Annelies Dash, het konijn met het slechtste karakter ooit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Annelies Dash, het konijn met het slechtste karakter ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:39

Dat is ook meer een beweging hier op Bokt heb ik het idee. Ja, dat en dat ik met veel diergeneeskundestudenten optrek natuurlijk, en dus ook dierenartsen. ;)

Mijn docent bijzondere huisdieren, waar konijnen onder vallen (hij is ook op tv geweest met Dieren op Spreekuur trouwens), zegt altijd dat je nog beter kunt riskeren dat ze ziek van elkaar worden dan dat je ze geen maatje geeft. Liever dood dan alleen, zeg maar. :=

Maar ja buiten Bokt kom ik vaak nog erg veel onwetendheid tegen. Vooral in dierenwinkels, of mensen die ze van dierenwinkels hebben gehaald. Dat moet beter.
Blijkbaar hoef je er geen vergunning voor te hebben, dierenwinkel zijnde, behalve een gewone winkelvergunning ofzo.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 21:52

Nemurin schreef:
Dat is ook meer een beweging hier op Bokt heb ik het idee. Ja, dat en dat ik met veel diergeneeskundestudenten optrek natuurlijk, en dus ook dierenartsen. ;)

Mijn docent bijzondere huisdieren, waar konijnen onder vallen (hij is ook op tv geweest met Dieren op Spreekuur trouwens), zegt altijd dat je nog beter kunt riskeren dat ze ziek van elkaar worden dan dat je ze geen maatje geeft. Liever dood dan alleen, zeg maar. :=

Maar ja buiten Bokt kom ik vaak nog erg veel onwetendheid tegen. Vooral in dierenwinkels, of mensen die ze van dierenwinkels hebben gehaald. Dat moet beter.
Blijkbaar hoef je er geen vergunning voor te hebben, dierenwinkel zijnde, behalve een gewone winkelvergunning ofzo.

Pfoe ik haat dierenwinkels. Als ik er kom loop ik altijd wel met een dier naar buiten..
Heb altijd zoveel medelijden met die dieren!

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:16

Nemurin schreef:

Ik ben wel nieuwschierig welke jij hebt van dieren op spreekuur :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:21

SunxLove schreef:
Nemurin schreef:

Er was één dierenarts van de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht met een grote bos zwarte krullen. Die geeft ook gewoon les. ;)
En als je er voor een consult komt krijg je ook nog les. _O-

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:24

Nemurin schreef:
SunxLove schreef:

Er was één dierenarts van de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht met een grote bos zwarte krullen. Die geeft ook gewoon les. ;)
En als je er voor een consult komt krijg je ook nog les. _O-

Ahw jammer, die kan ik me niet meer herinneren.
Haha handig toch!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:57

Ze zijn geloof ik weer bezig met opnames maar dat weet ik niet zeker. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:13

Cryssie schreef:
Ik zal nu ook wel aanvallende eacties krijgen maargoed, ik ga het toch neerzetten.

Mijn konijn deed dit precies hetzelfde toen ze 6 maanden was. MAATJE zat ook in de kooi. Ze waren dus samen. Ik hoefde mijn hand maar in de kooi te doen en ze beet, gromde, krapte noem maar op. Ik ben naar de DA gegaan en heb haar gesteriliseerd. DA gaf me weinig kans qua gedrag. Het heeft gewerkt, want het is een schatje geworden naar mij en haar mannetje!
Wie weet dat een optie.

Even over het maatje wel of niet: Dit vrouwtje is nu een jaar alleen. Mannetje is vorig jaar overleden. Ze moet geen konijn meer om haar heen. Heb toen maar een knuffel erbij gezet, maar die wil je nu niet zien hoe die eruit ziet. Dus het zegt helemaal niets. Konijnen kunnen alleen.

Ik ben ervan overtuigd dat sommige konijnen zich happier alleen voelen, dan met de verkeerde partner. Ik ben geïnteresseerd in gedragswetenschappen en het gedrag van het huiskonijn interesseert mij in het bijzonder, juist omdat men nog maar heel kort bezig is dat uit te pluizen.

Naar mijn mening, is naast de behoefte aan aandacht van een soortgenoot, een andere factor buitengewoon belangrijk voor een konijn: behoefte aan een territorium. En dat territorium is zó belangrijk voor veel konijnen, dat ik het sterke vermoeden heb dat dat in bepaalde gevallen zwaarder weegt dan de behoefte aan een opgedrongen maatje.
Dit zien we ook bij andere, als sociaal bekend staande diersoorten.
Vreemd trouwens dat geen enkel konijn niet zonder soortgenoot zouden kunnnen, maar tegen hondeneigenaren wordt nooit gezegd dat hun hond niet zonder maatje kan... ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:19

Er zullen best konijnen zijn die liever solitair zitten, maar het wordt imo teveel als excuus gebruikt.
Of het dier is al te lang alleen geweest en accepteert daarom geen andere konijnen meer (of in mijn geval vogels). Dat kan ook nog, maar ook dat komt doordat iemand het alleen gehouden heeft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:53

@Cayenne, ik vind inderdaad dat mensen niet vantevoren al kunnen zeggen dat hun konijn geen soortgenoot nodig heeft, een konijn vantevoren al veroordelen tot 14 eenzame jaren gaat me te ver.

Voor mijn eigen konijn heb ik besloten dat ik een koppeling alleen nog maar als acceptabel beschouw als mijn konijn dat andere konijn ècht leuk vindt. Graag of niet dus, ik pik geen verhaaltjes meer als "maar met een paar weekjes/maandjes komt het wel goed." Als mijn konijn een nieuw konijn niet duidelijk GRAAG om zich heen heeft, of tenminste geïnteresseerd is in dat dier, gaat het niet door.

Overigens wil ik experimenteren met een geur-koppeling: voor je de dieren bij elkaar plaatst de dieren aan elkaars lucht laten wennen, bijvoorbeeld door wat haar/nestmateriaal van het andere dier in het hok/de ren te leggen.
Bij gerbils en ratten is dat een logische stap.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:56

Honden richten zich veel meer op de mens dan konijnen Zoolgangster, al zou ik me wel kunnen voorstellen dat een hond ook graag een maatje heeft. Echter vervult die de behoefte aan een roedel al bijna meteen met het gezin waar hij in terecht komt.
Een konijn kan vanwege gedragsverschillen dat niet doen.

Ik ken ook een konijn dat solitair net zo goed in een hoekje gedrukt zit als wanneer hij een maatje had (mijn eigen konijn was een tijdje zijn maatje) maar ging zich daarna wel heel subtiel net iets levendiger gedragen, ook al was mijn konijn al overleden.

Zijn baasjes hebben waarschijnlijk geen stappen meer ondernomen hem een maatje te geven, helaas. Maar ja als hij hetzelfde getraumatiseerde gedrag blijft vertonen zie ik ook weinig hoop voor hem. :n
Hij heeft inderdaad al 5 jaar alleen gezeten hiervoor.

Overigens is het een GOED teken als een konijn een nieuw konijn in eerste instantie negeert. Als het nieuwsgierig komt kijken is natuurlijk helemaal mooi, maar zolang het konijn niet BAM op het nieuwe konijn knalt zal er weinig mis zijn.
Ik heb mijn vrij agressieve voedster bij introductie van bovenstaand mannetje zien veranderen in een lief, zorgzaam en vooral voorzichtig konijn. Blijkbaar zag zij ook dat ie overduidelijk niet spoorde... :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:19

Zoolgangster schreef:
Voor mijn eigen konijn heb ik besloten dat ik een koppeling alleen nog maar als acceptabel beschouw als mijn konijn dat andere konijn ècht leuk vindt. Graag of niet dus, ik pik geen verhaaltjes meer als "maar met een paar weekjes/maandjes komt het wel goed." Als mijn konijn een nieuw konijn niet duidelijk GRAAG om zich heen heeft, of tenminste geïnteresseerd is in dat dier, gaat het niet door.

Dit vind ik erg raar. Dat wat jij wil is abnormaal. Bij een koppeling is het konijn vaak niet eens geinteresseerd of zitten ze gewoon hartstikke te vechten. Dat is normaal. Dat wat jij als acceptabel beschouwt dat is gewoon niet normaal. En jij bent geïnteresseerd in gedragswetenschappen en het gedrag van een konijn..

Je moet oppassen met wat je zomaar op internet plaatst. Er zijn leken die door dit soort posts te lezen denken dat de koppeling niet lukt of denken dat hun konijn geen maatje wilt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:23

Geryon, over oppassen gesproken... hoewel je een heel goed punt hebt, ben je nu erg beledigend en respectloos over aan het komen. Als je dat zo bedoelt, erg jammer, en als je dat niet zo bedoelt, dan weet je bij deze dat het wel zo overkomt. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:43

Als ik zo over kom, sorry. Dat bedoel ik uiteraard niet, bedankt voor de melding!

Met het 'wat jij wilt is niet normaal' bedoel ik dat het doel van de koppeling niet normaal in ''het leven van konijnen'' is. Trouwens. Dat kan wat raar overkomen zoals hoe ik het geschreven heb.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:53

Ik dacht al, ik ben je in andere topics ook wel gewend en ik heb hetzelfde probleem als jij (gehad) Geryon... ben ook een botterik die niet altijd helemaal uit d'r woorden komt. _O-

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:23

Ik zie dat je genoeg tips hebt gekregen voor het koppelen. Ik wou alleen nog even toevoegen dat wortelen helemaal niet zo gezond zijn voor konijnen, er zitten veel suikers in en dergelijke.
Ik geef zelden een worteltje of een appeltje, omdat dat blijkbaar niet goed is.
Wel geef ik witloof, selder, kleine beetjes sla of spinazie (kunnen ze diarree van krijgen), venkel, rapen, broccoli,... wel goed opbouwen en nagaan hoeveel jouw konijn kan hebben zonder diarree te krijgen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:29

Sla en spinazie zijn inderdaad erg vochtig.
Ik heb mijn konijnen altijd op wortels groot gebracht (heel vroeger), maar mijn oudere konijnen bleken er ineens niet meer zo'n trek in te hebben.

Overigens ben ik heel erg voor variatie, ook om bovenstaande reden.
Broccoli doet het altijd heel goed!
Witlof ook, maar ook hier uitkijken omdat het een best vochtige groente kan zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:35

Kijk, ik weet dat konijnen nèt doen alsof ze niet geïnteresseerd zijn tijdens een allereerste kennismaking. En dat is ok, maar ik heb het dus over een stap verder, het andere konijn toonde wel interesse in mijn konijn, en mijn konijn zag het gewoon niet zitten... liep weg, wilde zich verstoppen en je kon merken dat het ècht geen contact wilde. Terwijl er ook koppels zijn waarbij het vanaf het begin rustig verloopt.

Over honden: dat honden zich roedelgenoot wanen van mensen, heeft met de verder gevorderde domesticatie te maken... (Behalve bij sommige rassen zoals bepaalde jachthonden die in roedels gehouden worden, die houd je beter niet alleen.)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:38

Over de honden: ja, dat klopt. Maar dan is het nog wel zo. :) Waar het door komt maakt dan niet uit.
Ik heb als keuzevak gedrag en de evolutie ervan gehad. ;)

Hoe lang heb je gewacht terwijl je konijn zich probeerde te verstoppen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:31

Nemurin schreef:
Ik dacht al, ik ben je in andere topics ook wel gewend en ik heb hetzelfde probleem als jij (gehad) Geryon... ben ook een botterik die niet altijd helemaal uit d'r woorden komt. _O-

Dat probleem heb ik gewoon áltijd :') En dat terwijl ik er al probeer aan te werken!

Zoolgangster schreef:
Kijk, ik weet dat konijnen nèt doen alsof ze niet geïnteresseerd zijn tijdens een allereerste kennismaking. En dat is ok, maar ik heb het dus over een stap verder, het andere konijn toonde wel interesse in mijn konijn, en mijn konijn zag het gewoon niet zitten... liep weg, wilde zich verstoppen en je kon merken dat het ècht geen contact wilde. Terwijl er ook koppels zijn waarbij het vanaf het begin rustig verloopt.

Over honden: dat honden zich roedelgenoot wanen van mensen, heeft met de verder gevorderde domesticatie te maken... (Behalve bij sommige rassen zoals bepaalde jachthonden die in roedels gehouden worden, die houd je beter niet alleen.)

Maar hierin vergis je je dus. Je zegt dat je zag dat het konijn écht geen contact wilde. Daar kan jij niet echt over oordelen. Sommige konijnen zijn wat banger, wat minder sociaal :+ of juist agressiever.

Hier ook eentje die constant helemaal in elkaar ging duiken tijdens koppelingen en van ze weg ging rennen. Zij moest heel erg wennen aan een nieuw konijn, maar na een paar weekjes dikke vrienden hoor!

Ik wil hiermee zeggen dat je niet zomaar kan zeggen dat het konijn geen contact wilt. Dat wat jouw konijn deed, doen heel veel konijnen en dat is ook iets 'normaals' bij een koppeling. :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:35

Ooit krijg je het voor elkaar hoor Geryon, ik dacht ook mijn leven lang een botterik te blijven. ;)

Overigens is zeggen dat je konijn geen contact wilt ook wel te benoemen als "antropomorfiseren". Je kunt nooit zeggen wat een dier wil. Alleen wat het via zijn gedrag aangeeft misschien te willen.

(Zoals ik heus wel snap dat als een beest zit te bedelen dat ie meer eten wil. :') )

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:32

Wat ik jammer vind is dat sommige mensen zeggen dat hun konijn te dominant is voor een maatje. Dominantie zegt iets over verhoudingen, het is geen karaktereigenschap. Het slaat echt nergens op om een dier dat alleen zit dominant te noemen. Jij kunt toch ook niet bazig zijn in je eentje? Bovendien houden konijnen zich niet aan mensenlogica wat betreft dominantie. Als konijn A dominant is over konijn B en konijn B dominant is over konijn C wil dat niet zeggen dat A ook dominant is over C, zelfs niet als ze bij elkaar in één groep zitten. Of het klikt tussen twee konijnen kun je pas zeggen als je het hebt geprobeerd. Met veel ruimte en wat geduld kom je meestal een heel eind. Mijn ervaring is dat konijnen met ongeveer hetzelfde karakter vaak goed bij elkaar passen. Bij mij zitten juist alle konijnen met een fel karakter (sommige mensen zouden ze onterecht dominant noemen) bij elkaar en dat gaat super, want ze begrijpen elkaar. Daarnaast heb ik nog een groep met rustigere konijnen en sinds kort een koppeltje bestaande uit een 'kneusje' :(:) en een maatje. Allemaal vinden ze elkaar leuker dan mij en ik zou niet anders willen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:27

Diaz schreef:
Nou nee hoor..
Ik heb ooit een konijn overgenomen van een vriendin van me..
Die heette Scooter, omdat dat beest gromde :') Hij viel aan, en beet.
Je moest letterlijk het voer door de tralies laten vallen..

Andere konijnen viel ze ook aan. Het was een drama-beest.. en op haar 8e hebben we haar los gelaten in de duinen op aanraden van de dierenarts..

Dat vind ik echt diep en diep triest...

Ts ik stuur je een pb.. ;)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 21:14

Feria schreef:
Ik zie dat je genoeg tips hebt gekregen voor het koppelen. Ik wou alleen nog even toevoegen dat wortelen helemaal niet zo gezond zijn voor konijnen, er zitten veel suikers in en dergelijke.
Wel geef ik witloof, selder, kleine beetjes sla of spinazie (kunnen ze diarree van krijgen), venkel, rapen, broccoli,... wel goed opbouwen en nagaan hoeveel jouw konijn kan hebben zonder diarree te krijgen.

Mama koopt altijd wortelen voor haar, kan ze perfect hebben. ze eet ze ook altijd volledig op. De momenten dat ze geen eten dat niet geschikt is voor haar krijgt, stopt de diarree ook. Maar leg maar es uit aan mama dat die ijs/kaas/koekjes echt niet goed zijn, ookal springt ze al op je schoot als ze het nog maar ruikt..

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:20

TeckTonie schreef:
Feria schreef:

Mama koopt altijd wortelen voor haar, kan ze perfect hebben. ze eet ze ook altijd volledig op. De momenten dat ze geen eten dat niet geschikt is voor haar krijgt, stopt de diarree ook. Maar leg maar es uit aan mama dat die ijs/kaas/koekjes echt niet goed zijn, ookal springt ze al op je schoot als ze het nog maar ruikt..

Vind je het gek dat ze dan diaree krijgt!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:28

@Geryon en Nemurin: Ik zeg NIET dat mijn konijn GEEN ENKEL maatje wil, hij wilde alleen heel duidelijk dàt bepaalde konijn niet, en dat heeft ie akelig goed laten merken in de daarop volgende paar maanden.