Mijn TROPISHE Aquarium (120x60x60)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:11

FireScorpion schreef:
karin1985 schreef:
Nou geeft in elk geval iemand netjes suggesties gegeven en dan kom jij er weer door FS. Jou houding gaat haar echt niet doen luisteren. Bovendien heb ik jou nog geen marktplaats zien noemen in dit topic volgens mij of heb ik nu te snel gelezen. Ben in elk geval blij dat er een aantal mensen zijn die begrijpen wat ik bedoel met constructief (netjes) advies geven, i.p.v. onder de riem te steken, had eerlijk gezegd gehoopt dat jij het ook weer op die manier zou oppakken.

Tis ook niet slecht bedoeld, normaal ben ik ook niet zo gemeen, maar ditsoort reactie's maakt mij gewoon pissig.

Sorry TS. mijn excuses.

en ik heb marktplaats nog niet eerder genoemd, maar daarom zeg ik toch; wat iedereen al zegt. :D
Ik wil best helpen, maar ik wil eerst van de TS zelf horen dat ze de adviezen ook aan wil nemen.

Mee eens. Ik wil met alle liefde helpen zoeken naar geschikte vissen voor dit aquarium, die ze met haar discusjes kan houden. Maar dan wel inzet ook van de andere kant...

Anoniem

Re: Mijn TROPISHE Aquarium (120x60x60)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:18

discusvissen moeten toch in een bak 1.50?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:19

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:20

Love_western, vanwaar ineens de omslag? Bovenaan pagina 2 zei je nog dat het prima kon, discus vissen in deze bak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:22

Vjestagirl schreef:
Love_western, vanwaar ineens de omslag? Bovenaan pagina 2 zei je nog dat het prima kon, discus vissen in deze bak

daar had ik het over maanvissen ;)
Zit een groot verschil in

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:23

maanvissen ZIJN discusvissen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:24

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:29

Wat in het Nederlands een discus wordt genoemd heeft een latijnse naam, net als al het andere. Samen zitten ze in een 'verzamelgroep' (zoals 'koudbloedpaard), met de maanvis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:32

Vjestagirl schreef:
Wat in het Nederlands een discus wordt genoemd heeft een latijnse naam, net als al het andere. Samen zitten ze in een 'verzamelgroep' (zoals 'koudbloedpaard), met de maanvis...

Ik weet dat ze latijnse namen hebben.
Maar heb verder niet veel verstand van discusvissen enzo.
Dus ik wist dat niet. Dus heb weer wat geleerd :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:35

Basically: is het plat en rond? Dan is het een discus. Dat is namelijk zo'n beetje de definitie van het woord discus: platte ronde schijf...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:44

Moderatoropmerking:
Langzaam is de sfeer hier ronduit onaangenaam aan het worden.
En dat is jammer en niet nodig.

Graag een nette en ontopic discussie met tips waar TS iets mee kan. Persoonlijke sneren en verwijten dragen niet bij aan een volwassen discussie en zijn niet gewenst.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 22:46

Een van mijn pleco's is idd behoorlijk schuw, de grote is jusit super nieuwschierig, en de kleine uk is gewoon een speels ding. Helemaal grappig zoals die door die bak heen kan sjeezen.

En over mijn sterftegeval, dat is lang niet zo erg als dat jij denkt. Ik heb voornamenlijk volwassen vissen gekocht destijds, ik weet dus niet presies hoe oud ze zijn. Daarbij heb ik ook vissen gekregen, daarvan weet ik dus ook niet hoe oud ze zijn.

Van mijn kersenbuiken week ik dat ze een jaar op 3 zijn. Mijn mega pleco is een jaar of 5 en die kleine weet ik niet.

Van de rest van mijn vissen heb ik geen idee hoe oud ze zijn... Dat vertellen ze je bij de dierenwinkel (nog speciaalzaak) niet.

Mijn guppy's zijn over het algemeen ook al een jaar of anderhalf a 2. Fok word meestal opgegeten, wat ik niet erg vind, aangezien ik de rest toch wil uitdunnen.

Mijn sluierstaard (kempvis) doet het erg goed. Hij was nogal dof toen hij kwam, maar nu. Hij is heel mooi paard met geweldige rode vinnen.

Over het ontvangen van tips. Ik wil best tips best ontvangen. Maar ik heb totaal geen zin om tips te ontvangen als ze maar naar mijn hoofd gebleard worden. Het 'leest' zo ontsettends aggersief. Dan heb ik al geen zin meer om ook maar uberhaubt de 'tip'/kommentaar te lezen. Snappen jullie dat?

Dus tips en tricks zijn best welkom, mits het maar fatsoenlijk gebracht word, zonder gezeur en gemieper er doorheen. Dan heb ik er idd al geen zin meer in.

Mensen moeten ook begrijpen dat ik 16 was toen ik met vissen begon. Ik had totaal geen idee waar ik mee bezig was. Laat staan mijn moeder (die de visjes voor me haalde).

Daar heb ik nu nogsteeds vissen van. Oa de kempvissen terta's zalmpjes ed...

Mod, het was ook helemaal niet de bedoeling een discussie te beginnen, ik vind het ook jammer dat het zo loopt. maargoed, ik kan er nu vrij weinig meer aan doen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:53

Peelie schreef:
Een van mijn pleco's is idd behoorlijk schuw, de grote is jusit super nieuwschierig, en de kleine uk is gewoon een speels ding. Helemaal grappig zoals die door die bak heen kan sjeezen.
En over mijn sterftegeval, dat is lang niet zo erg als dat jij denkt. Ik heb voornamenlijk volwassen vissen gekocht destijds, ik weet dus niet presies hoe oud ze zijn. Daarbij heb ik ook vissen gekregen, daarvan weet ik dus ook niet hoe oud ze zijn.
Van mijn kersenbuiken week ik dat ze een jaar op 3 zijn. Mijn mega pleco is een jaar of 5 en die kleine weet ik niet.
Van de rest van mijn vissen heb ik geen idee hoe oud ze zijn... Dat vertellen ze je bij de dierenwinkel (nog speciaalzaak) niet.
Mijn guppy's zijn over het algemeen ook al een jaar of anderhalf a 2. Fok word meestal opgegeten, wat ik niet erg vind, aangezien ik de rest toch wil uitdunnen.
Mijn sluierstaard (kempvis) doet het erg goed. Hij was nogal dof toen hij kwam, maar nu. Hij is heel mooi paard met geweldige rode vinnen.
Over het ontvangen van tips. Ik wil best tips best ontvangen. Maar ik heb totaal geen zin om tips te ontvangen als ze maar naar mijn hoofd gebleard worden. Het 'leest' zo ontsettends aggersief. Dan heb ik al geen zin meer om ook maar uberhaubt de 'tip'/kommentaar te lezen. Snappen jullie dat?
Dus tips en tricks zijn best welkom, mits het maar fatsoenlijk gebracht word, zonder gezeur en gemieper er doorheen. Dan heb ik er idd al geen zin meer in.
Mensen moeten ook begrijpen dat ik 16 was toen ik met vissen begon. Ik had totaal geen idee waar ik mee bezig was. Laat staan mijn moeder (die de visjes voor me haalde).
Daar heb ik nu nogsteeds vissen van. Oa de kempvissen terta's zalmpjes ed...

Maar dat je er toen geen verstand van had, wil toch niet zeggen dat je het NU niet goed kunt doen? Dat je niet nu dieren uit je bak weg kan geven om het wel goed te trekken?

En we brengen het fatsoenlijk, we hebben je zelfs de feiten over je vissen voorgeschoteld toen je ons zo niet wilde geloven. Maar als jij blijft roepen dat het onzin is en dat je echt wel weet wat je doet, dan worden wij ook weleens pissig. Je vraagt om commentaar, krijg je het, is het weer niet goed. En wij zijn hier zo fel op, omdat we het over levende dieren hebben die niet zo goed behandeld worden als ze behandeld te horen worden. Niet weten is weinig excuus, er is het internet boordevol met informatie, en anders is er ook altijd nog een bibliotheek waar ze boeken hebben over dit onderwerp. Iedereen heeft altijd zoiets van 'het is maar een vis'. het is niet máár een vis. Het is wél een vis. En een gedeelte van het verantwoordelijk houden van een aquarium is weten wat jouw dieren nodig hebben.

Wat ik alleen vreemd vind, is dat je eerst zegt dat je vissen vast snel doodgaan omdat ze oud zijn, maar dat je nu zegt dat je weet hoe oud ze zijn. Als je toch zo zeker weet dat ze snel dood gaan, waarom heb je dan niet gewacht met je maantjes?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 07:11

Ik heb nergens gezecht dat de info die jullie me geven onzin is. Dat is nou nog eens een keertje onzin ;)
Ik reageer niet fel op het kommentaar dat jullie me geven. Ik reageer fel op de manier waarop het gebracht word. Die is ronduit bod...
Als je had gelezen zou je zien dat ik heb gezecht dat mjn moeder destijds de vissen heeft gekocht. Ik weet idd niet hoe oud de vissen zijn, ik weet alleen hoe lang ik ze al in bezit heb. Dat is lijkt mij heel iets anders. Het is niet dat ze opnieuw beginnen te leven als ze bij mij komen, toch?

Waarom ik niet heb gewacht met mijn maantjes? Mardat ze bij de rifwachte zeiden dat het geen probleem was. Anders, als het niet kon, had ik ze niet meegenomen.

Ze hebben me verteld dat de maanvissen als ze eenmaal volwassen zijn de kleinere vissen gaan opeten. Dus daar ben ik me van bewust. Ik ben me er ook van bwust dat het nog eeuwig duurd eer de maanvissen helemaal volwassen zijn. Zeker nog een paar jaar. Daarom weet ik dat mijn tetra's ed dan allang niet meer leven. Die worden nou eenmaal niet zo oud in gevangenschap. Hoogstens een paar jaar.

ZXo doende zijn al mijn tetra's dus al overleden tegen die tijd, en anders word het vissenvoer. Ik ga dan de oude visjes niet weg doen, dat heeft toch geen zin. Wie wil er nou vissen die al een jaar of 3 a 4 zijn (of ouder) en toch aan hun laatste loodjes zijn begonnen.

En ja, misschien ben ik wel eigenwijs. Maar op het moment (om maar even bij de paarden te blijfen) dat je een paard me neemt aan een touw, en hij wil niet. Dan ga je toch ook niet staan trekken en duwen en slaan om jou wil op te leggen. Iedereen weet dat dat niet werkt. Presies zo met mensen. Jullie leggen jullie mening op, maar jullie duwen en trekken en slaan zo hard dat ik er toch niet mee ga doen, alleen al om die reden. Als er nou gewoon fatsoenlijk was verteld wat er aan de hand is, wat anders zou kunnen en wat er voor oplossingen zijn. Prima. Dan wil ik daar best mee in zee, maar dan moet er eerst iemand fatsoenlijk, zonder geduw, getrek en geslaan uitleggen wat er aan de hand is.

Misschien dat ik er nar al dit gezeur nog voor open sta. Zo niet, dan is dat aan de gene die het zo gemaakt hebben. So be it...

Wie de schoen past, trekken heb aan...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:07

Kardinaaltetra's kunnen zo'n 12 jaar worden. Dus dan heb je nog even te gaan ;) Ik zou je neontetra's zo van je over willen nemen hoor, geen probleem.
Ik denk een jaar of 2 geleden heb ik ook eens een stelletje vissen over genomen van mensen die ermee stopte. De twee corydorassen (ja ik weet 't, niet ideaal) daarvan leven nu nog. Die mensen hadden hun aquarium ook al een aantal jaar en hier leven ze nu ook alweer 2 jaar.
Hier heb je trouwens een mooie lijst van hoe oud je vissen worden: http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... issen.html
Maanvissen worden trouwens 10 jaar. Dus met een beetje "geluk" heb jij je maanvissen ouder gekocht dan je kardinaaltetra's en overleven je kardinaaltetra's dadelijk je maanvissen :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:11

Peelie schreef:
Ik heb nergens gezecht dat de info die jullie me geven onzin is. Dat is nou nog eens een keertje onzin ;)
Ik reageer niet fel op het kommentaar dat jullie me geven. Ik reageer fel op de manier waarop het gebracht word. Die is ronduit bod...

Ik ben heel vriendelijk begonnen heb vanalles voor je opgezocht. En jij blijft maar zeggen dat het prima kan...

Peelie schreef:
Als je had gelezen zou je zien dat ik heb gezecht dat mjn moeder destijds de vissen heeft gekocht. Ik weet idd niet hoe oud de vissen zijn, ik weet alleen hoe lang ik ze al in bezit heb. Dat is lijkt mij heel iets anders. Het is niet dat ze opnieuw beginnen te leven als ze bij mij komen, toch?

Maar hoe weet je dan dat ze zo snel doodgaan? _Tara_ laat je zien dat ze behoooorlijk oud kunnen worden. Zelfs al waren ze 2 toen je ze kocht, dan kunnen ze nu zo nog 10 jaar meegaan. En vanuit dat oogpunt is het misschien ook wel aantrekkelijk om ze op marktplaats te zetten bij gratis af te halen toch :)?

Peelie schreef:
ZXo doende zijn al mijn tetra's dus al overleden tegen die tijd, en anders word het vissenvoer. Ik ga dan de oude visjes niet weg doen, dat heeft toch geen zin. Wie wil er nou vissen die al een jaar of 3 a 4 zijn (of ouder) en toch aan hun laatste loodjes zijn begonnen.

Mensen die net beginnen met een aquarium houden en nog niet zeker weten of het wel iets voor hen is? Zomaar een greep, er zijn altijd wel mensen die ze hebben willen/.

Peelie schreef:
En ja, misschien ben ik wel eigenwijs. Maar op het moment (om maar even bij de paarden te blijfen) dat je een paard me neemt aan een touw, en hij wil niet. Dan ga je toch ook niet staan trekken en duwen en slaan om jou wil op te leggen. Iedereen weet dat dat niet werkt.

Nope. Daarom krijgt mijn paard 1x de kans om gewoon met me mee te lopen, en als ze dat niet doet krijgt ze een lel. Werkt prima hoor, paard luisterd super.
Ik geloof niet dat dit een vergelijking is die goeg voor jou uit gaat pakken :P.

Peelie schreef:
Presies zo met mensen. Jullie leggen jullie mening op, maar jullie duwen en trekken en slaan zo hard dat ik er toch niet mee ga doen, alleen al om die reden. Als er nou gewoon fatsoenlijk was verteld wat er aan de hand is, wat anders zou kunnen en wat er voor oplossingen zijn. Prima. Dan wil ik daar best mee in zee, maar dan moet er eerst iemand fatsoenlijk, zonder geduw, getrek en geslaan uitleggen wat er aan de hand is.

We leggen onze mening niet op, we legen onze mening uit. Is overgens geen mening, maar gewoon feit dat de vissen die jij hebt niet zo lekker matchen. Is ook geen probleem, wat van je fouten (of je moeders fouten) kun je leren.

Het probleem: de vissen die jij hebt hebben allemaal verschillende eisen aan een aquarium. Bijvoorbeeld je indonesische modderkruipers, die hebben een GH waarde nodig van 0-8. Dat is heel erg tolerant. Maar je kempvissen hebben hem nodig van 12-16 (als ik me goed herinner). Er is dus geen enkele manier waarop je bak een prettig klimaat voor alle 2 de vissen kan zijn. Op die manier heb je wel meer vissen die niet matchen.

Peelie schreef:
Misschien dat ik er nar al dit gezeur nog voor open sta. Zo niet, dan is dat aan de gene die het zo gemaakt hebben. So be it...

Ik hoop het voor je vissen.

Peelie schreef:
Wie de schoen past, trekken heb aan...

En zo hebben wij nergens gezegd dat jij een slechte aquariumhouder zou zijn :)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:37

Vjestagirl schreef:
maanvissen ZIJN discusvissen...

Sorry, nog 1 keer offtopic maar
:?
Ze behoren nog nieteens tot dezelfde familie?
Ja het zijn allebei vissen uit zuid amerika dus ergens is er wel een vergelijking, maar dat zegt niet dat je ze hetzelfde moet houden

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 03:19

Een belangrijke opmerking misschien;

Je kan Corydora's best niet samen met maanvissen zetten.
Ze aarden op zich wel goed, maar ze hebben beide een verschillende hoogte van aquarium nodig.

Cory's zijn darm ademhalers, zij moeten af en toe naar boven lucht komen happen. Best is max een bak van 40 cm aangezien ze anders te hoog moeten gaan voor zuurstof.
Dit zal hen te hard vermoeien.

Bij een maanvis heb je een aquarium nodig van minstens 60 hoog zoals bij jou nu het geval is.

Op zich kunnen je cory's het wel even uithouden, maar ideaal is het niet.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 03:30

Ik heb totaal geen verstand van vissen maar wilde even zeggen dat je schitterende vissen ertussen heb zitten... wauw!!!

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 04:15

Zoals Ayasha al zei, nummer 4 is GEEN algeneter.

Het gaat hier om de labeo bicolor.
Dit is een karperachtige, en dus absoluut geen algeneter.

Hij eet wel groenvoer zoals komkommer enzo, maar zal nooit een type worden zoals een Ancistrus of een Plecostomus.

Ik denk dat je je info bij je dierenspeciaalzaak toch maar moet herzien. Ze hebben je info gegeven die volgens hén helemaal correct is, maar mij lijkt dat absoluut niet waar te zijn.

Je aquarium is ook niet uitgerust voor een Labeo Bicolor (vuurstaart). Ze hebben veel schaduw nodig en plekjes waar ze zich kunnen verschuilen.
Aangezien ook je maanvissen en je cichliden dit doen, zal er bij je Echinodorus Bleheri (grote bladplant links in je aquarium) teveel vis bevinden.
De Vuurstaart doodt normaal niet, maar zal wel stress veroorzaken en je cichliden zullen dit uitwerken op je kleinere vissen.

Ik heb een aquarium waarin ik een Vuurstaart heb, samen met kersenbuikcichliden.
Ze hebben plek om elk hun eigen territorium op te eisen.

Je moet zorgen voor veel schaduw plekken en veel meer planten.
De Echinodorus kan te weinig zuurstof aanmaken voor je vissen populatie die er nu in zit.
Je hebt 1 enkele zuurstofplant erin zitten die snel werkt en daar heb je maar 1 trosje van.

Koop wat Waterpest, zet het in de grond en binnen de week kan je 1 hoek van je aquarium vol zetten.
Het groeit als kool en je kan het gewoon even afknoppen en opnieuw planten.

Dan heb je schaduw voor je vissen én voldoende zuurstof.

Als je nog meer tips wil, kan je altijd PM'en mocht je de info nuttig vinden !

Probeer in verband met je visbestand, ook een beetje evenwicht te maken.
Het is niet zo goed om in dezelfde laag van het water ( je hebt hoog, midden, laag) teveel school-visjes te zetten.
Kies voor 1 schoolvisje en koop er daar minimum 10 tot 15 stuks van.
In jouw aquarium mag je toch snel 20 tot 30 kardinaaltetra's houden.
Zeker nooit combineren met neon tetra's en kardinaal tetra's.
Ze houden van dezelfde 'laag' in het water en zullen elkaar stress bezorgen.

Vissen als guppen en molly's zwemmen wat overal rond, daar is het minder belangrijk voor.
Als je naar een aqua winkel gaat, kijk welke vissen je mooi vindt en schrijf desnoods de naam op.

Ik heb een erg handig zakboekje met de meeste vissen (tropisch, koud en zeewater) alsook kikkers, kreeftjes enzo. Ik kijk in de winkel zelf nog in mijn boekje wat voor karakter de vissen hebben en of ze bij de rest kunnen.
Als je geen boekje zou vinden, kan je altijd gewoon de namen opschrijven en 's avonds thuis rustig bekijken op internet.

Wat betreft info van een viswinkel, dit zijn een paar "tips" die een winkel mij ooit gaf:

"Een zuurstofpomp is noodzakelijk in een aquarium"
"Je moét een voedingsbodem erin, anders sterven al je planten"
"Dat is een ancistrus (was eigenlijk een Pleco), die kan perfect in je 20 liter aquarium "

Veel winkels zien hun info als enige juiste. Probeer iets kritischer te zijn. ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:27

Lekkere winkel was dat dan :=

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 08:39

Pasher, bedankt voor de info. Hier heb ik teminste wat aan en komt niet zo kru over.

Die vuurstaart heeft genoeg plekjes om zich te verschuilen, die is ook regelmatig zoek :+

bij mij zitten de schooltjes meer rechten.

de visjes die in de grote plant rechts zit zijn er niet zo heeft veel.

Er zit nu dan een manvis in. Die vuurstaart zit er soms in. de gourami's zwemmen er veel rond, maar doen er eigenlijk niks mee verder, die zitten er niet in. en mijn 2 dolmariers corridora;s zitten er wel erg veel in.

Dat valt dus echten heel erg mee met de hoeveelheid visjes in het aquarium.

ik heb er al een bosje pest in staan (eigenlijk een bosje gemengd) maar de pest groeit een stuk minder dan dat hele stengelige.

Sorry ik heb echt geen idee hoe al die plantjes heten. Ik weet wel dat het vrijwel allenmaal uit zuid amerika komt.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:04

Wow, wat een aanval hier! Typisch bokt.

En op het aqua forum word dan beweerd dat maanvissen in minstens weet ik hoeveel liter moet, ik heb niet het gevoel dat deze maanvissen hier onder lijden. Ze moet er niet meer bijstoppen, maar volgens mij kan het prima zo.

Ik vind je Corydoras leuk! Daar heb ik er ook 4 van zwemmen, zulke gave vissen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:20

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:18

ik ga zeker eens daar kijken, heb altijd vissen gehad maar nu heel lang niet meer en wil graag mn grote nieuwe aquarium eens helemaal goed doen! zou het liefst eentje hebben die zo groot is als mn woonkamer haha maar oke ;) dat is nu iets anders.

wel een vraagje voor de TS

Die achtergrond is dat een pleetje dat je van de buitenkant erop geplakt hebt of wat is dat..want vind het wel wat hebben ;)