Er is iemand van de steenuilenwerkgroep langsgeweest om ons folders en voorlichting te geven over hoe we dit tot een succes kunnen maken en er zo zelf alles aan te doen om het zo goed mogelijk te maken voor de uiltjes.
Vanaf huis kun je de uilen ook goed volgen. Dagelijks zitten ze in de boom waar de nestkast in hangt.
Ik wil jullie even kennis laten maken met 'onze' uiltjes en hun avonturen (er is niets van ons bij, maar we noemen het even 'onze' uiltjes). De foto's zijn vanuit huis gemaakt met een telelens om de uilen niet te storen.
8-2-2011
In het zonnetje voor de nestkast:

Door het gat koekeloeren:

Eén uil kijkt uit het gat, de anders zit links onderin:

Een beter plekje in het zicht:

En op weg naar een andere tak:

Later op de dag genieten van een namiddagzonnetje:

22-2-2011
Waar we voor vreesden en wat was voorspeld, is gebeurt: de kauwen wilden bezit nemen van de nestkast. Er was een ruzie in het hok. 1-0 voor de uilen. De uil kijkt nu uit het gat om de kauwen in de gaten te houden. Hij verlaat de kast pas als de kauwen ver uit de buurt zijn.

Weer op de uitkijk.

6-3-2011
Het was eerst nog te nat, maar nu het wat droger weer wordt, zijn de eerste uilenballen onder de boom gevonden. Ze bestaan uit piepkleine botjes van (vermoedelijk) muizen en grijze vacht.
8-3-2011
De kauwen proberen zo nu en dan nog het nest in te gaan. Maar alleen als de uilen niet in de buurt zijn. 2-0 voor de uilen.
Filmpje van de uil die ik-weet-niet-wat aan het doen is. Hij lijkt wel te graven...
10-3-2011
Ik zag de uilen de kauwen aanvliegen (letterlijk). De kauwen zaten ruim uit de buurt van de kast, maar de uilen verjagen ze verder van hun terrein af. 3-0 voor de uilen.
Verder slepen ze regelmatig 's nachts een prooi in hun hok. Vandaag lag er ook weer iets in. Een muisje of een vogeltje. Het was niet goed te zien. Ik heb gefilmd hoe de uil van de prooi aan het eten was. Dit filmpje moet ik alleen nog even bewerken voor YT.
Ik wil hier eigenlijk een soort langlopend topic van maken waarin in foto's en filmpjes plaats van de uilen en hun avonturen vertel. En hopelijk kan ik straks laten zien dat er eieren in het hok liggen en de kuikens uitkomen. Maar ik weet niet of dat mag van de mods...

.
ik ga dit zeker volgen!
Hoe heb je die foto's eigenlijk gemaakt, stond je er toen ver vanaf of bleven ze gewoon zitten?