Mijn egeltje eens ITP

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:00

Wat een enorm schattig egeltje heb jij, TS! :D Ik geniet van elke video en foto!

Mikkiej

Re: Mijn egeltje eens ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:15

Geweldig! Heb echt in een scheur gelegen om dat filmpje met die krekel :')

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:53

Wat naar dat Loki er niet meer is :'(

Maar deze is ook echt schattig vooral als hij boos kijkt :=
Dat filmpje met die krekel smak smak smak! heerlijk
Of dat snuffelen haha

Wat kost zn egeltje nu eigenlijk? door jou topic's met loki wou ik er ook altijd eentje maar de aanschaf prijs was dacht ik erg hoog en dat heeft me weerhouden

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:54

Ach gut wat ontzettend lief dat laatste filmpje <3
Ik ben echt fan!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 01:40

Verharen/stekelen ze eigenlijk ook?
En als zijn stekels ergens in prikken (bijv een belager) laat de stekel dan ook los? Of doen alleen stekelvarkens dat?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:18

Leuke filmpjes weer!
Helaas was ik net aan het ontbijten (ja ... uitstelgedrag dus vandaar laat ontbijt :o ) toen ik dat krekelfilmpje bekeek. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 11:55

quartel schreef:
Ow bah...beessie blijft gewoon super leuk <3 <3 <3

Toen hij zo in de cam ging snuffen vroeg ik me af hoe hij zou reageren op een spiegel...... :')

Niet, eigenlijk. Vraag me ook af of hij zichzelf wel echt ziet. Ze hebben nogal slechte ogen (nachtdieren) en doen veel meer op reuk en gehoor, dus in hoeverre hij echt ziet dat er een egel weerspiegeld wordt weet ik niet. Hij reageert er iig niet op.

Haha Victory-Boy lekker! :')

xSCWx schreef:
Verharen/stekelen ze eigenlijk ook?
En als zijn stekels ergens in prikken (bijv een belager) laat de stekel dan ook los? Of doen alleen stekelvarkens dat?

Dat doen alleen stekelvarkens. In principe zitten de stekels gewoon vast. Er valt er af en toe eentje uit maar dat is normaal, net als haar. Zijn er niet veel.
En verder 'verstekelen' ze een paar keer als ze klein zijn. Baby egels worden geboren met kleine stekeltjes die onder de huid liggen (beetje zielig voor de moeder anders :') ) en na een paar uur komen ze door. Dan zijn ze nog allemaal wit en zijn het er niet heel veel. In de loop der tijd vallen hun stekels uit en worden tegelijkertijd vervangen door nieuwe. Dit gebeurt een paar keer en meestal is rond de 12 weken de laatste verstekelronde en krijgen ze dan hun 'volwassen' stekels. Sommige verstekelen nog een keer licht als ze 6 maanden oud zijn maar daarna zijn ze er gelukkig klaar mee.
Je kunt je voorstellen dat dit best wel pijnlijk is, een beetje zoals het doorkomen van kiezen bij een baby en dat kan je vaak ook wel in hun gedrag merken. Het ziet er ook niet prettig uit, stekeltjes komen gewoon door de huid heen prikken. :(:)
Erg leuk ook voor de eigenaar die periode als je weer eens in een stekel staat.. of ze vindt in je bed.. #)

En wat is duur... ik vind ze niet heel duur. De prijzen verschillen, maar liggen over het algemeen meestal rond de 60 euro met uitschieters naar boven en naar beneden. De aanschafkosten van alle andere dingen erbij opgeteld zijn veel meer (hok, warmtelampen/thermometer etc). Met een beetje een goed hok erbij zit je dan al snel over de 200 euro heen.
De aanschaf is sowieso het duurst, het onderhoud valt imo wel mee. Ze eten ook niet erg veel dus je doet lang met je voer. Je moet er alleen wel veel tijd in (willen) steken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:07

Ik ben fan, wat een smekkerd met die krekel, en die egelburrito te leuk gewoon. 8-)
(ik wil er ook een, twee, een hele verzameling)

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:28

Oke ik ben verliefd <3 <3 <3

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:45

Oh wat een heerlijk(e) egel(tje?! dikkerdje := ) Die gezichtsuitdrukkingen ook, hij heeft duidelijk karakter!

En heb je je egels nou beiden IJslandse namen gegeven? :))

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 01:30

Meer filmpjes en foto's! :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 11:54

Gisteravond weer zo moeten lachen om 'm, ik was zijn voerbak aan het bijvullen en blijkbaar was hij daardoor wakker geworden. Toen ik het bakje terug wilde zetten trof ik hem zo aan:

Afbeelding

meneer bleef vrolijk zo liggen :')
Daarna was een van mijn kussens het slachtoffer.

@Dirndl het zijn namen uit de Noordse mythologie, ik heb een thema :Y)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:11

Die egel burrito _O- _O-
maar wat een geweldig beestje! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:14

Ik vinnum leuk <3
Wat een expressie op dat kleine koppie zeg :D
Vooral >;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:19

Wat een pitbull :D hij zet zijn tandjes graag overal in of niet?

Xannee100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:21

Ge-wel-dig diertje!!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:37

Hij is echt geweldig!! Dat bekkie! <3 Heerlijk!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:45

OH! Ik vind hem echt fantastisch!! Wat een gaaf dier, met ook nog eens karakter. En die uitdrukkingen van hem! :') Het lijkt net een hondje, zo met je sok en kussen aan de haal en dan ook gewoon niet willen loslaten. :') Ik ben fan. Hij is echt super leuk. :)

Wat heeft hij trouwens een mooie kooi! Kunnen ze hard bijten of pijn doen met je nagels? En die stekels, hoe pijnlijk is dat (nee ben absoluut niet nieuwsgierig!)?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 18:43

Wat leuk dat iedereen zo weg is van 'm :D het is ook wel een grappenmaker hoor :))

Lowara schreef:
Wat een pitbull :D hij zet zijn tandjes graag overal in of niet?

Ligt eraan, dat is dat self-anointing wat ze doen dan gaan ze eerst ergens op kauwen. Doen ze dus alleen bij dingen die nieuw zijn en/of sterk ruiken (voor hen dan, kan echt van alles zijn) dus het is niet dat hij overal in bijt. De een doet het ook meer dan de ander. Sommigen doen het bijna nooit. In dit geval was het wss de nieuwe gel/wax van mijn vriend wat hij rook op het kussen.

@MyHorseGirl ze kunnen vast wel hard bijten maar ik ben nog nooit gebeten. Mijn vriend wel, die had 2 van die puntjes in zijn arm staan :') maar hij beet hem niet om het bijten, maar omdat hij naar zeep rook. Als ze echt willen bijten kunnen ze je vast wel pijn doen. Geloof alleen niet dat ze het snel zullen doen, het zijn niet echt agressieve dieren (meer defensief, die stekels hè). Nagels stellen niks voor en die knip ik ook bij anders worden ze te lang. Stekels doen in principe geen pijn, tenzij hij ze recht overeind zet. Als ze dat doen dan kun je ze bijna niet oppakken met blote handen want dan is het best scherp. Komt als je een tamme egel hebt alleen weinig voor, ik heb er nooit problemen mee.
Er zijn ook gradaties in, compleet omhoog is het een grote prikkelbol en dan staan de stekels ook echt alle kanten op gericht. Een beetje omhoog kun je best vastpakken.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:15

Ik blijf die egels zò leuk vinden :') Iedere foto en video toverde een glimlach op m'n gezicht. Moest ook wel even lachen met die sok en dat hoofd dat ie op de matras laat poffen. Leuk dier! :j

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:53

Fiffill schreef:
Bedankt weer voor alle leuke reacties :D

@lovey_ou dit is een Ferret Nation en die snippers zijn Finacard. Wat voor kooi heb jij? :)

Een simpele cavia kooi met 2 verdiepingen :Y) Zag hem een keer staan voor 50 euro dus had hem direct meegenomen. Enige wat er dus aan verandert moet worden is dat de tralies wat kleiner gemaakt moet worden en bescherming om het trappetje zodat ze der niet hard van af vallen. Maar boven is het natuurlijk makkelijker warm te krijgen met een lamp als onder dus dat was voornamelijk het probleem :P

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:58

de foto's doen het niet bij mij :( de filmpjes gelukkig wel, wist helemaal niet dat egels ook wel als huisdieren gehouden werden, wel heel erg leuk!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 18:44

@lovey_ou heb je toevallig een foto? Ben nu wel benieuwd, klinkt goed!

Doen de foto's het weer? Ik kan ze wel gewoon zien?
Niet alle egelsoorten mag je houden als huisdier, deze zijn er speciaal voor gefokt. De wilde Europese egel mag je niet houden (die zijn ook een stuk groter)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:13

Fiffill schreef:
@lovey_ou heb je toevallig een foto? Ben nu wel benieuwd, klinkt goed!

Doen de foto's het weer? Ik kan ze wel gewoon zien?
Niet alle egelsoorten mag je houden als huisdier, deze zijn er speciaal voor gefokt. De wilde Europese egel mag je niet houden (die zijn ook een stuk groter)

waarom zijn de wilde europese egels niet houdbaar in een kooi/terrarium?

zijn die veel te agressief ofzo :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 21:21

Omdat het illegaal is en omdat het natuurlijk gewoon wilde dieren zijn. De witbuikegel die men als huisdier houdt is een hybride gefokt door de mens en bestaat dus niet eens echt zo in het wild :)
De grootooregel wordt ook wel als huisdier gehouden.
Er zijn ook wel mensen die Europese egels grootbrengen en vervolgens als huisdier aanhouden (al mag dat dus eigenlijk niet in de meeste landen) maar ik zou dat zelf nooit doen, het blijft een wild dier.
Ik weet ook niet of je dat wel moet willen, heb een paar keer geholpen bij een opvang en Europese egels maken echt overal een gigantische bende van :+