Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xoranlover

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:18

Ik kan maar 1 advies geven. Vlees geven en brok minderen. Ik merk het aan Lanah direct als die weer eens een periode heeft dat ze meer brok eet dan vlees. Dan zie ik die uitdijen. Gelukkig heft ze dat vaak zelf op door weer meer vlees te gaan eten en minder brok. Dan slankt ze weer af.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:12

xoranlover schreef:
Ik kan maar 1 advies geven. Vlees geven en brok minderen. Ik merk het aan Lanah direct als die weer eens een periode heeft dat ze meer brok eet dan vlees. Dan zie ik die uitdijen. Gelukkig heft ze dat vaak zelf op door weer meer vlees te gaan eten en minder brok. Dan slankt ze weer af.

Yup. Dat laat zien dat er in brok koolhydraten zitten. Vaak veel ook nog. Dat is met vlees (bijna) niet

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:15

Dit was mijn co worker vandaag. Het was een zware dag.

Dit is Asterix.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:22

LoveGlove schreef:
xoranlover schreef:

Yup. Dat laat zien dat er in brok koolhydraten zitten. Vaak veel ook nog. Dat is met vlees (bijna) niet

Is meer dat het droge stof gehalte van vlees/natvoer veel lager ligt waardoor ze er meer van kunnen eten. Mijn brok heeft nog geen 5% koolhydraten maar ook hier was vlees / natvoer verhogen en minder brok de oplossing voor de poes.

Aww wat een cutie zeg caro <3 <3

Muppetmayo die van jou worden al helemaal gigantisch. Wel echt knapperts en lekker nieuwschierig ook. Fijn dat ze nu snachts goed slapen

robinxfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:28

Ik had vanmiddag per ongeluk de keukenrol op de bank laten liggen en toen ik thuis kwam trof ik dit aan.. }>
Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:30

Hier ligt er momenteel ook een keukenrol gesloopt op de vloer

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:58

Haha Moos heeft in elk geval lol gehad :D

Vers voer ben ik niet direct kapot van, hoewel ik inderdaad wel begrijp dat dat altijd beter is dan ‘synthetische’ brokken.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:05

@druif waarom niet als ik vragen mag?

Haha keukenrol killers bij een paar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:22

Hier ging er een deurtje open.. nova had dit nog nooit gezien en snapte niet hoe het deurtje dicht ging... :wow:

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:29

Heerlijk zulke momenten Purny :+

Haha dat kopje van Moos " ja maar JIJ liet het slingeren baasje :roll: :roll: "

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 23:40

Xoran, ik zie vers vlees niet zo zitten *getsie* bovendien heb ik geen plek in de vriezer (en dan heb ik er al 2), ik vind brokjes eigenlijk gewoon veel handiger.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 06:12

Druif_01 schreef:
Xoran, ik zie vers vlees niet zo zitten *getsie* bovendien heb ik geen plek in de vriezer (en dan heb ik er al 2), ik vind brokjes eigenlijk gewoon veel handiger.

Oh maar het ook met goed blikvoer. Almo nature, schesir dat soort merken kan prima.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:55

Kareltje heeft 2x op de hondenmat geplast 8)7 (uiteraard op de goede die niet volledig schoon kan).
Vind het zo vreemd want hij ligt zelf ook graag op die mat te slapen.

Hier moet ie toch geen gewoonte van maken -O- wil er aluminiumfolie op leggen maar ben bang dat hij dan naar de bank verplaatst :=

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:21

Almo Nature krijgen ze al als ze blikvoer krijgen, haha ben ik toch een beetje goed bezig ;)

Oh gatsie! Heb je enig idee waarom hij daar geplast heeft?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:17

De katten van vrienden van mij zijn extreem dik, kan ik hun ook vers voeren aanraden? Ze staan nu op Hills Metabolic maar dat helpt nog niet echt := Ik pas nu op ze, schrok echt toen ik ze zag :\

Wat vreemd van Kareltje! Hoeveel kattenbakken heb je staan? Kan er een luchtje in de mat hebben gezeten?

De boys hebben een doos gekregen :+ :')
Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:20

Echt geen idee.. Hij is zo relaxed en ontspannen, kan me niet voorstellen dat hij ergens stress van heeft (want nu met Casey gaat het ook super samen).
Hij gaat ook goed met de hond dus gok niet dat hij daarom op de hond zijn mat heeft geplast (is dat überhaupt kattengedrag? Idk :+ )
Wel balen dit..

Had gisteren de bak schoongemaakt met een sopje en volledig nieuw grit er in maar hij is er dus nog wel alle andere keren op geweest dus dat zou het probleem ook niet moeten zijn? Gisteren ging hij zonder eerst te zoeken of naar de bak te gaan, gewoon hups zo op de mat.

Maargoed, laten we hopen dat het een foutje van hem was en het nooooooit meer gebeurd O:)

Dat is wel interessant Xoran, dat een blikje ook al onder vers vlees valt. Eigenlijk ook wel logisch.
Ik ken natvoer eigenlijk nog steeds als 'troep' over het algemeen, maar dat is toch wel iets van jaren terug. Kun jij kort uitleggen waar je een beetje op moet letten? Volledig voer uiteraard maar dat lijkt me niet het enige?
Wel interessant om aan Casey bij te geven.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:44

Ik zal vanavond even reageren en het stuk over vers en blij voeding opzoeken. Ben nu op t werk.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:58

Nyaleti schreef:
Kareltje heeft 2x op de hondenmat geplast 8)7 (uiteraard op de goede die niet volledig schoon kan).
Vind het zo vreemd want hij ligt zelf ook graag op die mat te slapen.

Hier moet ie toch geen gewoonte van maken -O- wil er aluminiumfolie op leggen maar ben bang dat hij dan naar de bank verplaatst :=

Oh op dingen plassen kan absoluut kattengedrag zijn.

Vaak doen ze dat als ze het gevoel hebben dat ze duidelijker hun territorium moeten aangeven. Er is natuurlijk geen geur sterker dan plas. De reden waarom hij voelt dat dat moet kan van alles zijn. En het is totaal niet vreemd dat hij juist op die mat plast als hij er graag op slaapt. Zijn geur zit er dus al in. Hij weet dat die mat "van hem" is. Als katten gaan plassen op dingen is het vaak rondom gebieden waar hun geur al heel sterk is. Wij vinden het vreemd omdat het vies is. Maar voor een kat is het helemaal niet vreemd :+

En inderdaad, hoeveel kattenbakken heb je? Als je 2 katten hebt, is 1 kattenbak namelijk zeker niet genoeg. Normaal gesproken is de vuistregel hierbij een kattenbak per kat +1. Dus als je 2 katten hebt, zou je 3 bakken moeten hebben.
En dan is nog de vraag: waar staan de kattenbakken? Staan ze allemaal netjes langs elkaar? Want dat heeft dus totaal geen zin :=
Poep en plas, nogmaals, zijn de sterkste geuren die ze hebben. Dus de kattenbakken zijn voor jou katten niet alleen plekken om hun behoeften te doen, maar ook om territorium af te bakenen. Dus in dat geval is het beter als de bakken verspreid door het huis staan.

Als Kareltje op die mat blijft plassen moet je misschien ook even de locatie van de bakken bedenken. Waar staan de bakken en waar spenderen je katten de meeste tijd. Als je de bakken in de garage ofzo hebt staan of op plaatsen waar ze bijna niet komen, dan is het verstandig om misschien de bakken te verplaatsen naar plekken waar de katten veel komen. Ik weet nier waar de mat normaal gesproken ligt. Maar een goed idee zou dan zijn om die bak in de buurt van, of beter zelfs, langs de mat te leggen. Hij wil duidelijk zijn geur daar achter laten. Dan heeft hij ook een beter plek om dat te doen.
Nog een andere tip in terme van de locatie van je kattenbakken is om ze bij openingen in de buurt te zetten. Dus bij deuropeningen of in de buurt van ramen etc. Dat zijn vaak plekken waar katten het juist fijn vinden om hun geur kwijt te kunnen zodat andere dieren in de buurt weten dat het huis van de katten is en ze er niet mogen komen.

Een andere tip die ik kan geven voor het geur dingetje is dat je de mat kan verplaatsen naar een plek waar Kareltje, buiten de mat om, veel plek doorbrengt. Dat hangt er een beetje vanaf waar de mat normaal gesproken ligt. Of bijvoorbeeld een krabpaal of iets in die trans langs de mat zetten. Dat is ook een manier om zijn geur kwijt te kunnen.

Dat zijn wat tips die ik kan geven. Misschien helpt het :)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:19

Nyaleti schreef:
Echt geen idee.. Hij is zo relaxed en ontspannen, kan me niet voorstellen dat hij ergens stress van heeft (want nu met Casey gaat het ook super samen).
Hij gaat ook goed met de hond dus gok niet dat hij daarom op de hond zijn mat heeft geplast (is dat überhaupt kattengedrag? Idk :+ )
Wel balen dit..

Had gisteren de bak schoongemaakt met een sopje en volledig nieuw grit er in maar hij is er dus nog wel alle andere keren op geweest dus dat zou het probleem ook niet moeten zijn? Gisteren ging hij zonder eerst te zoeken of naar de bak te gaan, gewoon hups zo op de mat.

Ik zou hem sowieso een beetje in de gaten houden. Ineens ergens anders plassen kan ook komen door bijvoorbeeld een (beginnende) blaasontsteking.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:25

Wij hebben altijd veel katten gehad maar bij geen enkele kat hadden we meer dan 1 bak hoor. Het is ook gewoon aangeleerd gedrag.
Nova heeft een aantal keren naast de bak gezeten. De laatste keer was ze gewoon de weg kwijt door de medicatie.

Maar ze heeft er ook een handje van om als ik de bakken ga leeg scheppen dat ze dan voor of na de schepbeurt op de bak gaat. Heel handig

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:30

Hier twee kattenbakken die in twee verschillende ruimtes staan. Maar niets is zo fijn om net als je ‘broer’ gepoept heeft om in diezelfde bak ook je ding te doen :roll: :=

Ik ken ook twee katten waarbij er maar 1 bak is en daar doen ze het ook veel buiten de bak. Ik zou dus veiligheidshalve wel 2 bakken neer zetten bij 2 katten.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:44

Hier hebben we 2 katten en ook 2 bakken beneden. Het is echt random hoe ze die gebruiken. Sommige dagen gaan ze beide maar op 1 en op andere dagen niet. Woezel rent soms 3x op en neer van de ene bak naar de andere, om te bepalen welke het lekkerste zit ofzo :roll:

Boven hebben we ook nog een bak staan, nog uit hun kitten tijd voor als ze vanaf de zolder de beneden verdieping niet konden halen, maar die wordt echt nooit gebruikt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:25

Beet was gelukkig niet goed door, meer onderhuidse bloeduitstorting die goed pijn deden (gaat alweer beter gelukkig) . Helaas komen ze voornamelijk ’s nachts die katten, als ik lekker slaap. Die hooligan kwam ook wel eens overdag mijn kat uitdagen voor het raam, maar daar heeft hij al vaker een nat pak van gekregen, dus zodra hij mij hoort/ziet vliegt hij er vandoor. Ik baalde dat ik nu te laat was met m’n waterpistool. Ik heb hem al eens de dakgoot uit gespoten laange tijd geleden, toen was hij zo van 't dak gesprongen :o Vannacht was het weer raak met vechtende katten, grmbl. Maar gelukkig niet bij mijn raam.

Bedankt voor de tip van die sproeiers, dat is wel de moeite om in te gaan duiken! Wel zonde van de egeltjes... maar als het werkt tegen katten, dan jeej! Ik vind het zo sneu dat 's nachts ZIJN tuin wordt onder gepiest door andere katten -:(-

Andere afschrikmiddelen als spul strooien etc is geen optie, omdat mijn eigen kat overdag onder toezicht in de tuin komt en dat lijkt mij niet fijn voor hem.

@ Caro, wat is Astrix leuk!

@ Robin whahaha, dat hoofd ook, ‘die troep lag er al toen ik kwam hoor’

@ Nyaleti, vervelend dat plasje! Was het een ongelukje of een expresje?

@ Berdien, haha, geniale doosfoto !! Hier staat mijn ventje ook op Hills Metabolic maar heel stabiel is hij niet. Hij valt periodes heel beetje af, maar komt andere periodes dan weer beetjes bij. Ik heb nu sinds kort het brok iets naar beneden gedaan, en het blik omhoog. Volgens mij nu 100 gram natvoer (carny) en circa 40 gram brok (hill's metabolic). De Hill's brokken wil ik gaan mensen met Purizon, kijken of dat nog verschil gaat maken.

Qua kattenbakken, vroeger hadden we thuis altijd maar één kattenbak en altijd wel 3 of 4 katten. De laatste jaren 2 binnenkatten, en de buitenkatten die daar dan ook opgingen. Ging prima.
Ikzelf heb twee bakken staan voor één kat (maar toen mijn oudje er nog was, dus 2 bakken voor 2 katten). Eentje beneden en eentje boven. Hij gebruikt beiden; ’s nachts degene boven omdat hij dan op de slaapkamer slaapt, en overdag vaak beneden omdat hij daar slaapt :P Hij gaat niet speciaal naar boven of beneden voor de andere bak, en heeft ook niet een specifieke poep- of plasbak.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:56

We hebben 2 bakken beneden en boven eentje maar ze gaan eigenlijk altijd beide op één bak. Af en toe op de andere.

De hond ligt maar heel af en toe op de onder geplaste mat en het is ook zeker niet Karel z'n favo plekje. Z'n favo plek is de bank dus even fingers crossed dat ie daar niet aan gaat beginnen :=
Het is wel een mat met losse vulling op een stukje dus hij kan er wel een beetje 'in graven' , ofja meer dan op een strakke bekleding zegmaar.
Kattenbakken kan ik helaas niet verplaatsen, dan duikt de hond met z'n kop er in :)ddd

Wil er dus ook geen aluminium overheen leggen want dan gaat hij misschien een ander plekje zoeken.
Maargoed, de hoes kan in de was gelukkig en heb UF2000 gehaald.
En dan maar even met Karel overleggen dat dit niet de bedoeling is.

Medisch lijkt me tot nu toe uitgesloten, het zijn grote plassen, op de bak ziet het er netjes uit, hijs fit en nog jong.

Bedankt voor de tips allemaal :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:48

Eindelijk een goede weegschaal. En Blue weegt blijkbaar 4,4 kilo als sibeer zijnde.

Alexia wilde niet helemaal lukken, maar om en nabij de 3,9 kilo. Begin augustus was dit nog 2,9 kilo. Dus die heeft een kilo zwangerschap erbij.