Mijn ei is uitgekomen *shock*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Mijn ei is uitgekomen *shock*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 19:44

Hallo,

Deze ochtend had ik een kauwen eitje ontvangen dat aan't uitpikken was... Uitpikken was een groot woord, er was nog niets te zien, ik hoorde wel tikken. Dus eitje onder lampje en wachten :P ik dacht niet dat er wat zou uitkomen, eieren zonder mama uitbroeden is nu eenmaal niet zo gemakkelijk!

Rond 17u ging ik gaan rijden en was de schelp gebarsten. Om 19u kom ik terug en...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat is ie lelijk hé ;) :+ Morgen eens zien om hem te voederen als hij de nacht overleeft ;)

ziamara

Re: Mijn ei is uitgekomen *shock*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:45

aah ik vind die zo leuk he kauwtjes :D!
of bedoel je met kauwen eitje geen kauw [a]?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:46

Aaah <3
Ik heb geen verstand van vogels, maar moet hij niet voor de nacht wat te eten hebben? En hoe houd je hem warm?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:46

wat leuk :D
hij is idd niet de knapste :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:47

Hij is inderdaad niet bepaald knap... :oo
Hadden ze m ergens gevonden dat ze m bij je kwamen brengen?

Nassie

Issie niet veel te vroeg geboren?
Of worden vogeltjes altijd zo geboren :+

Wel heel apart! Succes ermee!

Urko

Neem aan dat je hem toch wel onder een lamp legt of niet?

Ze zijn zo lelijk, mijn parkiet was ook maar een paar dagen oud toen ik hem kreeg , ook zo'n lelijk ding.

Succes ermee!

Leonieee_

Agossie wat schattig.. hopen dat ie het overleeft dat zou wel leuk zijn :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:48

Nassie schreef:
Issie niet veel te vroeg geboren?
Of worden vogeltjes altijd zo geboren :+

Wel heel apart! Succes ermee!

_O-
hier moet ik toch wel even om lachen :=

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:48

Nee, niet moeders mooiste, moest even google-en om te zien wat een kauw is, een kleine kraai dus. Ben benieuwd of hij het gaat redden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:49

Agossie :(:)
Ik ben benieuwd of hij het red!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 19:49

Het is inderdaad een gewone kauw.
Hij is 'gered'... Kauwen zijn vaak niet graag gezien omdat ze nesten in schoorstenen enzo.
Vandaar.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:51

Misschien kan je wormpjes kopen bij een viswinkel en die voeren met een pincet. Volgens mij werkt dat het makkelijks. (Ik vraag me trouwens ook af of hij vannacht nog niets moet hebben?)

Wat een lelijkerd trouwens, maar toch schattig.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:00

Allereerst: leuk dat je hem in huis hebt. Maar waar heb je hem vandaan dan?
Ten tweede: dit is geen kauw eitje. Dit is een mereltje.
Ten derde: een merel eet geen wormpjes, zeker niet als ze zo klein zijn. Het beste kan je blikvoer voor katten pakken, en mocht hij het overleven, kan je er later universeelvoer doorheen mengen.
Ten vierde: Als hij gaat eten, houd er dan rekening mee dat hij ieder uur 4 keer gevoerd moet worden, en misschien wel vaker. Het is geen kwestie van 2 keer per dag voeren, maar écht heel vaak.
En dan als laatste nog: een gewone lamp is niet goed, dat werkt niet. Je moet echt een warmtelamp hebben, en het beestje instoppen. Want anders heb je ook nog kans dat hij verbrand aan de lamp.

[edit: inderdaad hoeft hij vannacht nog niet te eten, maar grote kans dat je morgen dus ieder kwartier minstens aan het voeren komt ;) ]

Veel succes ermee in ieder geval!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:02

*draait hoofd om*

Het ziet er een beetje vreemd uit joah. :j

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:03

Is het niet zo dat ze voor de eerste dag genoeg eten hebben mee gekregen uit het ei en het beter is om ze juist niets te geven? Zo is het bij kippen elk geval.

Een lamp is inderdaad niet goed, neem aan dat hij ook rond de 38 graden nodig heeft ( dat is zo bij kippen).

Ik denk dat het verstandiger is een vogelopvang/dierenambulance te bellen, dan heeft hij een grotere overlevingskans.

Succes ermee :)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 20:05

Hij ligt inderdaad onder een speciale warmtelamp. Zonder licht omdat dat uitdroogt en op termijn niet gezond is voor hun ogen.
Deze nacht moet hij normaal niets hebben, in zijn buikje zit nog rantsoen voor een hele dag.
Morgen ga ik lijsterkorrels halen, dat pletten met insecten, wormpjes en water en dan met een spuitje voederen.
Na verloop zou ie ook geweekte kattenkorrel krijgen, maar eerst zijn papje ;)

Ik heb al vaak een mereltje of een ekster opgevoed, maar nog nooit een dier dat zo jong was, dus ik hoop dat ik het goed ga doen ;)

@pluttersput:
http://www.zwartevogels.nl/uiterlijk.html
Bovendien komt hij uit een kauwen nest ;) 't is gene koekoek dus de merel zal zijn eieren zélf wel uitbroeden...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:06

In dat geval heb ik mij vergist :) Mijn excuses. In elk geval alsnog veel succes met het grootbrengen, ik hoop dat het gaat lukken!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:06

Pluttersput schreef:
Ten derde: een merel eet geen wormpjes, zeker niet als ze zo klein zijn. Het beste kan je blikvoer voor katten pakken, en mocht hij het overleven, kan je er later universeelvoer doorheen mengen.
Ten vierde: Als hij gaat eten, houd er dan rekening mee dat hij ieder uur 4 keer gevoerd moet worden, en misschien wel vaker. Het is geen kwestie van 2 keer per dag voeren, maar écht heel vaak.
En dan als laatste nog: een gewone lamp is niet goed, dat werkt niet. Je moet echt een warmtelamp hebben, en het beestje instoppen. Want anders heb je ook nog kans dat hij verbrand aan de lamp.

[edit: inderdaad hoeft hij vannacht nog niet te eten, maar grote kans dat je morgen dus ieder kwartier minstens aan het voeren komt ;) ]

Ik zie anders regelmatig de papa en mama merel met wormen in hun bek naar het nest vliegen? Merels zijn toch gewoon omnivoren? (Als ik zoek op merel krijg ik ook alleen resultaten waarin staat dat ze insecten en zaden eten?)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 29-04-10 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:07

Pluttersput schreef:

Kan er nog een vijfde aan toe voegen: het is verboden om wilde dieren (zoals merels en kauwen :) ) ongeringd (dat wil zeggen wildvang) in huis te hebben. Opvang bellen en zsm op laten halen. Die hebben meer ervaring.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:07

Dat klopt, maar in kattenvoer zit ook alles. Als je met wormpjes zou gaan voeren moet je volgens mij veul vaker voeren dan wanneer je een stukje kattenblik in het maagje stopt :)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:10

Wel lief! :D
Zo lelijk is hij niet O:) schattig :)) :').
hopen dat hij het overleeft.. :j.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 20:10

Ik weet dat dit een 'wild dier' is, maar in de praktijk treed dierenbescherming niet op aangezien dit geen 'bedreigde' diersoort is, integendeel! Op de luchthaven in Zaventem worden ze met hopen afgemaakt en ook elders.... Ik heb 2 jaar lang als vrijwilliger in het vogelasiel gewerkt. Ondertussen is gebeld en mag ik morgen om hun 'papje' gaan en een spuitje.
Bovendien is mijn vader dierenarts dus hulp en ervaring genoeg.

Afbeelding

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:13

hopen dat deze 't overleeft! :j

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:25

Ach wat een scheetje :) En wat ziet het er onhandig uit op dat filmpje. Zo'n klein pezig gevalletje dat zich maar uit zo'n hard ei moet wurmen.

Kun je hem niet beter gewoon in het bakje met hooi leggen trouwens? Of heb je hem met een speciale reden nog op het keukenpapiertje liggen?