Onze koeien in de ochtendzon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:29

Spruit schreef:
Kinke, wat leuk! Helemaal mooi dat er ook een stamboek voor/door de fokkers opgericht is. Heb je een idee wanneer ze naar jullie toe kunnen? Hoe oud zijn ze nu?

Ze hadden hier al moeten zijn, maar het haarmonster was niet goed heb ik begrepen :+
Zijn van augustus dus het moet nu wel opschieten, anders zitten we weer met onze BVD status }:0

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:36

Maranta schreef:
ApplePapple schreef:
Wat een leuk en leerzaam topic.
De verhaaltjes zijn ook erg leuk om te lezen per koe!

Ik heb 6 jaar geleden een winter stage gelopen op een melkveebedrijf, ook mee melken enzo. Vond het echt heel erg leuk. En het leukste was natuurlijk de kalfjes melk geven :o

Haha ik geniet elke dag weer van onze jonge grut. En elke bevalling, blijft spannend en bijzonder.

We verwachten nu pas in september weer kalfjes. Van Flekkie, grote Roosje en kleine Aggie

Dit is altijd zo'n blij ei <3

[ [url=m/x1uyKE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Smelt <3

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:52

lizy29 schreef:
Sky-as hebben jullie niet de mogelijkheid om de kalfjes extra aandacht te geven de eerste paar weken ondanks dat ze bij de moeder blijven. Ik zie hier bij de lammeren in ieder geval dat de 'zorgenkindjes' toch wel makker zijn en blijven dan de lammeren die van het eerste punt goed gaan en de perfecte moeder hebben. Simpelweg omdat die dus bijna niet in de hand komen. Weet niet of dat haalbaar is hoor. En het zal ook karakter afhankelijk natuurlijk. Het ene schaap hier kan ik in de wei aaien en de andere moet ik zelfs in een hok van 1,5 x 1,5 meter nog achteraan rennen.... :')

Onze koeien kalven op stal maar gaan binnen enkele dagen zo snel mogelijk de wei in (dag en nacht in een natuurgebied), dus dat is niet mogelijk.
De dagen dat ze binnen staan krijgen ze wel gewoon aandacht maar toch is het anders.
Het is niet zo dat de onze super wild zijn, maar er is wel een groot verschil met kalveren aan de emmer. Vandaar mijn opmerking dat ik het bij sommige boeren wel kan begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:26

Lizy, dat is de vooruitgang die je wil! Ik volg jullie topic ook, heerlijk die lammerfoto's :D Ik had al begrepen dat jullie de gehele koppel qua gezondheid flink vooruit hebben laten gaan al.

Applepapple, Dat is zeker een hele leuke klus als ze willen drinken :D

Maranta, Ik weet dat het bij biologisch al verboden is, een grup. Hebben ze er bij gangbaar al een datum aan geplakt? En dan te bedenken dat ze in landen als Canada compleet nieuwe grupstallen bouwen voor 100 koeien, en dat ze hier denken dat koeien perse beter af zijn in een loopstal.

Ik zal komende dagen even proberen met de camera tussen ons jongvee te komen. De kalveren van 7 maanden tot hoogdrachtig lopen nu buiten, tot een half jaar hebben wij ze op stro. Wij hebben in augustus een geboortepiek.. 17 melkkoeien als Bep overdraagt (zij is 31 juli uitgerekend) en 7 pinken die dan kunnen :=

Sky_As,
Sky_As schreef:
Ik vind jouw foto's en filmpjes altijd zo mooi en leerzaam. En jij laat ook mooi zien, hoe dat mensen die hun geld moeten "verdienen" met dieren, tegelijk ook echt wel hele grote dierenliefhebbers kunnen zijn.
Wij hebben een vleesras, maar ik durf echt heel hard te beweren, dat onze koeien het echt een heel stuk beter hebben dan het gemiddelde pensionpaard.

En ook leuk dat zelfs bij een redelijk groot bedrijf zoals bij jullie (waarschijnlijk de meeste) koeien ook echt een "eigen" naam hebben. De mensen die bij ons komen kijken zijn ook altijd zo verbaasd over dat iedere koe echt wel zijn eigen karakter heeft, veel mensen beseffen dat niet.

Ik kan in ieder geval iedereen aanraden om jouw account te volgen, echt zo leerzaam en leuk!

Wat lief van je! Dankjewel <3 Ik heb laatst toevallig een lijst gemaakt, van onze melkkoeien hebben er in elk geval 21 een naam, waarbij we dan ook voornamelijk de naam gebruiken ipv het nummer :P En wat je zegt, koeien zijn net als paarden en andere dieren eigen persoonlijkheden.

Ruitje, jazeker! We hebben nu 1 dochter van haar, die staat in de jongste groep. Deze is bij lange na niet zo breed als moeders :) Maar koeien kunnen in de breedte lang doorgroeien, dus hopelijk heeft ze minstens de helft van deze breedte. Deze brede moet half augustus kalven van de stier Prince. Deze stier zit in de top 10 van stieren die koeien geeft die heel lang meegaan en oud worden :D Dus fingers crossed op een koetje!

Suffie, Ik wil 1 Fleckvieh in de stal, maar mijn man heeft vanuit huis een 'slechte' ervaring met witkoppen. Daar kruisden ze met vanalles in (op de top 8 rassen :P ), o.a. Montebeliarde, Groninger Blaarkop en Normandes (deze zijn mooi!). Sinds wij op ons eigen bedrijf zitten lopen er ook 2 fleckies rond. Maar ééntje lijkt mij wel leuk, gewoon lekker anders. De foto van dat Fleckvieh kalf, hebben! <3

Kinke, Dat is zuur :+ Oh inderdaad! Ik duim voor je dat dat dan snel klaar is, anders kun je extra gaan bloedtappen en een quarantaine hok inrichten..

Afbeelding
Nog even een neus-foto van 1 van onze Brown Swiss kruisingen :D Deze dame was rood geboren, maar kleurde heel snel al door naar zwart. Deze kalveren hebben het bruine gen van de BS en het rode gen van hun HF moeder. We hebben er nu 2 die niet doorkleuren, maar waar het verschil in zit?

Bij paarden wordt heel veel onderzoek gedaan naar kleurslagen, want er is geld mee te verdienen. Bij koeien veel minder, dus wordt er geen of nauwelijks onderzoek naar gedaan :+ Ikzelf zit te denken aan een gen dat vergelijkbaar is met Agouti bij paarden, maar dan verkleurend zoals Schimmel. Dat dit gen de rode basiskleur naar de extremiteiten duwt (de binnenkant van de oren zijn namelijk nog wel rood, net als de kruin en een rode streep over de rug) in een periode van 6 maanden tot 1 jaar na de geboorte. Maar dit is puur speculatief van mij kant :)

purny

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:28

Dat snoetje <3 geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:33

Er is nog geen datum. Maar uitbreiden of nieuwe grupstal bouwen, mag al niet meer.

En Nederland heeft wel meer kromme regels. Ik snap dat 24/7 op een grupstal niks is. Maar bij de meeste komen ze zodra het kan dag en nacht buiten. Elk staltype heeft zijn voor en nadelen.

Misschien komen ze nog tot inkeer, maar ben er bang voor. Hoop alleen dat we de kans krijgen om te sparen voor een andere stal. Gaan liever geen lening aan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:55

Sky_As schreef:
lizy29 schreef:
Sky-as hebben jullie niet de mogelijkheid om de kalfjes extra aandacht te geven de eerste paar weken ondanks dat ze bij de moeder blijven. Ik zie hier bij de lammeren in ieder geval dat de 'zorgenkindjes' toch wel makker zijn en blijven dan de lammeren die van het eerste punt goed gaan en de perfecte moeder hebben. Simpelweg omdat die dus bijna niet in de hand komen. Weet niet of dat haalbaar is hoor. En het zal ook karakter afhankelijk natuurlijk. Het ene schaap hier kan ik in de wei aaien en de andere moet ik zelfs in een hok van 1,5 x 1,5 meter nog achteraan rennen.... :')

Onze koeien kalven op stal maar gaan binnen enkele dagen zo snel mogelijk de wei in (dag en nacht in een natuurgebied), dus dat is niet mogelijk.
De dagen dat ze binnen staan krijgen ze wel gewoon aandacht maar toch is het anders.
Het is niet zo dat de onze super wild zijn, maar er is wel een groot verschil met kalveren aan de emmer. Vandaar mijn opmerking dat ik het bij sommige boeren wel kan begrijpen.

Nee in een natuurgebied word dat toch al lastiger inderdaad. Ik snap hem. En ik kan me inderdaad qua makheid echt wel voorstellen dat men kiest voor fles/emmer dieren al vind ik het op het gebied van dierenwelzijn weer wenselijk om ze bij elkaar te houden zo lang het kan.

Even in het algemeen voor de melkvee houders hier: wij hebben hier ook een paar geiten voor de melk en plan is om dit jaar te gaan duurmelken. Word dat bij koeien ook wel gedaan?

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:51

Wat een leuk topic dit. Mijn ouders hebben op dit moment nog een jongvee opfok bedrijf met ongeveer 70 kalveren/pinken en nog 5 stuks vleesstieren. Wij hebben nu ook bijna alles buiten lopen inclusief de stieren. Zij hebben naast het bedrijf ook nog een camperplaats.

Mijn vriend en ik zijn er mee bezig om bij de boerderij in te gaan en wij willen dan wss jerseys gaan melken en mijn moeder wil dan weer ijs gaan maken. Dit deed ze vroeger ook toen mijn ouders nog melkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:08

Maranta, dat snap ik inderdaad. Maar zijn er echt boeren die koeien 24-7 op de grup hebben? Alle grup-boeren die ik ken gooien zo snel mogelijk het vee eruit juist. Als je boeren wil die weiden moet je grup-boeren hebben :P

lizy29 schreef:
Even in het algemeen voor de melkvee houders hier: wij hebben hier ook een paar geiten voor de melk en plan is om dit jaar te gaan duurmelken. Word dat bij koeien ook wel gedaan?

Soms :+ Maar dan is het vaak max 2 jaar. En dit gebeurd dat omdat je dan toevallig een persistente koe hebt die maar niet drachtig wil worden.

Ze doen er momenteel wel veel onderzoek naar. Het meest efficient geeft een koe melk in het begin van haar lactatie, maar op het moment dat je haar langer en langer kan melken zonder te laten kalven, heb je minder werk van de koe. En minder risico's, want elke keer dat een koe droog gaat, kalft en weer opstart, heb je een hele rits kritische momenten.

Ik heb in mijn eerste jaar op de HBO Dier- en veehouderij stage gelopen bij een geitenboer. Veel gelezen of het reilen en zeilen, en stiekem jaloers geworden op de verhalen dat er geiten zijn die 7 jaar aan 1 stuk door te melken zijn! Vaak zie je dan wel een jaarlijkse dip wanneer ze hun lammeren zouden 'moeten' krijgen, maar daarna zie je dat de melkgift weer oploopt. Vaker is de max 3 a 4 jaar. Wat nog steeds erg fijn is :D

Nicole_floor, dat zou leuk zijn! Hebben jullie dan nog fosfaatrechten of moet je die dan weer kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:12

Ik ken ze persoonlijk niet. Maar ik zou wel begrijpen dat men tegen 24/7 op de grup staan is.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:15

We hebben wel fosfaatrechten omdat deze ook gelden voor jongvee. We hebben alleen wss niet genoeg om te willen wat wij willen. Maarja de melkstal is ook zwaar verouderd, dus er moeten nog wel wat dingen veranderd en verbouwd worden. Het is ook de bedoeling dat ik en mijn vriend er gewoon bij blijven werken. We twijfelen ook nog of we dan niet voor een robot gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 17:46

Maranta, dat zou ik ook niet oké vinden.

Nicole_Floor, Ah oke, nog even puzzelen dus! Een robot geeft wel meer flexibiliteit, maar een melkstal kan je 's nachts niet uit bed bellen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 18:22

Zoals ze hier altijd zeggen:
Van melken in de grup, krijg je zeren knieën.
Van melken in een melkput, krijg je zere schouders.
En van robotmelken, krijg je hoofdpijn.

Hier in de omgeving schakelen toch aantal boeren weer terug naar de melkput. Hoor ik wel op meer plekken.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 18:52

Hier gaan er juist veel over op een robot. Tja alles heeft zijn voor en nadelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 18:56

Robot lijkt mij zelf helemaal niks, hou graag contact met de koeien. Bij een robot heb ik het idee, dat het contact toch minder is.

En stappen idd veel over, maar er komen ook heel wat toch erop terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 20:20

Mijn schoonouders hebben net hun oorspronkelijke sets robots net vervangen. Ze waren 1 vd eersten, de oude robots waren 16 jaar oud. Dat je minder contact met de dieren hebt is zeker niet waar, je loopt in mijn ervaring juist vaker door de koppel koeien heen, attentie-koeien ophalen, boxen krabben (moet wat vaker, want niet alle koeien staan op hetzelfde moment zoals bij een melkput wel is).

De echte reden dat boeren terug komen vd robot is dat òf de melkrobot op de verkeerde plek staat en dat de koeien niet willen komen, óf de boer die het niet loslaten en de machine niet vertrouwd. En vaker het tweede dan het eerste.

En als robots je niets lijken, onthoud je de mindere ervaringen die je van mensen hoort beter, ze bevestigen immers je gevoel. Het is wel een feit dat er steeds meer met robots gemolken wordt in NL :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 21:23

wat natuurlijk super is met robots, behalve dat de koeien gemolken kunnen worden zodra ze dat willen, een robot detecteert dat er iets niet goed is al ver voordat de koe zich niet goed voelt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 22:07

Oh ik weet de voor en nadelen. Spreek ook zat boeren, die het helemaal geweldig vinden. Maar het valt gewoon op dat er ook heel aantal terug gaan naar de melkput om diverse redenen.

En misschien denk ik er op mijn oude dag anders over. Maar het voelt voor mij niet fijn dat allerlei machines het werk overnemen. Juist het melken, is de reden dat ik het bedrijf wil overnemen.

Voor mijn gevoel zal ik met de robot toch minder lang bezig zijn met de koeien. Nu ben ik melken (2 uur in totaal), roosters schoonspuiten en met bezem erover ('s winters 3 x daags )en het voeren in contact met de koeien. En de borstelsessies, zodra ze haar beginnen te verliezen.

Maar dat is gewoon mijn gevoel. Wil mij niet manager voelen op eigen bedrijf en dat de machines alles regelen.

Mijn schoonvader heeft trouwens de gave, om slepende melkziekte al te ruiken. Voordat je het merkt aan de koe. Ideaal :D Schoonmoeder en vriend ruiken het nooit. Ik alleen, wanneer ik erop geattendeerd word.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 22:36

Slepende melkziekte ruikt naar aceton/nagellak remover....

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 22:48

Kalveren die rood geboren worden en daarna verkleuren naar zwart hebben het Telstar factor .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:08

Maranta, volgens mij is een robot ook pas rendabel/het meest kostenefficient bij 60 koeien. Dan kun je de totale capaciteit ook goed gebruiken. Met 25 koetjes kun je lekker vlot melken in een (2e hands 2x4) :D

Suffie, stress in het algemeen kan er toch voor zorgen dat een koe (en geiten ook!) naar aceton gaan ruiken uit de bek?

Ik heb die telstar factor eens opgezocht, en in ons managementprogramma heb ik maar 1 nakomeling kunnen vinden van Hanover Hill Triple Treat (zoon van de bekende Roybrook Telstar, maar daar hebben wij geen nakomelingen van in het systeem). Wij hebben een koe met dezelfde familienaam die een BS (Brown Swiss) kruising heeft gekregen die gelukkig niet is doorgekleurd. De BS kruising mét dus telstarfactor, de dame van de neus hierboven, komt uit een andere familie. Nu kom ik wel tegen dat er ook BS stieren zijn die blijkbaar Telstar met zich meedragen (O.a. Vinozak), maar onze dame is een Cadence en die twee lijken niet aan elkaar verwant. Andere Cadence koeien die we hebben komen uit pure zwarte Holsteins, en zijn net als andere BS kruisingen zwart/dark roasted.

Wel erg interessant! Mijn gok is dat de Telstar dus bij de BS weg moet komen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:07

melken lijkt me ook mooi (nog nooit gedaan behalve een flesje biest met het handje gemolken), maar ik ken best een aantal boeren met versleten schouders/schouderklachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:24

Je mag gerust eens langskomen om mee te melken hoor, wij zitten in het westen van provincie Groningen :) En dat klopt, omdat je elke keer het melkstel omhoog tillen moet. Wij melken in visgraat, dan moet je de linker- en rechterkant net anders onderhangen. Dan slijten de schouders gelijkmatiger.. := Als je tussen de achterpoten melkt (wij melken vanaf de zijkant), dan heb je altijd dezelfde beweging. Voor onze buurman waren zijn schouders ook de reden om voor robots te gaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 19:17

was leuk geweest Spruit, ik kom uit noord Drenthe maar woon nu in Overijssel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:22

Niet in de ochtend, maar in de avondzon :D

Afbeelding
Antje, onze halve Angus-dame. Ze is bij ons als vriezerkoetje, maw; als ze tussen 1 en 1,5j is, zal ze geslacht worden en bij ons in de vriezer komen. We hebben dit een keer eerder gedaan met Ben, onze vriezer-os, waar we bijna 3j later nog van eten. Het lekkerste vlees, we weten alles van haar en zijn blij zit zo te kunnen dien. Voor nu gaat ze lekker met onze andere pinken mee. Ze valt niet op als je over de koppel heen kijkt, maar je kunt wel echt zien dat ze ander bloed voert door haar bouw. Net als bij Amgus gewoon is, heel vertrouwd naar ons toe maar bij vreemden staat ze acherin het land :=

Afbeelding

Afbeelding
Eén van mijn lievelingen, ook een halve Brown Swiss (voor de medeboerinnen; Assay). Zij is echter bruin gebleven omdat haar moeder een zwartbonte HF is met roodfactor. Bruin is dominant over rood, en zij heeft geen telstar-factor die haar door heeft laten kleuren :D