Tuinvogels aan het badderen, zo`n aandoenlijk gezicht :-)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:39

<3 Wat een leuke foto’s, vooral nr3, briljant

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 17:15

Aangezien er veel vogelaars en aanhang van vogelaars hebben gereageerd hier, heb ik een vraagje die zij hopelijk kunnen beantwoorden.

Afgelopen dagen zijn we even lekker weggeweest naar de kust (wijk aan zee), en zijn daar o.a. wezen wandelen in de waterwinduinen.

Op een gegeven moment kwam er een groepje vogeltjes aan, die zich een beetje gedroegen als staartmeesjes (lekker samen, naar elkaar roepen etc). Geprobeerd een goede foto van ze te maken, maar ze waren net zo snel weg als dat ze gekomen waren... Dit is de beste foto die we hebben...

Afbeelding

Opvallend is het rode oog en de lange staart.. Kan iemand hier een naam aan plakken, eventueel in combi met het gedrag en locatie?

pol013

Re: Tuinvogels aan het badderen, zo`n aandoenlijk gezicht :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:42

super leuke foto's.
Wij hebben wel wat kleinere badjes opgehangen aan de dakgoot (want we hebben een kat) maar nog geen activiteit gespot. Toch eens opnieuw gaan opletten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:34

Mariska_28 schreef:
Aangezien er veel vogelaars en aanhang van vogelaars hebben gereageerd hier, heb ik een vraagje die zij hopelijk kunnen beantwoorden.

Afgelopen dagen zijn we even lekker weggeweest naar de kust (wijk aan zee), en zijn daar o.a. wezen wandelen in de waterwinduinen.

Op een gegeven moment kwam er een groepje vogeltjes aan, die zich een beetje gedroegen als staartmeesjes (lekker samen, naar elkaar roepen etc). Geprobeerd een goede foto van ze te maken, maar ze waren net zo snel weg als dat ze gekomen waren... Dit is de beste foto die we hebben...

[ [url=m/SQNQbv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Opvallend is het rode oog en de lange staart.. Kan iemand hier een naam aan plakken, eventueel in combi met het gedrag en locatie?

Dat roodomrande oog, witte tertials en buitenste staartpennen, in combinatie met het gedrag, wijzen voor mij erg in de richting van staartmezen. Sommige grasmusachtigen hebben ook zo'n rood oog, maar daar passen de andere kenmerken niet op.

*Toevoeging: hmm, alleen die donkere onderstuit kan ik niet plaatsen.
Laatst bijgewerkt door oomens op 28-05-20 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:35

Mariska_28 schreef:

[ [url=m/SQNQbv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Grasmus! Tof :D

Edit: mmm... Oomens doet me twijfelen ;)
Als je facebook hebt de pagina: 'determinatie van Nederlandse vogels' even opzoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:06

Oomens, vertekend de schaduw niet?
Handpennen lijken donkerder dan dat ze daadwerkelijk zijn (al lijken ze wel donkerder vergeleken de rest van de vleugel. Past op grasmus)

Onderstuit lijkt me door schaduw ook vertekenen. Dan is hij te plaatsen bij diverse vogels ;)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 15:49

Bedankt voor het meedenken! Het rode of staat ook op de andere, nog onscherpere foto's, en via pb kwam de baardgrasmus nog binnen als kandidaat.. :D
Ik zet hem daarom als baardgrasmus op waarnemingen, en vink de box onzeker aan, en dan zien we het wel!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:00

Oh, mijn eerste ingeving was een heggenmus met vertekende lange staart. :')

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:24

Wat leuk al die vogels in bad! <3
Wij hebben ook zoveel verschillende vogels, alleen de tjif tjaf heb ik hier niet gezien.
We hebben ook nog boerenzwaluw en laatst een sperwer maar die moet niet te vaak langs komen al vind ik het wel fantastisch.
Oh, de koekoek komt hier soms ook!

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:41

Volgens mijn vriend is je laatste foto een jonge staartmees. En de andere twijfelachtige een fitis, maar zonder geluid niet met 100% zekerheid te zeggen. En in je andere post staat bonte kwikstaart, dat is volgens hem ‘gewoon’ een witte kwikstaart. Leuke plaatjes joh! :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:01

Geweldige foto's en ik lag helemaal dubbel om de pimpelmees. Heerlijke vogeltjes vind ik dat: gewoon overal op afgaan en vol erin gaan!
Hier ook een vogelbadje waar ze regelmatig uit drinken en soms in badderen. (Alleen helaas komt er nu steeds een duif, die er half in gaat zitten, het water smerig maakt en dan komen de vogeltjes er niet meer op af.)

Maar hoe maak je de foto's? Gaan zitten en wachten? Want ik zou ook heel graag foto's maken maar zodra ik me beweeg zijn ze weer weg (zelfs als ik binnen ben en zij buiten) dus ik heb heel veel mogen kijken naar de vogeltjes maar geen foto's.

(PS, voor de liefhebbers een vergelijkbaar soort filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=V9MuOqTI83U Ook zo leuk.)

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:56

Wat leuk dit! Ik houd zo van vogeltjes, je inspireert me om ook een vogelbadje neer te zetten in de tuin <3

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:02

Rowi: dat hebben wij dus ook gedaan de dag nadat ik deze foto's gezien had :D

We hebben alleen nog niet veel badgasten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:09

Hier word ik blij van. :D

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:23

Super leuk! Hier hebben de spreeuwen een voorkeur voor de linker automatische drinkbak van de pinken, in de stal. Gelukkig hebben ze er meerdere want die spreeuwen maken dat water echt binnen no time van kristalhelder tot inktzwart.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:05

Super leuke foto's heb je weer geplaatst.
Het duurde bij mij wel even voordat ik de vogel zag op je laatste foto _/-\o_

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 19:18

Leuk dat er nog meer mensen van de vogeltjes kunnen genieten!
Afgelopen week ook weer een paar leuke gasten gehad..

Zo zou je haar misschien niet herkennen..
Afbeelding

Maar hier verraad zij zich toch wel..
Afbeelding
Afbeelding
Jawel, een zwarte roodstaart (vrouw)

En nog een vogel die zijn naam echt eer aan doet, de groenling.
Afbeelding

Een lekker badderende vink.
Afbeelding

En twee gasten die wel op het erf waren maar geen zin in een bad hadden,
Een grote bonte specht..
Afbeelding

En een roodborsttapuit (vrouw). Helaas niet heel scherp omdat ik flink moest inzoomen.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:25

Leuk weer zeg!
Ik ben zo jaloers :o ! Wat gaaf om zo veel verschillende vogels in je tuin te hebben! En ze dan ook nog kunnen fotograferen.
Ik probeer tijdens het wandelen wel eens een vogeltje te fotograferen of te bekijken met een verrekijkertje, maar dat mislukt vaak jammerlijk. Ze willen nooit even stil blijven zitten >;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:33

Gaaf die zwarte roodstaart <3 Zie ik hier ook af en toe langstrekken ;)

De specht is een mannetje mocht je dat leuk vinden om te weten :D

Leuke fotos weer!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:38

Wat leuk! Wat een aparte vogels! Die heb ik nog nooit in het echt gezien. Hoe krijg je die op de foto? Lig je de hele dag met je camera klaar? :D

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:51

Wat een geweldig topic! Was opzoek naar gelijkgestemde want ook ik geniet in onze tuin van verschillende tuinvogels!

Jou idee met het bad is briljant, dat wil ik nu ook :D Bak hebben we die we ervoor kunnen gebruiken, keien ook wel. Wat een ontzettend gaaf idee en geweldig op de foto gezet!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:15

Er was eerder een topic over tuinvogels, maar dat staat al een tijdje stil.
Prachtige foto's ts.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:54

Mede geïnspireerd door jouw foto's ben ik nu alle bewoners en bezoekers van onze tuin op de foto aan het zetten.
Ik probeer hun en mijn leefgebied te beschermen tegen de projectontwikkelaars door iedereen bewust te maken hoevel fauna er is in onze polder
Instagram/faunahaarlemmermeer

Dank voor de inspiratie

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:29

Door dit topic heb ik nu een stenen schaal gekocht waar we water in hebben gedaan voor de vogels. :D Maar ik heb geen vogel meer gezien in de achtertuin :') Vraag me ook af of ze het wel zien zitten om erin te gaan want hij staat op de grond. Maar misschien meer kans als het straks weer wat droger blijft/warmer is.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:53

Wat een geweldige foto's! Ik ga direct ook een schaal met water in de tuin zetten!