Muizennest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Drrrassic

Muizennest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 16:39

Nee, geen muizenplaag, gelukkig. Al sinds de zomer van 2008 houd ik tamme muisjes en deze zomer werd het tijd voor een eerste nestje. Ik heb een man geleend van een fokker - geen van mijn muizen komen uit de dierenwinkel, ik ga het land door om mooie, lieve en gezonde muisjes te kunnen vinden - en bij diezelfde fokker een vrouwtje gehaald die hier mag blijven, samen met enkele dochters.

Dit is papa Aiden. Voor de geïnteresseerden: hij is een bone splashed man.
Afbeelding

En mama Jessy, colorpoint beige splashed:
Afbeelding

Op het laatst was mama Jessy... nou ja, dik:
Afbeelding

Op 14 september, gister dus, beviel Jessy van een nest van 10 jongen. Zoals muizen wel eens doen heeft ze een jong opgeruimd (helaas heb ik het gezien, da's wat minder fijn...). Op de foto zijn het er nog wel tien:
Afbeelding

Ik ga straks even in het nest spieken, kijken hoeveel er over zijn en of ze al een licht pigment hebben - wat normaal is op de tweede dag.

Sjors

Re: Muizennest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:40

<3

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:59

Wat een larfjes nog he :+:

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 19:39

Ja, je kan je toch niet voorstellen dat dat veranderd in een volgroeide muis. <3
Ze hebben licht pigment, er zijn er voor zover ik zag nog 7 over, maar ik kon niet goed genoeg kijken om zeker te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:46

Wat leuk <3

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:50

BB --> BB-ITP

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:33

Oooeh dit ga ik volgen! :D Vind het zo leuk.

Grappig trouwens hoe zwangere muisjes nog vrij actief en hyper doen! In ieder geval de muisjes waar ik mee werkte wel... die waren net zo blij en actief als de rest! Dus wij er maar wat voorzichtiger mee doen omdat ze het zelf niet deden. _O-

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:35

Opgeruimd in deze context = opgepeuzeld? Sorry ben niet zo into muizen.. }:0

Wat een dropjes, vind papa en mama muis trouwens ontzettend mooi! Worden vast mooie kinders als ze iets groter worden. :D

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:35

Wat een leukerds!!

euhm... eet de moeder gewoon een paar willekeurige jongen op dan?! Weet je ook waarom? Snap best dat t geen smakelijk gezicht was... :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:47

Leuk leuk! Ik heb een tijdje een paar nestjes muizen gefokt. Had op een moment een nest van 19. :D
Hebben t allemaal overleefd, wonder boven wonder.
Ontzettend leuke hobby.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:49

Leuk zeg je eerste nestje! Erg lief die wurmpies!

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:53

Leuk nestje. :D
Succes ermee!

Ik ben niet zo into muizen, maar bij hamsters ruimen (=opeten) de moeders vaak jongen die wat zwakker zijn. Zo worden de kleinste vaak eerder geruimd.
Verder kunnen ze ukken gaan ruimen als ze te weinig eiwitten binnenkrijgen, of als ze stress hebben.
Maar ik denk niet dat dat hier het geval is ;)

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:38

Wat super snoezig!! <3 Verkoop je ze later of wat ga je er mee doen? Ik wil er wel een hebben! Nee, k weet niet of mijn ouders dat goed vinden! :n

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:32

Wat veel reacties! Leuk!

@SanderD: Thanks voor het verplaatsen. :)

@Nemurin: Jessy was ook nog heel erg actief op het laatste, daarom had ik ook gedacht dat ze nog niet zou bevallen. Ik vond haar ook nog niet super dik, de foto is van de op één na laatste dag dat ze zwanger was. Muizen kunnen nog veel dikker. :P Maar ach, het is goedgekomen. :D

@JuliaMaria: Inderdaad, moedermuis heeft die jongen opgepeuzeld. Dat doen ze als een jong niet helemaal "in orde" is.

@Tessaar: Geen willekeurige jongen, maar jongen waar iets mis mee is ruimt ze inderdaad op, in de zin van "opeten". Dit kan zijn omdat er iets mis was met de jongen, omdat ze niet genoeg dierlijke eiwitten kreeg (honden- of kattenbrokken of meelwormen, dit laatste voer ik haar bij), ze heeft stress gehad of ze is voor de eerste keer moeder en weet niet wat ze aan moet met het nest. Aangezien ze niet heel het nest heeft opgegeten, ga ik er vanuit dat het de laatste gevallen zijn. Een tekort aan dierlijke eiwitten kan namelijk ook niet, gezien de hoeveelheid vette meelwormen die ze naar binnen werkte. :P En nee, het beeld was niet erg fijn... Maar goed, ik had me erop voorbereid dat het kon gebeuren, het gebeurt namelijk heel vaak.

@Iris82: Whoa, da's wel een heel groot nest! Bleven ze ook allemaal wat kleiner? Da's vaak wel zo als het een groot nest is, omdat de melk moet worden verdeeld. Muizen houden is inderdaad een hele leuke hobby. :j

@Fjordjes: Haha, thanks!

@Navojeh: Dat geldt idd ook voor muizen. En die laatste twee sluit ik bij Jessy zoals je zelf al zegt uit, ik heb haar juist veel met rust gelaten en ze is 's nachts in alle stilte bevallen, daarnaast heeft ze veel dierlijke eiwitten binnen gehad. Dus dan is het toch dat er iets mis is met de jongen, waardoor ik er wel vrede mee kan hebben dat ze het nest zelf heeft uitgedund.

@Qwerty14: Dan zou je je eerst eens wat beter in moeten lezen. :D Muizen zijn groepsdieren en kunnen dus niet apart, één kan dus niet, twee wel. Het komt niet vaak voor bij een muizennest, eerder bij honden- of kattennesten, maar alle muizen uit dit nest zijn al gereserveerd, nog ver voordat ze geboren waren. :P Splashed is een veelgevraagde tekening en nog weinig te zien in Nederland. Ik wil drie dametjes zelf houden, die mogen samen met hun mams Jessy in mijn damesgroepje wonen. De mannen gaan naar verschillende fokkers en de voor de overige vrouwen (als er meer dan drie in zitten) is ook her en der een plek, bij fokkers of mensen die ze als huisdieren houden. Ik houd helaas (voor nu) geen mannen, ze stinken erg (ik ben vrouwelijke muizen gewend, dan is de geur van mannetjes overweldigend :P ) en het schijnt dat ze moeilijk te koppelen zijn en je zo'n groep dus niet steeds kan uitbreiden, wat ik bij mijn damesgroep graag doe.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:37

Nee ze zijn allemaal uitgegroeid tot mooie en gezonde muizen. Met een tan kleurtje. Pa was dove & tan en moeders uhm choco (ofzo) met tan. :) Het is leuk om muizen te fokken als je gezondheid met een leuk kleurtje kan combineren. Op het moment dat jouw leuk gekleurde muizen na een jaar of na anderhalf jaar van ellende uit elkaar vallen dan is er ook weinig meer aan. Maar zo te lezeren weet jij prima wat je doet.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:40

Iris82 schreef:
Nee ze zijn allemaal uitgegroeid tot mooie en gezonde muizen. Met een tan kleurtje. Pa was dove & tan en moeders uhm choco (ofzo) met tan. :) Het is leuk om muizen te fokken als je gezondheid met een leuk kleurtje kan combineren. Op het moment dat jouw leuk gekleurde muizen na een jaar of na anderhalf jaar van ellende uit elkaar vallen dan is er ook weinig meer aan. Maar zo te lezeren weet jij prima wat je doet.

Oh leuk, tan. Da's een mooie tekening. :j En inderdaad, het is fijn als je de positieve dingen van muizen kan combineren. Mijn doel met dit nest is ook mooie, gezonde muizen met karakter te fokken. Aiden, die momenteel in zijn eentje zit terwijl zijn hormonen afkoelen, is een heel lieve man en Jessy is heel nieuwsgierig. Ik hoop dat de jongen daar een combinatie van worden. :)

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 15:11

TNet weer even gekiekt, zoals ik elke dag even een minuutje mag. Ze zijn echt heel schattig. :+: Enkelen hadden gister al donkere vlekken, nu is het nog wat duidelijker.

Ik heb nu goed kunnen tellen, van de tien jongen zijn er zeven over, ze zijn allemaal donkeroog.

Ik heb een filmpje gemaakt, hier zijn mijn beweeglijke wormpjes. :+:
http://www.youtube.com/watch?v=8iodLcgylzU

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:43

Ow, het is zo spannend die eerste dagen. :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:44

wat lief!!!!

ik heb sinds 1,5 week 3 kleurmuis vrouwtjes en krijg vandaag of morgen een black en tan man erbij..
voor het eerst dat ik muizen ga fokken,is toch heel anders dan pony,s haha

op hoeveel dagen zie je ongeveer dat ze dragend zijn?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:45

wauw mooie paps!!! die oren!!!
Mams mag er ook wezen.
Ben benieuwd hoe de jongen uitgroeien.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:46

Als je ze weegt dan weet je het snel genoeg inowa. Ik zou wel het mannetje er niet eeuwig bij laten maar enkel 2 weken. Als er dan alsnog vrouwtjes niet drachtig zijn heb je pech. Anders krijg je dat het mannetje meteen weer op het vrouwtje springt als ze bevallen is en das nou net niet de bedoeling van verantwoord fokken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:51

nee daarom vraag ik het namelijk ook,wil het mannetje weghalen zodra ik zie dat ze zwanger zijn.

ik krijg nog 1 zwart bonte kleurmuis vrouw erbij...heb een heel schema opgesteld.

2 van de 3 vrouwtjes (tootsie en tara) zijn zusjes en kunnen al gedekt worden.
die 2 zullen dan ook als eerste bij de man komen.
zodra ze zwanger zijn dan gaat het derde vrouwtje ( terra)weer bij ze terug,die zet ik apart want die is er nog niet klaar voor heb ik het idee.
dan gaat het mannetje naar zijn eigen verblijf.

de jongen houd ik 6 weken bij de moeders en daarna zijn terra en de nieuwe aan de beurt als ik de jongen kwijt ben.
dan hebben de 2 zusjes namelijk nog zeker 9 weken na het spenen van de jongen de tijd om te herstellen.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 15:53

@Inowa: Waar haal je je muizen vandaan? Een fokker zou het beste zijn, dierenwinkels hebben vaak muizen uit de broodfok. Welk doel heb je met het nest? Hoe oud zijn de vrouwtjes? Ze moeten hun eerste nest namelijk hebben voordat ze zes weken zijn en nadat ze 3,5 maanden zijn geweest.
Je moet wel weten dat een muizennest makkelijker klinkt dan het lijkt, je moet erop voorbereid zijn dat je eventueel muizen af moet maken (even straight to the point ;) ) als er iets mis gaat.
6 weken is veel te lang, de mannen kunnen met een leeftijd van 4,5 weken hun zusjes en moeder dekken.

Er is heel veel informatie te vinden op het Muizenforum (http://www.muizenforum.com), ik raad je aan daar even op bezoek te gaan. Genoeg mensen die je willen helpen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:55

9 weken 'hersteltijd' is erg weinig. Dan zouden ze om de 2 maanden een nestje krijgen. Een lijn bouw je op door zorgvuldig te selecteren en naar je muizen te kijken, ze oud te laten worden. Maximaal 2-3 nestjes per vrouwtje en klaar. Niet 4-5 nestjes per vrouwtje per jaar.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:57

mijn muizen komen niet uit een dierenwinkel maar bij een fokker vandaan.

de vrouwtjes zijn nu zo,n 3 maanden oud.
muizen afmaken is geen probleem,ben wel wat gewend.

dus aan te raden is om met 4 weken te spenen eventueel?
meende nog van school te herinneren dat ze met 6 weken gespeend konden worden haha.
misschien een idee anders om de mannen er met 4 weken uit te halen en de vrouwtjes nog tot 6 weken te laten zitten.
maar dan moet je wel zeker weten dat je alle mannetjes eruit hebt.

oke,dus kan dan het beste nog een extra tijd wachten...geen probleem.