Baby hoornparkiet grootbrengen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bootsiebob

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:39

Welkom Jaxx <3

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 16:29

Aah hij is er! Meer foto's please! *\o/*

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 16:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ok vooral nog veel slapende puppy foto's, maar hij is dan ook een baby!

Kruimel heeft een favoriete plek in de keuken. Op een plank, op een beeldje van 2 trollen. Als ik zijn deur open maak vliegt hij al voor me uit :')

Zal er strakjes een foto van maken!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 18:44

Hij is echt snoezig. Nu maar hopen dat Kruimel niet zijn bekkie invliegt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:48

Oh mèn, ik ben zo jaloers :')

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 21:58

Voel je vrij om langs te komen hoor! Mag je Kruimel- en Jaxx knuffelen!

Vandaag even geen foto technische update over Kruimel. In de tijd dat ik Jaxx was halen heeft hij besloten dat mijn man zijn lievelings persoon is.. de overloper :')
Ik ben heel blij dat hij zich niet aan 1 persoon echt heeft gehecht, maar het ook prima vindt om ergens anders te zitten. Hij zit ook gewoon uren in zijn eentje ergens te zitten. Te prutsen met wat hij ook maar kan vinden of de wereld te observeren. Heerlijke vogel <3

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:51

Je woont net ff te ver weg helaas, maar anders was ik zeker komen knuffelen!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 19:14

Dat is jammer! Dan is Nederland inderdaad soms best groot :D

Vanmorgen ben ik me rot geschrokken. Kruimel is tegen een raam gevlogen. We waren op de pup aan het wachten tot die door de deur kwam en Kruimel vloog tussen de deur door en klapte op het raam. Hij is helemaal in orde, behalve dat er wat bloed onder zijn neusdoppen vandaan kwam. Dit niet meer. Dus ik heb de schaar gepakt en hem korter geknipt. Hij kan nu niet meer vliegen. Ik weet dat het niet ieders keus is, maar dit was zo afschuwelijk...

Hij is verder helemaal in orde gelukkig, daar kan ik echt voor in mijn handjes knijpen..

Afbeelding
Hier op mijn vaders hoofd. Hij heeft echt een fetish voor hoofden, daar wordt hij het liefste de hele dag op rond gedragen.

https://youtube.com/shorts/tYC_-iKRdVw?feature=share
En hij kan zo lekker zitten te snoepen aan tafel.. hij krijgt van mij tijdens het eten altijd een handje vol met parkieten voer met allemaal van die rommeltjes er in. Zaden, graantjes, fruit. Dat vindt hij heerlijk, en zo laat hij ons brood tenminste liggen!

Afbeelding
Knappe Kruimel op zijn kooi.. daar zit hij ook heel tevreden te zitten, en te eten en te prutsen.

Afbeelding
En om het nare nieuws van Kruimel een beetje recht te trekken hier een foto van slapende Jaxx. Die het overigens super doet!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:25

Agossie, arme kruimel. Hopelijk heeft hij geen hoofdpijn :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:12

Is het een idee om iets op de ramen te plakken?
Hier hebben we vaak de luxaflex naar beneden, maar op open stand zeg maar, omdat er anders enorm veel mussen tegen het glas vliegen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 20:15

Nou het is een open raam in de keuken. Normaal zit hij al in de keuken zeg maar, en kan hij die vaart niet maken. Maar nu kwam hij vanuit de kamer en had hij dus best al wat gang.
Hij kan nu ook niet meer vliegen, dus ik denk niet dat het nog nodig gaat zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:21

Pluttersput schreef:
Nou het is een open raam in de keuken. Normaal zit hij al in de keuken zeg maar, en kan hij die vaart niet maken. Maar nu kwam hij vanuit de kamer en had hij dus best al wat gang.
Hij kan nu ook niet meer vliegen, dus ik denk niet dat het nog nodig gaat zijn :)

Ik weet niet hoe het met parkieten zit, maar bij kippen krijgen ze gewoon uiteindelijk nieuwe veren. Dus die kunnen dan gewoon weer vliegen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 20:37

Dat klopt, bij parkieten ook. Het is dan even de vraag hoe ver hij dan is. Dat wordt bij de volgende rui pas, en dan zijn pup en kids natuurlijk ook alweer ouder. Dus komt tijd komt raad :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:48

Hoe schattig je vogel ook is en hoe goed je het ook bedoelt. Ik vind een groepsdier alleen houden 1 ding, maar om een vogel ook nog eens zijn manier van bewegen af te pakken vind ik echt intens zielig.

Waarom niet gewoon de omgeving veilig houden? -O-

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 21:02

En bokt weet het weer beter.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 21:16

Dat heeft niks met bokt te maken, dat is gewoon voorzien in de basisbehoeften van een dier.

Fijn dat Kruimel zo goed vooruitgaat, ongelooflijk hoe hij van klein hummeltje is uitgegroeid naar wat hij is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 21:28

Ik ga hier verder niet op in :) ik heb het alleen medegedeeld omdat ik weet dat de mensen die het volgen gaan zien dat zijn vleugels er geknipt uit zien en omdat er geen vlieg filmpjes meer komen. Maar ik ben niemand verantwoording schuldig.
En voor de mensen die denken dat ik er makkelijk over denk en maar wat doe.. kom het maar eens een tijdje proberen. 2 jonge kinderen, nu een pup, en dan Kruimel. En dan zo te jongleren dat iedereen veilig is, zijn aandacht krijgt en elkaar niet in de weg loopt.

Als mensen het leuk vinden wil ik best foto's en filmpjes blijven plaatsen. Maar als men me nu praktisch voor dierenmishandelaar en ontziener van levensbehoeften gaat uit maken, daar heb ik gewoon geen zin in :)

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 21:31

Pluttersput schreef:
Ik ga hier verder niet op in :) ik heb het alleen medegedeeld omdat ik weet dat de mensen die het volgen gaan zien dat zijn vleugels er geknipt uit zien en omdat er geen vlieg filmpjes meer komen. Maar ik ben niemand verantwoording schuldig.
En voor de mensen die denken dat ik er makkelijk over denk en maar wat doe.. kom het maar eens een tijdje proberen. 2 jonge kinderen, nu een pup, en dan Kruimel. En dan zo te jongleren dat iedereen veilig is, zijn aandacht krijgt en elkaar niet in de weg loopt.

Als mensen het leuk vinden wil ik best foto's en filmpjes blijven plaatsen. Maar als men me nu praktisch voor dierenmishandelaar en ontziener van levensbehoeften gaat uit maken, daar heb ik gewoon geen zin in :)

Groot gelijk! Wat ik al eerder zei ik heb hier freeflight en gewiekte vogels en ik weet zeker dat de een niet gelukkiger is als de ander. Ook heeft niet elke vogel, ondanks dat het een groeps dier is behoefte aan een soort genoot. Volgens mij groeit kruimel niet alleen op en weten er parkieten als ik t mij goed herinner.

Lekker doen wat goed voelt!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:16

Ik volg kruimel (& pup <3) stil en heel graag :)
Dus blijf vooral posten

Ginny135

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:19

Ik volg jullie graag! Ik snap wel dat jullie hem geknipt hebben. Jammer, maar liever veilig en niet kunnen vliegen dan ontsnappen of zichzelf ergens tegenaan doodvliegen
Blijf vooral posten!

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 23:48

lekker filmpjes en foto's blijven plaatsen. :D veel te leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 02:08

Pluttersput schreef:
Dat klopt, bij parkieten ook. Het is dan even de vraag hoe ver hij dan is. Dat wordt bij de volgende rui pas, en dan zijn pup en kids natuurlijk ook alweer ouder. Dus komt tijd komt raad :)

Precies :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 02:30

Deugenietje schreef:
En bokt weet het weer beter.

Dat heeft er helemaal niets mee te maken. Vliegen is een basisbehoefte en er worden juist tips gegeven..
Kortwieken kan oa zorgen voor lever-vervetting, gedragsproblemen (ze kunnen hun energie niet meer kwijt) en geeft juist een grotere kans op een gebroken nek.

TS: Ik zou iets op het raam plakken of in-between gordijnen nemen. Vogels kunnen heel goed leren waar het raam zit. Mango vliegt hier ook niet meer tegen het raam aan nu hij weet waar het raam zit. We hebben het hem in het begin ook meerdere keren laten zien waar het glas zit en er tegenaan geklopt. Je zag bijna letterlijk dat er bij hem een lampje ging branden :)*

Bedenk je wel dat tegen het raam vliegen juist kan komen door het knippen. Daardoor verliezen ze de kracht om te sturen en ze vergeten regelmatig dat ze niet meer kunnen vliegen, waardoor ze juist sneller gewond kunnen raken als wanneer ze niet geknipt zijn. Dat is ook één van de redenen waarom vogelartsen vaker gewonde geknipte vogels voorbij zien komen als vogels die niet geknipt zijn.
Een gewiekte vogel maakt gewoon sneller brokken omdat ze geen vliegspieren, geen vliegcoördinatie en geen rem meer hebben.

Dit soort brokken zou ik dus -net als toen hij bijna door de deur naar buiten ging- bij de bron aanpakken: Iets op het raam plakken of gordijnen ipv hem kortwieken.
Daar bereik je uiteindelijk een stuk meer mee, want zodra zijn veren weer aangroeien zul je dit soort brokken/crashes opnieuw krijgen omdat hij dan opnieuw moet leren vliegen.
En juist op die manier blijven mensen ook vaak in de cirkel van kortwieken hangen. Ze zijn bang dat er opnieuw brokken of ontsnappingen plaats vinden en knippen dan opnieuw.

Hopelijk zie je mijn reactie niet als verwijt. Het is echt met de beste bedoelingen geschreven Y;(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 03:41

Ik kan mijn bovenstaande bericht helaas niet meer aanpassen.

Dit filmpje legt het trouwens heel goed uit! _/-\o_

Kort samengevat:
Wanneer een geknipte (baby)vogel niet lukt om te vliegen, levert dit ze enorm veel stress op.
Het zijn en blijven prooidieren en hun instinct vertelt hen dat ze moeten kunnen vliegen om oa hun energie kwijt te kunnen en roofdieren te ontvluchten.
Wanneer dat niet lukt, vertrouwen ze dus niet meer op hun lichaam en vleugels en dat geeft ook psychische schade.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:49

Ik denk dat je zelf wel merkt of Kruimel een happy Kruimel is. Zolang hij lekker speelt, kletst en doet, en hij laat zien dat hij happy is, dan is het toch prima. Ik denk dat jij als vogelkenner ECHT wel merkt of je vogel happy is hoor. Denk dat niemand zich daar druk over zou hoeven maken (hoe goedbedoeld dan ook). En jou kennende, je bent inventief genoeg dus mocht hij toch niet happy zijn dan neem je VAST wel actie! Bovendien zonder jou was Kruimeltje er niet eens geweest en hij heeft qua vogelzijn toch een rare start gehad. Dat maakt hem anders. Maar zo te zien is hij hartstikke happy, tenminste ik zie geen kwijnende verenplukkende trieste vogel. Dus whats the point! Gewoon je gevoel volgen, dat heb je genoeg!