Mijn nieuwe egeltje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:31

en waar kan je die fokkers vinden?

Dieuwke_

Re: Mijn nieuwe egeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:43

Oh, deze is nog leuker dan dat groene ding :oo <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 20:58

Op sommige terrarium/kleindierbeurzen staan wel eens fokkers. Of sites zoals http://www.witbuikegel.com en http://www.witbuikegel.nl bieden ook wel eens egeltjes aan en kunnen je in contact brengen met fokkers in ons land.

Dieuwke_ schreef:
Oh, deze is nog leuker dan dat groene ding :oo <3

Haha, deze is ook iets aaibaarder natuurlijk :)

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:01

Jij hebt ook altijd wat apparts hea!
Maar wat lief! :D
Dus nu ga je wormen vangen? :P

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:10

gelukkig mogen we allemaal een mening hebben. dat ik het zo vind betekend niet dat het zo is. ik gun alle mensen hun eigen plezier en laat mensen vrij in hun eigen keuzes of ik het ermee eens ben is mijn eigen probleem

o wat een rot telefoon heb ik af en toe dat onderste krijg ik niet weg grr nogmaals veel plezier ermee!

edid: na veel gepiel eindelijk weg gekregen! :-P
Laatst bijgewerkt door Buffelo op 08-02-12 21:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 21:19

evanescence schreef:
Jij hebt ook altijd wat apparts hea!
Maar wat lief! :D
Dus nu ga je wormen vangen? :P

Die koop ik mooi bij de winkel :P wormen van buiten kunnen ook parasieten bij zich dragen. Ik moet wel nog even uitvinden welk fruit ze lust (als ze het lust) appel is al afgekeurd :')

Snap ik hoor Buffelo, natuurlijk mag jij dat vinden :)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:42

Marsu schreef:
Hartstikke schattig, maar ik vind het geen huisdieren. Egels horen lekker tussen de bladeren te scharrelen naar insecten enzo. Ik snap best dat dit een tamme soort is, maar het is niet voor niks dat ze bij stichting Aap ook opgevangen worden, omdat het vaak toch niet goed blijkt te gaan. Het zijn gewoon geen dieren voor in huis.

Ben ik ook helemaal mee eens...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 21:45

Ik ben wel benieuwd of jullie ook kunnen onderbouwen waarom. Waarom zou een soort, die in de natuur niet bestaat en waarvan de huidige huisdieren in gevangenschap geboren en gefokt zijn, er wel vrij in moeten leven - en jullie kat/hond/konijn/cavia/whatever niet? Gewoon interesse :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:51

Ik vind ook niet dat ze in kooitjes horen, maar dat vind ik ook niet van konijnen en cavia's etc. :), heb liever helemaal geen dieren in kooitjes.
Vind niet dat je daar onderscheid in maken kunt. Begrijp dat verschil ook niet en ben ook benieuwd naar onderbouwing.

Vind het overigens een ander verhaal als de dieren een enorme ruimte hebben dat het oorspronkelijke leefgebied (wat hier dus eigenlijk al niet op gaat omdat het soort in het wild niet bestaat :) ) nabootst.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 22:01

Je zult nooit dé ideale omstandigheden kunnen bieden. Een paard heeft een gigantische ruimte in het wild. Kunnen wij dat nabootsen? Nooit. Een hond hetzelfde, ook een konijn heeft meer ruimte dan zijn hok of ren, en zovele andere dieren.
Deze soort is een hybride, dus de soorten die ervoor gebruikt zijn om deze egeltjes te krijgen komen wel voor in het wild, wilde egels mogen ook niet geïmporteerd worden en dat is ook niet meer nodig aangezien ze gewoon gefokt kunnen worden met dieren die al reeds tam zijn.

Een dier houden is op een bepaalde manier altijd egoïstisch. En welk dier dat dan is, maakt imo niet uit.
Wel ben ik tegen wildvang, wat je bij reptielen en vissen wel vaker ziet (ook wel vogels of sommige andere dieren); dieren die direct uit het wild worden geplukt en massaal verscheept. Niet goed voor de populatie, de reizen zijn stressvol en er is natuurlijk toch een verschil met een in gevanschap gefokt/gekweekt dier (al zouden het maar een paar generaties zijn) en een dier dat in het wild is geboren.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 08-02-12 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:06

Ik ben het met je eens hoor!
Maar ik zal niet gauw (meer) kooi-diertjes nemen. Een konijnenberg sluit ik niet uit maar is idd niet hetzelfde als de natuur.
Ik heb er geen problemen mee als een ander de beestjes wel heeft hoor, sterker nog, als ik jouw egeltje zie wil ik hem ook! <3
Ik begrijp alleen de mensen niet die het zielig vinden voor het egeltje en het dan dus blijkbaar niet zielig vinden voor een konijn, wat imo niet anders is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 22:15

Ik snap goed dat mensen er zelf niet voor zouden kiezen, maar zelf dieren houden vind ik dan een beetje krom. Het wordt imo pas echt zielig als je de meest ideale gevangenschaps omstandigheden niet kunt bieden. Paarden die 23/7 op stal staan vallen daar voor mij ook onder, dat soort dingen zijn imo niet soortgericht.

Vaak hoor je het argument dat mensen het niet nodig vinden om zoveel dieren te domesticeren. Ik vind het ook lastig om aan te geven wanneer een dier nou écht gedomesticeerd is; sommige dieren zijn inderdaad relatief "nieuw" in gevangenschap, anderen zoals paarden zijn al duizenden jaren geleden gedomesticeerd. Maar vroeger waren die ook echt nodig, een dier tegenwoordig is voor "het plezier". Maar heeft de gemiddelde mens nu nog wat aan een paard op die manier? Nee, eigenlijk niet. Het houden van je paard is tegenwoordig ook voor je eigen plezier. Is dat dan wel eerlijk? Zoals ik al zei is het houden van dieren altijd eigenlijk een beetje egoïstisch.
Maar inderdaad, de vraag of het nodig is om dieren te blijven domesticeren kun je stellen. Het is alleen moeilijk om een grens te leggen en het houden van andere dieren wordt er niet minder "egoïstisch" om. Maar goed, dat is hoe ik erover denk!

Overigens fokten de Romeinen vroeger egeltjes, een soort die familie was van deze. Die werden oa gehouden voor het vlees en de stekels.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:21

Hij ziet er in elk geval heel erg leuk en lief uit.
Geloof ook vat dat jij hem een heel goed huisje biedt. Je schreef ook al dat je z'n leefruimte wilde uitbreiden. Dat vind ik dus erg leuk!
Heb zelf heel wat ratjes gehad vroeger, ik had 2 aquaria waar ik ook nog is verdiepingen op had gebouwd waardoor ze veel ruimte hadden met speeltjes zodat ze voldoende konden bewegen en ontdekken.
Ben overigens heel benieuwd naar je egel in een rad!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 08:49

Ik doe iig mijn best :) ratjes heb ik ook gehad, leuke dieren! Die maakten me wel een herrie trouwens 's nachts, druktemakers :') op YT zijn er wel filmpjes van geloof ik, ik heb hier wel iets om te filmen maar hij is vooral actief als het donker is en mijn filmcamera'tje gaat al moeilijk doen bij lamplicht. :7

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:14

Bente wat een schatje!!! <3

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:44

Ik heb wildvang katten :') zomaar van straat geplukt, beide al enkele jaren oud, en nu kunnenz e niet eens buiten de stumperds...

je zou eens moeten zien hoe diep ongelukkig die zijn :D

Wat ik wil zeggen: dieren beseffen niet wat hun leefwereld zou moeten zijn, er zijn veel manieren om een dier gelukkig en happy te houden, en als baasje heb je daar veel middelen voor. Verzaken om te voldoen aan de basisbehoeften, dat is erg ja, en bij sommige dieren is het idd zo goed als onmogelijk (ik kan bvb geen olifant in zijn uppie in mijn kamertje houden). Maar bij veel dieren is het prima mogelijk, en dan heb ik er geen problemen mee.

Het cruciale punt is de zorg en omstandigheden die je kunt aanbieden waar het dier nood aan heeft.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 18:11

Katten zijn dan ook niet wild... hoogstens verwilderd :) die dieren zijn jaaaren gefokt door de mens (alvorens weer te verwilderen). Toch weer anders dan een leguaan die misschien nog nooit 'n mens heeft gezien - en de generaties voor hem zeker niet - regelrecht uit het woud geplukt. Maar goed, ik snap wat je bedoelt. ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:18

leguanen worden nu wel makkelijk tam, maar tis idd triest als het wildvang is!

Ik snap je punt ook :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 18:21

Dat dan weer wel inderdaad, maar was een voorbeeld, vul in wat je wilt :D

Gelukkig vind iedereen hier thuis haar geweldig (kan toch ook niet anders met zo'n koppie) gister had mijn vriend haar voor het eerst uit haar hok gezien (hij had haar alleen gebracht) ze viel tussen ons in op bed in slaap :+: (wij niet hoor, zou bang zijn om te rollen en haar te pletten, alhoewel dan zou ze wel prikken misschien :') )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 22:45

Wat filmpjes gemaakt net...

hoi wat is dat ding :D

En krekels eten, als je het geluid aanzet hoor je haar gesmak :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:21

Nu ben ik je helemaal vergeten te feliciteren met deze nieuwe aanwinst Bente! Ze is echt prachtig. :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:52

Hahaha lekkere smakkerd... krijg bijna zelf trek. := Maar niet in krekels.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 00:10

Dankjewel Magda!

Nemurin, ze smakt nog veeel harder als ze haar kattenbrokjes eet := soms lig ik in bed en als ik dan al/nog wakker ben hoor ik haar lekker knabbelen... :')

Vandaag de bak verschoont, moest overdag want 's avonds had ik paardrijden. Deze moest ik even delen, dat koppie _O- Echt een "Soon....." foto :D

Afbeelding

_O-

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:19

Mooie foto!
Tis dat ik weet dat het een egeltje is, anders zou ik het niet zien wrs!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 00:19

Ik vond 'm vooral een beetje creepy, haha. :') Ze was druk bezig met zich overal in/onder te wurmen.
Heb nog wel wat foto's maar die komen morgen wel.