Biggetjes geboren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Biggetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 15:29

Het is alweer even geleden, maar ik wilde jullie toch even een paar foto's van deze schatjes laten zien. Op mijn werk zijn biggetjes geboren. Ze doen het allemaal erg goed en zijn imiddels al weer heel hard gegroeid. Op de foto's zijn ze een paar uur oud.

Afbeelding
Lotje met haar kroost

Afbeelding
Je kan goed zien hoe ietepetieterig klein ze zijn

Afbeelding
Slurp slurp

Afbeelding
lekker tussen moeders oren

Zijn ze niet schattig?

Lizz

Re: Biggetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:49

Ooh wat schattig!!

Waar werk je? (niet dat ze volgende week bij de slager liggen Nagelbijten / Gniffelen )

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:50

hihi en nog zo mooi roze, met wat vlekjes

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 01:02

Haha lief.. en krijzen dat ze kunnen als ze hun zin niet krijgen Knipoog Tja werk af en toe ook bij een varkensbedrijf Tong uitsteken

Ze zijn wel leuk zo met al die vlekken.
Hoeveel zijn het er?
Gaan julie ze houden of niet?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 11:20

Ik ben bedrijfsleider op kinderboerderij De Hofte http://www.dehofte.nl. De varkens zijn Bonte Bentheimers, een zeldzaam ras http://home.hetnet.nl/~jrhoeve/. Daardoor is er veel vraag naar de biggen. Er bestaat een wachtlijst van 30 biggen. We proberen altijd een goed plaatsje voor ze te vinden. Sommige zeugjes gaan weg als fokzeugen en enkele borgjes gaan naar andere kinderboerderijen of hobbyhouders. En ja dan blijven er altijd een aantal over die weg gaan voor het vlees. Maar dan troosten we ons altijd dat de dieren in ieder geval bij ons een goed leven hebben gehad.
Op de foto's ligt Lotje nog tussen de hekken. Dat is noodzakelijk omdat zij nogal chagerijnig is en tijdens en vlak na de geboorte een gevaar is voor ons, en voor haar biggen. We blijven altijd bij de geboorte en op die manier kunnen we de biggen onder de lamp leggen, en houden, totdat Lotje klaar is met bevallen (duurt enkele uren) en bereid is om haar kinderen te laten drinken. Het hek moet ook voorkomen dat de kleine biggetjes worden doodgedrukt, als moeders gaat liggen. Dat laatste lukt helaas niet altijd. De eerste dagen blijven de biggen in hun nestje, onder de lamp. We laten ze om de 2 uur los, zodat ze kunnen drinken. Op die manier leren ze dat onder de lamp horen, en niet onder moeders. In de nacht gaan ze helemaal los en hopen we dat ze onder de lamp gaan liggen na het drinken. Helaas zijn er dan altijd biggen dit toch bij moeders gaan liggen, en dood gedrukt zijn door moeders gewicht.
Ondanks dat kan ik zeggen dat de varkens en biggen bij ons een goed leven hebben. De varkens hebben hun eigen modderweilandje, waar ze lekker mogen wroeten en vies worden. Als het te koud is om in de modder te spelen, gaan ze altijd een paar uurtjes naar buiten in een betonnen uitloopje. De biggen zijn nu nog te klein, maar mogen zeer binnenkort ook naar buiten. In hun stal ligt altijd een lekkere laag stro, waar ze lekker in wegkruipen en heerlijk liggen te maffen Slapen . Volgens mij een waardig varken bestaan Haha! . Op onse site staan nog meer foto's van ons Lotje en Liesje.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:07

marquez1 schreef:
Ik ben bedrijfsleider op kinderboerderij De Hofte http://www.dehofte.nl. De varkens zijn Bonte Bentheimers, een zeldzaam ras http://home.hetnet.nl/~jrhoeve/. Daardoor is er veel vraag naar de biggen. Er bestaat een wachtlijst van 30 biggen. We proberen altijd een goed plaatsje voor ze te vinden. Sommige zeugjes gaan weg als fokzeugen en enkele borgjes gaan naar andere kinderboerderijen of hobbyhouders. En ja dan blijven er altijd een aantal over die weg gaan voor het vlees. Maar dan troosten we ons altijd dat de dieren in ieder geval bij ons een goed leven hebben gehad.

Aaaah, lieve biggetjes Lovers Dalmatier-biggetjes Haha!

Maar alvast mijn excuses dat ik het zeg: vlees van de Bonte Bentheimer is stukken lekkerder dan 'gewoon' varkensvlees. Duitse vriend van ons heeft ook jarenlang met Bentheimers gefokt en heeft er nog een paar lopen voor 'eigen' onderhoud. Heerlijk vlees is het Vingers aflikken maar de prijs is er dan ook naar.....

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:13

@ flettie; klopt hoor. Bonte Bentheimers zijn "ouderwetse" varkens. In het vlees zit wat meer vet. Als je ze goed voert (wij voeren ze biologisch) zit er precies genoeg vet in het vlees om het lekker te maken, zonder dat het te vet wordt. Dit betekend dat ze minder snel groeien, dus minder snel "slachtrijp" zijn. Dit is voor die bio-industrie niet rendabel, dus is het ras bijna verdwenen. Gelukkig is er sinds kort een stamboek in Nederland opgericht en zijn er nu zo'n 450 Bonte Bentheimers geregistreerd. Naast hun goede vlees eigenschappen, zijn het ook heeeel lieve varkens.
Als er geen biggen zijn, kan iedereen ze aaien (vinden ze heeeeeeerlijk, gaan ze echt voor staan Clown ). Op de site kan je zien dat ze ook goed met kinderen omgaan.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:15

Klopt Ja
Die vriend van ons verkocht zijn Bentheimers voornamelijk aan (de betere) restaurants door heel Duitsland heen.
Hij is er onlangs echter mee gestopt omdat door de hoge olie/benzineprijs de restaurants er toch voor kozen om minder kwaliteit dichterbij huis te halen. Maar hij heeft er dus nog altijd een paar lopen voor 'eigen Verzehr': http://www.bentheimer.de/index.html (is al een verouderde site)