Wat een mooie foto Karlijn! En die uiltjes, prachtig
prompter
Geplaatst: 09-06-24 20:16
Ik heb vandaag geprobeerd vliegende boerenzwaluwen te fotograferen, maar dat was geen succes . Duidelijker dan dit gaat het niet worden, ze gaan veel te snel
Ik kwam daarna nog wel deze jonge roodborst tegen, mooi in het tussenstadium van gespikkelde naar rode borst, en die wou wel even blijven zitten
Toch goed gelukt, vind ik, prompter, voor een vogel in volle vlucht. Leuk, een jong roodborstje!
Vandaag ging er een brutale spreeuw op mijn paard zitten, en gaf geen sjoege. Paard helemaal verbouwereerd. Toen ik naar mijn telefoon zocht voor een foto, vloog hij natuurlijk weg .
Ja, vogels blijven een uitdaging, meestal zijn ze weg voor je je lens kan richten! Ik verbaas me soms dat ik überhaupt een vogel op de foto krijg, want ruim 90 procent is verdwenen voor ik af kan drukken
miereneter
Geplaatst: 10-06-24 08:18
Ik had weer bezoek van een ringslang. Vorige zomer lag er een volwassen exemplaar op mijn vloerkleed te chillen. Dit was een baby, denk ik, maar dan wel een hele vroege baby. Deze was door de kat naar binnen gebracht. Als spoiler, voor mensen met slangenfobie.
Inderdaad veel kroost, die kuifeend, hier mogen ze blij zijn als de helft het overleeft (heel veel roofdieren in de polder). Gaaf dat die ukjes al zo goed kunnen duiken.
janouk
Geplaatst: 16-06-24 17:53
De Oeverzwaluwen van de Geniedijk Hoofddorp Vorige week telde ik langs de Geniedijk meer dan 60 foeragerende oeverzwaluwen. Ze waren in de luwte van de grote bomen op de Geniedijk boven het water, muggen en andere vliegende insecten in volle vlucht aan het vangen. Machtig mooi gezicht. Een Oeverzwaluw eet wel 50.000 muggen per week!
Ze overwinteren in de Sahel regio in Afrika en zijn van april tot oktober zijn ze in onze Haarlemmermeer polder te vinden om hun jongen groot te brengen. Ze broeden in kolonies en graven holen in geschikte steile oeverwanden. Ze broeden ongeveer 4 eieren uit in ca. 14 dagen en de jongen blijven nog 20 dagen in het hol voor ze uitvliegen.
Samen met ecoloog van ecologisch adviesbureau EcoTex op zoek gegaan naar de nesten. Bij gebrek aan geschikte steile oeverwanden hadden de Oeverzwaluwen hun intrek genomen in zandhopen op het bouwterrein van het nieuwe transformator station in Rozenburg langs de Geniedijk, op bedrijventerrein Schiphol Logistics Park. Blijkbaar een ideale broedplek voor de Oeverzwaluwen.
De ecoloog heeft contact opgenomen met de bouwopzichter om de broedkolonie te melden. Inmiddels zijn hekken geplaatst om het gronddepot met de Oeverzwaluwen om te voorkomen dat nieuwsgierige mensen de kolonie vogels verstoren bij het broeden. En bij de werkzaamheden houden ze nu rekening met de aanwezige Oeverzwaluwen en ze laten ze verder met rust tot einde broedseizoen. We tellen meer dan 60 nestgangen in het zandhopen. De ouders vliegen af en aan met voedsel. Zodat er straks misschien wel meer dan 200 jonge Oeverzwaluwen uitvliegen, als alles goed gaat.
Omexom en BAM Infra Nederland bouwen hier voor TenneT en Liander een nieuw gezamenlijk transformatorstation. Ik heb ze allemaal bedankt voor de medewerking om de nesten te beschermen en de Oeverzwaluwen hun rust te gunnen.
Mooi voorbeeld van Building with Nature – Natuur positief bouwen Samen voor de natuur in Haarlemmermeer Fauna Haarlemmer, Corinne Kalisvaart
prompter
Geplaatst: 16-06-24 18:42
Mooi Janouk, gelukkig zie je dat op meer plaatsen!
ik meld me hier ook, wij wonen op een boerderij, er is altijd wat te zien. Ons erf is een soort Schiphol aanvliegroute We hebben ieder jaar zwaluwen op de deel en in de paardenstal. Al een aantal keren een bijna botsing gehad De jonkies zitten dan regelmatig op de waslijn, of op de parasol en gisteravond net voor 10 uur mochten we dit bewonderen
Akires1
Geplaatst: 23-06-24 18:03
anca schreef:
Een jong pimpelmeesje ?
Bijna! Het is een jong koolmeesje. Wij hadden een nest koolmeesjes in een pylon die bij ons bij de stal staat. Gewoon op de grond. Zo grappig! Mijn man pakte de pylon op (niet wetend dat er een nestje onderin zat) en er vlogen heel veel koolmeesjes onder vandaan. Deze ene was nog niet helemaal klaar om uit te vliegen. Hij/zij is nog een paar dagen door papa en mama koolmees gevoerd en is daarna ook uitgevlogen.