super schattige baby kamelen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:45

Wat zijn ze leuk!!!
Jij hebt wel een hele gave baan!

Ik blijf dit ook volgen, schattig en super informatief. *\o/*

hoe is het met Hilde??

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 22:20

Even een hilde update (dalijk komen de vragen)

ze zit ons mooi voor de gek te houden! ze ploft overal maar neer en begint dan om languit te trappelen, staat dan weer op, freet wat en herhaald dit de hele dag door.
aangezien ik het er helemaal niet op heb ligt ze nu in het eerste vak met de webcam op haar toet.
daarnet alles nog maar eens dik opgestrooid en een berg hooi voor haar neus gelegd (aan de verzorging kan het niet meer liggen)

ik blijf haar vannacht volgen en bij twijfel spring ik in de auto of bel ik de buurman.

vannochtend:
Afbeelding

vanmiddag en vanavond:
Afbeelding
Afbeelding

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 22:44

ik heb geprobeerd jullie vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, heb ik er een overgeslagen dan hoor ik het wel haha:

@christy_94 Is dit bij kamelenmelkerij smits?
Ja dit is inderdaad bij kamelenmelkerij smits

@ladybird. hoe ben je zo aan deze baan gekomen?
ik heb naast mijn school altijd in de veehouderij gewerkt (koeien en varkens) toen ik bijna afgestudeerd was wilde ik wat ''meer/volwasseners'' en kreeg een goede kantoorbaan. ik mocht ook naar veehouderijen in denemarken en engeland. Voor een kantoorbaan had ik het enorm getroffen maar toch was ik er helemaal niet gelukkig en ging verder kijken. toen trof ik deze vacature op agriwerker.nl. toen ik langs kwam en mee had gemolken (stiekem een ''kamelen de baas'' test had gekregen) was ik eigenlijk gelijk aangenomen. helaas betreft het op dit moment maar 20 uur dus ben ik er zzp omheen gaan werken. moet zeggen dat dit alles boven verwachting uit pakt en zit nu helemaal op mijn plek. werk met alle mogelijke dieren en mijn hond mits mag overal mee naartoe. zo zijn we dus de hele dag bij elkaar (was mijn voorwaarde voor een pup omdat ik op een appartement woon)

@ NathalietjeB misschien stomme vraag maar kunnen ze eigenlijk ook spugen zoals lama,s??
hoe oud word zo een kameel eigenlijk?
smaakt de melk net zoals een koe of anders?? lijkt me wel intressant om dat eens te proeven.
ja kamelen kunnen spugen en dat schijnt vreselijk te stinken. Dit kan ik mij wel voorstellen want ze stinken zoiezo gruwelijk uit hun bekkie. gelukkig heb ik het bij kamelen nog nooit gezien en ze doen het ook alleen uit ECHTE nood. ik ben wel een keer onder gespugd door een niet tamme alpaca op mijn vorige werk. dat stinkt, prikt en is echt super smerig. (en die is 3x zo klein als een kameel). Kamelenmelk heeft een andere nasmaak dan koemelk en paardenmelk. omdat er geen caseine in zit is het ook erg geschikt voor mensen met koemelk allergie. dit zorgt er dan wel weer voor dat er geen kaas van gemaakt kan worden.

@hopke89: Ik ben ook wel benieuwd welke leeftijd een kameel kan halen.
officeel is het 20 - 45 jaar ik zeg altijd een beetje hetzelfde als een paard.
verder zijn ze pas vanaf 4 a 5 jr aan de melk dus tot die tijd kosten ze eigenlijk alleen maar geld.
daarbij komt nog dat ze maar gemiddeld 6 liter per dag geven, zo komt de hoge melkprijs weer tot stand.

@keshia. 15 Februari is er een extra kamelensafari/kijkdag. via de website kun je informatie vinden en de volgende kijkdagen.
kaarten zijn ook via de website te bestellen (dit ivm de activiteiten) http://www.kamelenmelk.nl

@Boompje1985: uierontsteking bij kamelen is vrij zeldzaam wij hebben het eigenlijk nooit. dit voorkom je door het kalf 2x daags of heel de dag door bij de moeder te laten lopen. kamelen kun je namelijk melken maar hun natuur houd altijd wat liters achter voor het kalf. zou je het kalf er dus niet bijzetten dan blijft de ''rest'' melk in het uier en zo ontstaat uierontsteking. ;)

@Ruga Rijden jullie er ook mee?
echt rijden niet, erop zitten om te voelen hoe dat zit wel. dit vanwege veiligheid en gebrek aan zadel. we hebben een stuk of 6 kamelen die hier geschikt voor zijn (en op getraind zijn)

ChristyT

Re: super schattige baby kamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:46

dacht het al te zien aan de foto's! wij zijn hier 2 maand? geleden op excursie geweest! Echt onwijs leuke excursie gehad. mochten ook op de kamelen zitten! :)

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 22:48

leuk om te horen! we krijgen ontzettend veel groepen. meestal spring ik alleen bij als het druk is. ik ben namelijk meer in de stal met de kamelen bezig. zo probeer ik uit te vinden hoe we het beste de melkproductie kunnen verhogen en de melkgift lijsten ontwerp ik zelf. zo hopen we meer inzicht in de dieren, productie en gezondheid te krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:54

Maar het bedrijf 'leeft' niet alleen van de melk maar de cursussen, rondleidingen ed leveren ook zeker wel de helft van de inkomsten of niet?

Wat gebeurd er met de kalveren, worden die verkocht of blijven de meisjes tot ze 5 zijn?

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 23:05

de meiden blijven en de mannen gaan meestal naar buitenland of kinderboerderijen/ parken.
mochten het er teveel worden ten opzichte van de bewegingsruimte dan word er geselecteerd op karakter en melkprestatie van de moeder.

momenteel leeft het bedrijf meer van de toerisme dan van de melk. op dit moment moeten er heel wat dieren kalveren dus ligt de piek wat later in het jaar. voor ons zijn de maanden nov t/m febr het rustigst qua melken. plus dat de melkstal veranderd is wat veel melk heeft gekost

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 01:13

Staan die kalveren dan die 5 jaar gewoon daar op stal of gaan ze naar een soort opfok?
En lopen de kamelen met mooi weer ook buiten? (eten ze uberhaupt gras?)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 01:41

Ik kan het helaas niet zien de cams, kan ook iets niet instaleren en krijg ook een wachtwoord

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 06:03

anneliesdj schreef:
Staan die kalveren dan die 5 jaar gewoon daar op stal of gaan ze naar een soort opfok?
En lopen de kamelen met mooi weer ook buiten? (eten ze uberhaupt gras?)

we hebben een puberstal :D
met mooi weer gaan ze lekker het land op. ze hebben alleen wel een schijt hekel aan regen.
kamelen eten gras en maken kuiltjes in de wei om daar een stof en modderbad van te maken.
ze geven wel minder melk als ze de wei in zijn geweest want dan is de voeropname een stuk minder.

ps stomme hilde heeft nog steeds niets. dalijk de dierenarts bellen (als hij wakker is) om zeker te zijn dat het geen stuit ofzo is.

@ franka, wat jammer. er zit geen wachtwoord op dus misschien een instellingsfoutje.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 06:36

Wat leuk jouw uitleg enzo over de kamelen. Ik hoop dat Hilde snel bevalt. Succes en sterkte! Ik ga s op jullie site kijken.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:07

Ik kan ook niet op de webcam komen. ;(

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 09:13

Misschien via Kamelenmelk.nl en dan via "algemeen" naar "live in de stal"

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:07

Help je mee me tde trainingen ?

Op die kameel dat op mijn werk kwam te staan heb ik ook eventjes gezeten. Vreemd als die zijn hoofd naar jou draait en je aankijkt terwijl je erop zit B-)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:24

Hey leuk om te zien. Ik ben er pas geweest met mijn nichtje. Ook de melk geproeft. Is net koeienmelk. Paardenmelk is veel wateriger. Wij mochten ook de baby kameeltjes de fles geven.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:26

Ah wat super schattig!! Waar staat deze melkerij ergens eigenlijk?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:16

Heike schreef:
Hey leuk om te zien. Ik ben er pas geweest met mijn nichtje. Ook de melk geproeft. Is net koeienmelk. Paardenmelk is veel wateriger. Wij mochten ook de baby kameeltjes de fles geven.

Da's een goeie. Als ik weer eens bij jou aan kom waaien kunnen we mooi gaan kijken :)) .

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:10

Wat een geweldig werk heb jij, ben jaloers!

het zou me niks verbazen als de kleine van Hilde niet goed ligt, haar gedrag wijst daar wel op.

ik wil dit voorjaar zeker een keer komen kijken bij jullie :j

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:28

Wat ontzettend leuk, lijkt me echt geweldig om elke dag met ze te werken! Ik ben ook wel een beetje jaloers! :D

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:38

Wat leuk! :)
Echt een baantje om jaloers op te zijn! :D
Laatst bijgewerkt door BobbieLover op 08-02-13 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:41

Wat een schatjes!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:51

Wat een leuk overzicht zeg! Bijzondere baan heb je, erg leuk!
en een prachtige naam voor de babykameel :P

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:01

Hoe istie nu met Hilda?

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:46

Wat super leuk, wist niet eens dat dit echt bestond ! :')

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 18:12

spatter schreef:
Wat een geweldig werk heb jij, ben jaloers!

het zou me niks verbazen als de kleine van Hilde niet goed ligt, haar gedrag wijst daar wel op.

ik wil dit voorjaar zeker een keer komen kijken bij jullie :j

Ja dat gevoel had ik ook. De da is vanmiddag geweest maar die was er bang van dus naar mijn idee riep ie maar wat.
Hij zei dat hij geen slag in de baarmoeder kon voelen. Toen werd ze een beetje pissig en ramde wat hekken kapot toen zei de da dat ik haar zelf wel kon behandelen haha.
Dus zelf maar wat calcium toegediend om haar te helpen. Verwachting is binnen 2 dgn een kalf
Al ga ik iets meer van mijn eigen gevoel uit aangezien hij niet eens zijn volledige hans erin had haha.
We zien het wel!