Als stadsmeisje.. op kraamvisite.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Als stadsmeisje.. op kraamvisite.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 16:50

bij de biggetjes!!!!

Ik ging met bokker Miniboots mee naar Zwolle, waar haar paardje momenteel nog even verblijft en zij er voor
de eerste keren op heeft gezeten.

We hebben kalfjes gezien en coole getijgerde kuikentjes.. ik heb de geur opgevangen van vleesvarkens en ben
gauw weer naar buiten gegaan. die beesten stinken heeeel erg hahahaha... we mochten meehelpen met de
koeien melken van buurman boer en bij degene waar wij logeerden mochten we meehelpen de biggetjes voeren
en we hebben een rondleiding door het doolhof gekregen met veel uitleg. Ik vond het heeeel erg leerzaam en
erg interessant waar de kiloknallers en heerlijke speklapjes nu precies vandaan komen.. en ook hoe de biggetjes
leven natuurlijk voor ze op worden gehaald en opgroeien op een ander verblijf bij andere mensen. :j

Kalfje <3 We hebben ook melk gegeven hoor.. :P nee niet uit onze hand, uit een emmer
Afbeelding

Kleine monsters <3
Afbeelding

Heerlijke biggetjes <3 Die linker oeeeehhhhh
Afbeelding

Met Bert :Y)
Afbeelding

Tijgertje aaien
Afbeelding

Monica houdt ook van biggetjes
Afbeelding

We hebben meegeholpen de biggen voeren maar moesten daarvoor wel andere kleding aan dan waar
we mee rondliepen op de boerderij i.v.m. de hygiëne. De kleding is gesponsort door de boerin :P Omdat deze kleding
schoon was hoefden we niet ook nog eens een overall aan. Wel 3x schoenen verwisseld tussen de gangen omdat dat moest :j ...

En dus zagen we er zo uit:

( lekker kontje he :') ) Pas zo in Hotter than my daughter zo.. biggenvoer lijkt op iets anders dan alleen zomaar spetters...
Afbeelding

En chickie Mooniej as STEVE URKEL!
Afbeelding

Heb een super weekend gehad, was erg gezellig. Zeker vaker op bezoek!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-09-11 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Re: Als stadsmeisje.. op kraamvisite.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:51

hahaha je hebt het leuk opgeschreven! :D

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:54

haha wat leuk zeg :)
wel vind ik het altijd zo zielig om te zien, die biggetjes en zo'n moeder varken in zo'n veeel te kleine ruimte.
Mrja die biggetjes zijn wel heel schattig <3
haha die laatste 2 foto's :P dat is gewoon leuk haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:56

geweldig die laatste 2 foto's :P en idd de varken industrie ben ik niet fan van maarja is hun manier om geld in het laatje te brengen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 16:59

Links en rechts is ruimte zat voor de biggies om heen en weer te wandelen maar de biggetjes verblijven niet zolang bij de moeder..
het is van geboorte tot afspenen en dan gaan de biggen weg en de zeugen naar een ander hok.

Dat de moeders in zo'n klein hokje zitten is vooral omdat het ten eerste gevaarlijk is om je hand in een hok biggen te stoppen als
moeder los is.. en ten tweede omdat de moeder anders teveel babies plet als ze snel gaat liggen.

Ze worden de hele dag door verzorgd en zien er verder super uit dus echt heel zielig vind ik het niet nu ik het met eigen ogen gezien heb,
we hebben alles mogen bekijken en het viel me echt ongelofelijk mee vergeleken met de filmpjes die ik gezien heb op internet van ziekenboegen
e.d. Er wordt vreselijk goed opgelet, de varkens die medicijnen nodig hebben krijgen ze ook netjes en ik heb niet 1 zielig half verlamd of ziekig biggetje
gezien in de gangen.

Als ze de varkens los zouden gooien krijg je veel gevechten.. plus ipv dat ze allemaal een eigen plek hebben gaan ze allemaal op en tegen
elkaar liggen. Daarbij zijn varkens hele slimme maar ook hele luie dieren.

De beren die ze hadden zaten in een groot hok en die vermaakten zich ook prima en die liggen ook veel..

Enja..daarbij komt ook.. wij willen niet meer betalen.. kopen kiloknallertjes en laten gewoon goed duurder vlees liggen.. en hun kunnen niet
meer missen, zoveel verdienen ze niet... dus andere oplossingen die veilig zijn voor hun dieren zijn er ook niet.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-09-11 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:06

achja over dit kan je discussies genoeg voeren. Ik vind het wel vreselijk zielig, want die dieren horen gwn lekker buiten in de modder te vroeten.
Wij kopen ook bio vlees.
mrja, zoals indd mensen het blijven kopen, en bio dinge duurder zijn, verhelp je dit probleem niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:09

Als ze alle varkens buiten moeten gooien.. waar moeten onze paarden staan? En waar moeten wij wonen?

Denk je nu echt dat het mogelijk is om al deze productiedieren te huisvesten buiten de deur? Nee... daar
is niet genoeg ruimte voor.

Anyway.. daar is genoeg discussie over mogelijk, maar niet hier. Ik heb iig veel gezien, gehoord, geleerd en
heb met eigen ogen gezien dat ALLE varkens er tiptop uitzien ondanks dat iedereen het zielig vind dat ze
niet de hele dag in de bagger kunnen liggen waar ze kou vatten omdat ze amper haar hebben en dan maar
doodgaan aan longontstekingen, luchtweginfecties en weet ik het allemaal.

Ik vind het leuk dat ik de kans heb gekregen om eens op een andere manier naar vlees te kunnen kijken,
ik vind discussiëren over dit onderwerp ook persoonlijk niet nuttig. Al kijken al die kleine biggetjes me nog
zo verliefd aan en zijn ze vreselijk lief verder... ik vind mijn speklapjes nog steeds even heerlijk.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-09-11 17:13, in het totaal 2 keer bewerkt

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:11

xMarloes
Dat van de varkens heeft niks met zielig te maken in de zin van ruimtegebrek, varkens gaan op hun biggen liggen als ze teveel ruimte hebben, die letten niet zo goed op.
Ik heb dan liever voor korte tijd mams in een klein hok, dan 3 half geplette biggen omdat mams een beetje lomp bezig was.

Leuke foto's.
Onwijs schattige beesten ook trouwens, krijg allemaal moeder gevoelens :P

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:19

EINDELIJK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

iemand die het eens met eigen ogen gaat bekijken, en eens open minded aan de boer vraagt hoe het zit... boeren kleding a la steve urkel aantrekt, en eens meehelpt....
erg leuk om te zien... wou dat meer mensen dat deden!
erg leuk verslagje om te zien en te lezen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:20

Ja heb begrepen dat er genoeg boerderijen waar de varkens meer ruimte hebben ook meer biggenverlies hebben,
als een zeug 15 biggen ter wereld brengt worden hiervan vaak de helft of zelfs meer geplet door moeders vanwege lomp gedrag.

Waar we logeerden heb ik op de borden gezien dat het vaak genoeg gebeurd dat ze vaak maar 2 biggen verliezen
die geplet worden.. en dat zijn vaak de zwakkere biggetjes, die erg klein zijn/ niet goed zijn en dus ook
niet snel genoeg onder moeders vandaan kunnen komen terwijl ze een nest van 12 tot 18 biggen gebaard hebben. En soms wordt
er weleens een dood biggetje geboren.. dat moeders een miskraam op een baby heeft gehad.. dat gebeurd overal, ook bij ons mensen.

Het hok waar de zeugen in staan zorgt er al voor dat de varkens langzamer moeten gaan liggen, dus wat daar
plat gelegen wordt is ook echt te zwak om te overleven geweest, terwijl vrije varkens zich overal maar laten neervallen ongeacht
waar ze staan en ook vaak genoeg over hun kinders heenwalsen.

Hihi ja leuk he zie snoezige neusjes. Ik stond er ook van verbaasd dat veel varkens ook echt lichtblauwe ogen hebben en bruine ogen etc...
heb ze nog nooit van zo dichtbij kunnen bekijken dus dat was wel erg leuk!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:24

Kijk dan hoe klein die hokken zijn, afschuwelijk! ;(

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:50

Ben dan altijd weer heel blij dat ik vandaag wat meer heb uitgegeven, en ik vanavond een heerlijk biologisch speklapje op m'n bord heb liggen :j .

Ik geloof best dat ze hygiënisch e.d. zijn, en dat je het erg naar je zin hebt gehad. Ziet er gezellig uit! :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:57

Nikki, de vleesvarkens hebben zowiezo een stuk ruimer hok. In die stallen ben ik ook wezen kijken maar vleesvarkens
stinken ook veel meer dan de zeugen en biggen dus daar was ik snel uitgekeken.. ik ben en blijf een
stadsmeisje.. haaahahahaha Dan liever koeienstront.. Ik heb het hier alleen over de zeugen met biggetjes,
en die zeugen eindigen niet als speklapje.. Die smaken niet.. ze eindigen hooguit als gehakt en frikandellen
:) Dat de zeugen zo klein gehouden worden bij de biggen is alleen om zoveel mogelijk te voorkomen dat
de biggetjes hun leven al jong beeindigd wordt door een lompe zeug die zich erbovenop neer laat ploffen.

sjors:
Biggen worden rond 28 dagen gespeend dus het is maar tijdelijk dat de zeug tussen de schotjes staat,
als de biggen gespeend zijn gaat de zeug naar een ander hok en komt er een andere zeug die moet
bevallen of bevallen is in dat hok te staan en liggen. Met dezelfde reden.

Vroeger stonden alle pony's en paarden in kleine stents en met een ketting aan het plafond.. toen
vond iedereen het normaal.. en nu wordt overal over gedaan alsof alles zo vreselijk is en alsof die
dieren mishandeld worden.. terwijl er echt super goed voor ze gezorgd wordt.

Je moet zelf maar eens op zo'n bedrijf gaan kijken voor je gelijk gaat zitten huilebalken.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-09-11 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:03

Leuk, de foto's en het verhaal! De ouders van mijn vriendje hebben ook een varkensboerderij. De eerste vraag die ik stelde nadat ik alles had gezien (en de biggetjes had geaaid) was of dit een biologische boerderij was. Zo goed werden de varkens verzorgd! En zoveel ruimte was er. Antwoord: nee dit is bio-industrie.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:07

Sjors493 schreef:
Kijk dan hoe klein die hokken zijn, afschuwelijk! ;(

pff lekker kortzichtig.

Hey Sammie!! Vind het leuk te lezen dat je het leuk en leerzaam vond.
En bedankt voor het plaatsen van mijn charmante foto :o

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:07

Haha ja, koeien ruik je minder :D Al kunnen die er ook wat van :P
Ik denk dat het dooddrukken deels ook stress is, te weinig ruimte (waardoor ze de draai niet vinden), en dat het gewoon niet kennen. Als er in geen van die generaties een varken geweest is die zelf haar biggen mocht verzorgen en de ruimte daar voor had, denk ik dat het ook gewoon een gebrek is aan leren.

En ik vraag me af of een big liever jong overlijd, dan jaren als fokzeug moet dienen in een te kleine ruimte, met te weinig activiteit en teveel stres.

Maar ik vind het goed van de boer dat hij zijn stal zo open zet :j . Het is natuurlijk niet voor niks dat ik biologisch vlees eten, maar het is precies zoals jij zegt hoor. Zolang we allemaal kiloknallers e.d. willen, zal er niks veranderen omdat dan alle boeren binnen no time failliet zijn.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:10

Ooooooh die biggetjes <3 !!!!!!!!!!!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:10

@Nikki
Doodrukken komt niet door stress maar door lompheid.
Lijkt me duidelijk dat als de cijfers zeggen dat op biologische boerderijen meer biggetjes geplet worden dan op hier.

Zeugen zitten ong. 24 dagen in een ''kleiner'' hok, daarvoor en daarna is het groepshuisvesting.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 12-09-11 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:11

Mag ik je PB'en MiniBoots? Ben wel benieuwd naar jouw mening :j

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:12

Tuurlijk!

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:15

ik denk wel dat dat dooddrukken gwn bij de natuur hoort bij de biggen....
en als ze gwn een groot stuk land hebben, genoeg ruimte..dan komt dat vast minder voor..en hoeveel zwakke eendjes overleven het niet? Over eenden maken we ons ook niet druk...want dat hoort ook bij de natuur!? De zwakke overleven het gwn weg in de natuur niet....

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:16

Ik ben blij dat je een keer hebt kunnen kijken op een boerderij.
Mijn ouders hadden er ook 1, varkens en koeien.
En ik weet wel dat ze alles deden wat in hun macht lag om ze zo goed mogelijk te verzorgen, dag en nacht als het moest.
En nu ik die foto's zie mis ik het toch wel, en ja zelf de geur. :j
Ik hoop dat meer mensen gaan kijken bij een boer, want veel meningen zijn toch gevormd door foto's en/of video's die niet altijd de realiteit is

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 18:26

Haha graag gedaan Monica, ach ik plaats die van mij ook dus die van jou mag ook niet ontbreken :=

Ik en kalfje <3

Afbeelding

Marloes, ik wil jou die varkens en biggetjes wel zien vangen dan.. maar nee hoor.. het pletten komt dan even
vaak voor.. puur omdat die ukkies continu achter mama aanhupsen en eronder gaan staan. Moeders let
niet op waar ze gaat liggen.. en die beesten liggen gewoon heel veel, lang en vaak.

Maar varkens zijn er niet op gebouwd om buiten in de "natuur" te leven. Is veel te koud.

mellen95, ja het was ook heel leuk.. zeker omdat je hier in de stad, of nouja.. er vlak buiten
vooral melkkoeien vind. Ik wist hoe een varken eruit zag, maar heb ze nooit van zo dichtbij kunnen zien/
bewonderen en aaien.

Het was leuk dat ik alles kon vragen over het voer en dat we mochten helpen, ook al waren de outfits
niet zo flatteus :=

Nikki ik moet zeggen dat ik de varkens zowiezo totaal niet gestresst over vond komen, bij de groepshuisvesting
mochten we gewoon aan ze komen en ze waren allemaal onderling lekker aan het knorren. Heb er 1 gezien
(van de heeeeeleboel) die zich wel een beetje verveelde maar die was even later ook gezellig met de
buurvrouwen aan het "kletsen"

De enige keer dat ik ze even "overdreven" heb horen doen was bij het voeren, van ongeduld.. net als
paarden doen. "ik eerst, ik eerst!" Maar verder zagen ze er allemaal best tevreden uit :)

En de biggetjes waren gewoon supersnoezig
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-09-11 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:35

ik heb zelf stage gelopen bij een varkensboer,, dit is gangbaar,, dat zijn de kiloknallers... :(.. beestjes lopen op roosters... terwijl ze door de stro horen te banjeren..

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:36

Wat enorm schattig <3

Is leuk he eens kijken hoe die varkens erbij liggen?? :D