Onze kanjer laat haar kunsten zien...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Onze kanjer laat haar kunsten zien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 10:52

...Soms heb je van die honden die op papier al tig keer afgeschreven zijn, maar als je ze dan in het echt ontmoet, dan weet je wel anders.

Zo'n hond is mijn Senna. Ze is nu 10 jaar oud. Het is een echte bordercollie ondanks dat sommige mensen denken dat het een kruising is omdat ze zoveel bruin heeft. Haar moeder was een sable en in combinatie met een zwarte-witte gaf dat deze output. :+ Ze stamt wel uit echte werklijnen. Haar vader komt uit een behendigheidslijn (zowel pa en opa hebben EK gelopen, Opa ook WK) x moeder uit een uit Engeland geïmporteerde schapenlijn.

Het afgelopen jaar heeft ze gruwelijk veel pech gehad.
* JUNI 09: Ze is van de trap gevallen tijdens het onweer. Ze had de deur opengemaakt en is naar boven gelopen. Halverwege naar beneden gevallen, maar er leek niets aan de hand. Toen we de volgende dag met het balletje gingen spelen kreeg ze opeens een verlamming in haar linkerachterpoot en staart. MRI laten maken en het bleek een stuk kraakbeen dat van haar ruggenwervel gebroken was en op de zenuwen drukte. Ze heeft hierdoor nu een halfverlamd achterpootje
* DEC 09: Ze heeft de ziekte van Cushing. (tumor in de hersenen waardoor ze heel veel Cortisol (hormoon) aanmaakt. Ik was al tig keer naar de dierenarts geweest met haar omdat ik merkte dat er wat mis was, maar ze wisten niet wat. Gelukkig kwamen we er op tijd achter want haar waarden waren al 9x te hoog! (93 ipv kleiner dan 10)
* JAN 10: Ondanks dat de medicijnen onwijs goed aanslaan, blijft ze toch nog binnen poepen en diarree hebben. Testen, testen en ze blijkt chronische colitis te hebben. Na speciaal voer en 8 weken antibiotica gaat het gelukkig alweer een stuk beter.
* MEI 10: Baarmoederontsteking! Nooit laten steriliseren ivm misschien ooit een nestje en dan weet je dat het misschien wel kan gebeuren. Dus op haar 10e nog gesteriliseerd en ze is zonder problemen hersteld. De ochtend na de operatie wilde ze graaaaaaaaaag met het balletje spelen. (maar dat mocht niet...)
* Artrose (maar dat had ze al)

Iedere keer kijken we elkaar weer aan, moeten we doorgaan? Moeten we haar in laten slapen? Maar ik kan haar gewoon niet in laten slapen, de foto's zullen wel laten zien waarom niet.

Voorheen was ze bloedjefanatiek. Behendigheid (tot de B2, NK's gelopen), schapendrijven ( http://www.youtube.com/watch?v=xj2UyhtJmXw ), flyball. Maarja, ze MOET rustig aan doen met haar lamme achterpoot. En das niets voor arme Senna. Ze kan LA-poot niet meer helemaal goed van de grond krijgen dus die sleept een beetje. Ze heeft er geen pijn aan maar wil haar niet overbelasten. Makkelijker gezegd dan gedaan! ;)

Zo heel af en toe mag ze nog een keer springen en dan is ze helemaal gelukkig. Op deze foto's laat ze een aantal kunstjes zien die ze in de loop van de jaren geleerd heeft. Senna vertelt:

Heej, gaan we wat doen?? Gaan we wat doen?
Afbeelding

Oké, we beginnen met mooi kijken. :D
Afbeelding

En nog mooier kijken <3
Afbeelding

Ik moet wel goed luisteren wat het vrouwtje allemaal zegt:
Afbeelding

Ik kan buigen:
Afbeelding

En mijn nieuwste kunstje is BAD DOG... |(
Afbeelding

Ik had bedacht dat ik die 2 ook wel eens kon combineren, mijn vrouwtje was helemaal blij verrast! :D
Afbeelding

Wat zeg je? WAT? Woef!
Afbeelding

Ik kan ook doodgeschoten worden! Das niet echt hoor, ik doe maar alsof! }>
Mijn vrouwtje vindt dit trucje zo leuk omdat ik dat heel goed beheers, ze hoeft van haar hand maar een pistooltje te maken en zodra ik dat zie val ik gewoon om. :')
Afbeelding

Dit heb ik nog onthouden van schapendrijven: Look back!!
Afbeelding

High five!
Afbeelding

En springen! Ik hou daar zo van, maar het mag niet meer zo vaak van het vrouwtje!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EngeltjeSJarig

Re: Onze kanjer laat haar kunsten zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:54

Aaahh <3 wat een lieve hond :D prachtige uitstraling zeg.
Hoe leer je met dat pistooltje dan? (die lijkt me zo leuk om mijn hond ook te leren namelijk!)

nice dog!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:55

Wat een onwijs leuke hond, je kunt echt zien dat ze er nog volop plezier in heeft! :)
Vervelend dat ze zo'n pech heeft gehad en kan me voorstellen dat je af en toe in twijfel zit, maar aan de foto's te zien kan ze nog wel even mee.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:57

Wat een leuke hond! <3 Je ziet echt dat ze er plezier in heeft om dingen voor (met) jou te doen :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 11:01

@EngeltjeS: Ze heeft eerst geleerd om plat te liggen (op haar zij) op commando. Daarna om op haar rug te liggen op commando. Toen ze dat eenmaal doorhad toen ben ik het commando om op haar rug te liggen gaan combineren met het pistooltje. Daarna het pistooltje met POEF erbij. :D En dat had ze heel snel door. Tja het is en blijft een bordercollie en ze leert heel snel.

Denk dat het makkelijkste is om gelijk te leren dat op haar rug liggen 'POEF' is. Dan hoef je daarna alleen nog maar een pistooltje erbij te doen. En als ze dat goed door hebben hoef je alleen nog maar een pistooltje te doen. :)

@Blinnii: Ja dit kun je toch niet in laten slapen...?

EngeltjeSJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:02

Iris, bedankt. Ik ga het eens proberen :D Ik laat het je wel weten als mijn hond ook zo ver is :P
Enne, deze hond straald nog zoveel plezier uit. Niet inslapen hoor.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 11:05

Kan jouw hond al plat? Is eigenlijk een van de makkelijkste commando's om te leren. Hond laten liggen, tegen de schouder duwen met commando 'Plat' erbij en belonen. Op de rug liggen kan iets langer duren, is natuurlijk een vrij onderdanige houding voor een hond.

EngeltjeSJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:06

ja, wij noemen het flat := dan ligt ze inderdaad zo om :D

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:26

Wat heeft jouw hond een onwijs sprekend koppie! Helemaal op de 3e foto. Ze lacht gewoon!
Zolang ze zo blijft kijken kan ze volgens mij gewoon verder hoor. Je merkt het vanzelf wanneer het genoeg is.

Kortom: Superleuke beestje! :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:18

Wat een leuke hond, ze heeft een erg sprekend hoofd :j.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:32

Knap dat ie dat allemaal kan iris..
Ben zelf al blij als mijn hond gaat zitten op commando..

Geweldig aansprekende hond vind ik het .. snap dat je daar voor gevallen bent.