Onze weeshazen familie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hanneke1

Onze weeshazen familie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:44

Leuk dat jullie even komen kijken! :)

Voordat ik de foto's plaats wil ik even mededelen dat wij deze haasjes legaal in huis hebben.
Aangezien er regelmatig kleine haasjes opgepakt worden door mensen die denken dat ze achtergelaten zijn, terwijl de moeder de jongen op verschillende plekken werpt en een aantal keer per dag langs komt, komen er steeds vaker jonge haasjes op het Knaagdierencentrum te Heiloo.
Mijn moeder en ik zijn zogezegde 'hazenmoeders' omdat deze kleine haasjes van heel wat zorg afhankelijk zijn. Deze haasjes worden door de hazenmoeders mee naar huis genomen en krijgen afhankelijk van hun gewicht een bepaalde hoeveelheid hazenmelk. :j

Zo hebben wij nu 4 haasjes in huis, waarvan 2 grotere 1 middelmatige en 1 kleintje.
Gisteren kregen wij het nieuwe haasje, de kleinste, erbij en had van dit moment gebruik gemaakt om een aantal foto's van deze kennismaking! :D

Afbeelding
Even gluren in welk gezelschap ik nu ben beland!

Afbeelding
Maar ik word al goed in de gaten gehouden...

Afbeelding
Toch wel eng, zo een grote haas.. Eerst maar even stiekem begluren :Y)

Afbeelding
Steeds een pasje dichterbij

Afbeelding
Zal ik, of zal ik niet?

Afbeelding
Nog een stapje dichterbij

Afbeelding
Snuffel snuffel

Afbeelding
Eind goed, al goed! :+:

En nog wat foto's zomaar:

Afbeelding
Grotere haas

Afbeelding
Grotere haas aan de fles

Nou dit was onze hazenfamilie op het moment weer even, hoop dat jullie ze leuk vinden.
Voor eventuele vragen over hoe het nou zit met haasjes opvangen of in de natuur kun je altijd PB'en!

Bedankt voor 't kijken!
:wave:

Maysie

Re: Onze weeshazen familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:14

Wat een leukerds :)) <3!

Waar hebben jullie die gevonden? Zijn ze een beetje rustig in de hand?

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:18

Maysie schreef:
Wat een leukerds :)) <3!

Waar hebben jullie die gevonden? Zijn ze een beetje rustig in de hand?

Bedankt voor je reactie!
Zoals boven in het verhaal staat, we hebben ze niet zelf gevonden en zouden ze ook niet meenemen als we er een zouden zien liggen.
De grotere zijn al aardig aan het verwilderen gelukkig, en 1 van de 2 kleintjes probeert lekker te bijten als deze de kans krijgt. :P
Verder zijn ze met drinken wel redelijk rustig :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:30

Ik neem aan dat het uiteindelijk ook de bedoeling is om ze uit te zetten? Doen jullie dit zelf of word dat gedaan door knaagdieropvang Heiloo?
Ik vind het zulke aparte dieren, ze zijn echt heel indrukwekkend om te zien. Helemaal niet zo lief en 'knuffelig' als een konijn.
Maar toch op een bepaalde manier mooi. Veel succes in ieder geval met opvoeden, lijkt me toch een geweldig gevoel als er weer 1 uitgezet word.

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:33

sunny_l0ve schreef:
Ik neem aan dat het uiteindelijk ook de bedoeling is om ze uit te zetten? Doen jullie dit zelf of word dat gedaan door knaagdieropvang Heiloo?
Ik vind het zulke aparte dieren, ze zijn echt heel indrukwekkend om te zien. Helemaal niet zo lief en 'knuffelig' als een konijn.
Maar toch op een bepaalde manier mooi. Veel succes in ieder geval met opvoeden, lijkt me toch een geweldig gevoel als er weer 1 uitgezet word.

Zekers! Ze worden allemaal, stuk voor stuk, uitgezet. Hier gaat ook een heel traject aan vooraf wat verwilderen betreft en het gras leren eten.
Dit gebeurd niet bij ons thuis, maar bij een van de beheerders van het Knaagdierencentrum. Dit jaar ben ik van plan om voor de 1e keer mee te gaan met het uitzetten.
Dit uitzetten gebeurd in een beschermd natuurgebied, waar niet gejaagd mag worden.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:43

Helemaal super geregeld dus! Wel mooi, maar ook zwaar werk wat jullie doen zeg.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:24

Leuke foto's Hanneke! Echt super schattig, die haasjes :+:
Wel goed dat je even duidelijk uitlegt hoe&wat met die haasjes, heb er zelf nog nooit een gevonden maar zal er nu zeker geen meenemen mocht ik er eentje alleen zien.

Goed werk verrichten jullie!

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:25

Bedankt voor je reactie :)
Ze zijn schattige, maar er zitten er soms tussen.. net gebeten door de kleinste }>
Weet niet maar wordt laatste tijd vaak gebeten haha :+

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:50

sunny_l0ve schreef:

Ik vind hun ogen altijd heel mooi :D

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:54

Wat lief, die ogen. <3
Super dat jullie dit doen!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:56

Ik blijf het geweldige dieren vinden <3

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:08

Ik hoorde dat ze gewoon weer terug in het wild kunnen omdat ze toch bijna niet tam worden.. Is het waar :D?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:03

Top dat je zoiets doet +:)+
Ik vind het altijd zo sneu dat mensen zo weinig van de natuur weten en denken dat ze een geweldige daad hebben gedaan door een zielig "konijntje" maar mee te nemen. Ze zouden de mensen echt eens fatsoenlijk moeten onderwijzen hierin...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:05

Ik zag gister meisjes van 12 jaar achter kleine eendjes aan gaan om te pakken ;( niet wetende dat ze dan niet meer geaccepteerd worden door hun moeder,,,,, en vallen ze ten prooi aan reigers, snoeken of mijn kat puk...

Topwerk! en superleuke beestjes!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:05

Ik vind hun ogen ook heel erg mooi, maar niet lief. Ze hebben echt een hele sterke uitstraling, dat vind ik zo mooi.
De beheerder van de kinderboerderij heeft ook eens een haasje grootgebracht, maar die is ook weer uitgezet omdat die erg wild werd.
Ook niet zo gek, ze zijn nóg actiever dan konijnen en hebben nog meer beweging en ruimte nodig.
Plus dat het konijn al langer gedomesticeerd is en een haas nog helemaal niet. Ik denk dat het ook met wilde konijnen niet haalbaar is om ze als tam konijn te houden, mits je een hele grote achtertuin hebt.

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 15:28

Bedankt voor alle reacties! :D

@ aniekje: de haasjes worden allemaal weer teruggezet in het wild, en worden ook absoluut niet tam. De haasjes hebben we toch redelijk vaak in handen in het begin ivm voeden, maar ze stribbelen op een bepaald moment echt tegen en 'dreigen' als ze opgepakt moeten worden. absoluut geen tamme dieren! :+

@ xKatleentjex: ben ik helemaal met je eens! van het Knaagdierencentrum zetten we regelmatig een stukje in de krant hierover, maar per jaar worden er weer meer gebracht.. zag gisteren op de voorpagina van het Noordhollansd dagblad een mooi stuk hierover staan, zal zo eens kijken of ik 'm hier krijg :)

@ lifaya: dat zie je inderdaad vaak, ook hier! wat xkatleentjex ook zegt, het zou denk ik een goed idee zijn om op basisscholen informatie hierover te geven! maarja, dat zie ik nog niet zo snel gebeuren..

@ sunny_l0ve: haasjes worden inderdaad, naar mijn ervaring, erg wild.. dit zijn zeker geen tamme 'oppak en knuffel' diertjes voor op een kinderboerderij. wilde konijnen hebben we ook wel eens gehad, deze drinken erg slecht, ze krijgen het niet snel door over het algemeen. wilde konijnen (is wel eens geprobeerd) zijn ook zeker niet / moeilijk tam te krijgen, zal niet zeggen dat het absoluut niet kan. er werd wel eens getwijfeld als er een nestje jonge binnenkwam of het wilde of tamme konijnen waren, maar dit merkte je snel genoeg!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:43

Oh wat leuk! Mijn oom heeft vroeger ook heel wat haasjes opgevangen (is jager, (onwetende) mensen brachten ook altijd de diertjes bij hem: zelfde verhaal m.b.t. oppakken en meenemen dus) Heb ze ook vaak met de hand gevoerd. Blijft mooi, dat kleine spul! :*

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:37

Wat leuk! Goed dat je ze weer terugzet in het wild inderdaad, volgens mij is een haas niet goed tam te maken en als dat wel gebeurt, dan gaan de rammetjes toch overal agressief tegen op zitten rijen is me verteld.

Ik zie regelmatig hazen maar heb nog nooit baby's gezien want die zitten goed verstopt, dus bedankt voor de foto's! ;) Drinken ze allemaal goed?