Lizy, dat is de vooruitgang die je wil! Ik volg jullie topic ook, heerlijk die lammerfoto's
Ik had al begrepen dat jullie de gehele koppel qua gezondheid flink vooruit hebben laten gaan al.
Applepapple, Dat is zeker een hele leuke klus als ze willen drinken 
Maranta, Ik weet dat het bij biologisch al verboden is, een grup. Hebben ze er bij gangbaar al een datum aan geplakt? En dan te bedenken dat ze in landen als Canada compleet nieuwe grupstallen bouwen voor 100 koeien, en dat ze hier denken dat koeien perse beter af zijn in een loopstal.
Ik zal komende dagen even proberen met de camera tussen ons jongvee te komen. De kalveren van 7 maanden tot hoogdrachtig lopen nu buiten, tot een half jaar hebben wij ze op stro. Wij hebben in augustus een geboortepiek.. 17 melkkoeien als Bep overdraagt (zij is 31 juli uitgerekend) en 7 pinken die dan kunnen
Sky_As,
Sky_As schreef:Ik vind jouw foto's en filmpjes altijd zo mooi en leerzaam. En jij laat ook mooi zien, hoe dat mensen die hun geld moeten "verdienen" met dieren, tegelijk ook echt wel hele grote dierenliefhebbers kunnen zijn.
Wij hebben een vleesras, maar ik durf echt heel hard te beweren, dat onze koeien het echt een heel stuk beter hebben dan het gemiddelde pensionpaard.
En ook leuk dat zelfs bij een redelijk groot bedrijf zoals bij jullie (waarschijnlijk de meeste) koeien ook echt een "eigen" naam hebben. De mensen die bij ons komen kijken zijn ook altijd zo verbaasd over dat iedere koe echt wel zijn eigen karakter heeft, veel mensen beseffen dat niet.
Ik kan in ieder geval iedereen aanraden om jouw account te volgen, echt zo leerzaam en leuk!
Wat lief van je! Dankjewel
Ik heb laatst toevallig een lijst gemaakt, van onze melkkoeien hebben er in elk geval 21 een naam, waarbij we dan ook voornamelijk de naam gebruiken ipv het nummer
En wat je zegt, koeien zijn net als paarden en andere dieren eigen persoonlijkheden.
Ruitje, jazeker! We hebben nu 1 dochter van haar, die staat in de jongste groep. Deze is bij lange na niet zo breed als moeders
Maar koeien kunnen in de breedte lang doorgroeien, dus hopelijk heeft ze minstens de helft van deze breedte. Deze brede moet half augustus kalven van de stier Prince. Deze stier zit in de top 10 van stieren die koeien geeft die heel lang meegaan en oud worden
Dus fingers crossed op een koetje!
Suffie, Ik wil 1 Fleckvieh in de stal, maar mijn man heeft vanuit huis een 'slechte' ervaring met witkoppen. Daar kruisden ze met vanalles in (op de top 8 rassen
), o.a. Montebeliarde, Groninger Blaarkop en Normandes (deze zijn mooi!). Sinds wij op ons eigen bedrijf zitten lopen er ook 2 fleckies rond. Maar ééntje lijkt mij wel leuk, gewoon lekker anders. De foto van dat Fleckvieh kalf, hebben! 
Kinke, Dat is zuur
Oh inderdaad! Ik duim voor je dat dat dan snel klaar is, anders kun je extra gaan bloedtappen en een quarantaine hok inrichten..

Nog even een neus-foto van 1 van onze Brown Swiss kruisingen
Deze dame was rood geboren, maar kleurde heel snel al door naar zwart. Deze kalveren hebben het bruine gen van de BS en het rode gen van hun HF moeder. We hebben er nu 2 die niet doorkleuren, maar waar het verschil in zit?
Bij paarden wordt heel veel onderzoek gedaan naar kleurslagen, want er is geld mee te verdienen. Bij koeien veel minder, dus wordt er geen of nauwelijks onderzoek naar gedaan
Ikzelf zit te denken aan een gen dat vergelijkbaar is met Agouti bij paarden, maar dan verkleurend zoals Schimmel. Dat dit gen de rode basiskleur naar de extremiteiten duwt (de binnenkant van de oren zijn namelijk nog wel rood, net als de kruin en een rode streep over de rug) in een periode van 6 maanden tot 1 jaar na de geboorte. Maar dit is puur speculatief van mij kant