Avonturen van onze steenuilen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragebol1977

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:08

Ik zou best de plaatselijke vogelwacht willen vragen om een kast op te hangen maar volgens mij hebben we hier geen vogelwacht. We wonen in Duitsland.
Trouwens wel ter hoogte van Drenthe, dat dan wel weer.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:09

Gelukkig dat de uiltjes er weer in gaan! *\o/*

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:16

:D leuk gaan we volgen gisteren was er op Nederland 2 nog een documentaire over uilen en kasten vroege vogels heet dat programma komt volgende week weer om 19.00 of 19.30 dat weet ik niet di-avond dus

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:34

Kentaro schreef:
Hebben jullie het kastje letterlijk gemaakt zoals je schets?? M'n collega gaf aan dat hij het 'balkon' weg zou laten. De kauwen gaan daarop zitten (en eventuele preditors die even lekker hun prooi opwachten straks :P ) en kunnen dan op hun gemak de takken naar binnen werken. Dat wordt veel moeilijker wanneer ze aan komen vliegen en dan de takken mee moeten nemen.
Indien nodig, zou hij iedere dag de eventuele takken weg halen en dan geven ze het vanzelf wel op, want ze willen toch een keer rustig gaan broeden... :+

Tja, zo heeft iedereen weer zijn eigen ervaringen, wij maken zeker het balkon omdat de jonge (takkelingen) anders te snel naar beneden vallen
als ze uit de sluis komen. Ook maken wij de kast in het verlengde van een recht naar voren dikke tak (vaak eik) zodat de takkelingen een uitloopgebied hebben.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:43

:j Helemaal waar!
Dat van die tak zei hij inderdaad ook!

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:48

Vraagje: kun je zowel steenuilen als kerkuilen op je erf hebben? Ik las hier ergens dat iemand dat ook had (weet even niet waar die reactie stond hier). Zijn ze niet teveel elkaars concurrenten wat betreft prooien?

Wij hebben zelf zowel steenuilen als kerkuilen enkel de steenuilen zitten voor het huis en blijven vooral ook daar fourageren en de kerkuilen zitten achter op het erf en jagen vnl. over de es. Hoewel steenuilen wel volgens de boeken steenuilen nog wel eens opeten hebben is het vooral muizen die ze eten en hebben wij nog geen problemen gehad. Bosuilen zijn wel een groot probleem maar die jagen dan ook op vogels als hoofdmenu.

Hier worden de jongen waarschijnlijk niet geringd. Ze komen wel in mei kijken van de werkgroep. Maar de man in ons gebied vindt het ringen eigenlijk niet nodig. Hij heeft het vroeger wel gedaan, maar hij vindt toch onnodige verstoring omdat de populatie in dit gebied toch aardig in kaart is.[/quote]

Voor kerkuilen gaan hier de geluiden ook op om deze niet meer te ringen vanwege verstoring en aangezien er al heel veel bekend is.
Van de steenuilen is het percentage van broedsel dat wij terugvinden als volwassen uil nog zo laag dat wij graag nog veel kennis willen hebben hoe wij dit kunnen verbeteren. Zo weet ik dus dat in 1 kast in de afgelopen 4 jaar drie verschillende paren opeenvolgend hebben gezeten. Waren ze niet geringd had ik gedacht dat het al die jaren hetzelfde paar waren.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:02

ponies schreef:
Kentaro schreef:
Hebben jullie het kastje letterlijk gemaakt zoals je schets?? M'n collega gaf aan dat hij het 'balkon' weg zou laten. De kauwen gaan daarop zitten (en eventuele preditors die even lekker hun prooi opwachten straks :P ) en kunnen dan op hun gemak de takken naar binnen werken. Dat wordt veel moeilijker wanneer ze aan komen vliegen en dan de takken mee moeten nemen.
Indien nodig, zou hij iedere dag de eventuele takken weg halen en dan geven ze het vanzelf wel op, want ze willen toch een keer rustig gaan broeden... :+

Tja, zo heeft iedereen weer zijn eigen ervaringen, wij maken zeker het balkon omdat de jonge (takkelingen) anders te snel naar beneden vallen
als ze uit de sluis komen. Ook maken wij de kast in het verlengde van een recht naar voren dikke tak (vaak eik) zodat de takkelingen een uitloopgebied hebben.

Leuk Ponies, Kentaro en collega met ons meedenken!!! +:)+

Wij hebben wel dat balkon. Kijk maar op de foto's in de OP. De uilen zitten daar graag van het zonnetje te genieten. En idd ook voor de jonge uilen straks: "Die vliegen niet uit het nest, maar die pleuren eruit", aldus de man van de werkgroep. Wij willen ook misschien nog een soort tak plaatsen waar ze op zitten.
Mochten de kauwen weer de kast in gaan, krijgen ze eerst te maken met een bel die we af laten gaan. ;) En als er toch weer takken in worden gesleept, halen wij die weg. Gelukkig kunnen we alles goed volgen met de camera.

Hier zitten geen roofdieren zoals steenmarters of katten. Wel weet ik dat in onze polder hermelijnen zitten. Alleen daarvan hebben wij jaren en jaren geleden voor het laatst wat van gemerkt (dode hermelijn langs de weg). Ik weet eigenlijk niet eens of die wel in bomen klimmen...

Ik zal proberen 's avonds eens langs te gaan om het geluid eens te horen en op te nemen. Heb ik nog niet gehoord omdat ik dus 's avonds niet op de boerderij ben. Ik ben vandaag ook nog niet geweest, maar mijn moeder houdt me via sms op de hoogte. Vandaar de update van vanmorgen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:43

:D
Maar m'n collega en ik zijn wel nogal jalours.......... Bij ons zijn steenuiltjes nogal zeldzaam (gemeente Alkemade) en jullie hebben ze 'gewoon' in de tuin... :+ :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 14:04

Kentaro schreef:
:D
Maar m'n collega en ik zijn wel nogal jalours.......... Bij ons zijn steenuiltjes nogal zeldzaam (gemeente Alkemade) en jullie hebben ze 'gewoon' in de tuin... :+ :D

Haha, nou wij waren ook best verbaasd. Overigens niet mijn tuin, maar tuin van m'n ouders. En we zitten hier midden in de Randstad. Wel in de polder, maar toch...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:06

Dan zitten jullie (je ouders..) toch in het betere gedeelte van de randstad :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:11

Ik woon in een woonwijk (aan de rand van de polder, in de randstad ;) ) maar hier hebben we ook wel vaker steenuiltjes op bezoek gehad, ook een kerkuil, sperwer, en een hoop aan klein grut (turkse tortel, spreeuw, merel, koperwieken, zanglijster, kramsvogel, vink, groenling, koolmees, pimpelmees, staartmees, huismus, heggemus, roodborstje, winterkoninkje, en de grote vogels zoals de houtduif, kraai, kauwen, kokmeeuwen, eksters, vlaamse gaai, bonte specht, halsbandparkiet en ik vergeet er vast nog een hoop)... :D

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:48

Oh wat een leuk topic. Gaaf dat die diertjes zo dicht bij zitten. Ik ga het zeker volgen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 08:56

17-3-2011
Gisteren eind van de middag nog even langs de boerderij geweest. De uilen zijn weer terug bij de nestkast... ook de kauwen laten zich veel zien. 's Ochtends zat de uil erin en verjoeg zelf de kauwen. Wat later was het uiltje weg en zat toch de kauw er weer in. Mijn moeder heeft toen de bel voor het eerst gebruikt. De kauw wist niet hoe gauw hij het hok uit moest en ging heel beduusd op een nabijgelegen tak naar het hok zitten kijken. "Wat mij nu overkomen is..." leek zijn uitdrukking te zeggen. Sindsdien zijn de kauwen niet meer in het hok geweest.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:09

Ik hoop echt dat de uiltjes weer terug komen....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:43

Dat klinkt goed, super dat het belletje dus werkt!
Hopelijk voelen de uilen zich er snel weer helemaal thuis.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:00

Oeoooeooeoee wat een spannend topic!!!!
3-1 voor de uilen en 1-0 voor jullie tegen de kauwen.

Haha, kan me die kauw zo voorstellen met die bel!
Vet, ik blijf dit absoluut volgen!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:08

Wat goed dat die bel werkt! Hopelijk blijven ze weg :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:11

Duke schreef:
17-3-2011
Gisteren eind van de middag nog even langs de boerderij geweest. De uilen zijn weer terug bij de nestkast... ook de kauwen laten zich veel zien. 's Ochtends zat de uil erin en verjoeg zelf de kauwen. Wat later was het uiltje weg en zat toch de kauw er weer in. Mijn moeder heeft toen de bel voor het eerst gebruikt. De kauw wist niet hoe gauw hij het hok uit moest en ging heel beduusd op een nabijgelegen tak naar het hok zitten kijken. "Wat mij nu overkomen is..." leek zijn uitdrukking te zeggen. Sindsdien zijn de kauwen niet meer in het hok geweest.

*\o/*
Geweldig!!! Ik zie het gewoon voor me..... :))

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:24

En dan niet per ongeluk op die bel leunen wanneer de uilen erin zitten... _O-

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:29

Wat een geweldige oplossing die bel, en het werkt dus ook nog!!
*\o/*

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:32

Wat leuk dat de bel lijkt te werken! Hopelijk kunnen de uilen nu een beetje rustig verderleven in hun huisje :D.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:43

leuk dit topic! ik ga je zeker volgen :)
die uilskuikens zijn wel heeel erg leuk en pluizig!

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:44

Wat gaaf zeg!!!!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:45

Leuk topic dit! Ik ga het volgem...
Echt leuk! :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:50

oooh wat leuk zeg om ze zo te kunnen volgen heel bijzonder ik vind uilen helemaal geweldig en mn moeder dr lievelingsdier zijn.... uilen