BABY! De nerts en haar vriendjes... van pup tot nu.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 18:34

@beert, bij fretten ook al ja?
Nou bij mijn zoektocht naar iemand die mn skunk zou kunnen ontklieren kreeg ik nooit het antwoord dat het niet mocht (slechte zaak hoor!) Dacht dat het ook wel legaal zou zijn.

Maar een skunk stinkt als ze zich bedreigd voelen dus de oplossing is om ze niet te bedreigen :7
Het is me twee keer mis gegaan. Eenmaal toen ze jong was en nog binnen woonde. Ze lag bij mij op de bank te slapen en ik pakte een zak chips en trok die los. Daar schrok ze enorm van en sproeide ze.
Mijn kleren waren na twee keer wassen nog niet volledig stank vrij :+ Maar die lucht viel nog mee aangezien ze niet volgroeid was.
Toen ze volwassen was en ze achter thuis los liep toen liet een stagiaire een broodje vallen (broodje was onderweg naar de pony's). Jillz sprong als een tijger op zijn prooi op het broodje, maar ook de duitse dog van ons had het op het broodje gemunt. Jillz wist dit tactisch op te lossen en sproeide naar de duitse dog.
Die arme hond hebben we 5 keer moeten wassen voordat hij weer naar binnen mocht :(:)

De geur is echt niet te harden en ontzettend misselijkmakend.
het gemene is dat als ik met haar speel dat ze wel eens "ieniemienie" scheetjes laat, ja dat is makkelijk winnen :')

Blacky94

Re: BABY! De nerts en haar vriendjes... van pup tot nu.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:50

Naja misschien komt het ook omdat ze 18.000 dieren hadden maar zeker met het overzetten sproeide ze bijna allemaal wel. Het is wel uit te zitten maar fijn is zeker anders. Aan mijn jas hangt na 10x wassen nog steeds een duf geurtje :')

Skunks zijn idd erger, toen ik nog in Canada zat kwam je ze geregeld dood op de weg tegen :')

Ik moet eerlijk zeggen dat ik, na aanleiding van het topic van Jillz, ook niet wist dat de handel voor stinkdieren zo groot was in NL en ook niet dat het verboden was klieren te verwijderen. Ik had wel gelezen dat mensen ze als huisdier houden maar wist niet dat het zo erg gesteld is..

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 19:07

@Blacky94 Ohja ik herinner me inderdaad dat de nertsen wel eens gestonken hebben toen ze nog wat jonger waren, maar ik ken de stank van Jillz dus die nertsen doen me dan niet zo veel :') Maar zelfs fretten hebben van die stinkklieren. De DA vertelde dat als ze fretten castereren en ze per ongeluk zo'n klier leegdrukken dat ze het benauwd krijgen in dat kleine operatie hokkie :P

Ohja skunks worden nog veel als huisdieren gehouden. Ik weet nog dat ik ooit een fret kocht bij een frettenfokkerij en die mevrouw had thuis in de woonkamer een skunk. Ze vertelde dat het ideale huisdieren waren en veel meer mensen skunks thuis hadden. De skunks zijn erg makkelijk aan te komen. Werden vaak gewoon op marktplaats aangeboden en je kon ze zo bij een "groothandel in exoten" ophalen. Ze worden met bosjes uit Amerika geïmporteerd naar NL. Je kunt ze in alle kleuren kopen (choco, zwart, albino, champagne). Dus je ziet bij wijze van een skunk bij iemand thuis en je wordt daar wild enthousiast van, je gaat naar een groothandel waar al die woelie woelie schattige kleine baby stinkertjes rondlopen en je kunt voor ongeveer 200 euro per stuk zo'n beestje meenemen.
De beste man zegt: voer maar hondenbrok en zo simpel is het. Thuis blijkt een skunk helemaal niet zo leuk te zijn, want ohja: het zijn nachtdieren. Overdag liggen ze onder je bank te ronken en 's nachts zetten ze je hele huis op zn kop. En zo komen die beestjes vaak terecht bij stichting aap. Zonde!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:15

Er is een lijst met toegestane medische ingrepen en ontklieren van marters staat er niet bij. Als het er niet op staat, is het dus verboden (ingrepenbesluit). De overheid is steeds terughoudender met ingrepen alleen ten behoeve van de eigenaar (zoals ook couperen van staarten en straks leewieken verboden is). Als je een ontklierde skunk hebt, moet je er een medische verklaring van de dierenarts bij hebben. Maar niemand die het controleert :-)

Ik ken ook iemand die gezellig drie skunks in huis houdt, maar ik geloof nooit dat het goed kan zijn. Tweekamer appartement met een tuintje en nog wat andere dieren. Als je skunks of nertsen wilt houden, dan buiten en alleen met voldoende kennis en ruimte :-)

Kans is ook groot dat stinkdieren straks niet meer toegestaan zijn om te houden als de positieflijst van kracht gaat en ze beoordeeld zijn.

Susanne100

Re: BABY! De nerts en haar vriendjes... van pup tot nu.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:32

Wat een mooie dieren! Ben benieuwd naar foto's van nu.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 22:00

@beert oke dus alleen met medische verklaring? Ik denk dat ik wel 5 DA's toen heb geraadpleegd en niemand die mij dat heeft verteld -O-

Tja ik vind het lastig oordelen of ze wel/niet gelukkig in huis zijn. Ik vind persoonlijk huissituaties geen geschikte omgeving voor exoten. Het is, vind ik, te druk voor ze. Mijn skunk kan gewoon lekker in haar hok haar rust nemen, dat is echt "haar" plekje.
En niet te vergeten, skunks zijn nachtdieren. In huis liggen ze overdag dus lekker te slapen terwijl wij mensen aan het "leven" zijn. Die arme beesten krijgen dus geen enkele rust in hun slaap. Dat is net zo irritant als dat wij 's nachts in bed liggen en mensen gaan stofzuigen, afwassen, praten, etc.
Toen ze nog thuis woonde had ik niet de indruk dat ze zich unhappy voelde, maar toen was ze nog jong en speels en leefde ze heel erg met mijn dag en nachtritme mee. Nu ze wat ouder is merk ik dat ze echt behoefte heeft aan een rustige omgeving. Dan zou zo'n klein huisje met drie honden te druk zijn.

En Baby die vond het binnen helemaal geweldig, alleen ik iets minder :P
Baby was een grote terrorist thuis, ze zag de woonkamer als één grote speeltuin. En aangezien nertsen lak hebben aan discipline was er ook geen houden aan }:)
In het hok buiten heb ik dit niet gezien, dat zou naar mijn idee betekenen dat ze in huis gewoon te veel prikkels krijgen. Ze moeten hun eigen plek hebben en hun eigen omgeving. Nertsen zijn ook heel territoriaal dus worden ook niet happy van bijvoorbeeld visite in huis. Met haar eigen plek ervaart ze veel meer rust.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:35

Tegen skunklucht is er 1 ding dat helpt: tomatensap. Nou ja, ammonia schijnt ook erbij te werken, maar ja, dat stinkt van zichzelf ook al. :P

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:30

Ah ja de geur, dat hoort er toch bij als je kiest voor een dergelijkhuisdier. Onze fretten hadden ook hun geur. Dat rook je ook wel in je kleren, is gewoon hun huidvet. maar als je alles goed schoon houd (hok poetsen, dekentjes wassen) was het bst te doen. behalve als ze sproeiden. Maargoed, ik heb nu een hond en als die een scheet laat %)

Dat slapen voor dood konden mijn fretten ook, en dan moeilijk wakker worden. Dacht je echt dat ze dood waren. Helemaal slap enzo. Geweldig.

Super leuke foto's hoor. En leuk om dit zo te zien.