Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
leuk gaan we volgen gisteren was er op Nederland 2 nog een documentaire over uilen en kasten vroege vogels heet dat programma komt volgende week weer om 19.00 of 19.30 dat weet ik niet di-avond dus Kentaro schreef:Hebben jullie het kastje letterlijk gemaakt zoals je schets?? M'n collega gaf aan dat hij het 'balkon' weg zou laten. De kauwen gaan daarop zitten (en eventuele preditors die even lekker hun prooi opwachten straks) en kunnen dan op hun gemak de takken naar binnen werken. Dat wordt veel moeilijker wanneer ze aan komen vliegen en dan de takken mee moeten nemen.
Indien nodig, zou hij iedere dag de eventuele takken weg halen en dan geven ze het vanzelf wel op, want ze willen toch een keer rustig gaan broeden...
ponies schreef:Kentaro schreef:Hebben jullie het kastje letterlijk gemaakt zoals je schets?? M'n collega gaf aan dat hij het 'balkon' weg zou laten. De kauwen gaan daarop zitten (en eventuele preditors die even lekker hun prooi opwachten straks) en kunnen dan op hun gemak de takken naar binnen werken. Dat wordt veel moeilijker wanneer ze aan komen vliegen en dan de takken mee moeten nemen.
Indien nodig, zou hij iedere dag de eventuele takken weg halen en dan geven ze het vanzelf wel op, want ze willen toch een keer rustig gaan broeden...
Tja, zo heeft iedereen weer zijn eigen ervaringen, wij maken zeker het balkon omdat de jonge (takkelingen) anders te snel naar beneden vallen
als ze uit de sluis komen. Ook maken wij de kast in het verlengde van een recht naar voren dikke tak (vaak eik) zodat de takkelingen een uitloopgebied hebben.
En als er toch weer takken in worden gesleept, halen wij die weg. Gelukkig kunnen we alles goed volgen met de camera.Kentaro schreef:![]()
Maar m'n collega en ik zijn wel nogal jalours.......... Bij ons zijn steenuiltjes nogal zeldzaam (gemeente Alkemade) en jullie hebben ze 'gewoon' in de tuin...![]()
) maar hier hebben we ook wel vaker steenuiltjes op bezoek gehad, ook een kerkuil, sperwer, en een hoop aan klein grut (turkse tortel, spreeuw, merel, koperwieken, zanglijster, kramsvogel, vink, groenling, koolmees, pimpelmees, staartmees, huismus, heggemus, roodborstje, winterkoninkje, en de grote vogels zoals de houtduif, kraai, kauwen, kokmeeuwen, eksters, vlaamse gaai, bonte specht, halsbandparkiet en ik vergeet er vast nog een hoop)...
Duke schreef:17-3-2011
Gisteren eind van de middag nog even langs de boerderij geweest. De uilen zijn weer terug bij de nestkast... ook de kauwen laten zich veel zien. 's Ochtends zat de uil erin en verjoeg zelf de kauwen. Wat later was het uiltje weg en zat toch de kauw er weer in. Mijn moeder heeft toen de bel voor het eerst gebruikt. De kauw wist niet hoe gauw hij het hok uit moest en ging heel beduusd op een nabijgelegen tak naar het hok zitten kijken. "Wat mij nu overkomen is..." leek zijn uitdrukking te zeggen. Sindsdien zijn de kauwen niet meer in het hok geweest.
.