Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NoaSky schreef:Als men de berichten van de ts eens doorleest kan men toch wel tot de conclusie komen dat ze er genoeg verstand van heeft om te begrijpen wat de behoeften van het dier zijn, en daar zo goed mogelijk aan tegemoet te komen.
onley schreef:dus nee, het is geen dierenkwellerij, net als dat jullie een paard in een stal zetten van 3x3mtr(sommige nog kleiner).geef ik ook geen kommentaar op, ieder zijn ding natuurlijk.
my 2 cents
onley schreef:ze groeien langzaam en kan dus de eerste 3 jaar nog vooruit in deze bak.de bak is aan de grote kant op dit moment.
Mjay schreef:nou blijft alleen nog de vraag over hoe oud wordt zon beest? op internet staat 30-40..... wat nou als ie jou overleefd? wat dan? is daar dan een opvang voor? (serpo?? als dat dan nog bestaat... )
poes schreef:Nou, een gewaagde aanschaf dan maarIk moest ook ooit per sé een leguaan hebben, ben pas beginnen inlezen toen ik het diertje had, heeft niet mogen baten, was niet gezond van het transport afgekomen en heeft nooit veel kansen gehad....
Toen heb ik me voorgenomen om nooit nog wat te houden dat niet los in huis kon of los op een weide.
Mijn paard heeft op een half jaar nu zo'n 6 nachten op stal doorgebracht, de rest lekker buiten met een vriendin.
Dat een dier zoals deze andere behoeften heeft begrijp ik. Maar wanneer je zoveel moeite moet doen om het dier uberhaupt in leven te houden, vind ik het ver gaan.
Bovendien is er toch weinig alternatief neen? Wat als jullie, om welke reden dan ook, niet meer voor hem kunnen zorgen?
Wat gaan jullie hem later voeren trouwens?
Citaat:Sorry, maar sommige meningen van mensen hier zijn nogal overtrokken en zonder enige kennis.. Als men de berichten van de ts eens doorleest kan men toch wel tot de conclusie komen dat ze er genoeg verstand van heeft om te begrijpen wat de behoeften van het dier zijn, en daar zo goed mogelijk aan tegemoet te komen.
Daarbij is tegemoet komen niet meer wat je kunt doen, anders kunnen de meeste die hier een konijn in een hokje houden ook wel loslaten, die kiezen daar ook niet voor. En laat je paard dan ook dag en nacht vrij buiten grazen zodat hij die 10 km per dag kan maken. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
poes schreef:In BE is een vergunning voor een reptiel niet zo'n gedoe hoor! Gewoon zorgen dat je ze van een fokker hebt (dus eigen kweek) is vaak voldoende dacht ik, dan krijg je er papieren bij, maar zeker geen inspectie of zoiets
Nouja helaas eigenlijk.
katiavl schreef:poes schreef:In BE is een vergunning voor een reptiel niet zo'n gedoe hoor! Gewoon zorgen dat je ze van een fokker hebt (dus eigen kweek) is vaak voldoende dacht ik, dan krijg je er papieren bij, maar zeker geen inspectie of zoiets
Nouja helaas eigenlijk.
Vandaar ook de schokkerende telefax aflevering over het houden van dwerg, brilkaaimannen en andere reptielen. Wie van de belgen het nog zich herinnerd
Bandida schreef:Dan blijft nog de vraag waarom?
Diablo schreef:Gewoon een vraag, uit belangstelling: zijn ze niet enorm gevaarlijk, bijten kaaimannen niet?
Bandida schreef:Bandida schreef:Dan blijft nog de vraag waarom?
Ik herhaal het nog maar eens, ik ben echt benieuwd naar de motivatie om zo'n dier in huis te nemen.
Bandida schreef:Bandida schreef:Dan blijft nog de vraag waarom?
Ik herhaal het nog maar eens, ik ben echt benieuwd naar de motivatie om zo'n dier in huis te nemen.
Diablo schreef:Ik snap dat een paard kan bijten (heb het gisteren nog mee mogen maken, auw!), maar is een beet van een kaaikan niet levensgevaarlijk (of zelfs dodelijk)?
anneliesdj schreef:Daarnaast vraag ik me af hoe groot je schuur is als hij daar moet leven als ie volwassen is, een hokje van 5x5 lijkt me toch wel erg karigjes voor een wild dier, daarnaast heeft hij toch ook daglicht nodig? Hij kan toch niet 24/7 onder een kunstlampje zitten? Is het geen beter idee om naast je schuur een flinke ren te bouwen zodat hij ook naar buiten kan en een vijver heeft? Die kun je binnen ook niet maken lijkt me.
Dat zou dan het tekort aan soortgenoten nog enigzins goedmaken.
Edit; ik zie dat mijn bericht toch behoorlijk kritisch overkomt, dat was eigelijk niet de bedoeling maar nu het toch al zo is; ik vind dit not-done. Je moet zo'n dier wel wat kunnen bieden, zo niet laat het dan gewoon aan dierentuinen over en neem een abbo ofzo.
Dus als jij een paar HA over hebt en daar een paar grote kooien bouwt met vijvers en soortgenoten dan zou ik zeggen; prima.
Maar zo'n dier opsluiten in een schuur, zonder daglicht, met beperkte ruimte, nee, sorry.
Neem dan gewoon gerbils ofzo, voor mijn part kale cavia's als je wat aparts wilt, zo'n dier kun je nog enigzins tegemoet komen in zijn behoefte's.
hyppolyte schreef:Ik hoop dat jullie ooit tot het besef komen dat dit geen eerlijk leven is voor zo'n prachtig dier en hem naar een goed tehuis brengen, maar ik ben bang dat het jullie geen moer interesseert hoe waardeloos zo'n leven in een hokje voor het beestje zal zijn. Het is natuurlijk veel belangrijker dat je eindelijk zo'n stoere alligator in je huis hebt om mee te pronken en om te kunnen pochen met de hoeveelheid ervaring die jullie hebben.
Diep triest.
Nog even iets, het houden van alligators is toch gewoon hardstikke illegaal, of mag dat in Du??
poes schreef:Maar moet hij niet in een verwarmde omgeving zeg maar? Of kan die bvb in ons klimaat ook overleven? Ik dacht dat ze net zoals andere reptielen warme en constante temperaturen moesten hebben?
Want bedoel ik dus: als je ze in een 'aangemaakte biotoop' moet houden waarin je dingen als temperatuur moet gaan manipuleren, is het voor mij te ver...
Das persoonlijk natuurlijk e. Ik heb ook een paard (maar wel buiten zoveel mogelijk, waar ze hoort, en ze wordt voldoende getraind om de looplust er ook af te hebben), en 2 katten, op een appartement dan nog, ook al is het erg groot