Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:38

Tancreda ik hoop dat stresskipje weer snel opknapt, wat super sneu ook het hele mandje en hij zelf onder de diarree :(:)

Purny mijn 2 vorige katten waren ook slechte drinkers, ik gaf ze ook 2x per dag natvoer gemengd met extra water, anders kon ik bij 1 van de 2 regelmatig naar de da voor blaas ontsteking wegens te weinig drinken.
Is een waterfontein misschien een optie om te proberen? Mijn 2 vorige katten keken er niet naar om, de 2 terroristen hier vinden hem helemaal fantastisch <3 Nu moet ik zeggen dat zij beide sowieso behoorlijk drinken, dat ben ik niet gewend. Ik schep me helemaal scheel aan pies uit de kattenbak :') Aan poep overigens ook maar dat is weer een ander onderwerp :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:45

Nova krijgt helemaal geen natvoer. Ze zou dus alles uit de bak moeten halen.
Pies schep ik wel veel uit de bak meer als eerst.

Volgens Google zou ze tussen de 40 en 60 ml per kg moeten drinken. Ze is 6 kg en zou ik uit moeten komen op 240 ml per dag.

ryukapple

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:50

Ik heb gelukkig hele goede drinkers hier in huis. Ik heb wel op meerdere plekken waterbakken staan waar zo ook graag komen zodat ze regelmatig de waterbak tegenkomen. Daarnaast heb ik ook nog 1 water Fontijn staan.

Verder krijgen ze hier ook gewoon nat voer. Hier krijgen ze normaal 3x per dag eten anders kan ik de poes echt rollen. waarvan 1x uit de automaat. (Haru krijgt nu nog 4 maaltijden)

Hier zijn de katten ook erg veel alleen maar over het algemeen went dat wel. Ik heb er natuurlijk wel 3 maar mijn poes Aoi is nou niet echt een kattenkat. Die is wel echt erg gehecht aan mij maar toch is die ondertussen wel gewent aan het alleen zijn. Wat wel vaak fijn is is zover mogelijk een vaste routine voor ze te hebben zodat ze weten wat ze kunnen verwachten en als je er wel bent zoveel mogelijk tijd met ze te besteden natuurlijk.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:56

Tancreda, één van onze twee katten eet ook beduidend minder als wij een nacht weg zijn. Normaal is hij een bulldozer, maar zonder mij echt minder. Zodra we thuis zijn begint hij weer te bunkeren. Hij is sowieso stressgevoelig, als we bij de DA zijn geweest, of hij is ontwormt eet hij een dag veel minder en trekt zich meer terug. De dag erna is hij weer zijn eigen vrolijke stuiterbal. Dit jaar blijven ze voor het eerst thuis in de zomervakantie, er komt 2x per dag iemand voor ze. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Eerder zijn ze in pension geweest, maar vorig jaar waren ze daarna zó ontzettend ziek dat ik ze niet meer ergens anders onder wil brengen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:04

Xoranlover, zo'n camera heb ik over getwijfeld en toch niet gedaan. Maar ik ga het nu waarschijnlijk wel doen. Kat erbij vind ik echt lastig met zijn behoeftes (voer) en ziekte (hart). Hij is eerste half jaar wel opgegroeid met mijn andere kater. Gelukkig maar, want anders was het echt een scheitlijster geweest, die kat heeft hem zoveel geleerd! Ik ga er nog eens over nadenken of het handig zou zijn... Maar hij moet ook niet te wild doen, en ben bang dat hij dat met een ander wel doet. Als ik met hem speel, heeft hij soms ook nog wel eens last van zijn hart. Hij wordt waarschijnlijk ook niet zo oud helaas :(:)

QUa drinken, goed dat jullie dat bijhouden! Ik heb geen idee wat hij drinkt hier. Maar aan zijn mega piesjes te zien nog meer dan genoeg ;)

Druif, wat sneu dat die van jou ook snel van slag is :(:) Mijn kat was november/december ook plots bang (door meeuwen achteraf :=) en heeft toen op de zylkene gestaan. Denk dat ik dat voor de zekerheid even in huis haal. Pension zou ik ook niet zo snel durven, wel fijn dat ze thuis blijven en dat er dan iemand 2x daags komt!

Boefje. Opgestaan om thee te halen, en dan wacht dit op mij. Speeltijd :))

Afbeelding

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:15

Mag ik gezellig mee komen kletsen? Nog even geduld en dan komt Figaro bij ons wonen. Figaro is een ragdoll en hij is geboren op 9 februari, is nu dus 10 weken oud. Nog 3,5e week geduld en dan komt hij bij ons de boel terroriseren! Uiteindelijk komt er een vriendje voor hem bij, maar wil graag bij dezelfde fokster dus even geduld hebben. Ondertussen zal hem aan aandacht niets tekort komen.

Hierbij fotospam!

Afbeelding

Eerste ontmoeting 5,5e week

Afbeelding
Afbeelding

Op bezoek bij 7 weken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En vandaag met 10 weken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

robinxfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:32

Ahw wat een schatje <3

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:22

Wat een schatje!

Ik heb geen idee hoeveel mijn katten drinken. Sinds ik het fontein weer heb staan zie ik ze steeds drinken. Mijn hond eet en drinkt amper als ik naar kantoor ga. Dit ligt echt in coma en wordt wakker als de sleutel in de deur gaat. Dan staat er een hele slaperige hond

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:45

Wat ene leukerd!

Ik heb geen idee wa mijn katten drinken maar je kunt aan de vacht en vel heel goed zien of ze genoeg drinken. Buiten dat google kan wel zeggen dat ze een bepaalde hoeveelheid moeten drinken maar dat is maar een random getal. Een kat die vers vlees eet zal veel minder drinken dan een kat die alleen brokken eet.
Ze zeggen ook dat een mens 2 liter per dag moet drinken. Dat haal ik zelden. Ik krijg er echt nirt meer in. Vind ik voor mijn katten ook. Als ze dorst hebben drinken ze als ik merk dat ze te weinig drinken geef ik ze water bij hun vlees.

Het is wel belangrijk dat water in looproutes staat. Dat water niet in de buurt van voer (en zeker niet in de buurt van vlees staat) dan zal een kat ook al minder geneigd zijn om te drinken.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:25

Eefsel wat een leuke kitten.
Heb je al katten in huis?

Mijn siamezen, ook de kittens, zie ik zeer regelmatig drinken.
Krijgen natvoer en brokken.

Kittens hebben ‘s avonds lol met de badmat als ik ga douchen.
Ze maken er een vliegend tapijt van.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:38

Tancreda gaat het inmiddels alweer iets beter? Die speeltijd foto is echt super schattig!

Eefsel welkom! Wat een schatje <3 Aftellen duurt lang he ;)

Xoranlover ik heb eigenlijk 1 van de waterbakjes wel bij het voer staan (nooit bij stil gestaan), maar ook daar drinken ze goed uit. Nu heb ik wel op meerdere plekken water staan, misschien scheelt dat.

Luuntje een vliegend tapijt in huis :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:59

Oh my, eefsel, wat een snoepje!!! Te schattig <3

Hij eet zn blik nu wel weer op, maar brokken niet. Uiteindelijk eet hij we 2/3 van z'n porties op een dag maar niet het hap slik weg en voedsel gefoccused zoals hij normaliter is. Dit is gezonder, af en toe paar brokjes, maar niet wat ik van 'm gewend ben. Hij krijgt nog wat dagen de kans en de pillen tegen misselijk zijn. Wil eigenlijk andere brokken proberen, dat hij deze misschien toch vies vind, maar als hij last van z'n buik heeft is dat niet handig. Kijk het nog even aan, hij eet iig wel wat.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:38

Fijn dat hij in ieder geval weer eet, dat is al weer wat :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:05

xoranlover schreef:
Wat ene leukerd!

Ik heb geen idee wa mijn katten drinken maar je kunt aan de vacht en vel heel goed zien of ze genoeg drinken. Buiten dat google kan wel zeggen dat ze een bepaalde hoeveelheid moeten drinken maar dat is maar een random getal. Een kat die vers vlees eet zal veel minder drinken dan een kat die alleen brokken eet.
Ze zeggen ook dat een mens 2 liter per dag moet drinken. Dat haal ik zelden. Ik krijg er echt nirt meer in. Vind ik voor mijn katten ook. Als ze dorst hebben drinken ze als ik merk dat ze te weinig drinken geef ik ze water bij hun vlees.

Het is wel belangrijk dat water in looproutes staat. Dat water niet in de buurt van voer (en zeker niet in de buurt van vlees staat) dan zal een kat ook al minder geneigd zijn om te drinken.

Mijn katten hebben nog nooit moeilijk gedaan over waar en hoe het water stond.
Het gaat mij er echter om dat wanneer ik in het verleden het bakje water meerdere malen per dag moest vervangen ik dit nu niet hoef te doen.
Dan drinken ze voor mijn gevoel te weinig met een reden

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:06

luuntje schreef:
Eefsel wat een leuke kitten.
Heb je al katten in huis?

Mijn siamezen, ook de kittens, zie ik zeer regelmatig drinken.
Krijgen natvoer en brokken.

Kittens hebben ‘s avonds lol met de badmat als ik ga douchen.
Ze maken er een vliegend tapijt van.

Nova gaat nadat ik gedouched heb even naar de bar als in het water van de vloer oplikken

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:15

Wat een geweldige foto's van katten en kittens komen er weer voorbij <3

Lio begint ook steeds beter te gaan, hij begint wat uit z'n schulp te kruipen en durfde vandaag zelfs een stuk op pad te gaan :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hij heeft meteen een nieuwe slaapplek gevonden geloof ik :')
(in de schuur staat een mandje en ligt een deken voor hem)

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:37

purny schreef:
xoranlover schreef:
Wat ene leukerd!

Mijn katten hebben nog nooit moeilijk gedaan over waar en hoe het water stond.
Het gaat mij er echter om dat wanneer ik in het verleden het bakje water meerdere malen per dag moest vervangen ik dit nu niet hoef te doen.
Dan drinken ze voor mijn gevoel te weinig met een reden

Dat ze er niet moeilijk over doen betekend nog niet dat ze het fijn vinden. Van nature zal een kat niet drinken uit water bij de plaats waar hij of zij zijn prooi opgegeten heeft. Dit in verband met afval restrn die in het water kunnen komen.

Maar dan hoe groot is het bakje? Water verdampt veel sneller in een open bak.
Merk je aan de kat dat als je in haar nekvel een keer een plooi maakt dat die blijft staan? Staat de vacht open of licht die plat?

Als de huid terug veert en de vacht ligt gewoon netjes aan dan zal ze genoeg vocht binnen krijgen.
Ik hoef niet te controleren hoeveel ze drinken. Ze krijgen voldoende vlees binnen om daar vocht uit te halen. Ik zie Lanah en Nishi zelden drinken. Maar ook die krijgen genoeg vocht binnen. Dat merk ik aan hun huid en vacht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:38

Ze heeft een grote waterbak. Ik kan haar vacht niet goed beetpakken...

Dinsdag ga ik alles overleggen met de dierenarts

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:46

xoranlover schreef:
Als de huid terug veert en de vacht ligt gewoon netjes aan dan zal ze genoeg vocht binnen krijgen.
Ik hoef niet te controleren hoeveel ze drinken. Ze krijgen voldoende vlees binnen om daar vocht uit te halen. Ik zie Lanah en Nishi zelden drinken. Maar ook die krijgen genoeg vocht binnen. Dat merk ik aan hun huid en vacht.

Hier ben ik het niet mee eens als de vacht er slecht uit ziet dan zijn ze echt wel extreem uitgedroogd. Bij te weinig drinken zullen katten eerst hun urine meer geconcentreerd maken. Als dit constant gebeurt dan is dat enorm belastend voor de nieren. Nou voer jij veel vlees dus dan is de waterbehoefde veel lager maar zeker als er voornamelijk brokken gevoerd worden is het goed om te kijken of ze dan wel regelmatig drinken.

@purny als ze graag na het douchen drinkt kan het denk ik zeker helpen om op meer plekken water te zetten en te kijken welke plekken haar voorkeur hebben. Katten kunnen heel kieskeurig zijn in waar ze wel of niet willen drinken. Een waterbak is vaak ook niet voldoende om drinkengenoeg te stimuleren. Mocht het een optie zijn kan een fontein soms ook zeker helpen

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:51

@ryukapple

Huidplooien die niet terug veren zijn vaak een eerste teken wat je zo aan de buitenkant kunt zien dat er uitdroging in het spel is.

Stel ik voer alleen brok met 4 katten ik werk 8 uur per dag slaap 7 uur per nacht. Dan kan toch al helemaal niet zien hoeveel ze drinken?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:26

@xoranlover als de huid blijft staan heeft de kat echt flink vocht te kort. Maar bij licht vocht tekort kan een kat (mens ook) dit in het lichaam oplossen door onderandere dus door minder vocht uit te stoten. Dan zie je nog helemaal niks van buiten en voor korte periode is dat geen probleem maar voor een lange periode weldegelijk.

Ik hou het in de gate waneer ik wel thuis ben en verder regelmatig de waterbakken controleren. Ik gebruik voornamelijk redelijk kleine bakjes dus zie snel als er iets uit is. Verdamping maar weinig problemen mee aangezien de luchtvochtigheid redelijk hoog is in huis (en in de winter de temperatuur laag)

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:39

Ik heb 3 fonteintjes staan en 4 katten ik zie ze lang niet allemaal drinken en ik zou niet weten hoe ik dat moet controleren. Maar goed. Ik weet dat ze genoeg binnen krijgen.

Daarom vind het zo belangrijk dat een kat vlees krijgt.

Maar goed ieder zijn ding.

Hier is Elani krols mooi op schema nu hopen dat tegen het midden of eind mei de volgende krolsheid is. Kan ze dan mooi naar de kater :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:57

Ik heb nu 3 bakken met water staan door het huis. En 1 bak water buiten in de achtertuin.
Ververs het elke dag. Soms vaker dan 1x want de hond drinkt niet zo netjes.

Elani krols. Fijn dat het volgens planning gaat.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 12:26

Poes kreeg alleen brokjes, die dronk echt veel water :j Water stond ver weg van haar eten, en in de zomer had ik op meer plekken water staan. Dat ging prima. Die wilde ook geen vlees eten := hoogstens de saus er van..

Wat heeft Lio een prachtige ogen! <3

Wij gaan maandag weer bij Cookie&Crumble kijken! Kreeg van de week al filmpjes dat ze aan het spelen waren, zó schattig.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:20

Leuk Berdien!!

Hier drinken de mannen het water uit DE VERBODEN VAAS. Ik ben met Lotje en Floris jarenlang aan het zoeken geweest naar wat werkte als drinkbak. Fonteintjes, steen, porselein, plastic.. tot ik een avocado plantje ging kweken in een glazen pot et voila. Daar was ineens de perfecte drinkbak geboren. Eens in de zoveel tijd zeggen we nog even dat er vooral niet uit gedronken mag worden. Dat helpt om er vooral veel uit te drinken. Lucas en Victor hebben dit feilloos overgenomen.

Helaas hebben ze nu ook de badkamer kraan ontdekt om uit de drinken en mee te vervelen en ik heb dit als falend baasje natuurlijk totaal niet aangemoedigd. Of er lachend foto's van staan maken of zo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding