Baby worteltjeskonijnen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Baby worteltjeskonijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:19

Nou, zeg! Wat ik nou toch in het konijnenhok vind... jonge konijntjes!

Het begon toen ik de cavia's die ik van mijn moeder had opgehaald vanwege ruzie (zie Moeder is gek), doormiddel van een plastic bak in mijn schooltas, na 3 uur fietsen in het hok had gezet. Ik zag dat de franse hangoorvrouwtjes eruit wouden, dus ik zette het hok open. Zij zitten met zn 2en...

En toen, in het hoekje... 4 KONIJNTJES! Ik dacht eerst; even kijken of er dode inzitten. Dus handen goed door de mest gehaald (lekkur :+ ) en even kijken. Ze lagen erg bloot tegen de opening van het hok aan. Tegenover ze lag een hoop haar, dus ik wou dat pakken. Zie ik dat daar ook nog een stuk of 5 liggen. Dus ik heb de andere gepakt, en bij hun gelegd, zodat zij ook warm liggen. Anders kunnen ze doodgaan!

Het is al mijn tweede ONGEPLANDE nestje. Het eerste nestje kwam nadat wij van vakantie terug waren gekomen. Er hadden mensen op ons huis gepast... en een paar weken na aankomst lagen er jonge konijntjes.

Nu zagen wij ineens het vrouwtje en mannetje loslopen... Hoe, weten wij ook niet..... Maar ze lagen tegen elkaar.. en dat betekent.. de daad is gelukt....

Dit is een nest van 2 gele (oranje kleur met witte buik)
Citaat:

rasechte Franse Hangoren konijnen. De gele versie worden ook wel worteltjes genoemd. Franse hangoren worden 5 kilo.

Zit alleen wel met een probleem! Zag bij het nest controleren, dat bij 1 jong het oor was afgebeten... Hij heeft dus maar 1 oor, over het algemeen redden deze jongen het niet. Zit dus te denken om deze weg te halen en zelf te voeden. Als er nu al 1 oor af is, bijt ze ze vaak dood....
Het vorige nestje, incl foto's (even doorscrollen)
http://www.konijnenforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=8731

De foto's:

Het uiteindelijke nest
Afbeelding

Oranje en zwarte haren, waarschijnlijk zijn ze dus beide bezig geweest met het nest
Afbeelding

Zo groot al!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het afgebeten oor
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 00-728.jpg

Afbeelding

Goldie

Re: Baby worteltjeskonijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:55

Wat zielig van dat oortje...

Wel leuk zeg, een nestje konijntjes :)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:58

Oh gosh Pris! <3
Nu word het echt tijd een keertje bij je langs te crossen :D

Maar oh wat zijn ze lelijk zonder haar :')

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:13

Wij hebben ook het 2e ongeplande nestje jonge konijnen, voor de 2e keer alweer 6 konijnen ! :P

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:35

Leuk zijn ze he! <3

Ik heb uiteindelijk contakt opgenomen met http://www.konijnenbelangen.nl

Zij raden mij aan om dit jong zelf te voeden. Speciale melkvoeding is besteld :) Arm beest! Ben echt gek om dit te doen...

Uiteindelijk zien ze er na 1 week er zo uit

Afbeelding

En uiteindelijk

Afbeelding

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:48

jeetje wat groeien die onwijs snel zeg!
hoe is het met meneer/mevrouw 1oor??

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:53

Die ligt nu in een doosje, op een kruik. Niet direct erop, maar er zitten een paar handdoeken tussen. Dus hopen dat het goed gaat, overmorgen is de melkvoeding er!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 19:49

Juangi schreef:
Die ligt nu in een doosje, op een kruik. Niet direct erop, maar er zitten een paar handdoeken tussen. Dus hopen dat het goed gaat, overmorgen is de melkvoeding er!

Hij is helaas net in mijn handen overleden. Toen ik ging kijken kwam er al schuim uit zijn neus en een klein beetje uit zijn mond. Erg kortademig, toen een klein beetje drinken (electrolyte) gegeven, maar hij was al weg. Hele tijd nog staan kijken, in de hoop dat het niet waar was. Maar helaas! ;(

Met de rest gaat het goed, liggen keurig in het nest en zien er goed uit. Het zijn er trouwens 6/7 8-)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:52

Jammer dat je dat advies hebt gekregen, er was een grotere kans dat moeder hem groot had gebracht dan wat er nu is gebeurd. Een moeder kan namelijk per ongeluk met schoonmaken wel is een oortje of staartje mee pakken, dit heeft niks met zwakker te maken.
Ze zien er trouwens goed uit, maar waarom laat je de ram niet castreren, kunnen ze toch lekker bij elkaar?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:05

Jaa inderdaad. Maar hij was wel al een stuk kleiner dan de rest +dat behalve zijn oor, ook zijn staart eraf was en er een bloeding in het andere oortje was. Is waarschijnlijk aan een infectie overleden.

Nou, het vrouwtje heeft al een maatje. En de ram, tja. Hij is al 3/4. En ze worden maar 5 jaar. Is het ook niet meer waard, vind ik zelf.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:09

Dan is er inderdaad dikke kans op infectie, maar ik zou altijd dan de natuur zijn gang laten gaan.

Uuh sinds wanneer word een Franse Hangoor maar 5 jaar, dan had ik een boel dode Franse Hangoren :)) Ik laat ze hier nog met 10 jaar castreren, want een vriendje ook voor de ram is het altijd waard.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:16

ik begrijp ongepland nest niet helemaal. Zit het vrouwtje en het mannetje bijelkaar en verwonder je je dan over een nest?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:47

Faniek schreef:
Dan is er inderdaad dikke kans op infectie, maar ik zou altijd dan de natuur zijn gang laten gaan.

Uuh sinds wanneer word een Franse Hangoor maar 5 jaar, dan had ik een boel dode Franse Hangoren :)) Ik laat ze hier nog met 10 jaar castreren, want een vriendje ook voor de ram is het altijd waard.

Serieus? Dan zijn mij heel andere dingen verteld!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:52

Dinopino schreef:
ik begrijp ongepland nest niet helemaal. Zit het vrouwtje en het mannetje bijelkaar en verwonder je je dan over een nest?

Nee, (natuurlijk!!) zitten ze niet bij elkaar! Hé, hé. Het vrouwtje zit samen met nog een ander franshangoor vrouwtje in het hok. Het mannetje zit alleen, in een ander hok. Het komt omdat mijn zusje (10) mij altijd de konijnen (de vrouwtjes) naar buiten ziet doen, dus lekker vrij in de tuin laat rondlopen. Nu vond zij dit zo zielig voor het mannetje, dat ze hem ook naar buiten heeft gedaan. En van het een komt het ander.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:56

10 jaar voor een konijn? Dan wil ik ook zo'n konijn. Vind het juist altijd verschrikkelijk dat ze normaal zo jong dood gaan.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:58

Oh wat zijn ze toch lelijk als ze pas geboren zijn, maar daarna zijn ze echt super schattig! Arme beestje zonder oor... succes ermee. Wij hebben jonge poesjes ook met de hand groot gebracht, moeder was overreden..

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:59

Mariettjj schreef:
Oh wat zijn ze toch lelijk als ze pas geboren zijn, maar daarna zijn ze echt super schattig! Arme beestje zonder oor... succes ermee. Wij hebben jonge poesjes ook met de hand groot gebracht, moeder was overreden..

het konijntje zonder oor is al overleden.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:03

Oh sorry, dat heb ik niet gelezen....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:08

Mijn vorige Frans hangoren zijn 11 en 13 geworden.

(bunnybunch geeft aan dat het oudste konijn van Nederland 24 jaar is geworden en dat helaas nu de gemiddelde leeftijd maar 3 jaar is).

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:19

Wat een dropjes zeg! Ik heb ooit ook een nestje babys gehad bij mijn nijn. :D Geweldig om dat spul te zien opgroeien.

Konijnen worden btw gemiddeld zeker wel 10-12 jaar hoor..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 22:34

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 01:01

Juangi schreef:
Dinopino schreef:

Nee, (natuurlijk!!) zitten ze niet bij elkaar! Hé, hé. Het vrouwtje zit samen met nog een ander franshangoor vrouwtje in het hok. Het mannetje zit alleen, in een ander hok. Het komt omdat mijn zusje (10) mij altijd de konijnen (de vrouwtjes) naar buiten ziet doen, dus lekker vrij in de tuin laat rondlopen. Nu vond zij dit zo zielig voor het mannetje, dat ze hem ook naar buiten heeft gedaan. En van het een komt het ander.

ja en de vorige keer was het de oppas.... lijkt me toch, dat je de zaken iets beter moet regelen als je dit niet wilt...

nou ja, hoe dan ook, succes met de kleintjes...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 08:25

Citaat:
ja en de vorige keer was het de oppas.... lijkt me toch, dat je de zaken iets beter moet regelen als je dit niet wilt...

nou ja, hoe dan ook, succes met de kleintjes...

Ja, daar heb je gelijk in. Maarja, je kan mijn verhalen geloven of niet. ;)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:05

Och wat een droppies! Ons vorige konijn is ook 9 geworden. Ik krijg er van de week ook een mannetje bij, maar die komt niet eerder dan dat ie van zn balletjes af is :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:38

Wat een schatjes.

Mijn konijnen zijn allemaal overleden op de leeftijd van 10+
De oudste is 13 geworden :o en de laatste nijn is overleden op een leeftijd van 12 jaar.