Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:57

Bedankt alvast voor de reacties! Verschilt dus nog wel beetje hoeveel je er aan uit kan geven, maar gemiddeld 50 p/m lees ik ook beetje op internet. (Excl jaarlijk/eenmalige dingen meegerekend natuurlijk)

Ik zou liever een oudere kat willen dan een kitten (heb toch wel wat dingetjes in mijn huis waarvan ik niet wil dat ze meteen verwoest worden, zoals plantjes etc :') ) En een kitten moet je wel echt veel tijd voor hebben om hem op te voeden denk ik, ik woon alleen en werk wel dus dan kan ik er niet altijd de hele dag zijn.

Dus volwassen htk lijkt me prima :D en liefste één die knuffelig is, haha

Ik ga denk ik maar even alles ook op een rijtje zetten van kosten/dingen die je moet regelen..

Ondertussen spiek ik ook lekker mee in dit topic :D

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:08

Ik snap je gedachtgang maar ik moet eerlijk bekennen hier hebben ze nog nooit iets gesloopt. Ook niet als de kittens naar ene nieuw huis gingen. Ze kennen hier geen planten maar dat gaat eigenlijk ook goed.

Neemt niet weg dat een volwassen kat ook leuk is maar ook die kunnen slopen. Mijn 12 jarige kater sloopt elke plant die hier binnenkomt. Geen idee waarom maar krijg het hem niet afgeleerd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:11

Mijn oudere asielkat heeft t behang onder m'n bureau gesloopt en de bank, dus leeftijd zegt ook niet alles :))

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:50

Wat een schatje xoran.

Hier worden de katten elk jaar gevacineerd. Verder krijgen ze brokken een mix van power of nature meadowland en farmina. Natvoer krijgen ze animonda, almo nature en cosma nature.

Ik heb even gekeken en ben dit jaar voor de 3 katten al 2100 euro kwijt :+ dus ruim 250 per maand. Kan snel oplopen. Al moet ik daarbij wel zeggen dat ik tot november geen voer meer hoef te kopen.

Kwa slopen valt het hier ook nog wel mee op een planten pot na. Oke de vitrage ziet er ook wat minder uit. Voornamelijk omdat er vliegjes achter gaan zitten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:56

Als ik nog een keer een kat erbij neem, dan ga ik zeker weer voor een volwassen herplaatser. Vind ik echt een stuk makkelijker met opvoeden.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 23:05

Fearn leeftijd maakt niet uit met dingen slopen. Dat zullen ze evengoed doen. Gebeurt hier ook :')

Maar als je her wilt minderen moet je je gewoon verdiepen in waarom ze dat doen :+
Het lijkt erop dat je jezelf goed probeert te verdiepen in katten. Complimentjes want niet iedereen doet dat :)
Ik wil je nog een leuke aanrader geven waar je veel meer kunt leren over katten: Jackson Galaxy op Youtube.
Hij is een professionele gedragskundige met katten en is ook bekend van het programma My Cat From Hell. Zijn filmpjes op YouTube hebben mij ook enorm geholpen toen we de dames hier aanschaften. Want die twee zijn ook onze eerste katjes. Hij heeft ook meerder filmpjes specifiek voor het voor het eerst aanschaffen van katten. Dus ik adviseer je om er een kijkje naar te nemen :)

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 23:23

Wat ik ook zou kunnen aanraden. Ook al wil je geen raskat ga eens op een show kijken en misschien bij een fokker thuis. Ik merk dat het meeste verschil zit in her feit dat wij bijvoorbeeld de kittens tot 14 weken bij de moeder moeten houden. Veel htk katten gaan eerder weg en ik heb beide in huis gehad je merkt daar echt verschil in. Kittens van een htk missen best veel opvoeding die de kittens hier in de groep, van elkaar en van mama mee krijgen. Niet dat ik daarmee zeg dat je een raskat moet nemen maar een stukje uitleg waar dat verschil van gedrag in zit en wat ze nog moeten leren als ze weg gaan. Hier bijvoorbeeld leren ze aan een riempje lopen. Gaan ze als kitten mee naar de dierenarts, gaan ze mee naar mijn ouders. Mogelijk gaan ze mee naar show. Allemaal dingetjes waar ze gemakkelijk van worden. Ze zijn hier ook nooit zo onder de indruk als ze in een nieuw huis komen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:16

xoranlover schreef:
Wat ik ook zou kunnen aanraden. Ook al wil je geen raskat ga eens op een show kijken en misschien bij een fokker thuis. Ik merk dat het meeste verschil zit in her feit dat wij bijvoorbeeld de kittens tot 14 weken bij de moeder moeten houden. Veel htk katten gaan eerder weg en ik heb beide in huis gehad je merkt daar echt verschil in. Kittens van een htk missen best veel opvoeding die de kittens hier in de groep, van elkaar en van mama mee krijgen. Niet dat ik daarmee zeg dat je een raskat moet nemen maar een stukje uitleg waar dat verschil van gedrag in zit en wat ze nog moeten leren als ze weg gaan. Hier bijvoorbeeld leren ze aan een riempje lopen. Gaan ze als kitten mee naar de dierenarts, gaan ze mee naar mijn ouders. Mogelijk gaan ze mee naar show. Allemaal dingetjes waar ze gemakkelijk van worden. Ze zijn hier ook nooit zo onder de indruk als ze in een nieuw huis komen.

Hier ben ik het ook mee eens.

We hebben beide onze katjes met 10 weken opgehaalt. En we wisten niet echt beter. Maar mijn vriend en ik zijn het met elkaar eens dat dat te vroeg was. Vooral voor Nina. Ik zou echt minimaal wachten totdat ze 12 weken zijn. En 16 weken is zelfs beter inderdaad.

Die extra tijd hebben kittens echt nodig om van elkaar en hun moeder te leren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:39

Ik ben gemiddeld per maand 100 euro kwijt met Nova.
75 euro voor de solensia tegen de artrose maar als ze weer iets anders heeft dan wordt het natuurlijk meer.

Ook jonge katten kunnen artrose krijgen en aan de solensia moeten. Het is dus geen zekerheid dat een jongere kat geen artrose krijgt.

Ik zou ook kijken voor een verzekering. Maar soms worden katten ook uit de verzekering gegooid.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:41

Ik laat trouwens de volwassen katten rustig enten bij dokter woof. Kost €25 per kat. Vaak in een pets place of dierenwinkel. Scheelt veel in de kosten.

Ik heb het idee dat er wat in het voer is veranderd. 2 hebben nu wondjes/korstjes op het lichaam en meer jeuk. Vlooien hebben ze niet. Nr 3 heeft nu 1 korstje maar dat kan nog van het spelen zijn

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:54

Wat een schattige kitten Xoran.

Oke, hier dus veel mensen die de bak nauwelijks helemaal schoonmaken. Toch maar eens verdiepen in duurder klontvormend grit en een goed gesprek met vriend houden. Bedankt!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:00

Ik schep ook alleen de hopen eruit en doe er nieuw grit bij

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:02

Zo doe ik het ook over het algemeen. Laatst is wel alles eruit gegaan, maar nu de ontlasting meer wordt zoals het moet zijn kan ik gewoon alle hoopjes en klontjes eruit vissen :))

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:07

Berdien schreef:
Zo doe ik het ook over het algemeen. Laatst is wel alles eruit gegaan, maar nu de ontlasting meer wordt zoals het moet zijn kan ik gewoon alle hoopjes en klontjes eruit vissen :))

Ik ben dan ook weer zo'n gek mens dat ik gerust ga lopen zeggen: Nova je moet nog wel poepen, ga eens poepen :')
En dan ligt er de volgende dag heel braaf een paar keuteltjes in de bak

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:59

Ik maak de bak wel schoon elke week.
Peewee onderbak met plas gooi ik leeg en sop ik uit.
Korrels uit bovenbak (60%) schep ik in onderbak. En bovenbak vul ik aan met nieuwe korrels.

Mijn 2 siamezen eten per 24 uur samen 100 gram droge Animonda brok.
Soms is het op en soms niet.
Omapoes krijgt Urinary voer apart qua brok.

Slopen doen ze niet. De kittens ook niet.
Op dingen omgooien na dan.
Genoeg krabtonnen en palen en buiten voor hun nagels.
Dus 1 zakje/klein blikje verdeeld over 3 katten per dag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:11

Nova krijgt nu 45 gram RC per dag en om de dag een beetje hypoallergene natvoer waar haar pilletje in zit

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:19

Ik maak ook maar eens in de zoveel tijd de bak helemaal schoon. Zolang je regelmatig de klonters eruit vist blijft het relatief schoon

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:28

Oh ja, wat slopen betreft gaat dat hier heel erg goed. Ze spelen heel fanatiek, maar er is nog ( :D ) niks gesneuveld. Ook blijven ze keurig van de planten af.

We hebben al een paar dagen een kitten meer onder de douche hoeven zetten *\o/* Ook is het hoesten over. Ze bieden/snotteren nog wel wat, maar aangezien ze bergen brokjes eten, goed drinken en samen onverminderd de boel op stelten zetten kijk ik dat nog maar even aan.

Niet perse de meest relaxte start := Heb de impact van later een kitten erbij voegen wel onderschat. Nou hadden we/ze ook wel pech, en is het voor het grootste deel ook echt wel heel leuk. Maar ik kan niet wachten tot ze echt helemaal fit zijn! En ik niet meer na elk bakbezoek een ‘schone broek’ controle hoef te doen :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:32

Ik doe mijn Peewee bak elke dag/2 dagen de drollen eruit en even schudden, eens in we 5-7 dagen de onderlaag eruit,afhankelijk of de korrels opgelost zijn.

Ik denk dat ik hem eens per 2-3 weken helemaal schoongemaak,maar dan gebruik ik wel de korrels vaak gewoon weer verder die er al in zaten, tenzij ze echt naar pis stinken.

Ben er wel heel tevreden over, vooral omdat het afval gewoon op de katten compost hoop gaat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:37

Ik wil toch ook naar een apart prullenbakje kijken. Nu doe ik de zakjes bij het gewone huisvuil maar het stinkt toch best wel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:00

Ik gooi de poep in de wc. Geen last van stank.

Afbeelding
Afbeelding
Walrus gestrand op 'mijn' plekje. :')

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:48

Mini is niet meer zo mini!
Ik vind hen zo’n mooi kopje hebben.

Afbeelding
Afbeelding

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:31

purny schreef:
Ik wil toch ook naar een apart prullenbakje kijken. Nu doe ik de zakjes bij het gewone huisvuil maar het stinkt toch best wel.

Ik gebruik van die gft zakjes en gooi het grij meteen de container in. Zo stinkt het in huis niet zo :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:37

Koning Cookie {:}
Afbeelding

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:10

purny schreef:

Ik heb een luchtdicht emmertje bij de bak staan waar ik klonten en poep in gooi. Heeft vroeger een of ander paarden supplement in gezeten. Als die vol is gooi ik het in de container. In huisvuil afval bak gaat het idd zo snel stinken.