M'n nieuwste aanwinst; bidsprinkhaan!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

M'n nieuwste aanwinst; bidsprinkhaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 17:06

Vanmiddag een bidsprinkhaan gehaald van de beurs, wilde er al een tijdje een en nu is 'ie er dan. :D Het is een Hierodula membranacea (één van de makkelijkst te houden soorten), deze soort wordt ong 9 cm lang (de mannetjes blijven iets kleiner, 7-8 cm). Ik ben er nog niet uit of het een mannetje of een vrouwtje is :') je kan het zien aan de segmenten van het achterlijf, maar hij/zij is nog vrij klein en het is niet zo duidelijk. :7 Dus daar moet ik later nog maar een keer naar kijken.

Maar goed, tijd voor de foto's;

Afbeelding

Mij goed in de gaten houden want ik was natuurlijk zeer eng, meneer/mevrouw stond flink te hengelen naar me met de armpjes :Y)

Afbeelding

Maar toen... etenstijd :D krekeltje erbij gezet en die werd in no-time opgemerkt

Afbeelding

En hebbes :D dat doet 'ie echt snel trouwens := deze soort is vrij actief, gaat ook echt achter de prooi aan jagen. Ook achter elkaar, vandaar dat je ze niet samen kunt houden ;)

Afbeelding

:9 en ondertussen toch nog even dat gekke zwarte klikding in de gaten houden ;)

Afbeelding

Maar.... eten is belangrijker, die schele oogjes :') _O- <3

Afbeelding

Ik zoek nog een naam voor hem/haar, dus suggesties zijn welkom :D

_PatriciaH

Re: M'n nieuwste aanwinst; bidsprinkhaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:11

ieuw wat ziet dat er vies,eng,raar uit.. :o

Maar ieder zijn ding, dus heel veel plezier ermee!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:12

Wat een eng beest, hahaha. Ik zou niet kunnen slapen met zo'n dier in mijn huis. :P

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:12

Omg, deze beesten zijn mijn grootste nachtmerrie :') Ik heb werkelijk een fobie voor sprinkhanen en krekels := _O-

Maar je hebt hem/haar daarom wel mooi vastgelegd. Hoe houd je zo'n beest nou? En wat is er precies nou zo leuk aan? :') Echt aaibaar zijn ze niet :')

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:13

Wat apart! Wel leuk om te zien :))
Wat kan/doe je er verder mee? alleen naar kijken? :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:14

waar komen die oorspronkelijk vandaan?
Volgens mij zie ik die hier gewoon in mijn tuin?(zuid frankrijk)
Wel schattig natuurlijk!

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:15

hahah wat een grappig diertje :D
moest meteen aan Poink denken :')

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:15

Ik zou echt zo'n beest willen xD
Lijkt me heel leuk fotomateriaal :Y)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:16

ieuww, en dan vind ik de baaragamen van zoonlief al erg... omdat ze krekels en sprinkhanen eten. Maar deze eet dus soort van familie op....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:21

Wat een grappig beest, echt schattig is ie niet maar wel gaaf om te zien!
Al zou ik zelf geen oog dicht doen met zoiets in mijn huis :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:22

Wat een apart "huisdier"! Leuk, kijk al uit naar je fotos van hem/haar!
Namen ben ik niet goed in, dus kan je helaas niet verder werken :P

OT: Hoe is het eigenlijk met Aiden?? Leeft die nog??

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:23

Wat een bijzonder huisdier! Hij kijkt echt erg grappig met die oogjes. :D

Euh, hoe noem je zo'n beest... Aesopus (of Aesopa)? Omdat hij dat sprookje heeft geschreven over 'de krekel (bijna hetzelfde als een sprinkhaan toch) en de mieren'? :))

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:27

Mooi beestje en die oogjes, je ziet die puntjes inderdaad alles fixeren wat van belang is.
Mooi gefotografeerd!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 17:31

Achossie, wordt 'ie zomaar uitgemaakt voor vies en eng Y;( nee, snap het wel, veel mensen hebben niks met insecten. Ik vind bidsprinkhanen fascinerend, vond ze als kind al geweldig :) ze doen me denken aan katten, met dat driehoekige koppie en de manier waarop ze 'm scheef draaien :D en natuurlijk de manier waarop ze jagen. Ze stalken hun prooi echt. En ik vind ze schattig :Y)

Je kan 'm idd niet aaien natuurlijk ;) alhoewel je hem best op je hand kunt houden, maar goed daar zullen ze verder zelf niet zoveel aan vinden :+
Deze soort is makkelijk te houden, kan gewoon op kamertemperatuur :) bak moet minstens 2x de lichaamslengte breed zijn en minstens 3x de lichaamslengte hoog. Je kan ze dus ook in een vaas houden met gaas erover, als het maar groot genoeg is ;) wat takjes erin om op te zitten en gaas aan de bovenkant is handig, kunnen ze aan hangen als ze gaan vervellen. :) Helaas worden ze nog geen jaar oud. Hij wordt uiteindelijk zo, nu heeft hij nog geen vleugeltjes ;) die komen met latere vervellingen pas. Ik schat hem nu op 4/5 cm groot.

geerke schreef:
waar komen die oorspronkelijk vandaan?
Volgens mij zie ik die hier gewoon in mijn tuin?(zuid frankrijk)
Wel schattig natuurlijk!

Klopt, er zijn ook bidsprinkhanen die leven in Zuid-Europa, zoals Mantis religiosa (die zal jij wss bedoelen) :) de soort die ik heb komt uit Azië (Engels; Giant Asian Mantis).
Je hebt heel veel soorten... ook die er bizar uitzien, bijv. als bladeren of orchideeën:

Afbeelding

Afbeelding

Deze soorten zijn vaak tropisch en stellen andere eisen (hogere temperatuur/luchtvochtigheid) of zijn moeilijker te houden (en/of te verkrijgen), vind er wel hele mooie tussen zitten dus wie weet ooit :) maar wilde eerst even kijken hoe het beviel met een 'gewone' ;)

ChristaMoor schreef:
ieuww, en dan vind ik de baaragamen van zoonlief al erg... omdat ze krekels en sprinkhanen eten. Maar deze eet dus soort van familie op....

Sterker nog, ze eten ook hun eigen soort :P vandaar dat je ze alleen moet houden. :=

Enne hij/zij zit gewoon in glazen bak hoor, dus niks om bang van te zijn :P

Marjoow, Aidan is al bijna een jaar 'uit huis' (lees; weggevlogen toen zijn vleugels eindelijk sterk genoeg waren). We hopen dat het goed met hem gaat :)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:33

Getver Bente :')

Saskia9

Whaha die ogen!

Naam? Shrek!!

Marjo

Okee, wat fijn :) Idd hopen dat het goed met hem gaat! Je hebt hem daarna niet weer gezien?
Sta er eigenlijk versteld van dat ze in zo'n relatief klein bakje prima kunnen leven :P haha!
Erg leuk :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:35

He wat apart zeg.. een kleine alientje :D Super schattig :) Mag ik vragen wat je nou voor zo'n insect betaald?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:43

Gaaf hoor! Zou er zelf geen moeten, ben als de dood voor insecten enzo :o Je hebt m daarom wel mooi gefotografeerd!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 17:49

Over de prijs, dat ligt aan de soort en de leeftijd. Deze zijn iets rond de 10 euro, nimfen (zijn kleintjes) zijn goedkoper dan volwassen exemplaren, als echt kleine nimf hebben ze ook meer kans om dood te gaan omdat het vervellen nog wel eens fout wil gaan als het bijv te vochtig is en als ze op de grond vallen kunnen ze vervormd opdrogen. Zwangere vrouwtjes zijn vaak duurder (zag vandaag 'n andere soort die was rond de 15 per stuk voor 'n zwanger vrouwtje) zeldzame soorten zullen natuurlijk duurder zijn.

Marjoow, nee nooit meer gezien (helaas). En de bak moet ook niet te groot zijn (zeker als ze jong zijn) omdat ze anders niet altijd hun prooi vinden. Overigens kun je ze ook gewoon huisvliegen ed. geven die je zelf kunt vangen. Nu zijn die er niet zoveel in de winter dus heb ik nu wat krekeltjes en meelwormen (de voeding moet wel een beetje gevarieerd zijn).
Ze liggen op wacht voor hun prooi, dus het is niet zo dat ze heel veel ruimte nodig hebben om rond te rennen. Als ze eenmaal iets op het oog hebben worden ze wel heel actief en zijn ze ook razendsnel.

Zoals ik al zei, ik vind het net een soort katten, om de dingen die ik al noemde maar ook omdat ze poetsen :D zit 'ie nu toevallig te doen, de vangarmen schoonpoetsen. Ook is 'ie best wel nieuwsgierig, haalde hem uit zijn vervoersbakje en hij ging meteen overal op af en op ontdekking. En ze volgen idd alles met die oogjes van ze.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:55

Kan je het niet een keer filmen als je hem gaat voeren? Ik ben wel benieuwd hoe dat nou in zn werk gaat. Wat jammer dat ze maar een jaar worden trouwens. Die orchidee vind ik trouwens wel apart zeg, gewoon roze :wow:

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:10

Typisch een huisdier voor jou Bente. :D Past wel bij je. :j
En gave foto's!!

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:14

Creapy vind ik wel een geschikte naam hahaha

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:17

Leuk beest haha, heb je die gewoon in een terrarium zitten of wat moet ik me bij zijn verblijf voorstellen?

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:18

wat een apart beest