Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:10

xoranlover schreef:
Sorry dat ik even niet op iedereen reageer. Hier even een kleine spam.
[ [url=m/IdpNna.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rYYJJ3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Poes 1
[ [url=m/0P2Cjb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Poes 2
[ [url=m/5g9wOC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kater 1
[ [url=m/EF2iIv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kater 2
[ [url=m/Fw6UUi.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:10

Jaaaa, kittenspam *\o/* *\o/* <3 <3

purny

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:42

Ze zijn zo klein en lief <3

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:00

Wat een dotjes <3. Hoe lang duurt het voordat de oogjes open gaan?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 00:10

Kan tussen de 2 en 16 dagen. Hier was de snelste met 5 dagen. Vaak pas na een week.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:33

Xoran wat een leukerds.
En een kater met punk kapsel.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:06

Aaaah gossie wat een dotjes!

Hier controleert de dierenarts bij de jaarlijkse enting ook hart/longen, oren en gebit.

Hier vond Pip het gister nog niet warm genoeg. We hadden het noppenfolie van het zwembad te drogen gehangen en zij vond het wel een mooi tentje om te gaan liggen.

Afbeelding

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:33

Mooi verstopplek.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:09

Alexia begin dik te worden en ze moet nog ruim 3 weken minimaal. :=

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:37

Hoihoi, even een vraagje :)

Ik wil serieus gaan kijken voor de aanschaf van een kat, en de eenmalige kosten kan ik nog wel goed berekenen. Maar wat zijn jullie maandelijks ongeveer kwijt aan jullie kat?

En kopen jullie dan bijv de goedkoopste brokjes, of toch liever duurder/beter merk, of wisselen jullie het af?
En geven jullie standaard ook zacht voer?

En natuurlijk jaarlijks vaccinaties etc.

Ben benieuwd naar wat ik gemiddeld een beetje kan verwachten :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:03

Ik laat jaarlijkse vaccineren.
Ook omdat ik wil fokken met de katten.

Ik heb onbeperkt Animonda brokken staan.
Zak van 10 kg is duur maar doen ze wel even mee.
Elke dag deel ik een zakje of klein blikje natvoer door 3. We hebben 3 katten.
Ze zijn niet verzekerd , ik heb een spaarrekening.

Wel extra kosten gehad om de tuin af te zetten zodat ze er niet uit kunnen.

En ik heb sinds 1,5 week een PeeWee kattenbak.
Houtkorrels heb ik bij Ranzijn gekocht.
Zak van 25 liter=15 kg doe ik denk ik 2 maanden mee.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:17

Hier twee katten, ik vaccineer ook jaarlijks. Elk kwartaal ontwormen. De ene kat krijgt hier Purina One en de andere Royal Canin sensible. Natvoer krijgen ze hier niet standaard, net hoe het uitkomt.
Kattengrit gebruik ik klontvormend en koop ik met 2 zakken tegelijk, dan is het goedkoper. Ik doe daar wel echt lang mee moet ik zeggen.

Hier ook extra kosten gehad voor 2 voerbakken die werken op chip en ook voor het afzetten van de tuin. Verder zijn onze twee mormels gek op rare dingen krijgen ‘s avonds of in het weekend dus betaal je je scheel aan dierenartskosten :roll:

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:20

Fearn schreef:
Hoihoi, even een vraagje :)

Ik wil serieus gaan kijken voor de aanschaf van een kat, en de eenmalige kosten kan ik nog wel goed berekenen. Maar wat zijn jullie maandelijks ongeveer kwijt aan jullie kat?

En kopen jullie dan bijv de goedkoopste brokjes, of toch liever duurder/beter merk, of wisselen jullie het af?
En geven jullie standaard ook zacht voer?

En natuurlijk jaarlijks vaccinaties etc.

Ben benieuwd naar wat ik gemiddeld een beetje kan verwachten :D

Voor zover ik weet zijn de maandelijkse kosten hier heel weinig. Maar het ligt er ook een beetje aan wat voor kat je aanachaft. Ik kan me namelijk voorstellen dat echte raskatten duurder zijn dan huis tuin en keuken katten (die ik bijvoorbeeld heb).

Ik persoonlijk pak momenteel gewoon het goedkoopste omdat wij het niet heel breed hebben hier. Als je het financieel aan kan raad ik wel aan om goed te onderzoeken wat voor merk voer goed is. Hier in het topic zijn er genoeg die er kennis van hebben :j

Natvoer vind ik bij katten geen extra maar een MUST. Katten zijn hele slechte drinkers en natvoer geeft hun meteen vocht bij het eten.
Niet alleen dat, brokken zijn over het algemeen niet de beste voor katten. Maar natvoer en ook rauw/vlees voer (sommige geven dat ook) is over het algemeen duurder.

Je kan dus ook besluiten een rauw dieet te geven, maar ik raad je aan om dat niet zomaar even te doen. Hoewel ik er wel een voorstander voor ben om je kat een rauw dieet te geven, zou ik sowieso eerst je kat langs de DA brengen om zeker te weten dat hij gezond is. Want als er iets niet helemaal goed is met het immuum systeem is het beter om geen rauw voer te geven. En persoonlijk zou ik dan ook wachten ermee totdat ze wat ouder zijn en een wat betere afweer hebben. En als laatste moet je er dan bij nadenken dat je met exclusief rauw voer ook supplementen moet bij geven om te zorgen dat ze alle voedingsstoffen die ze nodig hebben binnen krijgen.

Als je natvoer geeft raad ik wel aan om ook brokken te geven omdat natvoer ook vaak niet alle voedingsstoffen heeft die katten nodig hebben. En andersom is dit ook het geval.

Buiten dat om, ik persoonlijk ben denk ik rond de 15 euro kwijt per maand kwa voer en een tientje met kattengrind. Ik pak ook wel kattengrind wat ietsje duurder is dan het goedkoopste. Dus dat zou rond de 25 euro per maand zijn ongeveer.

Alsvast leuke andere tips voor je om dingen goedkoper te houden: je kunt heel makkelijk kattenspeeltjes maken van eetstokjes, touwtjes en stukjes oud stof. Dan heb je zo'n hengelspeeltje. En grappig genoeg overleven die het hier ook veel langer dan alle andere hengels die ik heb gekocht èn zijn het hun favorieten.
Hier zijn ze gek om te spelen met kleine frutsjes zoals van die lipjes die je uit de opening van een melkpak moet halen als je ze voor het eerst open maakt of simpelweg prulletjes papier die ik in balletjes rol. Reepjes papier is ook heel leuk trouwens :')
Vliegen zijn altijd gratis. Die zijn hier heel populair :+
Ik heb ook een eigen gemaakte kattenkrabber van karton. Ik bewaar altijd veel afval zoals karton om het te kunnen hergebruiken. Bespaart me een hoop geld en het is hun favoriete krabber. Ook een tip om als krabber te kunnen gebruiken zijn simpelweg deurmatten. Die vinden ze hier ook fijn. Geen idee waarom :=

Katten vinden dozen altijd geweldig. Dus een simpele doos met een deken als mandje zullen ze waarschijnlijk meer waarderen dan de duurste luxe mandjes. En hier zijn handdoeken ook hele populaire dingen om als slaappek te gebruiken.

Dus dat zijn iig wat tips om je kosten te besparen :j
Oh ja, veel katten vinden zilverfolie ook leuk als speelgoed :')

Ohja en inderdaad, ik laat ze ook jaarlijks vaccineren. Maar dat is een persoonlijke keuze die ik maak :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:24

Wij vaccineren en ontwormen ook regelmatig. Net als de check van gewicht, gebit, oren etc.

Wat betreft de kosten: wij voeren nu een brok dat €25,- kost voor 5 kg. Ze krijgen geen natvoer, wel soms chickenstrips of creamy stick. Wij verschonen de kattenbak wekelijks helemaal, zijn dus heel wat kwijt aan bakvulling. Hebben de klontvormende van de supermarkt, net geen 4 euro per pak, daar gaan er bijna 3 van doorheen per week. Dus dat komt uit op zo'n €48,- per maand,

Vervensen jullie de kattenbak ook wekelijks helemaal? Wij scheppen dus 2x daags poep en plas eruit, ik vind ze na een week niet persee vies. Maar volgens mijn vriend moet dat wekelijks helemaal schoon. :=

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:43

Ik zou er als je een kat wilt aanschaffen goed over nadenken of je een kitten wilt of een volwassen kat. Dan kun je kijken naar een raskat of een htk kat. Raskatten zullen niet zo snel verkocht worden naar een huis zonder andere kat. (Mijne althans niet)

Verder wat ben ik kwijt. Ik geef rauw voer. Dat krijgen de kittens hier al vanaf dat ze zelfstandig kunnen eten. Een rol van een kilo kost €8,50 daar kunnen mijn 4 katten 8 dagen van eten. Verder krijgen ze schesir door het voer dat kost ongeveer 1,15 per blikje en dat voer ik 2 keer per dag. Ik voer carnis brok die brokken zijn €50 per 7 kilo. Ze krijgen rond de 20-30 gram brok per dag per kat.

Dan nog kattenbak zand die zijn €17 per 10 kg. Die halen we 2 zakken per 4 weken.

Dierenartskosten ik ent 2 van de 4 niet meer. De rest wel ivm fokken en showen.
Volgens mij zijn consult kosten hier €65 en dan de enting €14 tot €17 (maar dat weet ik niet zeker)

Dan nog een potje voor onverziene kosten daar gaat hier €100 per maand in en soms wat extra.

Wij doen de bakken niet zo vaak helemaal uit. Als je het goed bij houd en elke dag alles eruit en dan een goede laag erin hoef je die echt niet elke week leeg te maken hoor. Zonde van het grit.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:35

marleen_88 schreef:
Wij vaccineren en ontwormen ook regelmatig. Net als de check van gewicht, gebit, oren etc.

Wat betreft de kosten: wij voeren nu een brok dat €25,- kost voor 5 kg. Ze krijgen geen natvoer, wel soms chickenstrips of creamy stick. Wij verschonen de kattenbak wekelijks helemaal, zijn dus heel wat kwijt aan bakvulling. Hebben de klontvormende van de supermarkt, net geen 4 euro per pak, daar gaan er bijna 3 van doorheen per week. Dus dat komt uit op zo'n €48,- per maand,

Vervensen jullie de kattenbak ook wekelijks helemaal? Wij scheppen dus 2x daags poep en plas eruit, ik vind ze na een week niet persee vies. Maar volgens mijn vriend moet dat wekelijks helemaal schoon. :=

Hier gaat hij misschien 2x per jaar helemaal leeg… ik heb klontvormend, wat grover grit. hij wordt hier ook niet heel veel gebruikt, ze komen overdag buiten en met name mijn ene kat doet het vooral buiten en binnen alleen als uiterste noodzaak.
Grit is hier dus ook maar weinig qua aankoop. Meestal mix ik een zak grover eigen merk met fijner Tigerino, das €35 voor die 2 samen en daar doe ik zeker een aantal maanden mee.

Hier ben ik ong €55 kwijt per maand aan voer voor 2 katten; ze krijgen onbeperkt Purizon brokken van Zooplus en daar doe ik met 1 zak ongeveer een maand/5 weken mee.
Ik wilde graag natvoer voeren maar mijn ene kat eet het niet graag en als hij het wel eet, komt het er gelijk weer uit. Veel verschillende merken en smaken geprobeerd maar t lukt niet. Mijn vriend heeft nu geveto’d, geen natvoer meer. Ze krijgen wel dagelijks een cosma Jelly snack, dat gaat goed.

Ontwormen/ontvlooien doe ik met een pipetje elke 2/3 maanden, die haal ik bij de dierenarts en zijn iets van €15 per kat.
Verder jaarlijkse check up en inentingen, die waren de laatste x iets van €80/100 voor 2 samen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:48

En als je voor een kitten wilt gaan die van een 'particulier' komt, dus gewoon een pretnestje, is er vaak niks aan gedaan. Vaccineren, chippen, steriel maken, gaat je minimaal €220 euro kosten.
Uit het asiel, waar dat allemaal al gedaan is, zit je rond de €160 voor aanschaf prijs.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:18

En kittens worden vaak niet eens alleen geplaatst.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:27

Ik durf niet uit te rekenen wat ik aan mijn drie katten uitgeef. Zal best aan de prijs zijn, ze krijgen kwalitatief goed natvoer en dat 2 keer per dag. Dat is dus al 2 a 3 euro per dag. Grit doe ik heel lang mee. Elke dag uitscheppen en inderdaad een dikke laag. Had laatst goedkoop grit en kon na een week de bak uitsoppen. Ook bij grit merk ik dat duurder grit beter werkt en dus langer meegaat. Brokjes bezuinig ik ook niet op. Ze worden jaarlijks gevaccineerd. Denk ook na over wie voor je kat zorgt als jij vakantie hebt en weekendje weg bent. Bij mij komt een professionele oppas aan huis 1 per dag.
En houd er rekening mee dat de dierenarts duur is en ze krijgen altijd wat in het weekend. Gokje, zonder dierenarts en vakantieoppas: €125 per maand voor 3 katten.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:23

Ik verschoon de kattenbak echt zelden helemaal. Het klontvormend wat ik gebruik doet het echt goed. Ik schep dus 2x per dag de bak leeg en als hij leger raakt vul ik hem bij.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:25

Zo klein maar zo lief <3

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:26

Dat handje <3

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:13

Xoran, lieve foto.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:16

Ja Elani vond het eerst maar niks dat ik ze oppakte. Vooral ook met het flessen van mini want die gilde alsof ik hem vermoorde. Maar met oefenen mag ik ze nu wel oppakken. Vind ik wel heel belangrijk want ik wil ze wegen en elke dag kunnen bekijken of alles goed is. En het is echt niet zo dat ik ze de hele dag in handen heb maar toch wel een paar keer per dag.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:31

Oh zo lief die kittens <3

Qua kosten...
Verzekering 25 pm
Voer circa 50 pm
Kattengrit doe ik denk 1 zak per maand (misschien minder)
Ontwormen en ontvlooien 1x in de 3 a 4 maanden (komt weinig buiten en alleen.
Medicatie denk ik 10 pm.

Ik voer geen goedkope meuk, maar merk voer en 2x daags blikvoer.

En als ze ziek worden... Dan kan t snel oplopen. Zeker een jonkie kan zich goed in de problemen werken.

Bovenstaande is een schatting. Ik hou al m'n uitgaven bij en kan morgen wel even bekijken wat ik gemiddeld per maand kwijt ben geweest dit jaar.