Het nieuwe verblijf van onze konijntjes Lara & Swiffer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Het nieuwe verblijf van onze konijntjes Lara & Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 18:14

Onze konijnen hebben een nieuw groter verblijf dus het leek me wel even leuk om hier foto's van te plaatsen.

Zelf zijn wij 1 december verhuisd naar een boerderijtje en daarbij zat ook een kippenhok met overdekte ren. Al gauw kwam het idee om geen kippen te nemen, maar deze ren om te bouwen voor onze konijnen.

Dit weekend was er eindelijk tijd én het was dooi (zodat het zand in de ren eruit geschept kon worden) dus zijn we vanochtend direct aan de slag gegaan. Samen met mijn zusje (Jaydee hier op Bokt) zijn we tot einde van de middag bezig geweest.

Het hok met de ren:
Afbeelding

Het huisje is 1,5m lang en 1m breed, dit is in tweeën gedeeld, links kun je spulletjes in doen en rechts is een nachthok (die kant is ietsjes groter). De ren is 4,5 x 2,5m en onder het huisje zit nog een deel van 1,0x1,5m :)

Zo zag het eruit... Lag nog allemaal oud hooi in & de bodem was harstikke ongelijk. Verder allemaal stenen en rotzooi.
Afbeelding

Dat hebben we dus eerst eruit gehaald en een deel van het zand.

Resultaat:
Afbeelding

Natuurlijk moest de bodem nog met gaas bekleedt worden, 2 rijen naast elkaar pastte precies. Deze hebben we met tiewraps aan elkaar en aan het buitengaas bevestigd zodat er nergens meer openingen waren.

Afbeelding

Daarna hebben we het zand wat we eruit gehaald hadden er weer opgeschept en vlak gemaakt.

Nadat het nachthok gevuld was met bodembedekking en we de ren al wat hadden ingericht, mochten Lara en Swiffer hun nieuwe verblijf verkennen.
Lara is de black & tan en Swiffer is de grijs met witte, beide zijn voedsters en komen uit een opvang en heb ze nu beide ruim een jaar.

Gelijk keken ze vol interesse naar de grote ren beneden
Afbeelding

Vanaf de andere kant gezien :D Lara was de eerste die van het trappetje af ging, Swiffer vond het toch wat te hoog. Maar na een keer geholpen te helpen dat het niet eng was, durfde ze zelf ook wel.
Lara kan al in 2 sprongen in het nachthok komen, dat gaat echt hard!! *D
Afbeelding

Brokjes eten
Afbeelding

Het 'perkje' met Lara op de achtergrond
Afbeelding

Nog een keer het nachthok
Afbeelding

Foto van het geheel
Afbeelding

En een foto van de hele ren met oa. knaagstok, grote boomstam om op te zitten, dikke tegel (vinden ze leuk om op te zitten) grote ondiepe schaal met water, hun konijnenspeeltje, perkje met stenen eromheen en verder een bergje hooi :D
Afbeelding

Ben er heel blij mee!
De konijnenren staat precies naast de oprit en wij kunnen ze vanuit de woonkamer door het hoge raam de konijntjes zien huppelen.

Tips voor de verdere inrichting zijn welkom! We hebben ons vanmiddag even beholpen met spullen die wij nog hadden.... Dus als er nog leuke ideeën zijn om er een echt leuke konijnenren van te maken, GRAAG!! :D

Verder wil ik graag nog wat meer zand langs de randen binnen in om het gaas wat meer weg te werken, dat loopt wat schuin omhoog omdat we het over de balken hebben bevestigd. Maar daar is het nu te donker voor, morgenvroeg maar weer verder.

_Tara_

Re: Het nieuwe verblijf van onze konijntjes Lara & Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:20

Wat superleuk voor je konijnen dat ze zo'n groot verblijf hebben! Denk dat menig konijn hartstikke jaloers is :P Is 't alleen niet een beetje kaal, zo met dat zand? Weet niet in hoeverre konijnen het heel laten als je er een stukje grasmat of zoiets in zou leggen?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 18:22

Ja grasmat hadden we ook al aan zitten denken!
Zal eens kijken of ik van de week dat ergens vandaan kan halen.
Bedankt voor je reactie :) !

Verder zoeken wij tips voor een plant of struikje die geen kwaad kan voor konijnen om zo het geheel wat 'groener' te maken.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:28

Wauw!
Wat mooi groot! :oo
Heerlijk, ik denk dat ze hun nieuwe woning echt super fijn gaan vinden! :j
Gewoon zoals het hoort! :D

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:31

Wat grooooooooooooooooot zeg Joyce! Supermooi :D
En ja, grasmatje maakt t helemaaaal af :D, maar vraag me af hoe lang zo'n grasmatje leeft. Weet dat wij ook altijd nijntjes hadden, maar als die op t gras piesten kwamen dr wel hele lelijke gele plekken in waar geen gras meer wilde groeien.
Tis ook leuk om dr heel veel zand neer te leggen waar ze holletjes in kunnen graven. Dat vinden ze vast veel leuker!
Je hebt vast hele blije nijnies nu :D

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:48

Wat heb je een mooi topic gemaakt! :D
We zijn er echt lang mee bezig geweest, maar het resultaat zie je:
Mooi groot hok
En 2 ongelovelijk blije nijntjes!

Nog steeds zouden we graag tip's willen horen! :)

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:07

Ziet er een heel gaaf hok uit! Wat je er nog meer in kunt leggen is een grasmat(je), een hoop stro, een grote berg met aarde zodat ze er in kunnen graven of gangen in kunnen maken en als je nog eens heel veel tijd hebt kun je misschien nog een verdiep maken. Mijn konijn vond het altijd erg leuk om van een verhoog op de uitkijk te staan :D voor een plant of stuik kun je hier eens kijken: http://www.konijnen.nl/voer/kruiden_giftig.htm

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 19:09

Okee, een berg maken is ook een goed idee.
Is het niet gevaarlijk dat de gangen in kunnen storten dan :o

Plant(en) zal ik van de week eens naar gaan kijken.
Wou ook nog een buis oid erin maken.

Maar moet wel een mooi geheel blijven dus geen rommeltje want daar hou ik niet van ;)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:14

Leuk! :D Ik wilde ons kippenhok ook op zo'n manier ombouwen met gaas eronder voor een konijn, maar m'n vader had liever kippen. :D

Een leuk idee misschien: Plaats een grote ronde plastic buis in de ren, je lacht je gek als ze eenmaal daar mee gaan spelen. :P

Oh en een grasmat blijft niet heel lang een grasmat.. O:) Binnen de kortste keren graven ze die uit/onder met zand.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:18

Soow die hebben nog eens plaats!
Geweldig.
Ziet er goed uit.
Leuke bunnies ook!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:19

Inderdaad lijkt een berg aarde me leuk. Het instorten zal wel meevallen denk ik. Zorg wel dat het stevige aarde is!
Ook is het misschien leuk om er een stuk hele grote pvc buis in te leggen, hier kunnen ze lekker doorheen kruipen enz.
Is dat plantje trouwens niet giftig wat in het perkje staat?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:19

Misschien is een tunnel leuk voor ze, gewoon een pvc-buis met voldoende diameter.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:23

Bojangles schreef:
Okee, een berg maken is ook een goed idee.
Is het niet gevaarlijk dat de gangen in kunnen storten dan :o

Plant(en) zal ik van de week eens naar gaan kijken.
Wou ook nog een buis oid erin maken.

Maar moet wel een mooi geheel blijven dus geen rommeltje want daar hou ik niet van ;)

Daarom ook aarde gebruiken :) aarde is veel steviger dan zand, als het begint uit te drogen gewoon de tuinslang er even boven houden zodat het wat natter is. Als je het niet veilig vind kun je het eventueel zelf maken door pvc buizen te verbinden met elkaar en dan de aarde erop gooien maar dan moet je goed kunnen puzzelen. Misschien kun je in de lente er gras op zaaien maar dan moet je er wel een poosje een hekje voor zetten zodat ze de zaadjes niet kunnen opeten ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 19:28

Hihi Lara en Swiffel kunnen héél hoog springen dus spring zo over het hekje denk ik.
Maar ga gewoon eens een stukje grasmat proberen en anders af en toe maar een nieuw stuk halen toch :)

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:01

Wat gezellig zo! Lekker veel ruimte. :)

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:22

wat leuk dat ze z'on grote ren hebben ;) kunnen ze lekker rennen en spelen :P
Veel plezier met je konijntjes en je nieuwe verblijf ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:26

Wat ik nog een beetje mis in het binnenhok is een slaaphok.
Konijnen vinden het erg fijn om beschut te slapen.

Verder ga ik mee met de tips boven mij (zandberg en grasmat).

Enne, ik ben benieuwd hoe lang je perkje blijft staan. :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:27

wow wat knap zeg :oo hoop dat ik ook ooit zoiets mag hebben voor mijn konijnen in te zetten :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:36

Misschien kun je het een meter diep uitgraven, daar een stuk gaas in leggen, en dan weer dichtstoren (ook de zijkanten dichtmaken). Konijnen graven graag!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 15:10

Iris82 schreef:
Wat ik nog een beetje mis in het binnenhok is een slaaphok.
Konijnen vinden het erg fijn om beschut te slapen.

Verder ga ik mee met de tips boven mij (zandberg en grasmat).

Enne, ik ben benieuwd hoe lang je perkje blijft staan. :D

Er zit een soort slaaphok aan het nachthok vast :j Zie je alleen niet op de foto.

Ik denk dat ik eerder voor een megabult ga waar ze in kunnen graven dan om hier onder het hok nog verder uit te graven ben allang blij dat ik de bodem hermetisch afgesloten heb door het gaas (was een rotklus om het zo te krijgen) :+
Misschien dat er zowiezo nog een extra laag zand bij op komt :)

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:19

Dat is een mooi hok geworden, je kan nog een stukje tegels leggen, dat is goed voor de nagels.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:21

Leuk ruim hok!

je kunt er bijv. nog een konijnen/kattentoilet inzetten(weet niet of jou konijnen dat al kennen?, je kunt ze namelijk zindelijk maken), een kattentunnel, kattententje.
of bijv. nog een plankje/verdiepinkje wie wat hoger is, kartonnen dosen, iets waar ze op kunnen(iets verhoogd) op liggen etc.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:25

Wat een superhok! Jouw konijnen boffen maar!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:26

Ziet er goed uit, zo'n mooie ren!
Gras erin is geen succes, ze grazen het af tot op de wortels en dan groeit er niets meer. Wat je wel kunt doen, is 1 of 2 lage kunststof kratten (zoals in de supermarkt gebruikt wordt voor groente/fruit) vullen: worteldoek, afdekken met een laag grond, en daaroverheen een graszode. Als de zode kaalgegeten is, haal je de krat met zode uit de ren en laat je weer bijgroeien. Als je er dan 2 of 3 hebt kun je wisselen en hebben ze steeds gras.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 16:35

farmershill schreef:
Dat is een mooi hok geworden, je kan nog een stukje tegels leggen, dat is goed voor de nagels.

Bedankt voor de tip! Dat is zeker een goed idee.

Hoeveel zou ik betegelen?
Als bodem zou ik dan hebben:
-Aarde
-Tegels
-Grasmat

En wit zand? Of maken konijnen daar geen onderscheidt in (weet ook niet of dat goed voor ze is).

AngeliqueB, dat is idd een goed idee :j

Raylaatje, ze hebben nu besloten dat ze plassen in hun slaaphok :+ ....... Wel netjes in het hoekje maar toch :+ En ze poepen op de plek waar ik het hooi had neergelegd hahaha.