Koeienshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:36

Imb, bedankt voor de link! Zal ik even doorlezen als ik de laptop weer aanslinger :P Mij trok Australië eerst ook niet zo, maar nu ik er heen ga zijn er best nog wel veel gave dingen bezoeken! (Mt Kosuiszko bv, de foto's op internet alleen al :wow: ) skydiven staat inderdaad ook op het lijstje, dat of bungeejumpen :) Arthurs pass en de gletsjer staan genoteerd! Lake Taupo ben ik tijdens het werk langs gekomen en in Rotorua heb ik in de warme rivieren vertoeft ^^
Spijtig van de autopech, het klinkt verder wel dat je mooi genoten hebt van je reis! :D Dankje voor de tips ^^

MissYvette4u, de foto's die ik en andere bokkers geplaatst hebben van de rassen, dat is nog maar een klein deel van alle rassen!

Happy16, Dat is leuk :D gaaf hoor ^^ is de koe ook wat tam? :P

Bonjoy, Amerikanen zien erg graag zwarte koeien, ze hebben zelfs rassen zoals Limousine (rood/donker tarwe) en gelbvieh(de gele/licht tarwe op de eerste pagina) zwart gefokt.

De foto's van de Zwitserse koeien zijn echt schitterend! Brown Swiss is voortgekomen uit Braunvieh (letterlijk Bruin Vee, originele Duitstaligen :+ ). De Amerikanen zijn toen met geïmporteerd Braunvieh aan de slag gegaan en hebben ze melktypischer gemaakt en deze koeien Brown Swiss genoemd. ( melktypisch = gefokt om meer liters melk per dag te geven) Wat je nog mooi op jou foto's ziet is een grovere koe, die na haar melkperiode de veehouder van vlees kan voorzien. Bedankt voor het delen van je foto's :)!

YMJArabians

Re: Koeienshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:10

Ik heb er nog wel meer, zal even kijken! Lieve beesten zijn dat ook, die Swiss koeien :)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:05

Spruitjee schreef:
Happy16, Dat is leuk :D gaaf hoor ^^ is de koe ook wat tam? :P

Het is al een tijdje geleden dat ik d'r heb gezien, maar ze was redelijk tam ja :)
het wordt als het goed is een melkkoe, maar ze is nog niet zo oud. Ik denk dat ze nu ongeveer 1 jaar is.
Ik zal vanavond even een foto opzoeken, als je dat leuk vindt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:14

Bonjoy, als je meer foto's zou willen delen, graag :)

Happy16, ze is nog maar een pinkje dus! Nog een jaartje wachten op een kalfje ^^ Ik ben ook bij jou benieuwd naar een foto ^^

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:21

<3 ik hou van koeien... Heel gaaf!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:30

Wat een mooie foto's!
En wat een mooie oormerken. Veel mooier dan die grote gele lompe dingen. Is dat alleen voor de keuring of hebben ze daar gewoon een veel beter oormerk systeem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:00

Miss_Lizje, op een aantal foto's kun je zien dat ze hier ook nog de gele lompe dingen hebben. Deze zijn echter niet verplicht. Wat wel verplicht is zijn de kleine witte rondjes die je ziet, het elektronische oormerk. Dit is te vergelijken met de groene oormerken die nu verplicht zijn bij geiten en schapen in Nederland. De gele (maar je hebt ook rode/blauwe/witte, afhankelijk van de verkoper van de oormerken) zijn optioneel en worden gebruikt om de dieren herkenbaarder te maken op het bedrijf.

Hieronder 3 foto's die de gele flappen laten zien.

Afbeelding
Een kruisling (Holstein/Jersey)

Afbeelding
Een zuivere Holstein. In het linkeroor (rechts op de foto) kun je het witte merkje zien zitten. De kleine oorflap bevat dezelfde codes als het witte merkje en het grote merk is het 'werkmerk'. De 'werkmerken' hebben een kleiner getal dan de bedrijfscodes, die een hele reeks cijfers en letters bezit.

Afbeelding
En nog een leuke foto van een koe die geniet van een hoop modder :D De kont van de andere koe is dezelfde koe als die op de bovenstaande foto. (Dat verklaart de modderige kop van de bovenste ook)

Bedrijven die de witkoppen, de white-face-calfs, opfokken, gebruiken meestal geen werkmerk. Die gebruiken enkel de witte merken, want als je 1000 kalveren groot brengt maakt het echt niet uit of je ze uit elkaar houden kunt of niet.

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:13

Leuke foto's zeg! Zag pas een tv programma waar die Belted Galloway koeien geveild werden, prachtige beesten!

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:01

Hier is de beloofde foto :D
Afbeelding

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:23

Wat een prachtige foto's! In Oostenrijk kom ik inderdaad veel koeien tegen, dat geluid van die bellen door het dal is echt prachtig. En hele knuffelbare koeien ook, heel nieuwsgierig en aaibaar. :) Heb ik ook veel foto's van, zal eens kijken wat ik nog kan vinden een dezer dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:46

Happy16, ze ziet eruit als een kruising Holstein x Montebeliarde of Fleckvieh? Een schatje hoor :D

Sokje, dankjewel! :) Ik ben erg benieuwd naar de koeienfoto's ^^

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:55

Het is wel gaaf dat een koeientopic zo goed loopt op een paardenforum! :D

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:10

imd schreef:
Maar holsteins zijn ook heel mooi -O-

:P Toegegeven, de hoofden van jerseys vind ik persoonlijk echt ubercute :j

Jazeker wel, alleen zie je die veel in NL en ben je aan ze gewend zodat ze er niet meer "uniek" eruit zien. Mijn logeer-/studeerkamertje was volledig volgestouwd met koeienspullen en dan alleen maar zwartwit :D

Spruitjee schreef:
MissYvette4u, de foto's die ik en andere bokkers geplaatst hebben van de rassen, dat is nog maar een klein deel van alle rassen!

Zijn er nog meer anderen?!? Er gaat werkelijk waar een wereld voor me open!!

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:09

Spruitjee schreef:
Happy16, ze ziet eruit als een kruising Holstein x Montebeliarde of Fleckvieh? Een schatje hoor :D

Ik weet niet welk ras ze is, als ik weer eens langs ga zal ik het vragen!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:24

Wat een mooie foto's weer ! <3 <3
Die in de alpen zijn ook echt schitterend...wow ! :wow: :wow: Die laatste is er echt ééntje om uit te vergroten en in de woonkamer te hangen !
Moet een heel karwei geweest zijn ook om die houten afspanningen te plaatsen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:09

MarjanB, dat ben ik helemaal met je eens :D Had het niet verwacht maar ben er wel blij mee :P

MissYvette4u, er zijn honderden rassen :) allemaal gefokt en gevormd naar omgeving en de wensen van mensen. Melkproductie, vleeskwaliteit, trekkracht, hittebestendig heid, karakter :)
http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_cattle_breeds

Pandora2, dat klopt! Ze hebben een stuk waar momenteel een nieuw hek geplaatst wordt. 30 meter lang maar toch al dik een dag bezig (wel een oud mannetje die dat doet ak hobby, maar toch). Als het eenmaal staat gaat het zo een jaar of 30 mee :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 00:45

Ik vind witruggen ook zo leuk, en hooglanders zijn altijd gaaf natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 03:10

Die zijn schitterend! Ik heb nog wel foto's van Witrikken, genomen tijdens een minireis naar Duitsland met de klas. Die zal ik later plaatsen als ik op de laptop zit. In dezelfde reis ook nog foto's genomen van een paar koeien die als hobby oo een bedrijf werden genomen, namelijk een witte galloway en een hooglander ^^

Ik kwan laatst het Franse ras Rouge Flamande tegen (niet mijn foto dit!), schitterend gekleurd :D

Afbeelding

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:46

Oww die zijn ook mooi zeg! Prachtige kleur inderdaad!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:19

Morgen is er weer een koeienkeuring die ik bezoeken ga :) Hier zal ik ook weer foto's maken, hoop alleen wel dat het weer beter is dan dat het vandaag was! (regen, zon, regen, harde regen, zon, regen :+ )

Hier de witte Galloway en haar Hooglandervriendinnetje:
Afbeelding
*Ze waren wel in een errug ruime conditie :P*

Afbeelding
Kopstudie witte Galloway :)

En nog twee verschillende witrikken. Op beide foto's kun je de witte rug zien. In Nederland heb je Holsteins met het witrik-gen, in Frankrijk hebben ze een ras die hier erg op lijkt, La Vosgienne :) Dit is een dubbeldoel ras. In Noorwegen (o.a. de Telemarksfe en Sidet trønder- og nordlandsfe) en Zweden (de Fjällko) zijn er ook nog een aantal zeldzame rassen die het witrik-gen bezitten.

Afbeelding

Afbeelding

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:30

Wat den geweldig topic ! Superleuk!

Wij hebben sinds twee weken 140 Jerseys, we melken ze. Ze zijn enorm leuk! Vriendelijk, bloednieuwsgierig en rustig. Kalfjes kruipen letterlijk op schoot als je erbij gaat zitten, haha!

We hadden eerst alleen Fleckvieh, welke we hielden om te kruisen met Belgische blauwe (zelf drie dekstieren) en daar mooi vlees uit te fokken.
Ook een erg leuk, mooi en vriendelijk ras! We hebben nu nog wen aantal van deze lopen, kalveren van dit jaar en vaarzen die in februari/maart kalf verwachten. Daarna gaan we geheel over op de jerseys.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:36

Da's een hele omschakelig Jaan, van vlees fleckvieh naar Jerseys melken. Hoe dat zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:48

Jaan81, dankje! Hebben jullie een nieuwe stal laten bouwen? Of zijn jullie van bedrijf gewisseld? Ik ben ook wel benieuwd naar hetzelfde als imd :)

Vandaag weer op een keuring geweest, dit keer een regionale. Zal morgen foto's posten, onder andere van het heerlijke weer! Dat welgeteld een uur of twee duurde en toen ging het regenen :7

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:19

Wat een leuk topic! Ik zit weliswaar niet in de koeien, dus verder dan wat pinken en vaarzen zijn gaat mijn kennis niet, maar vind het wel briljante dieren. Als kind ooit een knuffelstier gehad. Hij was weliswaar niet van mij maar van de buren, maar stond elke middag aan het hek om een aai te halen. Met wat ik nu weet zou ik denken dat het een Hereford kruising was. Bij de zorgboerderij bij mij in de buurt fokken ze die ook en daar leek hij toch wel heel veel op qua kop.

Die Jerseys zijn inderdaad wel heel lief om te zien met hun mooie ogen, en die stieren, wow!, machtig spul om te zien!

Leuk en leerzaam, ook door de input van andere koeienkenners, en erg benieuwd naar je nieuwe foto's!

(btw en off topic, zo slecht is een lumix niet hoor, heb er zelf ook zo één en alhoewel hij het qua kwaliteit en vooral mogelijkheden natuurlijk niet kan opnemen tegen mijn canon dslr doet ie het toch nog steeds best leuk)