Zo'n hond is mijn Senna. Ze is nu 10 jaar oud. Het is een echte bordercollie ondanks dat sommige mensen denken dat het een kruising is omdat ze zoveel bruin heeft. Haar moeder was een sable en in combinatie met een zwarte-witte gaf dat deze output.
Ze stamt wel uit echte werklijnen. Haar vader komt uit een behendigheidslijn (zowel pa en opa hebben EK gelopen, Opa ook WK) x moeder uit een uit Engeland geïmporteerde schapenlijn.Het afgelopen jaar heeft ze gruwelijk veel pech gehad.
* JUNI 09: Ze is van de trap gevallen tijdens het onweer. Ze had de deur opengemaakt en is naar boven gelopen. Halverwege naar beneden gevallen, maar er leek niets aan de hand. Toen we de volgende dag met het balletje gingen spelen kreeg ze opeens een verlamming in haar linkerachterpoot en staart. MRI laten maken en het bleek een stuk kraakbeen dat van haar ruggenwervel gebroken was en op de zenuwen drukte. Ze heeft hierdoor nu een halfverlamd achterpootje
* DEC 09: Ze heeft de ziekte van Cushing. (tumor in de hersenen waardoor ze heel veel Cortisol (hormoon) aanmaakt. Ik was al tig keer naar de dierenarts geweest met haar omdat ik merkte dat er wat mis was, maar ze wisten niet wat. Gelukkig kwamen we er op tijd achter want haar waarden waren al 9x te hoog! (93 ipv kleiner dan 10)
* JAN 10: Ondanks dat de medicijnen onwijs goed aanslaan, blijft ze toch nog binnen poepen en diarree hebben. Testen, testen en ze blijkt chronische colitis te hebben. Na speciaal voer en 8 weken antibiotica gaat het gelukkig alweer een stuk beter.
* MEI 10: Baarmoederontsteking! Nooit laten steriliseren ivm misschien ooit een nestje en dan weet je dat het misschien wel kan gebeuren. Dus op haar 10e nog gesteriliseerd en ze is zonder problemen hersteld. De ochtend na de operatie wilde ze graaaaaaaaaag met het balletje spelen. (maar dat mocht niet...)
* Artrose (maar dat had ze al)
Iedere keer kijken we elkaar weer aan, moeten we doorgaan? Moeten we haar in laten slapen? Maar ik kan haar gewoon niet in laten slapen, de foto's zullen wel laten zien waarom niet.
Voorheen was ze bloedjefanatiek. Behendigheid (tot de B2, NK's gelopen), schapendrijven ( http://www.youtube.com/watch?v=xj2UyhtJmXw ), flyball. Maarja, ze MOET rustig aan doen met haar lamme achterpoot. En das niets voor arme Senna. Ze kan LA-poot niet meer helemaal goed van de grond krijgen dus die sleept een beetje. Ze heeft er geen pijn aan maar wil haar niet overbelasten. Makkelijker gezegd dan gedaan!

Zo heel af en toe mag ze nog een keer springen en dan is ze helemaal gelukkig. Op deze foto's laat ze een aantal kunstjes zien die ze in de loop van de jaren geleerd heeft. Senna vertelt:
Heej, gaan we wat doen?? Gaan we wat doen?

Oké, we beginnen met mooi kijken.

En nog mooier kijken

Ik moet wel goed luisteren wat het vrouwtje allemaal zegt:

Ik kan buigen:

En mijn nieuwste kunstje is BAD DOG...

Ik had bedacht dat ik die 2 ook wel eens kon combineren, mijn vrouwtje was helemaal blij verrast!

Wat zeg je? WAT? Woef!

Ik kan ook doodgeschoten worden! Das niet echt hoor, ik doe maar alsof!
Mijn vrouwtje vindt dit trucje zo leuk omdat ik dat heel goed beheers, ze hoeft van haar hand maar een pistooltje te maken en zodra ik dat zie val ik gewoon om.

Dit heb ik nog onthouden van schapendrijven: Look back!!

High five!

En springen! Ik hou daar zo van, maar het mag niet meer zo vaak van het vrouwtje!

dan ligt ze inderdaad zo om
.