Ff showen; Epiplatys

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Ff showen; Epiplatys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 01:19

Ik heb in mijn aquarium 4 nieuwe aanwinsten; 1 man en 3 vrouwen Epiplatys Annulatus.
Ik wilde ze graag even laten zien want ik ben er zelf erg blij mee en ze zijn zo mooi ondanks dat ze nog erg klein zijn (net 1cm).
Heb een tijd moeten zoeken maar heb ze eindelijk gevonden en ze zitten sinds woensdagavond bij me in de bak.

Man;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vrouw;
Afbeelding

Samen; (op beide de man scherp)
Afbeelding
Afbeelding

Op alle foto's rust copyright.

Nijn

Re: Ff showen; Epiplatys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 01:46

Zijn errug leuke visjes, vriend van mij kweekt ze en dat is goed te doen :)
Hou je er alleen wel rekening mee dat wanneer ze 1 cm zijn het geslacht nog niet vast te stellen is? ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 03:01

Jawel hoor ;) Ik heb het verschil er wel uit gehaald en heb ook expliciet gevraagd om 1/3 dus ga er vanuit dat ik dat ook heb gekregen.
Met net 1cm bedoel ik dus ietsje meer, man is krap 2cm denk ik.

Hoe kweekt ie ermee? Dat wil ik ook graan proberen, hij zet ze apart neem ik aan?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 03:09

Blijft wonderbaarlijk dat je het nu al kunt zien, vraag me dan ook af waar je naar hebt gekeken?

Kweken doet hij door goed voor ze te zorgen ;)
Goede waterwaarden (en dat is voor killi's niet altijd even makkelijk) drijfplantjes met wat langere wortels en goed voer geven (levend/diepvries geen vlok) :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 03:17

Ja dat lijk me logisch :+ Maar heeft ie ze gewoon in de gezelschapsbak?

De aarsvin van de man is puntiger dan die van de vrouw, ik heb veel plaatjes bekeken op inet en heb mijn visjes een tijd bestudeerd en denk te weten welke de man is.
In de aquariumzaak heb ik ernaar gevraagd en die man reageerde bijna beledigd dat ik me afvroeg of ie nu al het geslacht kon bepalen :=

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 03:24

Als ik zo je foto's zie kan ik ook zeggen welke aan de hand daarvan een man zou moeten zijn, enige maar in dit verhaal is, is dat de visjes nog niet zijn uitgegroeid en daarbij dus ook de aarsvin niet. Pas dus iig een beetje op met geslachts onderscheid bij jonge vissen, je zult niet de eerste zijn die uiteindelijk toch een andere verhouding heeft dan in eerste instantie leek :)

Nee niet in een gezelsschapsbak, zijn ook niet zoveel visjes die van die waterwaarden houden ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 03:27

Geen verstand van vissen, ook niet van fotograferen, maar is dit nu de reflectie van de vis in het water, of zwemmen ze allemaal met de ruggen tegen elkaar?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 03:29

Weet je watvoor pH hij ze op heeft?

Als het andere verhoudingen blijken te zijn breng ruil ik ze om, heb niet voor niets gevraagd om 1/3, vond ze zelf ook erg klein hoor.

Haha, nee geen ruggen tegen elkaar. Het zijn oppervlaktevissen dus je ziet de weerspiegeling in het wateroppervlak, de onderste is dus de echte vis ;)
Mijn man zegt; zeg maar dat het siamese vissen zijn _O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 03:34

Haha, Siamese vissen, dat is een goeie....als dat echt waar zou zijn haal je de vakbladen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 03:40

Ik heb ze ook nog niet meer als een halve cm van het wateroppervlak weg zien komen, lijken wel vastgeplakt te zitten. Vanmiddag bunkerde er een een artemia kreeftje naar binnen ter grootte van zijn hele kop, stond ik wel van te kijken :oo

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 17:29

Nijn schreef:
Als ik zo je foto's zie kan ik ook zeggen welke aan de hand daarvan een man zou moeten zijn, enige maar in dit verhaal is, is dat de visjes nog niet zijn uitgegroeid en daarbij dus ook de aarsvin niet. Pas dus iig een beetje op met geslachts onderscheid bij jonge vissen, je zult niet de eerste zijn die uiteindelijk toch een andere verhouding heeft dan in eerste instantie leek :)

Nee niet in een gezelsschapsbak, zijn ook niet zoveel visjes die van die waterwaarden houden ;)

Weet je watvoor pH hij heeft? En lukt het hem een beetje, hoeveel baby's krijgt hij volwassen?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:32

Ik vind ze erg mooi, als het je ooit lukt met ze te kweken hou ik me aanbevolen voor een paar beebjes.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:32

Ik heb werkelijk waar geen idee, hij krijgt er iig heel wat groot :)
Is dan ook wel iemand met een gigantisch uit de hand gelopen hobby (lees: heeft ondertussen een kvk nummer vanwege het kweken met vissen)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 17:40

Mindfields schreef:
Ik vind ze erg mooi, als het je ooit lukt met ze te kweken hou ik me aanbevolen voor een paar beebjes.

Ze zijn ook echt schitterend, had al veel foto's op inet gezien en die zijn super mooi maar ik had al tegen mezelf gezegd; verwacht niet teveel want die foto's zijn vast pefekt, maar zulke foto's heb ik nu dus ook :D
Heb je aquariumervaring? Want zoals gezegd zijn het niet heel makkelijke visjes.

Nijn; dat zie ik bij mezelf ook wel gebeuren maar heb ook echt bepaalde eisen gesteld aan mezelf voor ik weer een grotere bak mag of opnieuw inrichten, anders heb ik in no-time nog 3 bakken staan en is de portemonnee leeg.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:58

anneliesdj schreef:
Mindfields schreef:

Ze zijn ook echt schitterend, had al veel foto's op inet gezien en die zijn super mooi maar ik had al tegen mezelf gezegd; verwacht niet teveel want die foto's zijn vast pefekt, maar zulke foto's heb ik nu dus ook :D
Heb je aquariumervaring? Want zoals gezegd zijn het niet heel makkelijke visjes.

Ik heb al jaren aquaria, heb momenteel een 80x40 staan maar wil erg graag een heel groot aquarium. Die droom zal nog wel ff een droom blijven denk ik :D

Ik had op een gegeven moment ook echt 4 bakken staan(in een piepklein huisje toen nog), en kocht er toen ook nog maar een aqua40 bij...maargoed inmiddels dus netjes teruggegaan naar 1 bak.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 18:00

Das wel heel netjes ja, van 4 bakken naar 1, hele prestatie!
Maar epiplatys zijn minder geschikt voor grote bakken omdat ze vrij schuw zijn en niet van drukte houden, in een grote bak zie je ze wss weinig/niet.

Wat heb je momenteel zwemmen? Heb je een foto'tje van je bak?

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:04

Cassidy schreef:
Geen verstand van vissen, ook niet van fotograferen, maar is dit nu de reflectie van de vis in het water, of zwemmen ze allemaal met de ruggen tegen elkaar?

Nou hier dus nog zo'n leek! Ik vroeg het me ook af :+

Bijzondere vissies zeg. Grote ogen :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:20

anneliesdj schreef:
Das wel heel netjes ja, van 4 bakken naar 1, hele prestatie!
Maar epiplatys zijn minder geschikt voor grote bakken omdat ze vrij schuw zijn en niet van drukte houden, in een grote bak zie je ze wss weinig/niet.

Wat heb je momenteel zwemmen? Heb je een foto'tje van je bak?

Heb geen recente foto, maar heb hier onder andere Black Molly's, Corydoras Aeneus, Corydoras Sterbai, vuurzalmpjes en nog twee waarvan ik de naam niet weet(gekregen)

Heb eerder Ramirezi's gehad, andere Cory's(superleuke visjes) kogelvissen, guppen natuurlijk, en allerlei ander spul. Echt een leuke hobby al heb ik er nu minder tijd voor dan vroeger.

Ohja edit: ik heb natuurlijk mijnAqua40 nog, is dat een geschikt bakje voor epiplaty's of is dat weer te klein? Ze zijn nu bij jou al bijna 2 cm, dan wordt het al krap denk ik.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:39

Epiplaty's zijn mooi :D Vind de kleuren van hun staart altijd zo gaaf :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 03:16

Mindfields schreef:
Ohja edit: ik heb natuurlijk mijnAqua40 nog, is dat een geschikt bakje voor epiplaty's of is dat weer te klein? Ze zijn nu bij jou al bijna 2 cm, dan wordt het al krap denk ik.

Hmm, weet ik niet, ze worden max 3,5 tot 4 cm. Watvoor afmetingen heeft dat bakje precies? Is iets van 35x40 toch? Zou ik niet durven zeggen, mss als je ze enkel houd met kleine cory's dat het wel kan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 09:26

Ik ben altijd bang dat ik ze te klein behuis, dus als ze 4 cm worden is dat voor een Aqua40 te klein. tenzij het visjes zijn die heel langzaam en weinig zwemmen?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:40

[BB] -> [BB-ITP]

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 16:05

Mindfields schreef:
Ik ben altijd bang dat ik ze te klein behuis, dus als ze 4 cm worden is dat voor een Aqua40 te klein. tenzij het visjes zijn die heel langzaam en weinig zwemmen?

Ze zijn niet druk zoals guppen.
Ik denk dat het wel kan als je er niet teveel hebt en zorgt dat je verder geen visjes hebt die bovenin zwemmen.
Kijk hier maar eens; http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua/aqua40.html
Voor een 60cm bak wordt gezegd dat daar 2-3 mannen en 5-6 vrouwen in kunnen, dan kunnen er vast wel een 4tal in een aqua 40.