De natuur in eigen omgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:27

Mag ik je voorstellen aan

Barry Boomvalk

Jonge Boomvalk, mannetje. Hij is dood in Amsterdam gevonden. Helaas heeft hij een botsing met een raam niet overleefd. Maar zo mooi opgezet kan hij mij helpen in de strijd tegen de kap van de bomen op de Geniedijk in Haarlemmermeer.

Op de Geniedijk in Hoofddorp woont hoog in de Populieren een Boomvalkenpaar. Zij zijn de ambassadeurs voor alle andere wilde dieren die op en rond de Geniedijk wonen.

Ze zijn zo prachtig en ook inwoners van Haarlemmermeer
En ook zij hebben rechten. De Boomvalken zIjn inheemse vogels en hun nest en leefomgeving zijn het jaarrond beschermd.

Afbeelding

Afbeelding

prompter

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:32

Heel mooi Janouk, prachtig opgezet en het maakt mensen zo bekend met deze mooie vogels.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:49

Vandaag was mijn laatste dag alweer in Hoenderloo, maar ik kreeg nog wel een afscheidscadeautje <3

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 06:44

Mooi cadeau, prompter!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:27

Oh, prachtig zeg!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:29

Prachtig *\o/*

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 15:53

Wat mooi dat Barry dan zo toch nog kan helpen met iets wat zo belangrijk is janouk! Je bent goed bezig!

Prachtige foto van de Ree prompter!

Vanmorgen rustig in de wei bij stal gezeten. Ja hoor. Geluks momentje <3 . De 2de keer dat ik de Groene Specht met jongen mag volgen. Een paar jaar terug had ik dat geluk ook al. Echt een cadeautje dit!
Foto's zijn van verre afstand gemaakt. In alle rust zonder het mooie gezin te verstoren. Want gezonde jongen vind ik belangrijker dan de perfecte foto.

Kind moest en zal NU het eten hebben van zijn moeder hebben want volgens horen en zeggen zat die al veels te lang te wachten.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat Ma specht de jongen had gevoerd was het tijd voor pa om de jongen te voeren terwijl ma even zat uit te rusten op een paal. Het is hard werken om al die kinderen gezond en wel op te laten groeien :j :

Afbeelding

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 16:11

mooi om te zien....Groene spechten familie <3

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:08

Wat mooi Yara, dat je dat helemaal kunt volgen :j. Zo had ik vorig jaar een nest zwarte spechten ontdekt, prachtig die hongerige koppies naar buiten toe, net als jouw groene spechtjes <3

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 06:39

Gisteren ochtend vroeg op pad voor Sovon vogeltelling voor vogelwerkgroep in Haarlemmermeer zuid en daar zagen we op ooghoogte in een boom ineens een mega zwerm vol met honingbijen.

Indrukwekkend en voor mij iets te dichtbij ik realiseer me dat ik eigenlijk te weinig kennis heb van bijen om hun gedrag te begrijpen. Dus ruim afstand gehouden.
een imker heeft het volk opgehaald

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 08:03

Wat bijzonder om ze zo te zien Janouk!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 08:37

Opgezocht waarom honingbijen zwermen vormen eind mei/begin juni

https://bijenclub.com/imker-kennisbank/ ... men-bijen/

Gekopieerd
Zwermen is de natuurlijke manier waarop een bijenvolk zich opsplitst in meerdere volken. Een bijenvolk zal rond de maanden mei/juni gaan zwermen. Dit gebeurt wanneer een woning voor een bijenvolk te klein wordt.

Er wordt een nieuwe koningin gemaakt. De oude koningin legt een bevrucht eitje in een kokervormige cel. Deze cel wordt de koninginnecel genoemd. Deze cellen zijn verticaal opgesteld en worden ook wel koninginnedoppen, zwermcellen of moerdoppen genoemd. De larve wordt gevoed met koninginnengelei, een speciale brei waardoor de larve uitgroeit tot een echte koningin. De geboorte is na 12 dagen.

Een paar uur voor de geboorte vertrekt de oude koningin. Zij neemt de helft van het volk mee. Dit heet de voorzwerm. Als er meerdere koninginnen geboren worden verlaten ook zij met een groep bijen de kast, deze worden nazwermen genoemd. Als de overgebleven groep bijen te klein wordt, stopt het zwermen. Er blijft 1 koningin over, de overigen worden gedood.

Elke zwerm

Een zwerm is een afsplitsing van een deel van het moedervolk waarbij een nieuw bijenvolk ontstaat. Dit proces wordt sociale voortplanting genoemd. De eigenlijke afsplitsing, het afkomen van de zwerm, is een..
zal een nieuw onderkomen zoeken. Dit onderkomen zal gevonden worden door één van de verkenners. De overige bijen klonteren, in afwachting daarvan, samen op een tijdelijke plek tot een tros. Het zoeken van een nieuw onderkomen kan enkele dagen duren. Voordat een zwerm vertrekt zuigen alle bijen zich helemaal vol met honing en wordt er stuifmeel meegenomen, als voedselvoorraad voor de komende dagen en om het nieuwe nest op te starten.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 08:47

Heel gaaf, Janouk. Ik ken het fenomeen, maar heb zelf nog nooit een zwerm gezien.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:45

Een paar jaar terug bij ons in de paardenwei in een boom.Snel de paarden in de andere wei gezet en een imker heeft ze opgehaald.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:57

Wat interessant Janouk!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 13:23

janouk schreef:
Gisteren ochtend vroeg op pad voor Sovon vogeltelling voor vogelwerkgroep in Haarlemmermeer zuid en daar zagen we op ooghoogte in een boom ineens een mega zwerm vol met honingbijen.

Indrukwekkend en voor mij iets te dichtbij ik realiseer me dat ik eigenlijk te weinig kennis heb van bijen om hun gedrag te begrijpen. Dus ruim afstand gehouden.
een imker heeft het volk opgehaald

[ [url=m/Dd20fP.webp]Afbeelding[/url] ]

Weet hij ook je adres?
Een imker een volk/zwem tippen wordt "betaald" met een pot honing, dat is het oude gebruik :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 14:25

Heel indrukwekkend Janouk! Wij hadden vorig jaar een volk bij de parkeerplaats voor mijn huis. Ook opgehaald door een imker. Alleen bescherming over zn hoofd, verder niets. Maar was soort bijenfluisteraar ofzo. Zag er wel gaaf uit, maar stiekem vind ik het toch spannend. Ik weet dat ze niet zomaar steken, maar toch best spannend zo'n enorme zwerm bij elkaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:10

Ik moest vandaag naar de tandarts en heb een dagje vrij genomen, en vanmiddag weer eens naar de Nieuwe Driemanspolder bij Zoetermeer gegaan. Weer zat vogels gezien, zoals kievit, kokmeeuw, kluten, scholeksters, een beetje veraf maar toch herkenbaar de roodborsttapuit, tureluur, rietgors en gele kwikstaart :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:02

Wat een vogelweelde <3 .
Dat is nou eens een goede besteding van een tandartsdag!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:56

Lekker dagje zo, Prompter en ook nog knap in beeld gekregen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:05

Ik vind het zo bijzonder dat al die vogels dit gebied, dat nog niet eens zo heel lang bestaat, zo snel hebben gevonden!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 05:02

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 06:40

Mooie foto, Karlijn. Veel zomerser kan het niet worden!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:08

Zo leuk. Wij passen op het huis en de paarden van vrienden. Hebben ook een eigen stukje bos.

En daarin een nestkast met nu steenuiltjes.
Vanmorgen werden ze geringd. Mooie pluizebolletjes <3

Afbeelding

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:13

Zo zoet. Mooi