Nestje Pyreneese herders verwacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Nestje Pyreneese herders verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:08

Op 3 april is mijn teef Gaillarde (Frans voor 'vrolijke tante') gedekt door Vidocq, een Belgische heer.
Gisteren heb ik haar laten scannen en ze is inderdaad drachtig *\o/* Verwachte geboortedatum is 5 juni.

Mijn andere teefje was dit voorjaar drachtig van slecht één pup, die is dus met een geplande keizersnee ter wereld gekomen, maar Jardy heeft gelukkig meer pups aan boord, dus dit nest kan (hopelijk) via de normale weg geboren worden. Pyreneeërs zijn gelukkig honden die weinig tot geen geboorteproblemen kennen, dus verwacht dat dat ook allemaal 'vanzelf' gaat.

Het is een vrij zeldzaam ras in Nederland, ik denk dat er niet veel meer dan een paar honderd exemplaren van rondlopen. De fokvereniging heeft moeite om 5 nesten per jaar geregistreerd te krijgen. Ik help daarom graag mee het ras in stand te houden. Uiteraard zijn alle gebruikelijke testen gedaan, zijn beide ouders gezond en is Jardy aangekeurd en erkend om mee te fokken.

Pyri's zijn leuke, actieve honden. Je zou het de Franse uitvoering van de Border Collie kunnen noemen. Behalve dan dat de kleur wat anders is :+ Qua werklust en formaat zijn ze wel vergelijkbaar.

Mama-to-be Gaillarde (Jardy):

zelf als pup, toen ze net bij ons was:
Afbeelding

Met een maand of 4:
Afbeelding

Afbeelding

Verwijtend kijkend naar een lege voerbak:
Afbeelding

Beetje ouder:
Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijking, dit is Jardy's vader, Ventadour, ik vind ze echt vreselijk op elkaar lijken:
Afbeelding

Jardy alvast oefenend met een pluche knuffel als surrogaat-puppie:
Afbeelding

En dit is Vidocq, de 'expectant father':
Afbeelding

Ik verwacht dat Vidocq zeker op de stand van de oren (die van Jardy hangen te veel) en de oogkleur (Jardy's ogen zijn aan de lichte kant) zal verbeteren. Verder geeft Vidocq erg lieve en werkwillige pups, wat fijn is, en is zijn staartdracht (net als die van Jardy) erg goed, dus daar ga ik dan in ieder geval niet op toegeven. Vidocq is 44 cm (precies gemiddeld qua toegestane hoogte), Jardy zit aan de bovenmaat van wat Pyreneeërs mogen zijn, dus ook daar moet ik goed mee zitten.

Dus tja, dat moet een supernest worden, niet? :D

Gokje wagen hoeveel het er zijn, en wanneer ze geboren worden? :P

Meer over pyreneese herders kun je lezen op mijn website http://www.aimablesdiables.com

SpeedyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:11

wat ontzettend leuk zeg!
wou wouden eerst ook een pyreneese herder, maar er bleek een hele lange wachtlijst te zijn! :\ (van wel ongeveer 1 jaar!)
maar wat een ontzettend mooie dieren zijn het zeg! :j

Ibbel

Re: Nestje Pyreneese herders verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:31

Tja, er worden er inderdaad heel weinig gefokt. Het is -gelukkig - ook geen ras dat buiten de verenigingen om gefokt wordt, dus als er niets op de rit staat bij de pupbemiddeling, dan zijn er ook geen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:34

OOO ze is leuk!
Ik had niet begrepen dat ze op border collies leken, ben jij er veel mee aan het werk?

(Ik vind dat Noortje ook een topic mag :j )

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:44

SpeedyLove schreef:
wou wouden eerst ook een pyreneese herder, maar er bleek een hele lange wachtlijst te zijn! :\ (van wel ongeveer 1 jaar!)

Ik moet zeggen, dat ik een jaar wachttijd écht niet lang vind :+. Dat heb je altijd als je iets of wat deftigs wil (wij wachten momenteel ook al dik een jaar op een pup, teef is ondertussen verdorie nog steeds niet gedekt, nog steeds niet loops :'). Wetende dat dit 'gewoon' om een borderpup gaat).

Maar verder, zo'n fantastisch ras! Ik heb het ooit al gezegd en ik blijf het zeggen: mijn eerste hond wordt zoiezo een pyrenees. Zeker Gaiegrise (heb eventjes op je site gespiekt) vind ik geweldig. De kortharige (ofja, 'korter'harige) vind ik nog toffer, maar naar zover ik verstaan heb zijn die nog veel zeldzamer en erg moeilijk te fokken...

Werk je er zelf ook mee? Zo ja, wat doe je juist (en met welke resultaten)? Hoe zijn ze om mee te werken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:56

Ik werk er wel mee, maar niet in wedstrijdverband. Ze helpen hier voornamelijk mee om de paarden te halen en zo. Ik laat ze allerlei klusjes doen om bezig te zijn, vinden ze leuk. Grise vindt agility ook leuk, zou ze ook goed kunnen als ik er tijd voor had. Grise is echt heel fijn om mee te werken, heel erg baasgericht.
Jardy is wat onafhankelijker. Dat zou een goede zijn om schapen te hoeden, dan kan je goed wat eigen initiatief gebruiken.

De face rase is inderdaad heel zeldzaam, en nu je poil longue niet meer mag kruisen met fase race wordt dat alleen maar erger.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:09

Yay :D Gefeliciteerd :D Mooie reu, geloof ik wel :) Lekker koppie in ieder geval :D

Heerlijk, puppies :) De teef van een vriendinnetje van me heeft van het weekend 7 stuks op aarde gezet, kan niet wachten tot ze groot genoeg zijn en ik mag komen puppieknuffelen :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:14

Gefeliciteerd met de aanstaande pupsels! Tjee, ik weet nog goed dat Jardy zelf een frummeltje was :D

Ik vind het zulke aantrekkelijke honden! Qua karakter spreken ze me erg aan. Heb je ook veel onderhoud aan de vacht, gezien de lengte?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:28

Ik vind het hele mooie honden. :j Ze lijken wel wat op de catalaanse herders,. Heel erg leuk hoor, ik ben benieuwd naar de pupjes :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 21:38

Ze lijken idd op de Catalaanse herder. Niet zo gek, die komen van de zuidkant van de Pyreneeën :D
Vachtverzorging is simpel, je mag borstelen, maar het hoeft niet. Als je niet borstelt krijgen ze rastavlechten (dat heet cadenettes). En dat wordt door sommige liefhebbers erg gewaardeerd.