Gisteren heb ik haar laten scannen en ze is inderdaad drachtig
Verwachte geboortedatum is 5 juni.Mijn andere teefje was dit voorjaar drachtig van slecht één pup, die is dus met een geplande keizersnee ter wereld gekomen, maar Jardy heeft gelukkig meer pups aan boord, dus dit nest kan (hopelijk) via de normale weg geboren worden. Pyreneeërs zijn gelukkig honden die weinig tot geen geboorteproblemen kennen, dus verwacht dat dat ook allemaal 'vanzelf' gaat.
Het is een vrij zeldzaam ras in Nederland, ik denk dat er niet veel meer dan een paar honderd exemplaren van rondlopen. De fokvereniging heeft moeite om 5 nesten per jaar geregistreerd te krijgen. Ik help daarom graag mee het ras in stand te houden. Uiteraard zijn alle gebruikelijke testen gedaan, zijn beide ouders gezond en is Jardy aangekeurd en erkend om mee te fokken.
Pyri's zijn leuke, actieve honden. Je zou het de Franse uitvoering van de Border Collie kunnen noemen. Behalve dan dat de kleur wat anders is
Qua werklust en formaat zijn ze wel vergelijkbaar. Mama-to-be Gaillarde (Jardy):
zelf als pup, toen ze net bij ons was:

Met een maand of 4:

Verwijtend kijkend naar een lege voerbak:

Beetje ouder:

Ter vergelijking, dit is Jardy's vader, Ventadour, ik vind ze echt vreselijk op elkaar lijken:

Jardy alvast oefenend met een pluche knuffel als surrogaat-puppie:

En dit is Vidocq, de 'expectant father':

Ik verwacht dat Vidocq zeker op de stand van de oren (die van Jardy hangen te veel) en de oogkleur (Jardy's ogen zijn aan de lichte kant) zal verbeteren. Verder geeft Vidocq erg lieve en werkwillige pups, wat fijn is, en is zijn staartdracht (net als die van Jardy) erg goed, dus daar ga ik dan in ieder geval niet op toegeven. Vidocq is 44 cm (precies gemiddeld qua toegestane hoogte), Jardy zit aan de bovenmaat van wat Pyreneeërs mogen zijn, dus ook daar moet ik goed mee zitten.
Dus tja, dat moet een supernest worden, niet?

Gokje wagen hoeveel het er zijn, en wanneer ze geboren worden?

Meer over pyreneese herders kun je lezen op mijn website http://www.aimablesdiables.com
(van wel ongeveer 1 jaar!)
. Wetende dat dit 'gewoon' om een borderpup gaat).
Lekker koppie in ieder geval