boerenfoxen opgehaald uit het asiel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xanti

boerenfoxen opgehaald uit het asiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:54

We denken al een hele tijd om 2 hondjes te nemen uit het asiel. We zochten echt buitenhonden, omdat we zelf ook de honden buiten willen houden. Ik hield de site van dierenasiels.com al een tijd in de gaten en mijn ook viel op Bobby en Roy, 2 7 jarige boerenfoxenbroertjes (gecastreerd) die het gewend zijn buiten te leven.
Na met het asiel gemaild te hebben zijn we afgelopen vrijdag wezen kijken. We moesten 2 uur rijden.
Ze waren net gewassen en me mochten de honden mee het bos innemen. Het leken ons leuke honden en we besloten ze mee te nemen.
Roy is erg mager vanwege de stress in het asiel.
De 2 honden in de auto in de tuigjes met gordel en ik er tussenin. Bobby ging direct liggen, maar Roy was erg nerveus en wilde alles zien. We stopten om het half uur, omdat ze niet gewend zijn in de auto te zitten en het erg warm was, zodat ze konden drinken. Zo hebben we 4 uur over de terugweg gedaan, ook omdat we in de file terrecht kwamen.
Eindelijk thuis aangekomen hebben we ze in het "verblijf" gezet (ze hebben een hok van 3x3m met uitloop naar de tuin van 10x20m)
en konden ze tot rust komen. Dat deden ze natuurlijk niet, ze wilden alles zien en bleven maar heen en weer lopen.
Vooral Roy, die al zo mager is, bleef maar met een balletje heen en weer rennen.
Ze hebben voer gekregen en daarna zag ik van afstand dat ze lekker op hun kussen in hun hok lagen te slapen.
Vannacht blaften ze af en toen even en vanmorgen probeerden ze boven de sirene van een voorbijgaande amubulance te komen, maar gelukkig blaffen ze niet om alles en waaks mogen ze van ons wel zijn.
Vanmiddag heb ik met ze een uur het bos gelopen (niet moe te krijgen geloof ik), maar ik durfde ze nog niet los te laten.
Weet iemand hoe ik dit het beste aan kan pakken? want ze zijn het niet gewend los te lopen.
Ik heb het idee dat ze steeds meer tot rust komen.
Hier wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pluttersput

Re: boerenfoxen opgehaald uit het asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:57

Wat ontzettend leuk dat je een duo uit het asiel mee hebt genomen!
Dat loslopen zou ik een beetje mee uitkijken. Je hebt ze net, dus ze moeten nog even flink wennen. Daarbij zijn het buitenhonden, én boerenfoxjes. Dus neem de tijd, laat ze wennen aan je wandelrondje, laat ze wennen aan hun omgeving etc, en dan over een paar maanden zou ik beginnen met kleine stukjes. Ook zorgen dat ze eerst flink leren wennen aan jullie die hun naam roepen etc :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:00

ik zou nog even wachten idd en als je wel los laat dan eerst eentje?
Leuk dat je ze een nieuw plekje geeft zo!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:07

Als je ze met die lange lijn eraan telkens bij je roept en dat beloond met wat lekkers, dan is komen in no-time leuk! Zodra dat zo is, is loslaten geen probleem meer, want als je ze dan roept dan komen ze wel voor het lekkers. Zodra dat er helemaal goed in zit, kun je het lekkers langzaam gaan afbouwen en vervangen voor een knuffel.
Gaaf trouwens dat je deze schatjes een kans geeft op een leuk leven buiten het asiel!

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:12

Sluit me aan bij wat hier boven al gezegd is:
Eerst wennen
Dan bij roepen belonen
Wennen aan omgeving en stem
één voor één los laten. Ze willen bij elkaar blijven dus als de een nog vast zit gaat de ander niet al te ver weg. En als dat goed gaat en die luistert kan je ze proberen allebei los te doen. Hier hoef je zeker geen maanden mee te wachtten hoor! Gewoon een weekje laten wennen en dan beginnen. Boerenfoxjes zijn geen Beagles. (die staan er wel om bekend meer van de vrijheid te genieten als het even kan;))

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:15

Wat een ontzettend leuk stel!

Ik heb mijn hond de eerste 3 weken gewoon aan de lijn uitgelaten, daarna mocht ze los!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:16

Wat zijn ze leuk en wat fijn dat je ze een nieuwe thuis geeft. Ik heb 5 jaar geleden 2 jack russels gekregen. Ook herplaatsing. Ze waren in het begin ook nerveus, de gewenning ging al heel snel. Ze luisteren heel goed en ik heb ook langzaam aan gewend om ze los te laten buiten het erf. Bv als ik naar het bos ga of zo.
Echter één van de twee kan echt niet los. Het gaat heel goed, tot ze iets ruikt of ziet en dan is ze gelijk weg en kan ik roepen wat ik wil, ze komt niet terug. Zo ben ik haar al meerdere keren uren kwijt geweest. Dus helaas voor deze dame, zij mag nooit meer los. Wel bij mij op het erf hoor, alles is afgezet, maar niet meer daar buiten.
Ik zou als ik jou was, wachten tot je ze beter heb leren kennen en dan langzaam aan proberen. Om de beurt.
Geniet lekker van je twee nieuwe vrienden.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 10:37

Dat lijkt me wel een goed idee van jullie, eerst 1 los.
Ik roep al steeds hun namen en ga dan heel enthousiast doen (ze hebben geen idee hoe ze heten) en dan komen ze en moeten ze zitten voor een snoepje. Bobby kan al heel goed zitten, maar Roy heeft het nog niet in de gaten, als heb ik ook wel het idee dat zitten misschien wel een beetje zeer doet, omdat hij zo mager is en geen vet heeft op zijn kont.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:58

Ik heb 2 weken geleden een opvang basset gehaald, daarmee ben ik voordat ik naar huis ging, naar de hei gegaan vlakbij mijn huis.
Na 5 minuten aan de lijn, telkens haar naam noemen en een knuffel als ze naar me opkeek heb ik haar los gelaten. Ze bleef netjes komen telkens als ik haar naam noemde. Sindsdien is ze ook niet meer aan de lijn geweest. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de hond, het contact met jou. Even aftasten dus ;)
Ik had trouwens wel mijn eigen hondje ook mee, die luistert redelijk. Tevens is dat op een terrein waar ze toch echt 20 minuten moet rennen alvorens ergens te komen waar ze gevaar loopt.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:30

Wat leuk dat je 2 honden uit het asiel hebt gehaald!
Super! Respect :D

Onze Beagle komt ook uit het asiel, was ook 7 jaar en kon werkelijk niets! Het eerste half jaar ben ik een paar keer per week naar een redelijk groot omheindgebeid gegaan. En daar geoefend met loslaten en komen!
Nu zijn we een jaar verder en loopt ze los op de heide, maar niet op groenstrolen langs wegen want zo goed luistert ze nog steeds niet ;)

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:43

Vandaag gingen we naar mijn ouders en liepen ze in de tuin aan een touw. Dat ging heel goed, maar na ongeveer een kwartier vlogen ze elkaar aan. Grommen en bijten naar elkaar. Ik wist niet wat ik moest doen, durfde ze niet uitelkaar te halen, omdat ik bang was gebeten te worden. Na een paar minuten was het weer klaar en had Roy een beetje bloed in zijn vacht. Ik heb het schoongemaakt en er leek niks gebeurd te zijn. Ik zelf ben er erg van geschrokken, maar ze lijken er zelf geen last van te hebben. Het ging ook om niks, Roy begon te grommen en toen begon het.
Is dit dominantie? Weet iemand dit?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:44

Kan vanalles zijn, maar ik denk dat het vooral de nieuwe situatie voor hun is, waar ze alle regels even opnieuw vast moeten stellen :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:45

Het kan aan heel veel dingen liggen.
Ze zitten bij nieuwe mensen, andere omgevingen. Zowel bij jullie thuis, als tijdens het uitlaten, als bij de je ouders.
Ze zullen écht wel wat stress hebben.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:46

Pfff ik weet het niet TS, wel een tip om ze uit elkaar te krijgen: een emmer water!

Maar er zijn vast andere bokkers die je kunnen vertellen wat dit (waarschijnlijk) betekend...
Overigens zou je voor de stress e.d. nu wel Rescue remedie kunnen geven(of een speciale mix voor "verhuizingen, maar die moet je door iemand laten maken)

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:47

Ja, achteraf had ik het ik ze misschien beter niet mee kunnen nemen, misschien wat te snel nadat ze verhuisd zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:49

siskeh schreef:
Pfff ik weet het niet TS, wel een tip om ze uit elkaar te krijgen: een emmer water!

Maar er zijn vast andere bokkers die je kunnen vertellen wat dit (waarschijnlijk) betekend...
Overigens zou je voor de stress e.d. nu wel Rescue remedie kunnen geven(of een speciale mix voor "verhuizingen, maar die moet je door iemand laten maken)

Wat ik nu wel heb geleerd: ik spring er nooit tussen!!!
Hooguit een keer schreeuwen, mn stem verheffen, maar ik weet nu inmiddels wat redirectie agressie is....

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:51

Maar áls je ze uit elkaar moet halen, zou ik voor een emmer water kiezen ipv er letterlijk zelf tussen springen.
Maar waarom is dit redirecte agressie?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:05

Dat is het op dit moment niet. Maar als je ertussen springt, kan het zomaar zijn dat de hond wel moet "ontladen" maar niet meer bij de andere hond kan.... Als jouw hand dan toevallig hetgene is wat het dichts bij is, dan ben je het haasje....

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:14

Owww ja, daar heb je gelijk in :j
Gelukkig zag TS zelf al dat het niet verstandig is er tussenin te springen!

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:45

Het vechten is niet vreemd hoor. Soms vechten honden, mogelijk om rangorde te bepalen maar soms kunnen honden tien jaar samenleven maar toch vechten op het moment dat er een stukje worst op de grond is gevallen.
als het even kan niet uit elkaar halen maar laten uitvechten. Met stemverheffen kan je wel proberen indruk te maken maar het vechten is ook (ook als het om eten gaat) bepalen van de rangorde en het gebeurt echt vrijwel nooit dat ze elkaar afmaken. ertussen springen is vooral gevaarlijk voor jou maar die honden hebben dan eigenlijk nog geen orde bepaalt en de volgende keer vliegen ze elkaar dus weer aan.

Prima wat je gedaan hebt, en vind je het echt te ver gaan het vechten kijk dan naar wat je kan doen, een emmer water is wel de veiligste oplossing. Maar nogmaals laat ze het vooral eerst zelf oplossen...
(ach ja, het zijn net kinderen haha :-D Al zou ik daar geen emmer water tussen gooien hoor...

MosselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:22

super dat je deze 2 opvangt.
En over het vechten, het scheelt dat het 2 reuen zijn, die geven zich wel over als het een teef was dan had je ze beter wel uit elkaar kunnen halen want teefjes gaan door := reuen gelukkig niet :)

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 06:42

Ik had het asiel ook al gemaild en daar vlogen ze elkaar ook wel eens in de haren, dus niks aan de hand. Waar ik nu een beetje mee zit is dat als ik de honden gevoerd heb en ik loop weg ze beginnen te blaffen tot ik weer in huis ben. Ze blaffen maar kort, maar ik vind het zo vervelend voor de buren ( die hebben een cafe en liggen dus laat in bed)
Hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:31

je bent toch hun leider? Als jij wilt dat ze niet blaffen zal je ze dat in hondentaal moeten vertellen.

Ga naar de Biep en haal een boek van MArtin Gaus of een andere honden goeroe. Daar staan altijd tips en herkenningspunten in die je kan gebruiken.

Dat vechten had ik als leider toch echt proberen te stoppen, harde schreeuw of er toch tussen springen( niet met je handen maar met een afweerwapen( stok o.i.d.) Niet slaan maar wel heel duidelijk stellen dat de BAAS dat niet meer hebben wil.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:35

Je moet doen waar jij achter staat maar wat Amondi schrijft is iets waar ik niet in geloof, misschien jij wel, dan moet je daar naar kijken...

Ik denk dat het vechten echt tussen de honden iets is en moet blijven dat jij de baas bent moet duidelijk zijn maar dat maak je niet duidelijk door tussen een ruzie te springen met een afweerwapen.