Mijn hobby; Slakken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: Mijn hobby; Slakken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:46

dat ziet er uit als wormpjes, is geen springertje iig. :n

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:33

Heb de grote slakken nu in een kale bak met kalk en voer. Lijkt erop dat de wormpjes weg zijn maar laat ze voorlopig nog even zo zitten tot ik het zeker weet.

Inmiddels zijn mijn nieuwe slakjes ook aangekomen.
Afbeelding
Afbeelding

Ben benieuwd hoe ze het gaan doen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 02:35

Zo, eindelijk heb ik weer internet :+ Hoe gaat het nu met je slak Tamara_089?

Heb ondertussen nieuwe slakken erbij, oa de Achatina Reticulata;
Afbeelding

En deze maand komen er weer verschillende nieuwe soorten bij.... Zoals 2 Achatina Achatina :D Een Albino en een Creme.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:21

Slakken opzich doen t goed hoor... vind alleen nog steeds wel van die wormpjes.
Ik was ze nu 1x in de week helemaal af heb ze ook in een klein bakje zitten zonder bodem om het goed schoon te houden.

De albino's doen het goed. Moeten alleen nog wel even wat groeien.
Afbeelding

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 03:07

Gelukkig! In dat geval denk ik ook dat je de onschuldige wormpjes hebt... De variant die gewoon in de bodem zitten en troepjes opruimen :)
Mooie Jadatzi's!

Ik heb ondertussen nog wat slakjes besteld. Ongeveer Woensdag komen er 4 Achatina Reticulata Albino en 5 Achatina Immaculata Panthera uit de UK :D

Veronicella Sloanei jongen doen het goed.
Afbeelding

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 17:02

Weer nieuwe slakjes :D Deze zijn Donderdag uit de UK gekomen.

Achatina Reticulata Albino
Afbeelding

Achatina Immaculata Panthera
Afbeelding

Woensdag verwacht ik weer een nieuwe soort *\o/*

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:15

ik had vroeger ook slakken, alleen waren mijn ouders er wat minder blij mee :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:08

Wat lief, en heel apart! :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:11

Oh ik meld!
Als het goed is, komen er binnenkort 2 of 3 agaatslakken.. Met de bedoeling dat die heel veel baby's gaan maken. Ze komen hier als voedseldier project. Aangezien babyslakjes voor reptielen heel voedzaam zijn.. Moet nog wel een beetje aan het idee wennen.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:19

Daphne,wat toevallig. Ik heb exact dezelfde nieuwe aanwinsten, 2 van elk. :D

Kiwi babyslakjes als voerdieren heb ik niet zoveel problemen mee. Houden nu alles strak in de gaten om meer baby's te voorkomen. Maar een deel is al naar de kippen / baardagaam gegaan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:20

Ja niet iedereen is daar fan van.. hebben zo meerdere voedseldieren kweken zitten of zijn ze aan het opzetten. En slakken zijn als voedseldier serieus slecht te krijgen.. Helaas.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:28

voederdieren word vaak zielig gevonden, maar naar mijn mening moeten de dieren die van voederdieren leven ook eten, je kunt moeilijk je slang voldouwen met groenten omdat je voederdieren zo zielig vind.
Ik vind het zelfs mooi om te zien hoe een slang een muis of rat pakt bijv, het gaat zo snel dat een evt piepje eerder schrik lijkt dan van pijn ofzo en het is imo natuurlijk gedrag.
Ik voerde mijn axolotls ook levende guppen, is imo hetzelfde als slaketende skinken of egels ofzo levende slakken voeren of een spin krekels voeren.

Ik vind het dan ook gewoon mooi om te zien dat mensen hun voedseldieren zelf opkweken, je bent dan bezig met de hele voedselcirkel en je weet precies wat er in de dieren is gegaan aan voer en evt medicatie en hoe het dier aan z'n einde is gekomen.
Mocht ik ooit een reptiel oid hebben wat levend voer nodig heeft is de kans groot dat ik ook voedseldieren ga opkweken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:48

Ik zou mijn eigen dieren niet kunnen opvoeren.Vandaar dat ik alleen nog maar vegetarische huisdieren kan hebben. Zelf ben ik ook vegetarier. Gelukkig zijn paarden dat ook! Wel verlang ik soms nog naar een kat, maar ik heb hier op Bokt gelezen dat die dan de huisdieren van anderen gaan opeten,dat is niet mijn bedoeling.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:08

Ik heb 2 katten, de ene is een echte brokkenkat die ook niks anders lust en de andere lust heel veel maar kan een beetje miepen als 'ie iets niet lekker vind.
Kat nummer 2 krijgt dus geregeld een stukje vlees bijgevoerd, maar die eet ook gerust bijv een hapje van mijn eten mee.
Mss niet gezond, maar hij is al doodziek en leeft zeer wsl niet lang meer dus ben bij hem heel soepel geworden, zo van 'laat maar lekker genieten, nu kan het nog', hij eet bijv standaard een halve knakworst als ik patat haal en als ik soep eet krijgt hij een bodempje soep.

Mijn slakken kregen ook van alles, ook citrusvruchten welke ik even voorproefde om te checken of ze zoet waren.
Ze deden het perfect, gaf enkel geen ui-achtige groenten en zure vruchten.
Maar verder echt zo'n beetje alles; gedroogde garnalen, snailmix (powerfood), brinta, geweekte kippenlegkorrel, broccoli, komkommer, boontjes, spinazie, boerenkool, andijvie, wortels (even geraspt), paprika, tomaat, sla, courgette, aubergine, taugé, champignons, banaan, peer, appel, aardbei, kiwi en nog veel meer.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 19:12

Wat toevallig Judith_! :))

Slakken als voer vind ik ook niet erg. Heb zelf jaren verschillende kogelvissen gehad, en nu nog 1tje :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:23

:o? :+ Een kat die tevreden is met droge brokken uit een pak vind ik niet "vies"om te voeren.Die kuipjes met nat voedsel ziet er wel vlezig uit.... Maar mijn probleem is eigenlijk dat een kat die naar buiten kan daar waarschijnlijk allerlei dieren gaat lastig vallen. Dat zit nu eenmaal in zijn aard.Toch ben ik dol op katten maar dit probleem weet ik nog niet op te lossen. Maar goed, dit is een slakkenforum, ik dacht dat die alleen groente eten?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 19:31

De meeste slakken eten idd gewoon groente en fruit! :) Wel aangevuld met Sepia en afentoe wat gedroogde garnaaltjes. Of kippenkorrel, daar zit ook dierlijk eiwit in.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:44

lor1_1984 schreef:
voederdieren word vaak zielig gevonden, maar naar mijn mening moeten de dieren die van voederdieren leven ook eten, je kunt moeilijk je slang voldouwen met groenten omdat je voederdieren zo zielig vind.
Ik vind het zelfs mooi om te zien hoe een slang een muis of rat pakt bijv, het gaat zo snel dat een evt piepje eerder schrik lijkt dan van pijn ofzo en het is imo natuurlijk gedrag.
Ik voerde mijn axolotls ook levende guppen, is imo hetzelfde als slaketende skinken of egels ofzo levende slakken voeren of een spin krekels voeren.

Ik vind het dan ook gewoon mooi om te zien dat mensen hun voedseldieren zelf opkweken, je bent dan bezig met de hele voedselcirkel en je weet precies wat er in de dieren is gegaan aan voer en evt medicatie en hoe het dier aan z'n einde is gekomen.
Mocht ik ooit een reptiel oid hebben wat levend voer nodig heeft is de kans groot dat ik ook voedseldieren ga opkweken.

Dat ben ik met je eens! En behalve dat ik nu precies weet wat ik voer. Is het ook serieus goedkoper om zelf te kweken! :)

anjali schreef:
:o? :+ Een kat die tevreden is met droge brokken uit een pak vind ik niet "vies"om te voeren.Die kuipjes met nat voedsel ziet er wel vlezig uit.... Maar mijn probleem is eigenlijk dat een kat die naar buiten kan daar waarschijnlijk allerlei dieren gaat lastig vallen. Dat zit nu eenmaal in zijn aard.Toch ben ik dol op katten maar dit probleem weet ik nog niet op te lossen. Maar goed, dit is een slakkenforum, ik dacht dat die alleen groente eten?

In natvoer van Katten zit over het algemeen 4/8% vlees in brok ook 4/8% of je moet ''beter'' voer geven.
Slakken eten in principe ook alleen groente, maar ze gaan bij mij als voedseldier gebruikt worden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:15

anjali schreef:

Binnen houden of je tuin afzetten. :)

Slakken eten vnl groenten en fruit idd, maar kunnen daarnaast ook andere dingen eten als ei(erschalen), gedroogde insecten en garnaaltjes en met mate kippenkorrel, geweekt honden en katten voer (goed opletten met zoutgehalte erin!), brinta etc, denk aan 1x per week maximaal.
En ze eten veel kalk, hebben ze nodig voor hun huisje. :)

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:15

Super interessant ik volg

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 03:06

Wat leuk alle nieuwe babies!

Mijn volwassen slakken zijn in winterslaap gegaan.. De kleintjes doen het goed! Heb gemerkt dat ze het beter doen als ik de bak echt nat houd.. En ik zag er ineens 8 na tijden maar 7 stuks gezien te hebben

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:25

Ik heb ook nog heel veel jonge "gewone" slakjes over.
Nu alleen nog opzoek naar nieuwe baasjes. Heb alleen wel gemerkt dat deze vrij moeilijk kwijt te raken zijn.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:10

M'n slakjes groeien echt als een gek :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tamara_089 op 17-12-15 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:12

Oh leuk, meer mensen met slakken :D Ik gebruik ze zelf vooral als voederdieren, maar vind die grote toch ook wel erg gaaf (misschien dat ik er ooit nog wel een paar echt groot ga laten worden :P ). Heb momenteel helaas even niks meer maar wil ze wel weer gaan aanschaffen.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:15

Heb ook nog 2 normale en daar nu nog stuk of 5 baby's van.

Maar ik wil er wat weg gaan doen.

Zit er aan te denken om uiteindelijk 2 witte over te houden en misschien 1 "gewone" en die uit te laten groeien.

Heeft bij mij nu vooral te maken met plaatsgebrek