Konijntjes.. welk ras?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

appalin

Konijntjes.. welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 16:55

Zo mijn konijnen gister weer lekker in hun buiten verblijf gedaan:

Afbeelding
1

Afbeelding
2

Afbeelding
3

Afbeelding
4

Weet iemand misschien wat voor ras het konijn is wat op foto 2 staat? Ik heb haar als opvangertje gekregen en vind haar erg stoer met die lange haren in de nek en de mooie wild kleur.

Nummus

Re: Konijntjes.. welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:21

Het zou haast een kruising kunnen zijn. Ik heb even opgezocht intussen, maar het zou een Leeuwenkop kunnen zijn (ik noem ze altijd leeuwtjes). Het is alleen nog geen officieel erkend ras, maar die langere haren rond de nek etc. zijn daar kenmerkend voor.

Zij heeft ze wat minder extreem, vandaar dat ik zeg een kruisinkje met een gewoon konijn. Plus dat het dus geen erkend ras is (nog).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:23

Mooie konijntjes! :) Het lijkt inderdaad nog het meeste op een lionhead.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:17

Leuke konijnen, maar ik denk dat ze gewoon een rasloos konijn is :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:23

Kruising lionhead of kruising voskonijntje :) Mooi diertje!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:27

Voskonijn zeker niet, die zijn over hun hele lichaam langhaar, en ik zie niks van een voskonijn is dit konijntje terug
Waarschijnlijk is ie gewoon rasloos, maar dat maakt em niet minder leuk

Voskonijn
Afbeelding

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:41

Kruis een voskonijn met een korthaar en je krijgt ook zo'n resultaat ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:43

Ik denk ook kruising voskonijn of Leeuwenkop :)
Wel een leuk/sgattig konijn <3
Laatst bijgewerkt door Sjors op 13-03-12 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:46

Tiffany schreef:

Ik weet niet of je dat zeker weet, maar konijntjes met wat extra haar worden door dierenwinkels en leken al gauw (kruising) voskonijn genoemd.. :=

Ik denk ook een rasloos konijn, maar wat een leukerd zeg! :)) Haar vacht lijkt best apart! Dat ze op sommige plekken wat langer haar heeft maakt haar niet ineens een (kruising met) een ras, meen paar van mijn rasloze konijntjes hadden dat ook. En dat gaven ze door bij mij.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:58

Geryon schreef:
Tiffany schreef:

Ik weet niet of je dat zeker weet, maar konijntjes met wat extra haar worden door dierenwinkels en leken al gauw (kruising) voskonijn genoemd.. :=

Ik denk ook een rasloos konijn, maar wat een leukerd zeg! :)) Haar vacht lijkt best apart! Dat ze op sommige plekken wat langer haar heeft maakt haar niet ineens een (kruising met) een ras, meen paar van mijn rasloze konijntjes hadden dat ook. En dat gaven ze door bij mij.

Ja dat weet ik ;) Ik heb nl zelf ook konijnen gefokt en een van mijn opvangertjes (kleurdwergje) was ontsnapt en voskonijntje gedekt... 3 x raden wat daar uit kwam...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 01:15

Ik vind het ook te weinig haar in de nek om echt een leeuwenkoppie te zijn... :j
Rasloos! Die zijn het leukst, om dat te weten hoef ik alleen maar uit het raam de tuin in te kijken. ;)

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 08:52

Bedankt voor jullie reacties! Dat ze rasloos is maakt me niets uit en is ze inderdaad niet minder leuk om hoor. Ik had alleen nog nooit zo'n konijn gezien, dus was erg benieuwd!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:01

Nemurin schreef:
Ik vind het ook te weinig haar in de nek om echt een leeuwenkoppie te zijn... :j
Rasloos! Die zijn het leukst, om dat te weten hoef ik alleen maar uit het raam de tuin in te kijken. ;)

Nee hoor :D
Ze zijn misschien net zo leuk, maar niet het leukst :P hihi

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:11

TS, ik had er wel zo eentje gezien, noemden we ook altijd "het leeuwtje"... die ontsnapte altijd omdat onze overburen in onze vorige buurt vooral de moeite niet namen het hok af te sluiten. Als het etenstijd was kwam ie vanzelf terug.

Maar intussen hadden wij twee intacte voedsters zitten en was dit kereltje nog net iets te jong om te castreren... Vreselijk. :+

Hij was op zich wel lief, en had precies zo'n kleur als de jouwe!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:38

dat is een leeuwenkopje ik heb er ook 1 hier en ook gekocht als leeuwenkopje :)

graven jouw konijnen geen mega gaten in dat mooie gras?
of zitten ze daar enkel overdag in?
dit is mijn leeuwenkopje
Afbeelding

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:32

Citaat:
Ja dat weet ik ;) Ik heb nl zelf ook konijnen gefokt en een van mijn opvangertjes (kleurdwergje) was ontsnapt en voskonijntje gedekt... 3 x raden wat daar uit kwam...

Vast geen echt voskonijn, die zitten enkel bij fokkers en anders geholpen bij particulieren. (heb er zelf mee gefokt en ken alle fokkers die er nu mee fokken persoonlijk (op de witte fokkers na).

Het zijn leuke rasloze konijntjes.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:28

onley schreef:
dat is een leeuwenkopje ik heb er ook 1 hier en ook gekocht als leeuwenkopje :)

graven jouw konijnen geen mega gaten in dat mooie gras?
of zitten ze daar enkel overdag in?
dit is mijn leeuwenkopje
Afbeelding

Dat is geen Leeuwenkop (enkel in Engeland erkend zien er heel anders uit, zijn niet in Nederland). In Nederland zijn ze alleen bezig met hangoren leeuwenkop te erkennen en verder niet met staande oren. Dus alle staande pluiskopjes zijn rasloze konijntjes, maar dat maakt ze niet minder leuk natuurlijk.
Dus het zijn gewoon hartstikke leuke rasloze pluisjes. Of zoals ik ze in de opvang noem pluizebolletjes.
Helaas noemen dierenwinkels ze vaak leeuwenopjes, voskonijntjes of baardkonijnen wat allemaal foutieve benamingen zijn.

Een voskonijn is veel groter, enorm zeldzaam enkele fokkers maar in Nederland. Als je ze toch kruist met kortharige konijnen komen er ook geen lange haartjes zo specifiek om de kop uit.

Maar het zijn alle 3 erg leuke hupsels!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:30

Cynthiaaapje schreef:
Citaat:

Vast geen echt voskonijn, die zitten enkel bij fokkers en anders geholpen bij particulieren. (heb er zelf mee gefokt en ken alle fokkers die er nu mee fokken persoonlijk (op de witte fokkers na).

Het zijn leuke rasloze konijntjes.

Verkeerde aanname ;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:12

Tiffany schreef:
Verkeerde aanname ;)

Maar voskonijnen komen zo zo zo ontzettend zeldzaam voor bij particulieren, omdat ze al ontzettend zeldzaam zijn bij fokkers en behoorlijk groot. En als je voskonijn met korthaar kruist krijg je ook niet dit soort beharing namelijk. Ik ben dan wel heel benieuwd hoe dat voskonijn eruit zag waar die bij ontsnapt is. Ik heb heel vaak van dit soort pluizebollen in de opvang en als het allemaal kruising met voskonijnen zouden zijn, nou dan was voskonijnen wereld blij, want ze zijn zo zeldzaam dat zou betekenen dat er weer heel veel zijn.. maar die zijn er niet.