Mijn skinny (naakt) cavia!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Mijn skinny (naakt) cavia!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:50

Het is niet mijn type cavia maar zielig zijn ze over het algemeen niet. Dat ze anders zijn qua karakter verbaasd me niet, dergelijke dieren zijn over het algemeen heel veel in handen en juist degene met het prettigste karakter wordt mee gefokt, doordat ze dus relatief veel in handen zijn. Ook zijn ze voor broodfokkers minder aantrekkelijk door grotere uitval en hogere verzorging.
Langharige knaagdieren hoeven niet zielig te zijn, mits de vacht voldoende kort gehouden wordt en goed bijgehouden wordt met kammen. Een zeer lange vacht, zoals gewenst op tentoonstellingen zit de cavia zelf vaak in de weg, zelfs als het netjes bijgehouden wordt met kammen en wassen. Maar bij niet-showdieren kan je ze gewoon kortknippen en dan is het weinig werk en geen belasting voor de cavia (lengte tot maximaal enkele centimeters onder de cavia).
Zelf heb ik alleen een halflangharige cavia gehad, hoefde niet gekamd te worden maar die heb ik in de zomer wel geknipt doordat het vele haar veroorzaakte dat ze het veel te warm had. Na de knipbeurt was ze aanzienlijk levenderiger (helaas leeft ze niet meer doordat er een marter-achtige in het buitenverblijf is doorgedrongen).

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 14:20

Laptopmuis; Het karakter van caviarassen verschilt absoluut. Bij sommige rassen zelfs extreem.

Pinuts; Ze heeft het asboluut niet koud. Ik voel meerdere keren per dag aan haar oren en kijk hoe ze zich gedraagd, maar ze heeft elke keer warme oortjes en loopt gewoon door het hok, gaat er languit bij liggen, eet wat hooi etc. Maargoed we houden dan ook voor haar 24/7 de verwarming aan, zodat ze het ook absoluut niet koud kan krijgen. Van zaagsel en hooi heeft ze geen last, daar loopt ze gewoon overheen en gaat er ook lekker in liggen, haar huid beschadigd er ook niet door. Geur van de vacht lijkt geen probleem te zijn, de andere cavia's reageerden en reageren heel normaal op haar :j
Haar tastharen zijn wat korter dan normaal, maar daar heeft ze ook geen problemen mee, ze gedraagd zich als een normale gezonde cavia en leeft ook als een gewone cavia in de groep. Ze mag alleen niet te koud komen te zitten, haar huid moet verzorgd worden en ze mag niet naar buiten toe. Nouja als het echt lekker warm is, dan mag ze gewoon de ren in, maar dan moet ze vantevoren ingesmeerd worden met zonnebrandcreme.

En ze vind het totaal niet erg dat ze ingesmeerd moet worden met creme hoor, ze vind het heerlijk. Als ik haar op schoot neem en in smeer, dan valt ze gewoon in slaap omdat ze het zo fijn vind :z

Heb gisteren een filmpje gemaakt van haar in haar hok, ben hem nu aan het uploaden en zal hem zo plaatsen :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 14:58

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:06

Wat geweldig schattig toch <3

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:08

Wat een mormel! :')
Ik vind het fantastisch _/-\o_

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:15

in dat filmpje kun je echt goed zien hoe ze er nu precies uitziet, echt een hele leuke cavia,

altijd grappig om een dier zonder haar te zien :P

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:20

Wat een leuk diertje is het, ook op film, ik ben helemaal fan!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:26

he bah wat een lelijk beest :') maar wel leuk hoor! :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:51

Sophie_midas schreef:
Vind sommige dingen hier wel wat ver gaan. Nu zijn langharige cavia's ineens ook zielig? En langharige katten/honden dan? Die ook?

Ik heb hier twee langharige cavia's zitten (en drie kortharen) en heb niet het idee dat hun leven nou zo slecht is omdat ze een lange vacht hebben. Kammen hoeft echt niet dagelijks, ik doe het 1 keer per week en is binnen 30 sec. klaar. Ze hebben nooit klittten...

Ik vind een naaktcavia niet 'zielig'.. Als hij/zij gewoon goed verzorgd wordt en vooral niet te koud zit... wat maakt het dan uit?

Een dier waarbij het haar zo lang wordt dat het over de grond mee gesleept wordt vind ik ook niks. :n

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:40

ts: vind het leuk dat je gewoon normaal antwoord geeft, want voor hetzelfde geld was je mijn gezeur allang beu:P Ik vind het echt een leuk diertje om te zien, en elk ras van de cavia heeft idd een ander karakter, daarom was ik nieuwsgierig:) Ik ben het nog steeds niet eens om deze dieren te kopen, maar ik geloof dat je er zeker goed voor zorgt. En idd langharige cavia's zijn net zo goed triest als ze niet verzorgt worden.. maar als je die goed bijhoudt is er niks mis mee.. deze cavia's missen echt iets.. een vacht, en je kan mij nooit vertellen dat dat niet zo erg is.. Ziet er overigens wel heel erg opgewekt uit:)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:55

Ik vind het precies een spaarvarkentje maar dan zonder gleuf :D

Maar wel een bijzonder beestje, ik had er tot 10 minuten geleden nog nooit van gehoord! En zo te zien vermaakt ze zich prima bij jullie thuis :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:01

Dat heb ik nog nooit gezien :D Lijkt idd net een biggetje!

Wel handig voor mensen die cavia's eten, zoals in Peru, deze kan bijna zo de pan in. :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:04

Ik vind haarloze dieren altijd apart, maar skinny cavia's spannen voor mij toch wel de kroon. Blijft er maf uit zien. TS veel plezier met je beestje :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:25

Ahhhh wat een schatje, een supersnelle-mini-huiskamer-big
Ik vind cavia's nooit zó, maar deze vind ik wel leuk!
(ik had er ook nog nooit van gehoord)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:37

Wat leuk om te zien, heeft wat weg van een mini varkentje ! Maar heel veel plezier met het diertje, ik heb er zelf verder niks mee. Vreemd genoeg vind ik het nogal griezelig, omdat ik ben gewend dat ze haar hebben :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:39

Ohh wat lief! <3 Het eerste wat ik denk is: 'voelen?' :')

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:40

Leuk mini varken :D Is heel wat anders dan mijn krullencaafs!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 02:27

Wat bijzonder! Dat heb ik nog nooit gezien.

Ik weet ook niet zeker of ik het mooi vind, maar het heeft wel iets schattigs :+ veel plezier ermee!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:14

Ieeeh ! Ik ben het wel eens met Diaz, het is wel echt een mormel :+
Al heeft het ook wat schattigs :=

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:20

Yunaa schreef:
Wat leuk om te zien, heeft wat weg van een mini varkentje ! Maar heel veel plezier met het diertje, ik heb er zelf verder niks mee. Vreemd genoeg vind ik het nogal griezelig, omdat ik ben gewend dat ze haar hebben :D

Hier ga ik in mee :D!

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:29

Woeet wat een monster _O-
Hij is ook zo glanzend op dat filmpje :') 't Is net een biggetje! Ben toch blij dat al onze cavia's gewoon haar hadden.

En ik heb echt plat gelegen om sommige reacties hier :')

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:39

Was ik net gewend aan de twee Sphynx katten van mijn oom, kom ik dit topic tegen! :=

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:44

Omg ik schrok serieus.
Heel leuk maar niks voor mij.
Ik vind het eerder een gemuteerde big:=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:47

Ach wat sneu, ik blijf dit echt zielig vinden hoor, snap niet waarom mensen dit willen.
Vind dit idd iets voor een horrorfilm, cavia's met haar zijn wel superschattig en dat gefluit, zó lief :+:

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:49

Daphne__ schreef:
Geryon schreef:

Jammer genoeg voor de naakte cavia's is het in Nederland vaker koud dan warm ;)

Hebben reptielen het in nederland koud?

Nooit het verschil geleerd tussen warmbloedige zoogdieren en koudbloedige reptielen en hoe deze hun temperatuur regelen?