Kees en Koos Naamloos, 2 gerbils uit de groep van 1500!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Kees en Koos Naamloos, 2 gerbils uit de groep van 1500!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 09:37

Ja, deze 2 ventjes hebben bij mij meteen een permanent thuis gevonden! Namen hebben ze nog niet, maar ik heb al wel een lijstje, nu nog beslissen wat het beste bevalt. De ventjes zijn veel minder angstig dan ik had verwacht, de Nootmuskaat Gevlekte is zelfs behoorlijk tam, schrikt bijna niet en is de hele tijd 'in the open' druk alles aan het verkennen. De Wildkleur zit vooral in het huisje en schrikt zich een ongeluk bij onverwachte bewegingen, maar ook die komt zo nu en dan naar buiten en zit op dit moment vanuit zijn huisje een wc-rol op te knagen, terwijl ik naast de kooi zit te typen. Als ik me maar rustig houd vind ook hij het dus wel prima. Ook laten ze zich redelijk makkelijk pakken en op schoot zijn het heerlijke druktemakertjes, ze vliegen van hot naar her en kruipen in je mouw, uit je mouw, in je mouw en er weer uit. Ik heb ze net even behandeld tegen parasieten, aangezien er een melding was van mogelijke bloedluis. Eerst even gecontroleerd, maar ondanks dat ik niks zag heb ik ze toch even behandeld. Met alle andere diertjes hier wil ik het risico niet lopen dat ze straks allemaal bloedluis hebben. Ook dat was tegen alle verwachtingen in totaal niet eng en ik kon het na het op de vacht spuiten van het spulletje, het zelfs nog in de vacht masseren. Wat wel minder makkelijk was gezien hun drukheid en nieuwsgierigheid, maargoed, wat maakt het uit! Verder zitten ze nu tijdelijk in een duna, aangezien er nog geen goede kooi beschikbaar is, die kunnen we woensdag ophalen. Maargoed, alles is natuurlijk altijd nog beter dan de kleine labbakken waar ze al die (onbepaalde) tijd in hebben gezeten. De nieuwe kooi is trouwens een aquarium van 80x50x30cm met een houten deksel, perfect dus, alleen komt er wel een nieuwe deksel vanwege de ventilatie e.d. Gister houd ik als geboortedag, de dag dat ze uit die zooi zijn gehaald en de dag dat hun leven wat voor ging stellen, dus gister over een jaar vieren we gezellig een verjaardag, op 2 mei :)

Ik ga straks even flink shoppen, aangezien ik nog wat gerbilbenodigdheden mis. Een zandbakje met zand bijvoorbeeld, ook heb ik nog geen hooi en vind ik dat ze nog wat speeltjes e.d. verdienen!

Mijn lijstje:
Vogel-/chinchilla/gerbilzand
Een bakje voor het zand
Hooi
Speeltjes: Touw oid
Nog een kokosnoothuisje erbij, evt aan een touw?
Renrad, doorsnee 20cm, niet van hout of plastic, liefst metalen spijltjes met iets erdoorheen gewikkeld
Dik en sterkgaas voor de deksel die nog gemaakt moet worden (voor de deksel v/h aquarium)
Zo ook houten/metalen/alluminium latjes voor eromheen (voor de deksel v/h aquarium)

Ook ga ik nog even 'shoppen' in Delftse Hout, daar staan een hele hoop wilgenbomen. Lekker knaag- en klimmateriaal dus!

Dit zijn de gegadigden:
Afbeelding

Afbeelding

Allebei zien ze er imo ook redelijk gezond uit, alleen wat magertjes. Wel vind ik het vachtje van de Nootmuskaat Gevlekte er niet zo super uitzien, maar eerst maar eens kijken of dat veranderd na de parasietenbehandeling van daarnet (welke ik over 7 dagen ga herhalen) en het hebben van een zandbadje.

En het tijdelijke verblijf:
http://i694.photobucket.com/albums/vv30 ... rblijf.jpg
Na deze foto is er een drinkflesje ingehangen om het gat links te dichten en uiteraard om uit te drinken. Ook staat hier ondertussen de Flying Saucer Medium ook in. Eens kijken hoe lang die het uithoudt, aangezien de muizen het al voor elkaar kregen om daar gaten in de knagen :))

Edit: Leuk detail, de wcrol waar de wildkleur tegelijk met mijn typen van dit bericht aan begonnen was is in de lengte al half door, druktemaker!

Nickeltje

Re: Kees en Koos Naamloos, 2 gerbils uit de groep van 1500!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:47

BB > BB-ITP

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:51

Wat goed zeg! ik duim dat alle knagers een goed thuis vinden!!!

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:56

Wat super goed zeg! Dat jij er zowiezo al 2 een beter leven hebt gegeven! Mijn tante is vandaag een paar hamsters halen, voor mijn nichtjes, en ook eentje voor mij! Zodat er weer minder 'weg' hoeven!

Ze zien er trouwens best wel goed uit, voor gerbils die uit een lab komen!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 10:16

Vind het zo leuk elke keer als ik een berichtje lees van iemand die ook een aantal diertjes (of 1) op heeft gehaald. En bedankt, ook van jullie vind ik het super goed!

En ja, ik vond ze er ook redelijk goed uitzien, lekker alert ook enzo. Maargoed, er zijn wel 4400 dieren gedood omdat zij er niet gezond uitzagen, dus ze mogen zichzelf echt gelukkig prijzen :(:)

Bedankt Lusitano, ook ik duim heel hard mee!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:26

Ze zijn echt zo leuk :D Super goed van je!!! Kan niet wachten tot 'mijn' hammie hier vanmiddag komt :D (rond half 2 hihi). En een hele shoplijst wat goed!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 12:51

Colorado schreef:
Mijn lijstje:
Vogel-/chinchilla/gerbilzand
Een bakje voor het zand
Hooi

Speeltjes: Touw oid
Nog een kokosnoothuisje erbij, evt aan een touw?
Renrad, doorsnee 20cm, niet van hout of plastic, liefst metalen spijltjes met iets erdoorheen gewikkeld
Dik en sterkgaas voor de deksel die nog gemaakt moet worden (voor de deksel v/h aquarium)
Zo ook houten/metalen/alluminium latjes voor eromheen (voor de deksel v/h aquarium)

Ook ga ik nog even 'shoppen' in Delftse Hout, daar staan een hele hoop wilgenbomen. Lekker knaag- en klimmateriaal dus!

Shoppinglijst al een stuk gekrompen, en wat extra's gekocht uiteraard O:) Een leuk rieten buisje :)

Afbeelding
Afbeelding

Vanavond ga ik met mijn moeder naar de gamma voor de spullen voor de deksel en vanmiddag ga ik nog even langs Delftse Hout. Mijn moeder kijkt of ze in de dierenwinkel bij haar werk een touw kan vinden voor in de kooi.

Oh en de gevlekte ligt nu heerlijk te zonnen. Ah ze zijn zo schattig! Verder is van het zandbakje al heerlijk gebruik gemaakt, gevlekte heeft gegraven en gepoept en ze hebben allebei al heerlijk liggen rollen :D

En dat snap ik! Dan verwacht ik natuurlijk ook wel foto's he? :))

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:59

HAhaha van de hammie zullen zeker ook foto's volgen :j

Wat leuk ziet de kooi er al uit! Toppie hoor, ze zullen het er erg naar hun zin hebben denk ik :D Zo'n rietenbuisje heb ik hier ook al liggen voor de hammie :D

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:29

Leukerdjes zijn het hoor! Super dat je ze geadopteerd hebt.
Fijn dat de rest van hun leven super zal zijn bij jou!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:06

Wat een leukertjes Ies :D
Die beestjes mogen zich gelukkig prijzen met jou en je ma :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 20:14

Bedankt allemaal :D Ja, hoop ook wel dat ze dat doen eigenlijk haha O:)

Heb net goed voer gekocht en gemengd volgens de regels op het gerbilforum, zo zou het goed zijn voor dieren die aan moeten sterken. Wordt vaak gebruikt door fokkers bij de moeders met jonkies of bij zieke dieren. Vind dat deze het ook wel mogen hebben :(:) Ook nog het touw gevonden en ondertussen hebben we ook de spullen voor de deksel gehaald, word nog een hele klus volgens mij!

Oh, en ik had ook nog meelwormen gehaald, maar die lieten ze aldoor liggen. Kom ik terug van de gamma, zijn allebei de meelwormen op! Gelukkig maar haha, want alles aan mijn ene ratje Dracula geven (de ander weet niet wat hij ermee moet) lijkt me nou niet zo'n goed plan, hij is al niet de dunste :')

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:33

Ik hoorde 't gisterochtend ook op de radio, super dat je er 2 opgehaald hebt! En ook super van alle andere mensen die een knager opgehaald hebben... +:)+

Ze zien er idd nog best redelijk gezond uit, voor zover je dat vanaf een foto kunt beoordelen. En nette kooi heb je al voor ze in elkaar gezet!

Geniet van je nieuwe aanwinstjes en nogmaals, +:)+ !

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:01

Aaah, wat super leuk! :+:
Ze zien er toch best wel levendig uit, ondanks hun situatie!

Ik ben momenteel hard bezig m'n ouders te overtuigen er 2 te gaan ophalen... Weet alleen nog niet of het gaat lukken!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:03

Ahh... wat leuk!!! :)

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:17

Wat lief dat ze bij jou mogen wonen :D

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 09:46

Ik ga vanavond heerlijk aan de dekselmaak, heb alle spullen al en als hij eruit gaat zien zoals ik wil wordt hij helemaal gaaf :+:
Heb plinten gekocht, een platte en een sierplint, de sierplint wijst dan naar beneden (ondersteboven dus) en komt aan de buitenkant van de kooi, dan komt de platte bovenop en daar tussen komt aluminium met een leuk patroontje gaatjes. Het aluminium is eigenlijk voor voor een verwarming, als je begrijpt wat ik bedoel. Daarna de kiertjes dichtmaken met kit, drogen en verven maar! Zet er voorlopig, om het te verzwaren gewoon iets zwaars op, ik moet nog even een of ander kliksysteem bedenken waardoor de deksel goed vast zit. Maar dat komt wel goed. Heb er helemaal zin in in ieder geval! :D

Heb de gerries net trouwens gewogen. Odégos (vlekje) weegt 43 gram en Lukos (wildje) 53 gram. Had ik al verwacht, Lukos heeft druk zitten kanen gister. Heb zelfs nog even een keer extra gecontroleerd of het wel echt een mannetje was, want die buik! :wow:

Bedankt allemaal, en het komt helemaal goed, zit al regelmatig voor de kooi naar ze te kijken. Heerlijk om te zien hoe ze bezig zijn met verslepen en verbouwen de hele tijd. Lukos past zich goed aan, aan Odégos merk je wel dat hij niks gewend is, ligt regelmatig gewoon open en bloot in de kooi te slapen, maar dat komt vast ook helemaal goed. En zo niet, dan heb ik geen bezwaar, want het is enorm schattig om ze zo opgerold te zien liggen! <3

Meelwormen hadden zich trouwens uit de zak gegeten, hoop dat we alle refugees te pakken hebben gekregen, want het zat toch niet in de planning om ook nog een stel kevers als huisdieren te gaan houden.. Ondertussen zitten ze in een doosje, slim :Y)

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:18

Wat leuk dat je deze 2 een nieuw huisje hebt gegeven, wat misschien ook een idee is, je gaat namelijk een aqarium ophalen heb ik gelezen, daar zou je zand in kunnen doen, gewoon uit de grond ( dat zwarte zand) en geen zaagsel e.d want gerbils vinden het geweldig om gangen te kunnen graven etc.

Een dikke pluim voor je dat je ze hebt opgevangen, ik zou het ook zo doen, alleen ouders werken tegen dus helaas.
Veel plezier met de ukkies:)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 10:22

Zand van de grond is niet goed helaas, teveel kans op slechte bacteriën, luizen en andere gekke rotzooi. Ik ga voorlopig Russel Bedding mengen met hooi, zo kunnen ze ook gangen graven en blijven ze zelfs een beetje steving. Verder komt er iets van takken of stukken bast in te liggen die ervoor zorgen dat het nog wat steviger is. En er komt een dikke laag bodembedekking in van zo'n 15 tot 20 cm, zodat ze lekker hun gang kunnen gaan met graven :)

Bedankt, ben zo nu en dan ook blij dat mijn moeder bijna net zo'n softie is als ik :D

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 08:58

En het nieuwe verblijf is gearriveerd, inplaats van 80x30x50cm is het 99x29x42cm. Was meten met de vinger in de lucht blijkbaar :')
Maargoed, niet een al te groot probleem aangezien we de deksel nog niet hadden gemaakt, alleen is 1 van de plinten helaas net iets te kort, dus dat wordt weer langs de gamma rijden, maar voor nu zit de deksel erop en de Gerbils wisten even niet wat ze meemaakten!

Zo zag het er gisteravond uit:
Afbeelding
Als je goed kijkt zie je ze zitten!
Afbeelding

En zo ziet het er nu uit, er moet nog geschuurd worden de kiertjes moeten nog dichtgemaakt worden en dan ga ik nog schilderen, maar voorlopig doet hij het prima!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben er helemaal happy mee en stiekem ook een beetje trots op, al is het nog een beetje een lelijk eendje, maar iedereen weet hoe dat verhaal afloopt, dus het komt vast wel goed! :D

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:41

Wat een knapperds! En een mooi groot nieuw verblijf! :j Wat een verschil met wat ze gewend waren he. :D

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:21

Wat een mooi verblijf heb je nu voor ze! Super hoor :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:02

Wow wat een prachtig hok heb je gekocht! En de gerbils zien er op zich niet eens zo heel slecht uit. Hopelijk is het wildkleurtje ook snel tam :)

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:48

Jeetje wat goed!
Het geeft je vast een goed gevoel dat je toch dieren 'gered' heb!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 15:39

Bedankt allemaal :D En ja, gelukkig wel! Met zijn 20en in een kleine labbak :n

Het geeft me inderdaad een erg goed gevoel, zeker als ik ze zo zie graven, scharrelen en rollen in het zand <3