Konijnenvrouwtjes kunnen best samen hoor!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Konijnenvrouwtjes kunnen best samen hoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 20:19

Overal lees je dat het beter is om vrouwtjes niet bij elkaar te zetten, zelf heb ik altijd vrouwtjes samen gehad en het gaat altijd goed. Soms hebben ze wel een periode dat ze elkaar wat minder vinden, maar dan gaan ze elkaar uit de weg. Vandaag kregen ze weer nieuw gras, dat leverde best leuke plaatjes op :D

Afbeelding

Afbeelding
Even strekken en je kunt grasjes eten :9
Afbeelding

Afbeelding
Maar er op springen is veel handiger.

Afbeelding

Echt klef zijn mijn konijnen niet, kleintje is een bitchje die vaak weghuppelt als stitch wil kroelen, maar ze zitten toch wel regelmatig elkaar te wassen zoals op de foto. Heel aandoenlijk.
Afbeelding

WinSel

Re: Konijnenvrouwtjes kunnen best samen hoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:34

Leuke foto's
Had kan goed gaan maar 9 van de 10 keer gaat het mis en daarom word het afgeraden
Jij hebt gewoon geluk gehad :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:37

Leuke nijns :D
Ik heb hier altijd 2 vrouwtjes samen. Imiddels al het 5e stel oid en het gaat altijd goed hier :j

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:44

Mooie konijntjes!
Ik heb 4 vrouwtjeskonijnen samen, gaat super! Liggen vaak lekker naast elkaar;) 2 konijnen zijn al best lang samen (Pien en Quinty), na een jaar bleef de dochter van 1 van die konijnen (Vanilyavi) en een paar maanden geleden hebben we er nog een vrouwtje bijgekoppeld (Chessa). Pien is nu 7, Quinty 6, Vanilyavi 4 en Chessa 3. Heel leuk groepje!

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:27

Die van mij kunnen ook gewoon samen hoor :D
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:30

WinSel schreef:
Leuke foto's
Had kan goed gaan maar 9 van de 10 keer gaat het mis en daarom word het afgeraden
Jij hebt gewoon geluk gehad :D

Dan heb ik al vaak geluk gehad, heb 3x vrouwtjes gekoppeld en dat ging alle drie de keren goed. Scheelt wel dat ze beide nog jong waren en ze hebben altijd redelijk wat ruimte gehad.

Dit stel is ook al ruim 8 jaar samen, weet niet precies hoe lang ik ze al heb, maar op bokt heb ik 8 jaar geleden iets over ze geschreven :+

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:32

Ik plaats ook heel veel dames samen en meestal gaat het goed.
In 50% van de gevallen moet het goed gaan maar ik denk dat ik 80% wel goed samen plaats.
Wat eer heerlijk leven hebben je konijntjes.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:50

Bij ons op stal zitten er ook 3 vrouwtjes bij elkaar. Ze gaan echt super met elkaar om! Knuffelen, spelen. Echt heel schattig!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:54

Ik denk dat het vooral te maken heeft met de ruimte waarin je ze plaatst en wat er verder nog wordt aangeboden om hun energie kwijt te kunnen raken. Als jij je konijnen bij elkaar propt en alleen hooi geeft zal het, lijkt mij tenminste, eerder fout gaan. En dan zullen mannetjes het misschien eerder over zich heen laten komen en vrouwtjes terug katten als de ander wat doen oid?

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:54

Bij mij is het mis gegaan... Ze zaten van jongs af aan samen, en zijn na 2 jaar beginnen vechten (nja, de ene viel de andere altijd aan..) Zij zitten nu dus apart... Ik hoop ze terug te kunnen koppelen met een man bij.
Maar het gaat dus lang niet altijd goed tussen dames ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:57

Ach als minstens één van de twee vrouwtjes nog jong is en er zijn geen andere konijnen aanwezig kan het best toch?

Als je ze gewoon in een onbekende omgeving bij elkaar zet en evt. eerst een hekje ertussen kan er weinig misgaan.

Ik had de pech dat mijn konijnen al met zijn tweetjes waren toen ik er een derde bij probeerde te doen. _O-

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:13

Wat een leuke konijntjes! :D Twee vrouwtjes bij elkaar is inderdaad niet ideaal, maar uitzonderingen zijn er altijd. Ik heb tegen alle konijnenregels in nu zes mannetjes bij elkaar en dat gaat super. Ze doen het zelfs nog leuker dan mijn andere groep van 6 vrouwtjes en 1 mannetje, wat ook al een erg leuke groep is. In beide groepen zijn de konijnen erg klef met elkaar, maar de mannetjes zijn nog net iets kalmer dan de vrouwen. Die rustige karakters en de zee van ruimte die ze hebben zijn denk ik ook de redenen dat het nog goed gaat hoor. Inmiddels zijn alle mannen hun gereedschap kwijt, dus binnenkort maak ik er twee nieuwe, gemengde groepen van die hopelijk net zo leuk worden als de huidige groepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:19

Waarom kun je 2 vrouwtjes beter niet bij elkaar hebben? :o
Twee mannetjes kan ik me wel voorstellen, maar heb het niet eerder gehoord.
Ben wel benieuwd.. :j

Ik weet niet of je het kunt vergelijken, maar ik heb 3 cavia's gehad (mannetjes) en toen ze wat ouder werden, begonnen ze te vechten.
We hebben toen 2 naar een ander huisje gebracht.
Maar we hebben ook 2 vrouwtjes gehad en die hebben hun hele leven bij elkaar gezeten. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:47

Heb jaren de vrouwtjes bij elkaar zitten. Nog nooit misgegaan :D
En eerste jaren zaten ze nooit in een ren. Nu wel een ren van 4 bij 4 m :D + een ram :)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:51

Sja is ook niet gek he, die van jou krijgen namelijk wel meer ruimte dan 100 zielige centimetertjes! Mooi hok hoor ze kunnen lekker graven! Als ik vrouwtjes op grotere ruimte heb gaat het goed!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:36

Iney: ik had ze anders op een twee-verdiepingen hok, met een buitenren van 2 bij 2 meter. := Denk dat het eraan lag dat de al bestaande groep 2 zusjes waren en er één kreng bij zit... Daarnaast hadden ze al geleerd alle vreemden (katten!) uit de ren te schoppen.
Op onbekend terrein zetten helpt dan ook niet blijkbaar.

Kim: dat kan dus over het algemeen niet omdat bij konijnen de vrouwtjes het territorium verdedigen, de mannetjes trekken (volgens mij) rond op zoek naar dames en zijn er alleen voor het voortplanten. Maar de vrouwtjes hebben vaste nest- en mestplekken. Dus als je een nieuw konijn introduceert bij vrouwtjes wordt een mannetje makkelijker geaccepteerd dan een vreemd vrouwtje, die zullen ze eerder aan gaan vallen.
En dan is Waterschapsheuvel toch niet zo'n rare film.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:05

Ooh zo, ja daar kan ik me iets bij voorstellen.. :j
Ik dacht altijd dat mannetjes agressiever waren.
Ook bijv. bij paarden (hengsten)..
Maar drachtige merries of merries met veulen zijn ook vaak heel erg beschermend, dus dat klopt dan wel weer. :j

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:46

Nemurin schreef:
Kim: dat kan dus over het algemeen niet omdat bij konijnen de vrouwtjes het territorium verdedigen, de mannetjes trekken (volgens mij) rond op zoek naar dames en zijn er alleen voor het voortplanten. Maar de vrouwtjes hebben vaste nest- en mestplekken. Dus als je een nieuw konijn introduceert bij vrouwtjes wordt een mannetje makkelijker geaccepteerd dan een vreemd vrouwtje, die zullen ze eerder aan gaan vallen.

Zo had ik er nog nooit over nagedacht, maar ik hoop dat het klopt. Als ik straks nieuwe groepen ga maken kennen de vrouwtjes elkaar namelijk al en komen er alleen 'vreemde' mannetjes bij. Het blijft spannend, ik ben benieuwd hoe het gaat.

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:41

leuke foto's en leuke konijntjes <3
leuk idee zo'n pot grs! ga ik ook een keer doen al ligt hij dan waarschinlijk biinen 10 seconden om. :P
wij hadden hier eerst ook een groepje van 3 dat ging best goed af en toe spanden er 2 een beetje samen tegen de ander maar nooit echt problemen gehad. nu is die ene van ouderdom overleden en zijn de andere twee de beste maatjes. ze liggen elkaar altijd te kroelen en slapen tegen elkaar aan.

Afbeelding

nou moet ik wel zeggen dat wij een groot hok hebben. :o

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:48

Ik heb ook twee vrouwtjes! Dat gaat super maar misschien dat mijn mannetjes cavia ze in toom houdt! :P 8-)
Afbeelding <3

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:46

goeroe schreef:
Nemurin schreef:

Zo had ik er nog nooit over nagedacht, maar ik hoop dat het klopt. Als ik straks nieuwe groepen ga maken kennen de vrouwtjes elkaar namelijk al en komen er alleen 'vreemde' mannetjes bij. Het blijft spannend, ik ben benieuwd hoe het gaat.

Tja dit is wat ik gelezen heb toen ik een derde, jong vrouwtje bij mijn twee zusjes wou introduceren. Hun eigen derde zusje was hem gesmeerd en is langer dan 3 weken weggebleven, konijnen herkennen elkaar dan niet meer dus ze hebben haar eruit getrapt.
Zusje kwam nooit meer terug.

Toen vond ik zo'n schattig "afgedankt" Hollandertje op een markt een keer, 5 euro, heel aanhankelijk. :=
Maar ze kon dus niet in de groep. |(

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:50

leuke foto's, heb zelf altijd vrouwen bij elkaar gehad, als ze maar de ruimte hebben.
Nu heb ik er 11 maar ze lopen hier in de zomer los in het landje wat denk ik 30 bij 30m is denk ik.
Ruimte zat dus.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:02

Het begrip "de ruimte hebben" wordt hier wel vaak genoemd - hoeveel ruimte per konijnen vinden jullie dat zo'n groep moet hebben als ze geen familie zijn, wil het goed gaan?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:12

Dat konijnen familie zijn, maakt niets uit. Dat weten ze niet eens. Ook dan kan er ruzie komen als ze wat groter zijn.

Minimaal 1m² per konijn..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:24

Nee maar dan kennen ze elkaar al van kleins af aan = makkelijker. ;)

En hoe verklaar je de ruzie dan op mijn minstens 4m² per konijn? Want nu ben ik dus in de war... Ik geef altijd gewoon de persoonlijkheid van de beige de schuld verder. :=