nieuwe aanwinst van mijn vriend (en wat voor 1! )

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:38

nou blijft alleen nog de vraag over hoe oud wordt zon beest? op internet staat 30-40..... wat nou als ie jou overleefd? wat dan? is daar dan een opvang voor? (serpo?? als dat dan nog bestaat... )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:45

NoaSky schreef:
Als men de berichten van de ts eens doorleest kan men toch wel tot de conclusie komen dat ze er genoeg verstand van heeft om te begrijpen wat de behoeften van het dier zijn, en daar zo goed mogelijk aan tegemoet te komen.

Dan blijft nog de vraag waarom? Waarom wil je een prachtig wild roofdier z'n leven lang in een doosje houden? Al was dat 100m², het blijft een doosje, het blijft kunstlicht en filters, het blijft eten wat je toegegooid wordt, en het blijft een héél mager sociaal leven.
Waarom??

Vjestagirl

Re: nieuwe aanwinst van mijn vriend (en wat voor 1! )

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:50

5x2. Voor een beest van 1,5 meter? Krokodillen (alles wat eruit ziet als een krokodil is een krokodil voor mij) rennen toch ook? Dacht ik.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:55

onley schreef:
dus nee, het is geen dierenkwellerij, net als dat jullie een paard in een stal zetten van 3x3mtr(sommige nog kleiner).geef ik ook geen kommentaar op, ieder zijn ding natuurlijk.

my 2 cents 8-)

Eventjes een heel klein stukje commentaar op iemand die niets van paarden houden weet. 3x3 is tegenwoordig voor veel mensen meer uitzondering dan regel. Meer en meer mensen beseffen dat 3x3 niet goed is voor hun paard, en zorgen dat ze er tenminste een dagdeel (en vaak nog langer) uit komen, in het land, waar ze kunnen rennen en gek doen, of in een padock, zelfde verhaal. Meer en meer mensen laten hun paard zelfs 24 uur per dag in het land staan, met een schuilstal.

3x3 voor 24/7 is wel dierenkwellerij, en ik hoop echt van harte voor het beest dat het niet in verhouding staat tot de 5x2 waar de krokje in gehouden gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:00

onley schreef:
ze groeien langzaam en kan dus de eerste 3 jaar nog vooruit in deze bak.de bak is aan de grote kant op dit moment.

Voor zover ik weet moet een bak (zoals al eerder iemand zei) 10x de lengte voor een dier zijn. Als jullie bak nu 1.80 is zit die dus al te klein als die zelf 25 cm is. En ze groeien langzaam, maar over een jaar zal die toch wat centimeters groter zijn en dan is de 10x lengte verhouding met je bak al helemaal niet meer aan de orde. Nee sorry maar bak aan de grote kant op dit moment, zo zou het nog wel lijken maar voor de komende 3 jaar?

Hij/zij ziet er leuk uit, maar zulke dieren horen niet bij particulieren thuis. Als ik naga wat ik zie in verschillende dierentuinen qua krokodillen hebben ze vaak al meer water dan een garage groot is. En dat geroep over kijk naar cavia's, konijnen, paarden.. als een ander iets doet moet je het dan zelf ook maar doen? Als de meeste paarden 22 uur per dag in een stal van 3x3 staat wil dat niet zeggen dat je dat zelf ook maar moet doen. Daarbij zit er wel een verschil tussen een klein schattig konijntje of paard en een krokodil van rond de 1.50 ;)

Maar goed, ben natuurlijk wel benieuwd hoe jullie garage gaat worden.. succes ermee, hopelijk krijgt het beestje een goed leven. Al ben ik van mening dat je iets niet moet kopen omdat het er toch al is (zoals ergens gezegd werd) als niemand ze koopt, worden ze ook niet meer gefokt..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:08

Nou, een gewaagde aanschaf dan maar :+ Ik moest ook ooit per sé een leguaan hebben, ben pas beginnen inlezen toen ik het diertje had, heeft niet mogen baten, was niet gezond van het transport afgekomen en heeft nooit veel kansen gehad....

Toen heb ik me voorgenomen om nooit nog wat te houden dat niet los in huis kon of los op een weide.

Mijn paard heeft op een half jaar nu zo'n 6 nachten op stal doorgebracht, de rest lekker buiten met een vriendin.

Dat een dier zoals deze andere behoeften heeft begrijp ik. Maar wanneer je zoveel moeite moet doen om het dier uberhaupt in leven te houden, vind ik het ver gaan.

Bovendien is er toch weinig alternatief neen? Wat als jullie, om welke reden dan ook, niet meer voor hem kunnen zorgen?

Wat gaan jullie hem later voeren trouwens?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 01:27

Mjay schreef:
nou blijft alleen nog de vraag over hoe oud wordt zon beest? op internet staat 30-40..... wat nou als ie jou overleefd? wat dan? is daar dan een opvang voor? (serpo?? als dat dan nog bestaat... )

ze worden indd erg oud, we hebben per slot van rekening een zoon
die net zo in de hobby gefacineerd is als ons, en ermee opgroeit.
dus om die verzorging ga ik me niet zo druk maken.(wil ik ook niet want ik leef nu nog)

poes schreef:
Nou, een gewaagde aanschaf dan maar :+ Ik moest ook ooit per sé een leguaan hebben, ben pas beginnen inlezen toen ik het diertje had, heeft niet mogen baten, was niet gezond van het transport afgekomen en heeft nooit veel kansen gehad....

Toen heb ik me voorgenomen om nooit nog wat te houden dat niet los in huis kon of los op een weide.

Mijn paard heeft op een half jaar nu zo'n 6 nachten op stal doorgebracht, de rest lekker buiten met een vriendin.

Dat een dier zoals deze andere behoeften heeft begrijp ik. Maar wanneer je zoveel moeite moet doen om het dier uberhaupt in leven te houden, vind ik het ver gaan.

Bovendien is er toch weinig alternatief neen? Wat als jullie, om welke reden dan ook, niet meer voor hem kunnen zorgen?

Wat gaan jullie hem later voeren trouwens?

hoezo moeten wij dan veel moeite doen om hem in leven te houden ?
hij heeft gewoon levende visjes in zijn water om te jagen en te vangen als hij dat wil.
hij krijgt om de 2 a 3 dagen nog meer andere voer aangeboden wat die gewoon lekker oppeuzelt
zonder dat we hem moeten dwingen....

Hij komt ook niet van een zwaar transport af of zoiets en is geen import dier wat gevangen is.
ik zou niet weten wat ik voor een reden zou hebben om niet meer voor hem te kunnen zorgen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 02:18

Maar moet hij niet in een verwarmde omgeving zeg maar? Of kan die bvb in ons klimaat ook overleven? Ik dacht dat ze net zoals andere reptielen warme en constante temperaturen moesten hebben?

Want bedoel ik dus: als je ze in een 'aangemaakte biotoop' moet houden waarin je dingen als temperatuur moet gaan manipuleren, is het voor mij te ver...

Das persoonlijk natuurlijk e. Ik heb ook een paard (maar wel buiten zoveel mogelijk, waar ze hoort, en ze wordt voldoende getraind om de looplust er ook af te hebben), en 2 katten, op een appartement dan nog, ook al is het erg groot :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 02:26

Ik heb laatst ook in je slangentopic gereageerd, prachtig allemaal een fijn dat je zo gek bent op reptielen, maar dit gaat toch echt te ver!? Kun je nu serieus menen dat je een weloverwogen beslissing neemt die in het belang van het dier is en niet alleen maar genomen is omdat je het ziet als een hebbeding? Het feit dat ie niet uit het wild gehaald is, maakt 'm nog steeds niet geschikt als huisdier, ze zijn en blijven gevaarlijk, het zijn wilde dieren die reageren vanuit instinct, ze gaan zich niet hechten aan hun baas o.i.d., het zijn geen honden die je kunt africhten (zelfs bij honden gaat het ook al vaak genoeg fout en die zijn beter hanteerbaar dan een alligator).

De eerste 3 jaar van zijn leven moet ie hoe dan ook in een te klein hok zitten (het ding is nu al te klein) en dan vervolgens gaat ie naar een groter hok, wat uiteindelijk nog steeds veel te klein is, 2x5 meter, dan kan hij amper zijn kont keren. Jullie kunnen hem niet bieden wat hij nodig heeft, hoeveel 'ervaring' jullie ook hebben, blijkbaar hebben jullie niet voldoende ervaring om in te zien dat je dit soort dingen niet zou moeten doen :n.

Citaat:
Sorry, maar sommige meningen van mensen hier zijn nogal overtrokken en zonder enige kennis.. Als men de berichten van de ts eens doorleest kan men toch wel tot de conclusie komen dat ze er genoeg verstand van heeft om te begrijpen wat de behoeften van het dier zijn, en daar zo goed mogelijk aan tegemoet te komen.

Daarbij is tegemoet komen niet meer wat je kunt doen, anders kunnen de meeste die hier een konijn in een hokje houden ook wel loslaten, die kiezen daar ook niet voor. En laat je paard dan ook dag en nacht vrij buiten grazen zodat hij die 10 km per dag kan maken. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

De TS heeft wel verstand van reptielen (en dan vooral slangen), maar dat is niet te vergelijken met een alligator, daar hebben ze beiden amper ervaring mee (afgezien van de vakanties in de VS), dus een verantwoorde beslissing is het sowieso niet.

En nee, ze hebben blijkbaar niet door wat zo'n dier nodig heeft, dan hadden ze het beestje namelijk NOOIT gekocht!

Iemand had het er trouwens over dat ze toch nooit in het wild zouden overleven, maar als je een alligator uit z'n ei laat kruipen en in het wild neerzet, dan weet ie dondersgoed wat ie hoort te doen hoor. Als je zo graag de soort wilt behouden, dan ga je fokken om ze weer uit te kunnen zetten in het wild, niet om ze thuis in een veel te kleine ruimte in een garage te proppen :n.

Je paard 24/7 op stal zetten is ook niet goed, net als cavia's en al dat grut als huisdieren voor kinderen houden in veel te kleine kooitjes, maar door ze te blijven kopen, houdt je de boel in stand.

Ik hoop dat jullie ooit tot het besef komen dat dit geen eerlijk leven is voor zo'n prachtig dier en hem naar een goed tehuis brengen, maar ik ben bang dat het jullie geen moer interesseert hoe waardeloos zo'n leven in een hokje voor het beestje zal zijn. Het is natuurlijk veel belangrijker dat je eindelijk zo'n stoere alligator in je huis hebt om mee te pronken en om te kunnen pochen met de hoeveelheid ervaring die jullie hebben.

Diep triest :n.

Nog even iets, het houden van alligators is toch gewoon hardstikke illegaal, of mag dat in Du??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 02:30

Ik moet zeggen dat ik hier ook wel sterk mijn twijfels bij heb, eerste wat mij te binnen schiet; mag je deze dieren wel houden zonder vergunning? (graag een onderbouwd antwoord, ik ben er voor 99% zeker van dat het niet mag namelijk)

Daarnaast vraag ik me af hoe groot je schuur is als hij daar moet leven als ie volwassen is, een hokje van 5x5 lijkt me toch wel erg karigjes voor een wild dier, daarnaast heeft hij toch ook daglicht nodig? Hij kan toch niet 24/7 onder een kunstlampje zitten? Is het geen beter idee om naast je schuur een flinke ren te bouwen zodat hij ook naar buiten kan en een vijver heeft? Die kun je binnen ook niet maken lijkt me.
Dat zou dan het tekort aan soortgenoten nog enigzins goedmaken.

Edit; ik zie dat mijn bericht toch behoorlijk kritisch overkomt, dat was eigelijk niet de bedoeling maar nu het toch al zo is; ik vind dit not-done. Je moet zo'n dier wel wat kunnen bieden, zo niet laat het dan gewoon aan dierentuinen over en neem een abbo ofzo.
Dus als jij een paar HA over hebt en daar een paar grote kooien bouwt met vijvers en soortgenoten dan zou ik zeggen; prima.
Maar zo'n dier opsluiten in een schuur, zonder daglicht, met beperkte ruimte, nee, sorry.
Neem dan gewoon gerbils ofzo, voor mijn part kale cavia's als je wat aparts wilt, zo'n dier kun je nog enigzins tegemoet komen in zijn behoefte's.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 24-11-09 02:36, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 02:33

TS heeft reeds gezegd dat alles legaal gaat (was ook eerste wat mij te binnen viel), dus ik denk dat dat ook zo is? Hoop ik? :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 02:37

Dat betekend dat ze vergunningen heeft, wat wss ook betekend dat ze inspectie over de vloer krijgt? Dat ze aan bepaalde voorwaarde's moet voldoen?
Ik ben zeer nieuwsgierig :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 02:40

In BE is een vergunning voor een reptiel niet zo'n gedoe hoor! Gewoon zorgen dat je ze van een fokker hebt (dus eigen kweek) is vaak voldoende dacht ik, dan krijg je er papieren bij, maar zeker geen inspectie of zoiets :')

Nouja helaas eigenlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 02:43

Ze woont in Duitsland?

In NL gaat het iig niet zo makkelijk en voor zover ik weet is in Belgie ook een vergunning nodig en niet een die je tegelijk met het paspoort krijgt :+

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 07:44

laat ik gister nou net toevalig wat over kaaimannen (of hoe je meervoud doet) gezien te hebben over tv
gelukkig een kleintje xd haha, schrok all }:0

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 08:05

poes schreef:
In BE is een vergunning voor een reptiel niet zo'n gedoe hoor! Gewoon zorgen dat je ze van een fokker hebt (dus eigen kweek) is vaak voldoende dacht ik, dan krijg je er papieren bij, maar zeker geen inspectie of zoiets :')

Nouja helaas eigenlijk.

Vandaar ook de schokkerende telefax aflevering over het houden van dwerg, brilkaaimannen en andere reptielen. Wie van de belgen het nog zich herinnerd

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 08:53

ik ben blij dat de meesten het niets vinden, zo blijven de impulsaankopen weg.
maak jullie maar niet druk dat ik mijn "kennis"in usa heb opgedaan, ik ben er 8 jaar mee bezig geweest. lezen schijnt op dit forum lastig te zijn.
het diertje wordt naar alle waarschijnlijkheid 120cm lang , waarvan 80cm staart en hooguit 15cm bek. en rond de 20 a 30 kilo.
het is en blijft een wild dier, net zoals alle andere dieren, waarvan de mens denkt dat het huisdieren zijn. ja zo ook de paarden.
die hebben standaard ook geen zadel op de rug, of een bit in de bek, nee, dat vinden mensen wat prettiger sturen, trek het jullie niet aan :(:) heb verder geen verstand van de paarden, en wil ik ook niet, zeg alleen wat ik van paarden vind, en ik vind paarden vaak zielig hoe ze gehouden worden( ja jullie hobby) , en zo vinden jullie onze hobby zielig voor het dier, precies omdat jullie niet erin verdiept zijn of net als ik niet geinteresseerd.
ik wil gerust zinnig antwoorden, maar op de meeste vragen valt niet te antwoorden, daar ze kant noch wal raken.

op vragen of ik ze mag houden...... jongens google eens wat, verdiep jullie eerst ergens in voordat ik iets moet onderbouwen.
het is een nederlands nakweek diertje en er zitten overdrachtspapieren en al bij, citesnummer krijg je als je dieren importeerd buiten europa......hebben we dus niet gedaan, dus zoals al eerder gezegd, is het dier hier volkomen legaal.en het mag in duitsland en nederland gehouden worden. in belgie is het overigens verboden.
de grootte van de bak 10x de lengte????? onzin, deze zal ik je onderbouwen:
hoe groter je jonge dieren zet, des te meer stress ze oplopen, en grote kans loopt dat ze niet meer eten.2de punt is dat ze hun voer niet te pakken krijgen, daar die ook wegrennen en zwemmen, kleine jonge dieren is het beste kleiner te huisvesten dan groter. zo ook bij onze slangen.
in het wild(let wel, ze worden met uitsterven bedreigd, dus veel in het wild kun je het niet noemen) zorgt mams voor de jongen kwa voer, daarna zijn ze zelfstandig en verlaten ze het nest.
het zijn solitaire dieren, dus ik hoef geen speelkameraadje. de beste huisvesting voor deze soort wordt voorgeschreven op 4x2 mtr (ja jullie lezen het goed) voor 2 dieren.
wij hebben er eentje die even ruim of zelfs ruimer gaat komen.
over het verwarmen, het zijn tropische dieren, dus ja, we verwarmen de bakken en het water.
daglicht hebben ze eigenlijk zozeer niet eens nodig....althans uv-a en uv-b, dit omdat ze dat in hun leefgebied ook minimaal hebben, dit zijn moerasbewoners, en zitten meestal beschut, en niet in de zon, jullie hebben dat "steve"beeld nog steeds voor, waar die reuzen van 7 meter liggen te zonnen aan een oever :Y)
dierentuinen.....kijk jij volgende keer maar eens kritisch in een dierentuin naar de dwergkaaimannen, en kom dan nog eens terug in dit topic met hun huisvesting.
en ledematen afrukken, tjeh......dat gebeurd in dierentuinen met de dierenshows.
en waar die met zijn arm in komt, en vervolgens de dodenrol te verduren krijgt met de krok, dat is een beest van minimaal 4 meter en een goede 150 tot 200 kilo schoon en naakt aan de haak.
dat is andere koek dan ons dier, en totaal niet vergelijkbaar.
ik vergelijk ook niet paarden met ezels(sorry hoor), of appels met peren.
zo kun je ook niet krokodil met kaaiman vergelijken.
als jullie echt geinteresseerd zijn en nog willen reageren met een goede vraag, google je rot, en wil je dan nog iets weten omdat het nergens beschreven staat, wil ik altijd proberen om jullie te beantwoorden.

mensen terechtstellen, dat is not done in dit topic.
ik neem aan dat veelal hier van vrouwelijk geslacht is, en al een afkeer hebben van reptielen, prima, helemaal geen moeite mee, maar hou die praat dan ook niet in dit topic, als je geen toegevoegde waarde kan geven.

als ik van mening geweest was dat ik ze niet kon houden, of dat ik mezelf en mijn familie in levensgevaar zou brengen hiermee, dan was ik er niet aan begonnen, neem dat maar van mij aan.
zo vind ik gifslangen 1 van de mooiste soorten, voornamelijk de naja's en bitis nasicornis zijn uber mooi, maar die zul je hier dus nooit zien komen. nu niet en over 30 jaar niet.
ik koop niet zomaar iets voor de heb, ik heb geen 10 kleuren bandages,dekjes en andere prullaria nodig, daar schiet mijn diertje niets mee op.

nogmaals sorry dat ik niets van paarden weet en wil weten, vandaar ook dat ik hier niet op jullie topics reageer, want dan had ik toch bergen kommentaar voor velen van de bokkers.ik kijk af en toe met vriendin mee op dit forum. :Y)

ik vraag het jullie fatsoenlijk, vraag gerust als je iets wilt weten, maar domweg wat roepen heeft geen enkele toegevoegde waarde in dit topic, wij delen alleen een andere hobby, met de mensen die dat uiteraard ook interessant vinden, niet interessant klik verder, doe ik ook zovaak hier :Z

mvg
kars

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 08:59

katiavl schreef:
poes schreef:

Nouja helaas eigenlijk.

Vandaar ook de schokkerende telefax aflevering over het houden van dwerg, brilkaaimannen en andere reptielen. Wie van de belgen het nog zich herinnerd

in belgie is een positiefslijst gekomen, daarop staan alle dieren die je er niet mag houden, zo staan er vele slangensoorten op, net als alle kaaimannen en andere krokodilachtigen en ook gifslangen mag daar niet meer.
die wat ze hebben mogen ze aanhouden, mits de papieren in orde zijn, maar ermee kweken mag niet. dus iedere houder heeft een meldingsplicht aldaar.

in duitsland daarentegen mag je echt alles kopen wat je wilt.van watervlo tot olifant, ja er zijn verkoopsites hier, waar je tijgers, vliegendehonden,panters, apen olifanten, giraffes, zebras en alles kunt kopen.dat gaat mij dan weer net te ver, ja we hebben grenzen, en daar gaan we niet overheen, al denken sommige van dit forum van wel :Z
we weten verdomde goed wat we in onze bakken hebben liggen hier.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:26

Gewoon een vraag, uit belangstelling: zijn ze niet enorm gevaarlijk, bijten kaaimannen niet?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:56

Bandida schreef:
Dan blijft nog de vraag waarom?

Ik herhaal het nog maar eens, ik ben echt benieuwd naar de motivatie om zo'n dier in huis te nemen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 14:43

Diablo schreef:
Gewoon een vraag, uit belangstelling: zijn ze niet enorm gevaarlijk, bijten kaaimannen niet?

ieder dier bijt zelf de kaaiman kan bijten ja
maar ook mijn paard wat op stal staat heeft me al eens gebeten.

daar bij heb ik al jaren slangen en ben ik vaak gebeten wat overigens geen pijn doet.
Maar een beet van een paard dat voel je toch, daarbij is mijn arm zo lelijk (door een beet van een paard)
dat ik me er al een tattoo over heb laten zetten.

ik word liever gebeten door een slang of reptiel dan door een andere dier (giftige dieren bij uitgeloten uiteraard)

Bandida schreef:
Bandida schreef:

Ik herhaal het nog maar eens, ik ben echt benieuwd naar de motivatie om zo'n dier in huis te nemen.

hier laat ik me vriend zelf terug op reageren
ik was denk ik niet duidelijk genoeg.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:36

Ik snap dat een paard kan bijten (heb het gisteren nog mee mogen maken, auw!), maar is een beet van een kaaikan niet levensgevaarlijk (of zelfs dodelijk)?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:02

Bandida schreef:
Bandida schreef:

Diablo schreef:
Ik snap dat een paard kan bijten (heb het gisteren nog mee mogen maken, auw!), maar is een beet van een kaaikan niet levensgevaarlijk (of zelfs dodelijk)?

het is een weloverwogen beslissing geweest, het is niet voor de heb, zoals velen een konijn of hond of kat kopen, het is een hobby.
defenitie van hobby: Onder een `hobby` wordt in het algemeen een ontspannende activiteit verstaan die men in zijn vrije tijd uitoefent en die men graag doet, meestal met als doel om iets tot stand te brengen.

in mijn vrije tijd ben ik naast mijn gezin, vrij veel bezig met de hobby.
het is het gedrag bestuderen van een dier, zo is het voor mij al heel lang geleden dat ik gebeten ben door een slang, je ziet op een moment aan het gedrag wat je dieren doen, zo verklein je de kans dat je gebeten gaat worden.
zo ook met de kaaiman.
het is niet zo dat een dwergkaaiman levensgevaarlijk is. het is 1 van de betere soorten om te kunnen houden, juist omdat ze niet groot worden.
neemt niet weg, dat als die over 10 jaar volwassen is, je enorm hard kan bijten.
maar het diertje is 25 cm op dit moment, over 3 jaar zou hij 60 a 70cm zijn. dit is nog altijd hanteerbaar, en je bent er in de tussentijd dan ook alweer 3 jaar mee bezig, dus je groeit met je dier mee, zo leer je je dier kennen. zo ook jullie met paarden, uiteindelijk versta je wat je paard doet/wilt/of juist niet wilt.
als je merkt dat die een slechte dag heeft, laat je hem met rust, of je neemt maatregelen om hem toch te hanteren als het nodig is.
het zijn geen knuffeldieren, en behoeven ook niet dagelijks gehanteerd te worden.
wel wennen ze aan hun verzorgers, kijk ook in de dierentuinen hiernaar. het zijn rustige dieren, en zullen je niet zonder rede aanvallen.
gisteren heeft mijn vriendin( onley hierzo) de kaaiman voor het eerst gehanteerd na een aanwijzing hoe te hanteren.
ze kon hem gewoon uit het waterbassin nemen en op een droge leisteen zetten, zonder dat de kaaiman ook maar aanstalte maakte om te bijten.

waar jullie zo terughoudend zijn, is gewoon dat er weinig tot geen interesse in deze soort dieren is, en dan is de hobby vreemd/eng/akelig.
de meesten kennen de krokodil, en danwel van tv. daar zijn het de grootste allesverslindende agressieve dieren, die buffels en alles van de waterkant opslokken.
waarom juist die dieren op tv? als je een programma maakte met dwergkaaimannen die een ratje opeet, dat is niet spectaculair genoeg, en hebben de grote zenders dus geen kijkcijfers. op tv draait alles om aktie en op de nederlandse zenders om soaps :(
zo wordt de reptielenhobby eigenlijk een beetje afgeschilderd als extreme hobby.
maar ik kan jullie vertellen dat dit 1 van de mooiste hobby's is, die je je kan bedenken, mits je in reptielen bent geinteresseerd natuurlijk.

dus tjah de motivatie.........net als het steve irwin (helaas veel te vroeg gestorven) is het een passie, een hobby, een andere manier van leven denk ik.
en over de huisvesting hoeft hier niet getwijfeld te gaan worden, daar we het beste met het diertje voorhebben.
net als hier (bijna) iedereen zijn paard het beste probeert te geven zolang die in gevangenschap zit en jullie er verantwoordelijk voor zijn, zo proberen wij dat ook voor onze dieren.

anneliesdj schreef:
Daarnaast vraag ik me af hoe groot je schuur is als hij daar moet leven als ie volwassen is, een hokje van 5x5 lijkt me toch wel erg karigjes voor een wild dier, daarnaast heeft hij toch ook daglicht nodig? Hij kan toch niet 24/7 onder een kunstlampje zitten? Is het geen beter idee om naast je schuur een flinke ren te bouwen zodat hij ook naar buiten kan en een vijver heeft? Die kun je binnen ook niet maken lijkt me.
Dat zou dan het tekort aan soortgenoten nog enigzins goedmaken.

Edit; ik zie dat mijn bericht toch behoorlijk kritisch overkomt, dat was eigelijk niet de bedoeling maar nu het toch al zo is; ik vind dit not-done. Je moet zo'n dier wel wat kunnen bieden, zo niet laat het dan gewoon aan dierentuinen over en neem een abbo ofzo.
Dus als jij een paar HA over hebt en daar een paar grote kooien bouwt met vijvers en soortgenoten dan zou ik zeggen; prima.
Maar zo'n dier opsluiten in een schuur, zonder daglicht, met beperkte ruimte, nee, sorry.
Neem dan gewoon gerbils ofzo, voor mijn part kale cavia's als je wat aparts wilt, zo'n dier kun je nog enigzins tegemoet komen in zijn behoefte's.

het is geen schuur, maar de garage. die aan het huis vast zit overigens, de poort gaat eruit en komt een kozijn in met raam en deur, het is een tropisch dier en kan niet in ons klimaat, dus een ren buiten en een vijver is not done.
*en een abbo op een dierentuin :Z , ga ik geen antoord op geven.
*kooien ,vijvers en soortgenoten.....not done, is een solitair dier(had je eerst een beetje verdiept voor je die uitspraak deed)
*neem dan gewoon gerbils ofzo, voor mijn part kale cavia's .......dus mijn hart ligt bij reptielen, en omdat jij dat not done vind, moet ik een smerige cavia of gerbil kopen :(:)
een waterbassin krijgt dit dier ook als die in de garage zit, dit dier zal het niet tekortkomen.

hyppolyte schreef:
Ik hoop dat jullie ooit tot het besef komen dat dit geen eerlijk leven is voor zo'n prachtig dier en hem naar een goed tehuis brengen, maar ik ben bang dat het jullie geen moer interesseert hoe waardeloos zo'n leven in een hokje voor het beestje zal zijn. Het is natuurlijk veel belangrijker dat je eindelijk zo'n stoere alligator in je huis hebt om mee te pronken en om te kunnen pochen met de hoeveelheid ervaring die jullie hebben.

Diep triest :n.

Nog even iets, het houden van alligators is toch gewoon hardstikke illegaal, of mag dat in Du??

wat jou geen moer (om even in jouw woordenschat verder te praten) interesseerd , wil niet zeggen dat het ons geen moer interesseerd.
hopelijk kom jij er ooit ook achter dat je paard in de vrije natuur thuishoort, en dat je hem vrijlaat...pffffff
voor jou zal het ook wel belangrijk zijn dat je lekker zit op een zadeltje op een dier dat niet gemaakt is om dressuur of springen, want jij hebt uiteraard je paard nooit in een stal/box van 3x3 of kleiner, en jouw paard heeft uiteraard een buitentuintje van 10km , en je hebt vast ook geen dekje met bijpassend kleurend bandage en een merk dekje of merkleding om mee te pochen........kom op, doe je ogen open en kruip uit je schulp.
maar goed , hoop dat je volgende keer wel wat zinnigs kan zeggen, want dan kan ik dat misschien ook wel tegen je. }:0
maar om antwoord te geven op je goede vraag: het is in nederland en duitsland volkomen legaal om deze dieren te houden, zolang je over de benodigde papieren beschikt. :D

poes schreef:
Maar moet hij niet in een verwarmde omgeving zeg maar? Of kan die bvb in ons klimaat ook overleven? Ik dacht dat ze net zoals andere reptielen warme en constante temperaturen moesten hebben?

Want bedoel ik dus: als je ze in een 'aangemaakte biotoop' moet houden waarin je dingen als temperatuur moet gaan manipuleren, is het voor mij te ver...

Das persoonlijk natuurlijk e. Ik heb ook een paard (maar wel buiten zoveel mogelijk, waar ze hoort, en ze wordt voldoende getraind om de looplust er ook af te hebben), en 2 katten, op een appartement dan nog, ook al is het erg groot :)

klopt, dit is een tropisch dier en heeft zijn warmte nodig, dus we geven ze een nagebootste biotoop, dit kost een hoop energie/geld, maar elke hobby kost geld.
en paarden/katten/kaaimannen zijn 3 geheel verschillende diersoorten, hebben allen hun eigen behoeftes nodig, en ben er zeker van dat jij je paard en je poezen een zo goed mogelijk leven geeft in gevangenschap, zo doen wij dat ook met onze dieren ;)

thnx for replying all.( ook de personen die het not done vinden, het is een forum, en daar kun je een discussie voeren, zolang het maar onderbouwend is)

my 2 cents
bij vragen , stel ze gerust, dan kijken wij wel of we antwoorden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:14

Ok bedankt voor het antwoord :-)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:18

Bandida schreef:
Ok bedankt voor het antwoord :-)

graag gedaan bandida ;)