Konijntjes en hun nieuwe kasteel!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Konijntjes en hun nieuwe kasteel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 12:48

Mijn konijntjes zijn ondertussen al weer 4 jaar en nog steeds helemaal verliefd op elkaar, bijzonder hoe sterk de band kan zijn tussen twee nijntjes!

Ze zijn bij mijn moeder blijven wonen nadat ik ben gaan samenwonen op een flat, omdat ik ze geen ruimte kon geven. Toen zaten ze zo:

Afbeelding
Afbeelding
Opzich hadden ze wel een groot hok, maar ze hadden niet de ruimte om los te lopen.

Wij gingen een huis bouwen, en ik zei gelijk tegen mijn vriend dat ik een groot hok met ren wou voor mijn konijnen.
Vriendlief aan het knutselen geweest... en een prachtig geisoleerd hok gebouwd.

Het hok staat hoog op de poten (80cm) is 150 lang en 80 cm breed. De wanden en het dak zijn geisoleerd, op de bodem ligt een rubbermat die helemaal is afgekit voor nog meer warmte en voor de hygiene. Kan ik er zo met de tuinslang door met schoonmaken. In het midden zit een verdieping waar ook een rubbermat op ligt en de voerbak op staat. Aan de voorzijde en achterzijde zitten twee deuren, en aan de voorzijde zit een kattenluik (nu nog zonder het klepje ervoor) een veranda en een trapje naar beneden. Aan beide zijkanten zitten twee raampjes die ook open kunnen. Beneden hebben ze een ren van 6 meter lang en 120 breed.
Het ene gedeeltje is zand met ingegraven gaas, en het andere gedeelte steen.

Ach we deden toch niks met die strook langs het huis, dus kunnen de konijnen mooi lopen :o ik kijk zo vanuit de zijdeur bij de woonkamer de ren in, erg leuk!
De konijnen hadden snel door hoe ze naar beneden moesten, ik was hier een beetje bang voor omdat het best hoog is, maar ze hadden er geen moeite mee.

Ze vinden en prachtig!! Ze racen ronden maken bokkensprongen. 'savonds gaan ze zelf het hok weer in. Als het regent zitten ze ook uit zichzelf binnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zandgedeelte
Afbeelding
Steen gedeelte onder het hok.
Afbeelding
Afbeelding
In het hok, alles afgewerkt met anti knaag :D
Afbeelding
Zijkant, zelfde dakpannen als op het huis.

Het is de bedoeling als we de tuin helemaal dicht hebben zitten dat ze ook mogen grazen op het grasveld :j

Nog even de kippen showen ;)
Afbeelding

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Konijntjes en hun nieuwe kasteel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:51

Leuk gedaan zeg! Creatieve vriend heb jij :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:53

wat leuk gemaakt!
ben je niet bang dat ze teveel graven en ze bij je buren uitkomen?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 12:55

Lynn_Nikita schreef:
wat leuk gemaakt!
ben je niet bang dat ze teveel graven en ze bij je buren uitkomen?

Kan niet, het hele zandgedeelte hebben we uitgegraven, gaas eronder gedaan en het zand er weer opgegooid, ze kunnen tot 30 cm graven (en dan doen ze ook :o ) en dan komen ze gaas tegen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:58

Mooi gedaan hoor, heel slim die metalen profielen op het hout :D

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:59

Leeeuk!! :D Super mooi hoor! Echt heeeel erg gaaf!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:59

Wat ontzettend mooi gemaakt! Echt een waar konijnenparadijs.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:23

Hartstikke mooi! Kan hij niet hier mijn ren komen verbeteren? :')

Vraagje hoor, maar waarom isoleer jij je konijnenhok? Volgens mij is het een beetje overbodig en wel zonde dus want het kost je wel meer geld... :o

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 14:49

Nemurin schreef:
Hartstikke mooi! Kan hij niet hier mijn ren komen verbeteren? :')

Vraagje hoor, maar waarom isoleer jij je konijnenhok? Volgens mij is het een beetje overbodig en wel zonde dus want het kost je wel meer geld... :o

Ten eerste zodat het water niet bevriest, en ten tweede omdat de konijnen daar profijt van hebben. Als het heel warm is is het koel in het hok, en als het heel koud is een stuk warmer. Eerder deden we het konijnenhok in de schuur bij extreme kou, want daar zijn konijnen niet op gemaakt, dat hoeft nu dus niet meer :D er is wel natuurlijke ventilatie dmv de ramen en een rooster :j

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:55

Wat een mooi hok zeg!!
Echt heel mooi gemaakt, en ook is overal goed over nagedacht :D
Handig, die anti knaagstrips erop. Konijntjes zetten graag overal hun tandjes in :))
Ze lijken het erg naar hun zin te hebben in hun luxe villa :D\

Ben je trouwens niet bang dat ze eruit springen?
Konijnen kunnen echt heel hoog springen!
http://www.youtube.com/watch?v=ptyKSiRyQ4Y
Erg lachwekkend om te zien :') Wel knap trouwens dat ze dat zo voor elkaar krijgen.
Maar het zegt toch alweer iets over dat konijnen wel echt hoog kunnen springen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:07

Ah kijk dat helpt wel! Mijn konijnen hebben duidelijk geen last van de kou, ze staan namelijk op een plaats waar het niet tocht en in de winter geef ik ze heel veel stro en maak ik hun raampje dicht. Toch zitten ze dan 's ook nog midden in de nacht buiten... :n
Dus volgens mij zijn konijnen daar toch wel op gemaakt, als je ze van kind af aan al de kans geeft zelf te kiezen waar ze gaan zitten.

Maar het koel houden vind ik altijd een stuk lastiger!

Toch maar eens overwegen dus voor een volgende hok ooit. _O-

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:12

Waaauw, wat een gaaf hok!

Even een vraagje, jij zegt 'konijnen zijn niet gemaakt voor extreme kou'..
Maar ze hebben een wintervacht en als je ze extra stro geeft, genoeg eten moeten ze het makkelijk overleven hoor :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:27

Lizzyy schreef:

Maar ze hebben een wintervacht en als je ze extra stro geeft, genoeg eten moeten ze het makkelijk overleven hoor :)

Zeker, tot -10 ongeveer, anders kunnen ze onderkoeld raken (google maar eens :) ) en we hebben de laatste winters het zo koud gehad!!

Het hek is een meter hoog, gelukkig hebben ze nog niet geprobeerd eruit te springen :)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:35

Wauw konijnenparadijs!
Ik zou wel nog een bovenkant op je ren maken. Ons konijn is een aantal jaar geleden opgegeten door een roofdier toen ze in de ren zat. Ook zo erin geklommen/gevlogen, geen idee wat voor dier het geweest is namelijk.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:37

Miriam91 schreef:
Wauw konijnenparadijs!
Ik zou wel nog een bovenkant op je ren maken. Ons konijn is een aantal jaar geleden opgegeten door een roofdier toen ze in de ren zat. Ook zo erin geklommen/gevlogen, geen idee wat voor dier het geweest is namelijk.

Ik woon in een woonwijk, en we hebben geen roofdieren. 'snachts zitten ze ook in het hok. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:40

Dat ziet er leuk uit!
Volgens mij zijn mijn konijnen jaloers... :=

En néé, ze hebben niets te zeiken met hun dubbeldekker en een ren.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:46

CK88 schreef:
Miriam91 schreef:
Wauw konijnenparadijs!

Ik woon in een woonwijk, en we hebben geen roofdieren. 'snachts zitten ze ook in het hok. :j

Wij wonen ook in een woonwijk. Ons konijn deden we eerst 's nachts altijd binnen omdat die anders alleen maar buiten leefde. Hier werd ze altijd heel boos om dus toen maar besloten om haar zelf te laten kiezen. Tsja 's ochtends toch echt een aangevreten konijn gevonden. Had ook niemand van ons verwacht. Maar altijd jij zeker weet dat je konijnen binnen zitten 's nachts dan is het goed ;)

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:49

Zoo die konijnen komen niks te kort!
Gaaf hoor :j
Alleen ook ik vraag me af of het hek wel hoog genoeg is, en dan bedoel ik dat stuk bij die loopplank zeg maar.
Mijn buren hadden ook zo'n soort hok in elkaar getimmerd, en een konijn sprong telkens vanaf de loopplank op het dak van het hok.
En na ongeveer een week was ie er 's ochtends ineens niet meer..
Die is er waarschijnlijk dus ook overheen gesprongen, roofvogel heb ik nog nooit in de buurt gezien dus ik denk niet dat dat het was.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:52

CK88 schreef:
Lizzyy schreef:

Zeker, tot -10 ongeveer, anders kunnen ze onderkoeld raken (google maar eens :) ) en we hebben de laatste winters het zo koud gehad!!

Het hek is een meter hoog, gelukkig hebben ze nog niet geprobeerd eruit te springen :)

aah okee, weer wat geleerd :)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:55

Wat een mooi paradijsje is dat geworden voor je nijnen :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:12

Mijn konijnen hebben met -15 ook in hun buitenhok gezeten. Wel met extra stro en het gat/raampje met plastic afgeplakt...

En ik me maar zorgen maken, en 's ochtends staat de rijp op de puntjes van die oortjes maar de rest van hun lichaampjes hartstikke warm. _O- Stommerds.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 18:03

xMaritt schreef:
Zoo die konijnen komen niks te kort!
Gaaf hoor :j
Alleen ook ik vraag me af of het hek wel hoog genoeg is, en dan bedoel ik dat stuk bij die loopplank zeg maar.
Mijn buren hadden ook zo'n soort hok in elkaar getimmerd, en een konijn sprong telkens vanaf de loopplank op het dak van het hok.
En na ongeveer een week was ie er 's ochtends ineens niet meer..
Die is er waarschijnlijk dus ook overheen gesprongen, roofvogel heb ik nog nooit in de buurt gezien dus ik denk niet dat dat het was.

Nehh, zulke vinding rijke konijntjes heb ik niet. Het is te hoog om na beneden te springen dat zien ze gelukkig zelf ook in. Mochten ze toch het uitvinden kan ik het altijd nog laten verhogen door vriendlief :o
Het hek maak ik me helemaal niet druk om, dat is een meter hoog, en vanaf het zand 1.10 het zijn dwergjes, meestal zijn die 'konijnenhekken' zoals aan de zijkant van het oude hok 80 cm dus dit is al 20/30 cm hoger. En daar waren ze in 4 jaar nog nooit overheen gesprongen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 18:05

Citaat:
Wij wonen ook in een woonwijk. Ons konijn deden we eerst 's nachts altijd binnen omdat die anders alleen maar buiten leefde. Hier werd ze altijd heel boos om dus toen maar besloten om haar zelf te laten kiezen. Tsja 's ochtends toch echt een aangevreten konijn gevonden. Had ook niemand van ons verwacht. Maar altijd jij zeker weet dat je konijnen binnen zitten 's nachts dan is het goed ;)

Er komt ook nog een klepje van een kattenluik voor dus daar gaan roofdieren denk ik niet door, moet nog maar zien of de nijntjes erdoor gaan haha.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:08

WOW mega mooi hok :#

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:14

Erg mooi! Je geeft aan niet bang te zijn voor roofdieren omdat je in een woonwijk woont. Bij woonwijk denk ik meteen aan katten. Een konijn is voor een kat een lekker hapje....