Het levensverhaal van Yepa de eend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Het levensverhaal van Yepa de eend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:56

Voor Yepa,

Afbeelding

Afbeelding

Yepa werd geboren ergens in de lente van 2002, ik was toen 14 jaar oud.
Ik vond haar aan de oever van de vijver van mijn grootouders. Ze was achter een houten plank gevallen die de oevers van de vijver recht houdt en erosie voorkomt. Ze piepte de longen uit haar lijf en ik ging op het geluid af. Natuurlijk hield ze haar snater als ik er was zodat ik nog een poosje mocht zoeken. Maar ik vond haar. Omdat ik geen mama-eend op de vijver zag heb ik haar naast de vijver in een ren gestoken in de hoop dat mama-eend zou reageren... maar geen mama-eend. Dus besloot ik haar zelf op te voeden!
Ze was snel groot en kwam bij mij thuis bij onze kippen wonen. Elk jaar opnieuw maakte het arme beestje een nestje, legde ze eitjes,... maar uiteraard kwamen daar geen kindjes uit want ze had geen vriendje.
Afbeelding

Tot in 2006 mijn vriend ineens voor de deur stond met een kadotje: een witte woerd. Die had hij gevonden in zijn tuin en hij had hem mee voor onze Yepa.
Afbeelding
Jaja die twee waren meteen smoor verliefd :+:
Overal waar Yepa ging, ging de woerd mee. Toen Yepa haar linker oog kwijt geraakte, leidde hij haar overal naar toe, waarschuwde haar als er iets was dat zij niet kon zien...
Afbeelding
En ja hoor, al snel maakten ze hun nestje... maar opnieuw kwam er niets uit ;( jaar na jaar... We dachten dat er iets mis was met de vruchtbaarheid van 1 van beiden.

Begin April begon onze Yepa opnieuw eitjes te leggen, ze had er al 1tje. Maar toen gebeurde er iets vreselijks: Yepa ging dood!
Onze buurt wordt al een tijd gesteistert door vossen maar nog nooit was er 1 zo dicht gekomen, tot vorige maand. 4 van mijn 6 kippen werden dood gebeten, alsook onze lieve tamme Yepa... |( (nu gaan onze dieren 's nachts binnen en worden ze opgesloten).

Toevallig had ik nog mijn haan en een kip over. Deze twee begonnen aan een nestje. Gewoon voor de fun, legde ik het overgebleven ei van Yepa mee in de nest, ik was er van overtuigd dat het toch onbevrucht was. Na een aantal dagen bleek echter dat de eitjes van de kip niet bevrucht waren... maarrrr Yepa's ei was volop in ontwikkeling! :oo Ik stond versteld!
Momenteel is het eitje aan het uitpikken, er zit al een mooie deuk in, maar nog geen gaatje. En het piept al!! :D

Ongelooflijk, wat Yepa al jaren probeerde, haar eigen kleintje, gebeurd nu na haar dood... Het doet mij iets, alsof het zo moest zijn!
Yepa leeft door... :j

Afbeelding

Van zodra het kuikentje geboren is, zet ik foto's neer! Ik gok dat het morgen er zal zijn!

Yvon72

Re: Het levensverhaal van Yepa de eend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:00

ach gossie wat een ontroerend verhaal, het heeft idd zo moeten zijn, ben heel benieuwd of er een kleine Yepa uitkomt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:03

Wat bijzonder!
Gaat kleine Yepa ook weer Yepa heten?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:04

aaah wat een mooi verhaaltje... Echt heel rot als er vossen je dieren komen opeten!
Ben benieuwd of er een kleine yepa uitkomt

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:05

wat een leuk verhaal! ben benieuwd naar Yepa Junior :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:06

Wat een bijzonder verhaal. :j
Ben benieuwd hoe de baby eend er uit gaat zien.

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:07

aaaaaahhh, arme Yepa! maar nu heb je toch nog iets van haar gekregen! :j
zo'n mooi maar toch triestig verhaaltje zeg.. ;)
ben echt benieuwd naar het kleine eendje! :D

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:07

mooi verhaal Sofie :j

tis echt een gemene vos geweest, maar wel echt een mooi cadeautje dat je nog krijgt van Yepa, hopelijk blijft alles goedgaan en hebben we heel binnenkort babyfoto's.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:08

wat een mooi verhaal!
Ben benieuwd wat er uit het eitje komt!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 12:11

Ik heb nog geen idee hoe het zal heten.
Momenteel piept het vrij hard dus het komt vast en zeker wel uit. Natuurlijk durf ik niet te vaak kijken, k zou het erg vinden mocht de kip het nestje verlaten. De witte woerd, die de slachtpartij overleefd heeft maar hard gekwetst was (ondertussen genezen) is vrij onrustig heb ik de indruk. Alhoewel ik het me kan inbeelden, heb ik precies toch het gevoel dat hij weet dat er wat aan de hand is :j

En ja een vos op bezoek hebben is echt niet leuk, k heb staan wenen bij het zicht van al die dode dieren.
Maanden daarvoor is een marter-achtig beestje 6 van mijn 9 cavia's komen vermoorden. Ik had een mooi cavia dorpje (zie eerste foto) maar nu moet ik ze in een (groot) hok houden.

Mijn tamme duif werd vorig jaar door een roofvogel uit de lucht geplukt... :n wij moeten al onze dieren in een hok steken want alles wordt gepakt en opgegeten :( Maar da's de natuur zeker?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:16

Jee wat een bijzonder mooi vehraal! Nu maar hopen dat het kleine frummeltje gezond en wel uit het ei gaat kruipen.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:22

Agossie een kleine mini yepa! Ben benieuwd naar pleegmams en kind!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:33

Wat een verhaal, het heeft zo moeten zijn :)
Ik ben benieuwd naar de kleine!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:37

zoals zovelen voor mij al gezegd hebben,wat een bijzonder verhaal!!
ik houd dit topic wel in de gaten,ben heel benieuwd hoe het met de kleine verder gaat.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:38

Wat een ontroerend verhaal.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:38

verschrikkelijk zeg dat je beesten zo aan het einde zijn gekomen terwijl ze het zo goed bij je hebben...

hoop dat alles goed komt met je ei en ga je topic volgen :)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:08

Ik kon me toch niet houden van nog eens te gaan kijken:

Afbeelding
De pleeg-mama: cochin kriel kipje, bijna uit haar broedtijd verlost! :j

Afbeelding
Het eitje waar je dus op de foto niets aan ziet maar er zit dus een goede deuk in aan mijn vinger bovenaan.
Hij piept ook al lekker. ;)

Afbeelding
De witte woerd, vooraan (daarachter mijn 1 maand oude verjaardagskadotje zo zag hij er toen uit) Hij is het nieuwe vriendje van de witte woerd.

Niet voor gevoelige kijkers: dode yepa
(foto's hebben we naar de gemeente gestuurd in de hoop dat zij iets zouden ondernemen tegen de groeiende vossenpopulatie).

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:15

Goh... je kan er zo een 'Er was eens... ' verhaal van maken, al heeft het een eind niet echt een 'en ze leven nog lang en gelukkig', maar gelukkig leeft Yepa nog voort!

Ben echt benieuwd en blijf het volgen en ga duimen dat alles goed gaat!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:17

A zo mooi sofie :) Echt zo spijitg van Yepa...

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:21

Wat een mooi verhaal .. en idd wat spijtig van Yepa en de andere kippen.. Ben benieuwd naar het eendenkuikentje :)

Die laatste foto is echt grappig.. lijkt net of de 2e eend een legerhelmpje op heeft :D

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:24

Wat mooi! Ben benieuwd hoe de kleine eruit gaat zien en wie hem op gaat voeden. Misschien gaat de kip hem opvoeden en heb je een eend met kippentrekjes :D
Is die eend met die helm nou nog maar een maand oud? :|

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:26

De eend met de helm is inderdaad een maand en een week oud. Hij is van 11 april. Maar 't is waarschijnlijk geen eend, bedoel hij is al 2x zo groot als m'n andere eend. K denk dat 'n kruising zal zijn!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:29

Jeutje!! Wat een knoeperd!! Super stoer trouwens, zo'n helm :P Waartussen zou het een kruising kunnen zijn dan?

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:38

Yepa, heeft een mooi leven bij jou gehad, samen met haar 'vriendjes' helaas heeft het voor hun niet zo mooi mogen eindigen. Wel is het meer dan bijzonder, dat er net nu wel een bevrucht eitje, van Yepa is. Ik ben benieuwd wanneer het uitkomt en zal ook zeker dit topic even in de gaten houden.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:41

wat een bijzonder verhaal! Ben benieuwd wat voor eend eruit komt! Heb je al een naam bedacht?

Toen ik heel klein was hebben wij ooks eens een jong eendje gered, maar die was helaas ziek en had het niet gered.