens zeg op dit moment, zijn hele hok wordt onderzocht geloof ik. :))

Dankje BE!

Snackie, een paar posts hierboven (die lange) heb ik een aantal basisdingen uitgelegd! :)
Te vergelijken met een ander "knaagdier" zijn ze sowieso niet, het zijn namelijk van origine insecten/vleeseters, geen knagers.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:54

Ohohohohohohohoh daaaaar issie dan :D

En wat een schatje <3 <3 <3
En Loki klinkt precies goed :D

Houd ons maar goed op de hoogte van meneer zijn kattenkwaad (nee, egel... egelkwaad!) :D